Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Nämen, halloj Jesper! Kul att se dig här på forumet!
    Ja, de här scalarerna är riktigt ståtliga. Jag var nästan lite avundsjuk när Anders köpte dom i Tyskland för några år sedan, men otroligt tacksam att jag fick ta över det här gänget.
    Om man bortser ifrån Altum, som ju (enligt mig) ligger i en klass för sig, är dessa något av det bättre jag sett i scalareväg.
    Nu har även lekandet tagit fart - dessa scalarer har ju inte lekt innan, utan kommit igång på äldre dagar. I dagsläget har två par lekt, så något i karet har satt sig rätt och fått igång processen.
    Jag har adderat ett antal Kolglödstetror till det ursprungliga stimmet, fantastiskt vackra tetror! Sedan fick jag tag på tre fina Dicrossus filamentosus 1+2 som nu också går i karet.
    Tänk att jag visste att det skulle bli lek och bildas par och hela konkarongen när de kom till dig
    min favorittetra är kolglöden med.
    härligt med schackbrädescikliderna, dessa är så fina!

    hur går det med dorsigerorna? Nån lek där med?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo

      Tänk att jag visste att det skulle bli lek och bildas par och hela konkarongen när de kom till dig
      min favorittetra är kolglöden med.
      härligt med schackbrädescikliderna, dessa är så fina!

      hur går det med dorsigerorna? Nån lek där med?
      Det är verkligen något magiskt med Kolglödstetran, den är liten med otroligt fin färg och integrerar så jädra fint i karet.
      Det har blivit ganska sköna rotsystem på bladskotten som kommer fram på javaplantorna och där leker tetrorna titt som tätt. En hel del Kolglödsyngel klarar sig faktiskt undan scalarerna, vilket är kul då stimmet blir större och större.
      Schackbrädorna gör sig verkligen i karet, de ser så jädrans sköna ut där de går och bökar bland alla Catappablad - dessa ciklider är jag mycket nöjd med!
      Dorsigerorna ser jag inte så ofta, de håller mestadels till i de djupa rotsystemen, men när jag ser dom är de alltid utfärgade med djupt svart och röd dräkt - så jag förutsätter att de leker till och från - men jag har inte sett till några yngel.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 June 2016, 19:15.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo

        Tänk att jag visste att det skulle bli lek och bildas par och hela konkarongen när de kom till dig
        Haha! Ja, både du och Anders menade ju på att; nu jädrar blir det leka av, på Äpplegatan, när vi tog dom hit till mig.
        Jag var länge tveksam till att det skulle bli någon lek, men något är ju uppenbarligen rätt i baljan.
        När det andra parets lek drog igång var jag lite mer uppmärksam och studerade deras uppvaktningsbeteende - vilket skiljer sig markant från lekbeteende jag sett på andra scalarer jag haft.
        Hos dessa scalarer är uppvaktningsbeteendet väldigt subtilt. Det är knappt att man märker att de är i parbildningsfas, och när de visar upp sig för varandra pågår detta fortfarande i den (vanligtvis) samlade gruppen.
        I mer konventionella scalaregrupper skiljer en hane och en hona ur sig från gruppen och håller sig för sig själva en tid, men icke så med dessa scalarer.
        När leken väl är igång blir det sannerligen andra bullar. Allt, och jag menar allt, jagas undan - mycket bryskt och effektivt!


        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Haha! Ja, både du och Anders menade ju på att; nu jädrar blir det leka av, på Äpplegatan, när vi tog dom hit till mig.
          Jag var länge tveksam till att det skulle bli någon lek, men något är ju uppenbarligen rätt i baljan.
          När det andra parets lek drog igång var jag lite mer uppmärksam och studerade deras uppvaktningsbeteende - vilket skiljer sig markant från lekbeteende jag sett på andra scalarer jag haft.
          Hos dessa scalarer är uppvaktningsbeteendet väldigt subtilt. Det är knappt att man märker att de är i parbildningsfas, och när de visar upp sig för varandra pågår detta fortfarande i den (vanligtvis) samlade gruppen.
          I mer konventionella scalaregrupper skiljer en hane och en hona ur sig från gruppen och håller sig för sig själva en tid, men icke så med dessa scalarer.
          När leken väl är igång blir det sannerligen andra bullar. Allt, och jag menar allt, jagas undan - mycket bryskt och effektivt!

          Ibland så har vi rätt då blir det än intressantare att studera dem, så som jag har haft min apistogramma hanne som tog över vaktandes när honan dog, det är ju en del av det som vi gillar bäst med att ha fisk, att kunna studera dem länge och väl och hitta nya grejer och beteende.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo

            Ibland så har vi rätt då blir det än intressantare att studera dem, så som jag har haft min apistogramma hanne som tog över vaktandes när honan dog, det är ju en del av det som vi gillar bäst med att ha fisk, att kunna studera dem länge och väl och hitta nya grejer och beteende.
            Just precis så!

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Nämen, halloj Jesper! Kul att se dig här på forumet!
              Ja, de här scalarerna är riktigt ståtliga. Jag var nästan lite avundsjuk när Anders köpte dom i Tyskland för några år sedan, men otroligt tacksam att jag fick ta över det här gänget.
              Om man bortser ifrån Altum, som ju (enligt mig) ligger i en klass för sig, är dessa något av det bättre jag sett i scalareväg.
              Nu har även lekandet tagit fart - dessa scalarer har ju inte lekt innan, utan kommit igång på äldre dagar. I dagsläget har två par lekt, så något i karet har satt sig rätt och fått igång processen.
              Jag har adderat ett antal Kolglödstetror till det ursprungliga stimmet, fantastiskt vackra tetror! Sedan fick jag tag på tre fina Dicrossus filamentosus 1+2 som nu också går i karet.
              Jag tycker att dessa står sig i samma klass som altum, otroligt vackra. Jag kommer ihåg när ni var i Tyskland och Anders köpte dom, är det så längesen?

              Jag har gjort ett försök att läsa ikapp i denna tråden, men det är för mycket när man har varit ifrån forumet i 6 mån haha

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Jesper Broman

                Jag tycker att dessa står sig i samma klass som altum, otroligt vackra. Jag kommer ihåg när ni var i Tyskland och Anders köpte dom, är det så längesen?

                Jag har gjort ett försök att läsa ikapp i denna tråden, men det är för mycket när man har varit ifrån forumet i 6 mån haha
                Ja, det är ett tag sedan Anders köpte scalarerna, så de är fullvuxna bjässar nu.
                På sex månader hinner det hända en hel del, så jag förstår att det blir lite för mycket att läsa ikapp - men du får la hänga på uppdateringarna lite då och då istället.
                Ha det gott, Jesper!

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Ja, jag ska försöka va lite mer aktiv här nu

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    När man har ett starkt bärnstensfärgat vatten, "svartvatten" - kan lysrör ge en ganska flat ljuskänsla med få skuggor och avsaknad av spännande reflekteringar via vattenytan av ljuskällan ovanifrån.
                    Solen är ju oslagbar som ljuskälla och det blr svårt (och dyrt) att komma i närheten när man försöker efterlikna det magiska växelspel av dunkla och mer starkt lysande partier.
                    I väntan på att jag skall få råd att köpa en bra LED-ramp - typ MaxSpect eller liknande - som verkligen hjälper till att skapa ljusförhållanden jag beskrev ovan och som går att justera så att man kan uppnå (hyfsat) det man är ute efter, har jag labbat lite med en billigare variant; led-puckar.

                    Tidigare i tråden har jag visat bilder på det "eftermiddag och kvällsljus" jag kör i 540-burken med hjälp av billiga led-puckar.

                    Jag ville snofsa upp ljuset i det lilla 112-literskaret där det går en koloni Lamprologus multifasciatus. Luset från lysröret i det karet var alldeles för platt och påträngande, så jag tänkte mig ledpuckar istället och tog några från 540-karet, hissade upp ett extra täckglas med hjälp av två delar från ett innerfilter, lade puckarna ovanpå. Anledningen till att jag ville öka avståndet mellan ledpuckarna och vattenytan är att få ett mjukare, spridet ljus. Det blev faktiskt riktigt fint.

                    Detta är givetvis ett provisorium, och lösningen blir inom kort någon mindre led-ramp.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0312.jpg
Visningar: 221
Storlek: 169,3 KB
ID: 2356723


                    Som sagt, i väntan på en redigt bra led-ramp till 540-karet, köpte jag några stycken (ungefär 200:- styck) små led-ramper för mindre kar och placerade ut dessa ovanpå täckglasen och kunde skapa ganska fint dunkelt ljus.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0314.jpg
Visningar: 206
Storlek: 226,1 KB
ID: 2356724

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0315.jpg
Visningar: 203
Storlek: 202,1 KB
ID: 2356725


                    Scalarerna blev lite skrajsna när jag tog fram kameran, så de gömde sig bakom rotpartiet i centrumdelen av karet, som fungerar mycket bra som gömställe för dessa scalarer - så dom syns inte på bilderna.

                    Den sötvattenstång som jag fick av "Roffe-Poffe" har börjat sprida sig lite här och var i karet och man kan se små gröna fläckar av den på bottnen just nu. Jag tänker låta den ligga kvar, så får man se vad det blir av det.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0321.jpg
Visningar: 207
Storlek: 174,7 KB
ID: 2356726

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0322.jpg
Visningar: 200
Storlek: 181,3 KB
ID: 2356727

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0323.jpg
Visningar: 211
Storlek: 202,4 KB
ID: 2356728

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0324.jpg
Visningar: 196
Storlek: 173,4 KB
ID: 2356729

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0325.jpg
Visningar: 199
Storlek: 190,4 KB
ID: 2356730

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0326.jpg
Visningar: 186
Storlek: 198,8 KB
ID: 2356731

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Häftig lösning på multiskaret, får man till ett mer "estetiskt" så har du en perfekt lösning på att få ljusspelet som vi vill åt
                      väntar med spänning att få se ditt kar nästa vecka live så att säga
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Häftig lösning på multiskaret, får man till ett mer "estetiskt" så har du en perfekt lösning på att få ljusspelet som vi vill åt
                        väntar med spänning att få se ditt kar nästa vecka live så att säga
                        Det blir kul!

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0328.jpg
Visningar: 186
Storlek: 236,7 KB
ID: 2356741

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0331.jpg
Visningar: 183
Storlek: 191,9 KB
ID: 2356742

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0334.jpg
Visningar: 181
Storlek: 199,1 KB
ID: 2356743

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0335.jpg
Visningar: 185
Storlek: 176,4 KB
ID: 2356744

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0338.jpg
Visningar: 185
Storlek: 305,0 KB
ID: 2356745

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0340.jpg
Visningar: 183
Storlek: 216,9 KB
ID: 2356746

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0344.jpg
Visningar: 209
Storlek: 193,2 KB
ID: 2356747

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0355.jpg
Visningar: 177
Storlek: 277,9 KB
ID: 2356748

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          mysigt som vanligt.. =D men det är så inspirations givande se på dina fiskar =D

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Julafton i stugtråden ser jag. Himla fina bilder. Älskar verkligen första bilden med några Dicrossus mot en rot. Snyggt! Resten av bilderna är inte sämre, men första bilden var en visuell kick. Kul att få se hur du löst din belysning.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av tanteva
                              mysigt som vanligt.. =D men det är så inspirations givande se på dina fiskar =D
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Julafton i stugtråden ser jag. Himla fina bilder. Älskar verkligen första bilden med några Dicrossus mot en rot. Snyggt! Resten av bilderna är inte sämre, men första bilden var en visuell kick. Kul att få se hur du löst din belysning.
                              Tack skall ni ha! Japp, det skall vara julafton i baljorna året runt!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Härliga akvarier - skall bli kul att se dom IRL på zoopetvästträffen på lördag
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...