Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Nej, jag tycker du skall inreda klart (eller så klart det bara går) karet först.
    Nu kör du en "wet set", alltså; du inreder karet med vatten i.
    När du tycker att inredningen sitter - att grenar, rötter, stenar, sand o.dyl. är placerat så att det känns bra, kan du dra i Catappabladen och en grupp med startfisk. Då startar processerna i karet.

    1. Planera/inreda. (Jag brukar göra detta utan vatten i karet - en "dry set", med andra ord; torrinredning). För min del är detta det mest enkla och logiska då man kan böka runt i karet helt obehindrat.

    2. Vatten i karet. Har man en massa rötter, pinnar o.s.v. låter man dessa sjunka (om de flyter) och placerar utefter den plan man hade inledningsvis, när de vattenmättats. I detta skede kan man också börja plantera växter och inkorporera dessa i inredningen.

    3. När karet är vattenfyllt, rötter, pinnar och växter sitter på plats, så i med div. löv - exempelvis Catappa.

    4. Dags för startfisk. Ett stim tetror, en grupp Endlers - eller vad man nu vill starta med. Nu är karet redo för de processer som bildas i symbios med fiskar och miljö.

    5. Vänta. Med karet inrett (det är alltid så att man fixar och donar med inredningen lite, så det behöver inte vara 100% klart med en gång) och startfisken isläppt kan akvariet i lugn och ro börja "cykla", alltså hitta en balans. Detta kan ta några månader.

    6. Planera för framtida fiskar. När karet hittat sin lunk, kan du släppa i de fiskar du har planerat för. Nu bör karet vara så förskaffat att dessa fiskar omedelbart kan trivas i både vatten och miljö. Något man absolut vill slippa är att göra om inredning och labba med vatten när de nya fiskarna precis har kommit till karet - då blir de stressade och senare sjuka, i många fall.
    En uppstart som borde säljas som fototapet till varje nybörjare och återuppstartare!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      ja det är tålamodet som är svårast tycker jag =D men det där med mulmen har jag märkt i mitt lilla kar att visst är det så att det liksom bara försvinner rätt var det är... men jag börjar ja väldigt mycket fisk i mitt så det är dags med droppfilter för dem här =D men det skall bli min variant och jag skall fota hur jag gör =D

      förövrigt så bara älskar jag läsa i denna tråden om hur mats gör och alla andra som kommer med infall.... =D

      å mats jag tycker aldrig den blivit tjatig... eller skåpmat...

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Laetacara dorsigera-paret vallade runt sina yngel i en vecka ungefär. Kul att dom fick behålla ynglen såpass länge.
        Det var tydligen kul för dom att öva sig på yngelvård, för idag kläcktes en ny yngelskock. Rena Discustempot mellan lekarna på det här paret...
        på bilderna kan man (knappt) urskilja ynglen med sina gulesäckar i en liten grop föräldrarna har grävt.
        Det blir en och annan grop på olika ställen innan ynglen blir frisimmande.
        Ja, det är kul att dom trivs och har leklust.

        Klicka på bilden för större version

Namn: image_72238.jpg
Visningar: 359
Storlek: 160,4 KB
ID: 2358374

        Klicka på bilden för större version

Namn: image_72239.jpg
Visningar: 341
Storlek: 163,4 KB
ID: 2358375

        Klicka på bilden för större version

Namn: image_72240.jpg
Visningar: 309
Storlek: 160,3 KB
ID: 2358376

        Klicka på bilden för större version

Namn: image_72242.jpg
Visningar: 310
Storlek: 159,9 KB
ID: 2358378

        Klicka på bilden för större version

Namn: image_72241.jpg
Visningar: 338
Storlek: 154,1 KB
ID: 2358379


        Klicka på bilden för större version

Namn: image_72243.jpg
Visningar: 345
Storlek: 164,5 KB
ID: 2358380
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 August 2016, 05:15.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Man ser knappt Dorsigeran för den är så bra kamouflerad mot rötterna där i bakgrunden

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Japp!
            Och det är till och med två dorsigeror på bilderna.
            Dom är grymma på att smälta in i miljön.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Hoppas jag får lek på mina med.. Ett par håller ett revir men det har de gjort länge nu utan att komma till skott. Hade sex stycken innan sommaren men nu ser jag bara fyra stycken, men jag tror det kan vara ett par till men de får inte plats riktigt för apistohonan håller halva karet i revir
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Bara vänta ut dom, Pia. Plötsligt - piff, paff, puff - så drar dom fram en yngelskock!
                Är du hundra på att de inte lekt, men liksom inte kommit så långt?
                Mitt par har "lek-donat" vid flera tillfällen innan, men jag har inte sett några yngel, förrän nu vid de senaste lekarna.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Bara vänta ut dom, Pia. Plötsligt - piff, paff, puff - så drar dom fram en yngelskock!
                  Är du hundra på att de inte lekt, men liksom inte kommit så långt?
                  Mitt par har "lek-donat" vid flera tillfällen innan, men jag har inte sett några yngel, förrän nu vid de senaste lekarna.
                  Nä, jag är inte säker faktiskt men inte sett nån romkaka men där de håller till är bakom en stor rot... De vill kanske vara lite hemliga.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo

                    Nä, jag är inte säker faktiskt men inte sett nån romkaka men där de håller till är bakom en stor rot... De vill kanske vara lite hemliga.
                    Kan mycket väl vara så att de har varit lite "stealthiga".
                    De senaste två lekarna (finns en liten yngelfilm på förra sidan) har jag inte haft en susning om var själva äggen har lagts, bara sett att "nu är det något på gång".
                    När rommen väl har kläckts, så har de grävt små gropar - troligtvis ganska nära lekplatsen. De rör sig på förvånandsvärt stora ytor med ynglen, och jag kan banne mig inte fatta att mitt par lyckades hålla ynglen levande i en vecka drygt.
                    Hursom helst, det är ett vackert skådespel.
                    Nu är de jädrans schackbrädorna på gång med sin tredje lek också...

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      För två månader sedan, när jag beskar en Häng-alm, hittade jag flera döda grenar som jag bräckte av. En av dessa - en cirka 70 cm lång grenbit - sparade jag och lade i en vattentunna för att den skulle vattenmättas.
                      Idag hade grenen sjunkit ner i tunnan och det var dags att placera den i karet.
                      Jävlar, vad många småloppor, och framför allt röda mygglarver som kom fram när grenen lades i burken. Det blev lite extra lördagsgodis för fiskarna.
                      I eftermiddag skall jag håva rejält med levande mat ur tunnan - det kryllar av röda mygglarver, godis för hungriga fiskmagar!
                      Här är en liten filmsnutt någon minut efter att grenen lades i karet. Scalarerna är lite bleka av uppståndelsen - men mat kan de inte motstå!

                      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jädrar va fina de är!
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Jädrar va fina de är!
                          Scalarerna?
                          Jag funderar på att ta en liten film på när de käkar levande (vattentunnejäveln är proppad med röda mygg...).

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Scalarerna?
                            Jag funderar på att ta en liten film på när de käkar levande (vattentunnejäveln är proppad med röda mygg...).
                            Japp, de är mycket snygga!
                            Hade önskat att jag visste vart jag skall gå för att fånga levande foder, blir så osäker..
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo

                              Japp, de är mycket snygga!
                              Hade önskat att jag visste vart jag skall gå för att fånga levande foder, blir så osäker..
                              Ställ ut en plasttunna på baksidan av kåken - låt stå (detta är ett tips som är mycket svårt att ta till sig för de flesta - men du klarar det!) - och sedan har du levande foder hela vår-, sommar- och hösthalvåret!
                              Över hela säsongen bildas en uppsjö olika organismer som fiskarna gärna äter.
                              När jag håvar i dammen och tunnan får jag med en hel del feta "maskar" (vete fan vad det är för något) som scalarerna älskar att tampas med, men de får ner dessa efter ett tag, och blir feta och trinda om bukarna.
                              När de har käkat sådan mat blir de ofta aggressiva, färgar ut mer än någonsin och blir... snygga.

                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 August 2016, 16:47.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ja... Det är änna synd att bryta av det spännande flödet här på forumet just nu - hundratals nya trådar och inlägg varje timme...
                                Men, här är några bilder på den nya "roten" - en gren från en häng-alm - som fick åka i karet idag.
                                Nyttiga alger har redan bildats på "pinnen" under de två månader den legat och vattenmättats i en vattentunna - och gonat till sig.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0709.jpg
Visningar: 319
Storlek: 222,7 KB
ID: 2358455

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0710.jpg
Visningar: 335
Storlek: 169,2 KB
ID: 2358456

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0711.jpg
Visningar: 332
Storlek: 204,4 KB
ID: 2358457

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0714.jpg
Visningar: 348
Storlek: 219,4 KB
ID: 2358458

                                Kommentar

                                Arbetssätt...