Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Härligt med "dvärgciklider" - det ingår ju ganska många arter i det begreppet, och man får detaljstudera varje art för sig och skapa förutsättningar som stämmer.
    Fjärilsciklider är ett litet kapitel för sig. Det kan mycket väl gå att introducera en ny, men det är omöjligt att säga om det kommer att fungera - fjärilar fungerar inte riktigt så.
    Jag anar att du har endast en Fjärilsciklid just nu och vill sätta till en ytterligare?

    Ofta är det så att den ensamme i karet etablerar ett område (mestadels hela karet) och en nytillsatt blir per automatik en inkräktare i dennes revir.
    Ibland kan det fungera riktigt bra om den nya har "styrka" nog att tränga in i den etablerades revir och snabbt bilda en allians.
    Tyvärr tar det inte sällan mer tid för den nya och den etablerade att "läsa av" varandra, och det blir lätt jagande och undanskuffande - av den ena eller den andra parten.

    Fjärilar fungerar bäst om de får starta i ett kar som en mindre grupp där hanar och honor kan mäta av varandra, hitta ställen för parbildning och senare lek.

    Det måste nog bli så att du får köra på "trial and error" och helt enkelt testa att sätta in en ny och kolla vad som händer.
    Ska jag köpa fjärilar igen så blir det en grupp även om den jag handlar av anser att det inte behövs. Dom två vi hade samsades bra redan i butiken. Jag ska prova i alla fall och fungerar det inte så får vi fundera ut nåt annat. Tack!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Mu(sic)

      Ska jag köpa fjärilar igen så blir det en grupp även om den jag handlar av anser att det inte behövs. Dom två vi hade samsades bra redan i butiken. Jag ska prova i alla fall och fungerar det inte så får vi fundera ut nåt annat. Tack!
      Det är ju så att man mycket väl kan köpa en hane och en hona och att detta blir framgångsrikt en tid. Oftast slutar det dock med att den ena eller andra parten blir underlägsen och så har man "Fjärilsciklidproblem". Det blir liksom vanskligt att säga att "det inte behövs"...
      Gick de två du köpte i affären ensamma i karet?
      Nyckeln till framgång är att riktigt sätta sig in i hur olika arter av ciklider fungerar och agera utefter det.
      Skall man ha en grupp på, låt oss säga, 6-8 fjärilar så krävs det några hundra liter för att det skall fungera.
      Lycka till nu!

      Kommentar

      • RoffePoffe

        • August 2012
        • 88

        Härlig och intressant beskrivning som alltid. Problemet är ju att man blir så sugen. Men förutsättningarna på vattnet är väl inte så bra här för dem och preparera vatten i förväg skulle jag nog aldrig orka. Får hitta något annat även om jag inte vet vad just nu

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

          Det är ju så att man mycket väl kan köpa en hane och en hona och att detta blir framgångsrikt en tid. Oftast slutar det dock med att den ena eller andra parten blir underlägsen och så har man "Fjärilsciklidproblem". Det blir liksom vanskligt att säga att "det inte behövs"...
          Gick de två du köpte i affären ensamma i karet?
          Nyckeln till framgång är att riktigt sätta sig in i hur olika arter av ciklider fungerar och agera utefter det.
          Skall man ha en grupp på, låt oss säga, 6-8 fjärilar så krävs det några hundra liter för att det skall fungera.
          Lycka till nu!
          Tack!

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            du borde skriva en bok om ciklider och deras beteenden =d jag skulle köpt det... direkt =D

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Cuteness overload!
              Små cory-pandayngel tar ju priset...

              Kunde inte låta bli att dra in några bilder på en av dessa små sötnosar.
              Ungefär 1 cm.


              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0438.jpg
Visningar: 196
Storlek: 161,2 KB
ID: 2357400

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0441.jpg
Visningar: 203
Storlek: 159,8 KB
ID: 2357401

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0443.jpg
Visningar: 174
Storlek: 205,6 KB
ID: 2357402

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Sötnosar var namnet, du har återigen lyckats med bebisar

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  dina är ju riktigt fina med.... så svarta...

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Sötnosar var namnet, du har återigen lyckats med bebisar

                    //Inger
                    Ursprungligen postat av tanteva
                    dina är ju riktigt fina med.... så svarta...
                    Japp, man kan sitta och titta på de här små sockergrisarna hur länge som helst!

                    Den svarta färgen är verkligen intensiv på ynglen, men även de stora färgar ut med tydlig svärta - bara de får rätt förhållanden.


                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      mina var dassiga redan från början.... =/.... eller ja inte så svarta men dom mår bra och gräver fint =D

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Cuteness overload!
                        Små cory-pandayngel tar ju priset...

                        Kunde inte låta bli att dra in några bilder på en av dessa små sötnosar.
                        Ungefär 1 cm.


                        [ATTACH=CONFIG]n2357400[/ATTACH]

                        [ATTACH=CONFIG]n2357401[/ATTACH]

                        [ATTACH=CONFIG]n2357402[/ATTACH]
                        Så söta att man smäller av. Himla bra bilder dessutom, Mats.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Det var en Zoopet Väst-träff här hos mig för några veckor sedan.
                          Pia kom förbi en stund innan de andra kom. Jag höll på att byta lite vatten i 540-karet när Pia påpekade att depåen mad Java och Anubias på högerkanten möjligtvis skulle kunna justeras en smula.
                          Jag brukar tycka att jag har ganska hyfsad "bild" när det gäller inredning, men Pia kom med ett par mycket fina förslag; att sänka ner Anubiasplantan mot ett lägre rotparti, och sedan sätta det tre huvudplantorna med Java i en terassliknande konstruktion, för att få mer djup.
                          Sagt och gjort - jag pillade med plantorna tills Pia sa; Stopp, där sitter det!
                          Nu, några veckor senare har plantorna satt sig riktigt bra och formar nu en naturlig, uppåtsträvande "krage" runt den stora stammen de sitter placerade vid.



                          Så, Stort Tack - och ett jädra Cred - till Pia som förgyllde denna del av karet med sina kritiska ögon. Nu skall det få vara ifred och växa som det vill!

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0464.jpg
Visningar: 189
Storlek: 281,1 KB
ID: 2357546


                          Det verkar vara lite lekförberedelser hos Scalarerna också. Här är några bilder på den (förmodade) hane som tydligt visar att han är sugen.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0459.jpg
Visningar: 180
Storlek: 228,3 KB
ID: 2357547

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0466.jpg
Visningar: 179
Storlek: 185,6 KB
ID: 2357548

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0472.jpg
Visningar: 185
Storlek: 187,0 KB
ID: 2357549


                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 July 2016, 19:03.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing

                            Så söta att man smäller av. Himla bra bilder dessutom, Mats.
                            Ja, dom är för jädra söta! Det går cirka 20 stycken pandor i burken nu. Jag skall addera lika många till. De är oerhört effektiva på bottnen, luckrar upp och ser till att mycket av "småskit" på sanden virvlas upp och tas om hand av filtret.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 July 2016, 18:47.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Har du bytt kamera? Trodde Scalarerna skulle vilja provsmakat småttingarna. Men det finns alltså inget intresse för jakt som med Normans tidigare?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Har du bytt kamera? Trodde Scalarerna skulle vilja provsmakat småttingarna. Men det finns alltså inget intresse för jakt som med Normans tidigare?
                                Nja, det är ett par snabba shots med Ifånen...
                                Tänker du på pandaynglen? De är så jädra snabba när någon närmar sig, men scalarerna har visat intresse för ett snack.
                                Schackbrädorna flyttade runt sina yngel ett par varv i olika sandgropar - men yngelhögen reducerades och försvann efter ett par dagar.

                                Finns bara två Normans kvar nu... De två ryker snart! Kolglödstetrorna och deras yngel klarar sig däremot fint.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...