Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Mats, dina inlägg är alltid av betydelse, i alla fall för mig som "lär å lyssnar", men jag kanske inte skriver så mycket nu för tiden .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Mats, dina inlägg är alltid av betydelse, i alla fall för mig som "lär å lyssnar", men jag kanske inte skriver så mycket nu för tiden .

      //Inger
      Åh, Inger - det gör inget! Jag fattar att ni som kikar in här då och då i stort sett läser "skåpmat".
      Precis som "Ansjo"-Anders och Pia, som mer eller mindre försvunnit från forumet, skriver inte jag heller så mycket längre.

      Nu vill jag se hur du grejar till dina nya kar, och vad som komma skall!

      Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 July 2016, 08:51.

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Absolut! Några bilder lite här och där skadar ju liksom inte.

        Får la återkomma när nya rampen sitter på plats - så blir det lite nytt att kolla på.
        Gör det. Jag återkom med mitt stora i somras men nu säljs det igen. Husdags
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Faltaren

          Gör det. Jag återkom med mitt stora i somras men nu säljs det igen. Husdags
          Det blir spännande att se vad du hittar på!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Dicrossus filamentosus. Lek nr. 2.
            Samma ställe som förra gången.

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Väldigt fina dom där. Också

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                Väldigt fina dom där. Också


                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Vilken onsdagskväll. Helt vindstilla och 23 grader C i skuggan.
                  Imorgon drar en liten gig-turné igång och vi lirar bland annat på Höno, Bohus Malmön och nästa vecka är det det seglarveckan på Käringön och vi är på Petterssons Krog och lirar...
                  Ja, jag säger då det, detta blir fantastiskt!

                  Ha en fortsatt alldeles fantastisk sommar alla Zoopetare!

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpeg
Visningar: 179
Storlek: 378,2 KB
ID: 2357879
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 July 2016, 19:37.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Åhh, detsamma till dig Mats

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Tack detsamma Mats

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Åh, Inger - det gör inget! Jag fattar att ni som kikar in här då och då i stort sett läser "skåpmat".
                        Precis som "Ansjo"-Anders och Pia, som mer eller mindre försvunnit från forumet, skriver inte jag heller så mycket längre.

                        Nu vill jag se hur du grejar till dina nya kar, och vad som komma skall!

                        Jag är kvar jag har bara varit på utlandssemester och haft usel wi-fi

                        såg ditt fina "tackförhjälpen" inlägg.. Bara kul att komma med synpunkter, hade varit kul att göra ett kar ihop nångång
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Vilken onsdagskväll. Helt vindstilla och 23 grader C i skuggan.
                          Imorgon drar en liten gig-turné igång och vi lirar bland annat på Höno, Bohus Malmön och nästa vecka är det det seglarveckan på Käringön och vi är på Petterssons Krog och lirar...
                          Ja, jag säger då det, detta blir fantastiskt!

                          Ha en fortsatt alldeles fantastisk sommar alla Zoopetare!

                          [ATTACH=CONFIG]n2357879[/ATTACH]
                          Bohus-Malmön... Min barndomsö kan man väl säga.. Är uppväxt där varje sommar till jag var 30 typ.. Mammas föräldrahem som min moster och kusin har nu
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Har varit ute och paddlat några dagar och haft internet-detox. Därav tystnaden från min sida. Inte vet jag om jag är förbannad direkt men är väldigt förtjust i allt du skriver. Det "onödiga" kan ibland pigga upp en tråd och göra att det svävar iväg på ett lite avspänt somrigt sätt. vidunderliga Skalarer som dessutom banne mig verkar blomma ut lite extra i ditt murriga kar. Tycker när jag tittar tillbaka lite på bilderna att de biffat till sig och har lite mer markerade röda fält.
                            Många tänker ofta om en fisk har starka färger att detta måste vara fejk på ett eller annat sätt och det känns så himla bra att du berättar som de är att miljö och varierat naturligt foder är hela grejen. Fått en del reaktioner på mina Owroewefi på samma sätt dvs. att jag skulle färgboosta dom på nåt sätt. Men det är mera likadant där dvs. jag följer Bryzellska inspirationer och ger dom varierad föda samt en idealisk miljö med noll förändringar i onödan.
                            Gillar bilderna. De är verkligen utomordentliga.
                            Hur har du det annars där nere i värmen? Är kåken sval när det eldar på ute? Har du själv det gott?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Har varit ute och paddlat några dagar och haft internet-detox. Därav tystnaden från min sida. Inte vet jag om jag är förbannad direkt men är väldigt förtjust i allt du skriver. Det "onödiga" kan ibland pigga upp en tråd och göra att det svävar iväg på ett lite avspänt somrigt sätt. vidunderliga Skalarer som dessutom banne mig verkar blomma ut lite extra i ditt murriga kar. Tycker när jag tittar tillbaka lite på bilderna att de biffat till sig och har lite mer markerade röda fält.
                              Många tänker ofta om en fisk har starka färger att detta måste vara fejk på ett eller annat sätt och det känns så himla bra att du berättar som de är att miljö och varierat naturligt foder är hela grejen. Fått en del reaktioner på mina Owroewefi på samma sätt dvs. att jag skulle färgboosta dom på nåt sätt. Men det är mera likadant där dvs. jag följer Bryzellska inspirationer och ger dom varierad föda samt en idealisk miljö med noll förändringar i onödan.
                              Gillar bilderna. De är verkligen utomordentliga.
                              Hur har du det annars där nere i värmen? Är kåken sval när det eldar på ute? Har du själv det gott?
                              Halloj Johnny!
                              Japp, jag har det utomordentligt gôtt! Håller precis på att förbereda mig för "turnén" vi skall åka iväg på.
                              Vädret är ju helt enkelt topp just nu, hoppas det håller i sig ett par veckor framåt!

                              Att arbeta in ett vatten i karen är liksom A och O i min akvariebok. Detta samt en miljö som är optimerad för just de fiskar man ämnar ha blir liksom en mycket stadig grundplåt för karets fortsatta trevnad.
                              Det tar lite tid att få till, men resultatet är guld värt!
                              När man skriver om dessa ting är det lätt att låta trist och tradig - och folk vill nog ha lite snabbare skeenden i sina kar.

                              När jag ser dina burkar, Johnny, är det just ett sådant "skimmer" som jag vet tar tid och tålamod att få till. Det här sättet att arbeta med sina kar är inte för alla och envar - men det är ju inget att bry sig om!

                              Ja, scalarerna har verkligen baddat till sig, tror fanimej dom vuxit lite också.


                              Pia skrev en intressant grej i sitt inlägg ovan; att göra ett kar ihop. Det skall jag fundera på lite - frågan är bara vilket kar det kan bli, och var..?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Halloj!
                                Jag jobbar extra med trädgårdsarbete, anläggning av rabatter o.dyl. hos Öbergs Entrepenad AB, och vi skulle plantera ett trettiotal Spirea japonica "Little Princess" i en stor rabatt.
                                Innan vi kunde göra detta så var vi tvingade att rota ur hela den eftersatta rabatten. Det var många intressanta, gamla döda rötter som plockades upp.
                                Jag hittade dock ett stort rotsystem på cirka en och en halv meter i omkrets som fick inredarhjärtat att bulta lite snabbare än vanligt.
                                Detta var från en buske med ett rotsystem som vuxit i grund jordmån och således hade utvecklat ett flat liggande växtsätt.
                                Tänk detta rotsystem i ett större kar, platt liggande på en sandbotten, med rotändarna lite lätt nedstuckna i sanden. Vilket formidabelt system för diverse malar och mindre ciklider att uppehålla sig i.

                                Här är några bilder;

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0610.jpg
Visningar: 189
Storlek: 518,2 KB
ID: 2358090

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0611.jpg
Visningar: 176
Storlek: 531,0 KB
ID: 2358091

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0612.jpg
Visningar: 172
Storlek: 565,4 KB
ID: 2358092

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0614.jpg
Visningar: 165
Storlek: 529,9 KB
ID: 2358093

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0615.jpg
Visningar: 172
Storlek: 570,2 KB
ID: 2358094

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0616.jpg
Visningar: 155
Storlek: 577,3 KB
ID: 2358095

                                Medan drömmarna om det där rotsystemet slingrar sig vidare, passar jag på att dra in en liten filmsnutt på dorsigerorna som nu vallar frisimmade yngel för femte dagen i rad.
                                Ynglen börjar så smått att simma ut på längre turer, och de båda föräldrarna har fullt sjå med att hålla småttingarna samlade.
                                Just vid filmögonblicket står de ganska högt upp i karet, vid en Javaormbunke.
                                Vi får se hur länge det dröjer innan, framför allt, scalarerna börjar mumsa yngelsnacks...

                                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 July 2016, 13:47.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...