Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo

    Öhh.. Vad då avslutas? Det där får vi prata om imorgon....
    Joo, men... Det är time, eller hur? En cykel går till ända.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Jag säger som Pia Mats, va då avslutas Så där får du väl ändå inte skriva förstår du väl, hör du det!!

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Nu blir jag totalt ställd Mats?? Avslutas? Har du ledsnat alldeles?


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Jag säger som Pia Mats, va då avslutas Så där får du väl ändå inte skriva förstår du väl, hör du det!!

          //Inger
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Nu blir jag totalt ställd Mats?? Avslutas? Har du ledsnat alldeles?


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Nädå, ingen fara! Tråden blir kvar och kommer att uppdateras då och då, när det händer något intressant.
          Vad jag menar är att cykeln som engagerad forumdeltagare håller på att avslutas. Jag har en hel del annat att pyssla med och hinner inte att medverka på Zoopet i samma utsträckning som de senaste åren.
          Det skall bli lite ändringar i kåken och jag kommer att lägga tid, pengar och energi på detta.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Förstår dig Mats. Låter rimligt att livet behöver utrymme. Men jag kommer ändå att sakna dig under dina eskapader. För mig är du som person och dina erfarenheter en klart lysande stjärna.


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              å jag med... jag gillar jiddret... men det är redan mer sällan... men men jag får la jiddra med andra =P

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj!
                Efter ett par veckors frånvaro här på forumet tycker jag att det kan vara dags för en liten uppdatering i tråden.
                Några dagar innan vi skulle ha Zoopet-Västträff här hos mig (för två veckor sedan) fick jag syn på en grupp mycket fina Schackbrädesciklider - Dicrossus filamentosus.
                Jag köpte en hane och två honor, men det visade sig att en av de två jag trodde var honor istället visade sig vara en ung hane.
                Två hanar och en hona är ingen bra kombination. Istället bör man köpa en mindre grupp och se hur det utvecklar sig - om man har ett kar som är rymligt nog.
                Detta är riktigt ettriga små ciklider och en dominant hane (vid lek, även honan) kan tränga undan i stort sett alla andra fiskar i karet. I mindre kar runt 100-liter blir detta väldigt tydligt.

                Jag brukar vara noga med att ha koll på de fiskar jag köper - vilka förhållanden de skall ha och om de passar övrig befintlig besättning.
                I mitt Scalare-kar passar de fint och har väldigt stor yta att röra sig på, samt massvis av gömställen, mat-, och lekplatser.

                Jag skippade att byta med vanligt kranvatten under en tid och förberedde istället vatten i spänner som jag preparerade med Catappablad. Detta vatten fick gå ner (tillsammans med löven) istället för kranvatten i små delvattenbyten. Detta för att sura till vattnet (och kanske ph?), samt att jag höjde temperaturen till 28°C.
                Schackbrädorna vill ha surt vatten, lågt ph och ganska hög temperatur för att komma till sin rätt, och för ägg att kläckas.
                Ett lugnt flöde i karet och dunkel belysning hjälper också till för att få dessa ciklider att trivas.

                Uppvaktningsbeteendet är intensivt, och det är främst hanen som står för ett konstant ”jagande”.
                Är honan inte i lekfas håller hon sina ofärgade bröstfenor tätt intill kroppen och visar på så sätt underdånighet. Detta beteende kan trigga hanen på ett sådant sätt att han jagar ännu mer intensivt, och är inte förhållandena i karet de rätta - alltså att förutsättningarna (miljö och vattenvärden e.t.c.) för att honan skall uppvisa lekbeteende - slutar det oftast med att ingenting händer och parterna går omkring planlöst i karet.

                Om man däremot prickar rätt med vattenbetingelserna visar honan upp ett distinkt kroppsspråk gentemot hanens uppvaktningar genom att anlägga en röd färg på bröstfenorna och spärra ut dessa i ”signaler” mot hanen. Detta är både ett hot-, och inbjudningsbeteende som tycks lugna ner hanen och få honom lite mer mjuk i sina attacker.
                När parterna har har uppnått en balans sinsemellan inträder en fas där de letar lämpliga ställen att genomföra en lek.
                Otaliga blad undersöks genom att de båda ”provleker” - de rör sig svepande mot bladet (eller vad det nu kan vara för ställe) och tycks testa om platsen duger.
                När leken är fullbordad tar honan över totalt. Hon vaktar äggen intensivt och skickar resolut undan hanen som får patrullera de yttre områdena av reviret.
                I detta läge är rollerna helt ombytta och hanen visar tecken på underlägsenhet gentemot honan.

                Dicrossus filamentosus är en mycket intressant ciklid, men kräver rätt betingelser i karet för att man skall få se deras vackra skådespel.

                Ja, nu har ett par veckor gått och igår lekte Schakbrädescikliderna i en liten Anubiasdunge på högersidan.
                Alla de stora Scalarerna, plus schack-hanen befinner sig på tryggt avstånd i den vänstra delen av burken…


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0421.jpg
Visningar: 236
Storlek: 128,5 KB
ID: 2357236

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0423.jpg
Visningar: 234
Storlek: 123,2 KB
ID: 2357237
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 July 2016, 20:19.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ja vad ska jag säga Mats, du skriver så långt, men får ett så kort svar.
                  Jag vet bara en, som kan beskriva olika arters beteenden

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Jag är som Inger så tacksam, imponerad över denna beskrivning av en intressant arts beteende. Som alltid läser jag ditt inlägg många gånger så att jag kan lära in vad du delar med dig.
                    Ett stort tack Mats!


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Ja vad ska jag säga Mats, du skriver så långt, men får ett så kort svar.
                      Jag vet bara en, som kan beskriva olika arters beteenden

                      //Inger
                      Bara härligt med ett svar - kort eller långt spelar ingen roll!

                      Jag gillar att kolla in beteenden hos fiskar. Det är en av flera anledningar till att jag tycker akvarium är så roligt.
                      Lika mycket tycker jag om att dela med mig av det jag ser bland mina fiskar. Det är så kul att kunna ge lite information, tips och kanske inspiration.
                      Vi ser ju att dessa ciklider ibland dyker upp bland trådarna - och kanske, kanske tittar någon in här och får lite idéer om hur man kan fixa till sitt kar - om det skulle vara så att det inte riktigt funkar.

                      Kul att du gillar det, Inger!

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Så intressant som vanligt Speciellt när intresset har svängt mer och mer åt ciklid-hållet

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Jag är som Inger så tacksam, imponerad över denna beskrivning av en intressant arts beteende. Som alltid läser jag ditt inlägg många gånger så att jag kan lära in vad du delar med dig.
                          Ett stort tack Mats!


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          Härligt att höra, Johnny! I aim to please!

                          Jag vill returnera genom att säga att jag också tacksam över alla fina beskrivningar - vatten, ljus, filter och mycket annat som du skriver om.

                          Fasen, det börjar nästan likna lite fredagsfeeling - jag är ledig denna helg och sitter med en bärs i näven och myser med Zoopet!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            Så intressant som vanligt Speciellt när intresset har svängt mer och mer åt ciklid-hållet
                            Det låter spännande! Är det någon speciell ciklid du är "inne på"?

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Just nu har jag ett par apistogramma panduro som jag försöker ordna ett eget hem till som passar dom och sen fick barnbarnen ett par gula fjärilsciklider som jag tyvärr har tabbat mej med så en av dom dog igår. Jag går i funderingar på om man kan introducera en ny om det nu är så att den andra piggnar till.Jag har beskrivit händelseföroppet i min tråd.

                              Man kan väl säja att det är dvärgciklider som är mest intressant just nu

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                                Just nu har jag ett par apistogramma panduro som jag försöker ordna ett eget hem till som passar dom och sen fick barnbarnen ett par gula fjärilsciklider som jag tyvärr har tabbat mej med så en av dom dog igår. Jag går i funderingar på om man kan introducera en ny om det nu är så att den andra piggnar till.Jag har beskrivit händelseföroppet i min tråd.

                                Man kan väl säja att det är dvärgciklider som är mest intressant just nu
                                Härligt med "dvärgciklider" - det ingår ju ganska många arter i det begreppet, och man får detaljstudera varje art för sig och skapa förutsättningar som stämmer.
                                Fjärilsciklider är ett litet kapitel för sig. Det kan mycket väl gå att introducera en ny, men det är omöjligt att säga om det kommer att fungera - fjärilar fungerar inte riktigt så.
                                Jag anar att du har endast en Fjärilsciklid just nu och vill sätta till en ytterligare?

                                Ofta är det så att den ensamme i karet etablerar ett område (mestadels hela karet) och en nytillsatt blir per automatik en inkräktare i dennes revir.
                                Ibland kan det fungera riktigt bra om den nya har "styrka" nog att tränga in i den etablerades revir och snabbt bilda en allians.
                                Tyvärr tar det inte sällan mer tid för den nya och den etablerade att "läsa av" varandra, och det blir lätt jagande och undanskuffande - av den ena eller den andra parten.

                                Fjärilar fungerar bäst om de får starta i ett kar som en mindre grupp där hanar och honor kan mäta av varandra, hitta ställen för parbildning och senare lek.

                                Det måste nog bli så att du får köra på "trial and error" och helt enkelt testa att sätta in en ny och kolla vad som händer.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...