Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Halloj Pia, Eva och Johnny!
    Jag skall ta några vettiga bilder på karet efter rotvältan.
    Scalarerna, eller rättare sagt, två av dom startade en alldeles egen aquascape idag. De lyfte helt sonika fram en Javaormbunke... tog tag i bladen och drog plantan till ett ställe där de tyckte att den passade mycket bättre.
    Efter ett tag satte de igång med det här;



    Ja, det var väl oundvikligt... Vem försökte jag lura?

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      Jag hade en gång sex stycken altumscalare i ett 600-liters kar. I karet gick också ett stim med tetror och en grupp jordätare, minns ej vilken sort. Förhoppningen var att kanske få fram ett lekpar av Scalarerna, vilket naturligtvis aldrig skedde, nästintill omöjligt på altumscalare. Jordätarna däremot lekte konstant och det var ofta kullar på olika ställen i karet. Av någon anledning höll sig simmet med Scalarerna i högra halvan av karet medan jordätarna höll till i vänstra halvan. När det fanns yngelkullar var de duktiga på att vakta och körde burdust iväg om någon scalare kom för nära.
      Varje gång försvann alla yngel från en dag till nästa och jag förstod inte riktigt hur det gick till. Blev dock varse detta en kväll när jag låg i soffan och tittade på tv samtidigt som jag sneglade på karet som stod intill. Ynglen i kullen var så pass stora att de gav sig längre och längre från sin vaktande förälder. Då, plötsligt och som på given signal blixtrade det till I karet när sex stora scalarer fullständigt flyger från ena sidan till andra och på 30 sekunder var alla yngel uppätna. Jordätarföräldrarna hade inga problem att köra iväg en ensam scalare, men när de anföll snabbt och i stim var försvaret helt borta, försökte inte ens.

      Detta har ju inte så mycket att göra med vad som händer i ditt kar, men en berättelse om hur scalarer kan bete sig och ett grymt men facinerande exempel på hur, inbillar jag mig, det går till i naturen.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Micke L
        Jag hade en gång sex stycken altumscalare i ett 600-liters kar. I karet gick också ett stim med tetror och en grupp jordätare, minns ej vilken sort. Förhoppningen var att kanske få fram ett lekpar av Scalarerna, vilket naturligtvis aldrig skedde, nästintill omöjligt på altumscalare. Jordätarna däremot lekte konstant och det var ofta kullar på olika ställen i karet. Av någon anledning höll sig simmet med Scalarerna i högra halvan av karet medan jordätarna höll till i vänstra halvan. När det fanns yngelkullar var de duktiga på att vakta och körde burdust iväg om någon scalare kom för nära.
        Varje gång försvann alla yngel från en dag till nästa och jag förstod inte riktigt hur det gick till. Blev dock varse detta en kväll när jag låg i soffan och tittade på tv samtidigt som jag sneglade på karet som stod intill. Ynglen i kullen var så pass stora att de gav sig längre och längre från sin vaktande förälder. Då, plötsligt och som på given signal blixtrade det till I karet när sex stora scalarer fullständigt flyger från ena sidan till andra och på 30 sekunder var alla yngel uppätna. Jordätarföräldrarna hade inga problem att köra iväg en ensam scalare, men när de anföll snabbt och i stim var försvaret helt borta, försökte inte ens.

        Detta har ju inte så mycket att göra med vad som händer i ditt kar, men en berättelse om hur scalarer kan bete sig och ett grymt men facinerande exempel på hur, inbillar jag mig, det går till i naturen.
        Japp, jag håller med dig. Scalarer, speciellt naturtyperna, är verkligen snabba, effektiva och enormt luriga jägare.

        Nu är ju inte de scalarer jag har Altum, men de påminner om dessa ganska mycket - till viss mån i utseendet med sin tydliga "knick" ovanför munnen, men framför allt i det beteende man kan se i en grupp Altum.
        De var ungdjur när Ansjo-Anders köpte dom nere i Tyskland, och har aldrig lekt och heller aldrig visat tendenser till parbildning under alla dessa år.
        Dessa Scalarer har hela tiden gått i samlad grupp, med fajter sinsemellan, titt som tätt.

        När jag tog över dom tänkte jag att de kanske var av samma kön, hela gruppen. Jag har inte har sett en enda tendens till uppvaktningsbeteende (och jag är hyfsat bra på att se detta...), utan istället ett mycket starkt gruppbeteende - där gemensamma jakträder utövas med stor precision. Gruppen av Normans Lampögon har de tuggat i sig väldigt effektivt. Tre, fyra stycken av scalarerna kan stå helt still vid vattenytan med någon decimeter mellan sig och vänta. När så någon av lampskallarna kommer in i cirkeln av scalarer så hugger dom gemensamt.
        Det ser faktiskt ut som att de jagar i grupp, och när den som fångat fisken ger sig av för att käka upp sitt byte, återgår de andra till samma jaktbeteende.
        Detta händer mestadels på kvällarna, med samma ljus på som dagtid - som om de väntade in rätt tid på dygnet.

        Jag trodde faktiskt inte att de skulle para ut och leka. Men, nu har jag liksom gjort allt som står i min makt att konditionera vatten och miljö så att det (åtminstonde i min fantasivärld) skall likna deras naturliga miljö så mycket som möjligt - hur likt det nu kan bli i ett såpass litet kar..?
        Någonting i karet har slutligen fått en hona och hane att få igång lekprocessen, vad det är vet jag inte exakt, men nu var tydligen betingelserna de rätta.

        En något intressant detalj är det sätt de makade en Javaplanta till ett ställe de tyckte passade bra. Kan det vara så att de ville ha plantan i ett läge där vattnet strömmar lite mer än i karet i övrigt? Ja, det lär man väl aldrig få veta, men det var med bestämdhet de flyttade plantan - som nu är mitt framför utflödet.

        Som sagt, det är första gången någon av scalarerna i denna grupp leker, och för min del är det kul att bara se dom göra detta. Jag har inga förhoppningar på yngel eller någon yngelvård. Med största sannolikhet är rommen borta efter något dygn, och så kan dom få göra om det vid något senare tillfälle.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          jag bara ler =D det du gör med vattnet ja vad kan man säga ... inte mer än det var väl det jag trodde skulle ske =D

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Halloj Pia, Eva och Johnny!
            Jag skall ta några vettiga bilder på karet efter rotvältan.
            Scalarerna, eller rättare sagt, två av dom startade en alldeles egen aquascape idag. De lyfte helt sonika fram en Javaormbunke... tog tag i bladen och drog plantan till ett ställe där de tyckte att den passade mycket bättre.
            Efter ett tag satte de igång med det här;



            Ja, det var väl oundvikligt... Vem försökte jag lura?
            inte för att vara sån men..... vad var det vi sa

            Så kul, detta måste du säga till Anders
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av tanteva
              jag bara ler =D det du gör med vattnet ja vad kan man säga ... inte mer än det var väl det jag trodde skulle ske =D
              Ursprungligen postat av PiaJo

              inte för att vara sån men..... vad var det vi sa

              Så kul, detta måste du säga till Anders
              Jodå, jag skall berätta för Anders - han kommer bara att flina.
              Det stämmer att ni sa; "nu kommer dom väl att leka direkt, i ditt kar".
              Jag brukar se tendenserna ganska omgående, men denna gång gick jag bet.
              Det fanns liksom inte några tecken på "de vanliga" signalerna - som faktiskt är ganska tydliga. Ingen av scalarerna har visat något intresse för varandra på så sätt att två skiljer av sig, håller ihop utanför gruppen, mutar in ett litet ställe och förbereder för lek o.s.v.
              Det enda som markant skiljde sig igår, rent beteendemässigt, är på det sätt dessa två började böka med Javaplantan.
              Jag har tidigare sett hur de flyttat stora sjok av sötvattenstången, dragit runt denna och käkat upp den bit för bit.
              Igår var det ett jädra slitande i javan, de ömsom drog och bökade i plantan.
              Jag tänkte att de kanske hade hittat någon död fisk i plantan som de ville åt, och hade bara planen att sätta tillbaka javan på sin ursprungliga plats när de liksom var klara med den.
              Efter en stund blev de otroligt aggressiva mot den övriga gruppen och jagade bort samtliga till vänstersidan, fortfarande utan några större ömhetsbetygelser sinsemellan. Sedan satte de bara igång...
              Att det är en hona och hane är jag helt säker på, honan med ett kort, knubbigt äggrör och hanen med sitt mindre, spetsigare. Annars kan det ju i vissa fall hända att två honor leker, men inte i detta fall!

              Så, vad är det då jag gör med vattnet? Ja, det är inte mycket, kan jag lova.
              Jag har försökt att hålla en mycket jämn nivå genom att byta endast 15-20% vatten en gång i veckan, samt låtit trä och blad göra sitt - en förmultningsprocess som kanske inte ger det mest vackra och "rena" intryck, men som efter några månader sköter sig självt. Corysarna uppskattar alla Catappablad, som nu ligger i lager av olika förmultningsstadier på botten. Corysarna uppehåller sig bland bladen väldigt mycket, och jag har en aning om att de faktiskt leker där också.
              Även scalarerna gillar att "beta" bland bladen och kan stå långa stunder och stirra ner, för att senare böka runt och äta något de hittar.
              Jag har lagt mig vinn om att röra inredningen i minsta möjliga mån (om vi bortser från urtagandet av mopanirötterna som jag berättade om i ett tidigare inlägg).
              Karet har fått utvecklas på egen hand. Vattnet är nu starkt the-färgat och har en ordentligt organisk lukt, en skogig djungeldoft som doftar lite "djurpark", om ni är med på den grejen.
              Ja, vad skall man säga? Karet är just nu i en fas som tycks vara väldigt godartad; lekande Kolglödstetror, glada corysar, fyra entusiastiska goldnuggetar som gnager i sig träbark så det knakar om karet på nätterna, ett dorsigerapar som verkar ha det riktigt mysigt bland rotsystemen (och som jag endast ser, typ var tredje dag), och så ett gäng scalarer som tycks trivas fint - och som har mumsat i sig 45 stycken Normans lampögon...
              Svårigheten är väl att upprätthålla den här, till synes, godartade balansen. Jag fortsätter på inslagen linje!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 May 2016, 09:21.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Så härligt Mats med leken. Ska bli intressant att följa. Upplever det som du gör att Skalarerna är bland de effektivaste jägarna bland cikliderna. Just det att de kan vara still och beräknande för att sedan blixtra till. T o m mina nya svarta som ju vandrat långt från naturformen har exakt samma teknik. Mycket spännande och inget man tröttnar på.
                Funderar lite kring det där att det blir lek nu. Tycker mig ha sett detta med flera ciklidarter att det är en mängd parametrar som måste stämma för att det ska bli lek. En sten som flyttas en dm. En växt som planteras om etc. etc. De vet vad de vill ha. Svårigheten är väl att förstå detta för oss som ser på.
                Men du beskriver ju ditt kar som lite vilt och ofixat, men vet få akvarister som så envetet som du låter fisken och övriga innevånare få styra över dina egna behov. Nu hade ju du en inredning som du trivdes med, men som kanske bara var 95% för dom? Nu blev det kanske 100%.
                Sedan kan jag inte låta bli att tänka om miljöerna blir övertrygga för våra fiskar. Hot och lek synkar ju också på sätt och vis. Vi vet ju inte om det var barnets bankande som skapade skräck och panik som gör att detta med lek blir följden. Intressant att du tog med hela storyn innan leken. Följer.....
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Så härligt Mats med leken. Ska bli intressant att följa. Upplever det som du gör att Skalarerna är bland de effektivaste jägarna bland cikliderna. Just det att de kan vara still och beräknande för att sedan blixtra till. T o m mina nya svarta som ju vandrat långt från naturformen har exakt samma teknik. Mycket spännande och inget man tröttnar på.
                  Funderar lite kring det där att det blir lek nu. Tycker mig ha sett detta med flera ciklidarter att det är en mängd parametrar som måste stämma för att det ska bli lek. En sten som flyttas en dm. En växt som planteras om etc. etc. De vet vad de vill ha. Svårigheten är väl att förstå detta för oss som ser på.
                  Men du beskriver ju ditt kar som lite vilt och ofixat, men vet få akvarister som så envetet som du låter fisken och övriga innevånare få styra över dina egna behov. Nu hade ju du en inredning som du trivdes med, men som kanske bara var 95% för dom? Nu blev det kanske 100%.
                  Sedan kan jag inte låta bli att tänka om miljöerna blir övertrygga för våra fiskar. Hot och lek synkar ju också på sätt och vis. Vi vet ju inte om det var barnets bankande som skapade skräck och panik som gör att detta med lek blir följden. Intressant att du tog med hela storyn innan leken. Följer.....
                  Mmmm, det är antagligen - troligtvis så att det krävs helt rätt betingelser för att lek skall dra igång, iallafall vad gäller vissa ciklider eller grupper av dom. De flesta ciklider leker ju, och har inte några större anspråk på karet och miljön. Men så har vi dessa speciella grupper; vildfångade, F1:or - typ Discus, Scalarer och liknande som verkligen kräver att allt skall stå rätt till för att parbildning och lek skall bli möjligt. Man funderar ju på om ett gäng Altum möjligtvis skulle kunna leka om de fick rätt utrymme, vatten och miljö i ett "sällskapskar"..?

                  Det är möjligt att den lilla "rotvältan" skapade någon slags möjlighet till lek. Det blev iallafall ett fint utrymme baktill i karet, och det kanske ökade på chanserna. Jag ser att scalarerna gärna står i detta utrymme när de tar små vilopauser och liksom stannar av någon timme då och då.

                  Nu är leken överstånden, rommen är borta - men paret vaktar fortfarande lekstället, om än inte så intensivt. Vad som fick rommen att försvinna vet jag inte, men det såg faktiskt inte ut som att någon av dom hade tendenser att käka upp rommen. Men, man vet inte - plötsligt kan ju en av parterna bara börja käka. Min gissning är dock goldnuggetarna, som hela tiden har varit i närheten av javaplantan, liggandes på grenarna straxt intill...
                  Om det blir fler lekar framgent vet jag inte, men det spelar inte så stor roll för min del, det är helt enkelt kul bara att se att de faktiskt var kapabla att dra igång lekandet.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Men roligt var det. Sedan har du det ju på film också ;-)
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Men roligt var det. Sedan har du det ju på film också ;-)
                      Japp, det var gôtt att få det på film! Och det var sannerligen kul att det hände, jag trodde banne mig inte det! Proppen gick liksom ur, och jag vet att de möjligtvis gör om det lite längre fram!

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        ja bara grejen att dom kom igång, bara det är ju bedriften här tycker jag. Sedan är det inte alltid man kan tycka att det är så viktigt med en massa avkommor. Men det hade vart kul och få se en grupp av dina scalarer utvecklas från yngel till större fiskar.Framtiden får visa hur det blir med det . Otroligt kul att det sker dock =D mer filmsnuttar och bilder ser jag fram emot =D

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av tanteva
                          ja bara grejen att dom kom igång, bara det är ju bedriften här tycker jag. Sedan är det inte alltid man kan tycka att det är så viktigt med en massa avkommor. Men det hade vart kul och få se en grupp av dina scalarer utvecklas från yngel till större fiskar.Framtiden får visa hur det blir med det . Otroligt kul att det sker dock =D mer filmsnuttar och bilder ser jag fram emot =D
                          Absolut!
                          Det blir fler foton och filmer löpande.
                          Jag är sugen på att filma multis-karet, där det nu har bildats en fin koloni.

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            men klart du skall filma där med =D vi skall inte glömma dom sötnosarna för scalarerna slog på stor trumman ;-)

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Textnjutning så att ögonen tåras. Vilken story Mats. En riktig höjdarkrönika. Robusta fiskar klarar rejält med stryk ibland. Har du någon bild på karet efter det att rotbantningen var genomförd?
                              Halloj Johnny!
                              Jag för numera en tynande tillvaro här på forumet - men har man lovat så har man!
                              Så, här är en bild på karet efter att den nervdallrande "rotbantningen" var tvungen att genomföras.
                              Jag drar in några bilder på karet med enbart led-ljuset påslaget också - vet att du smågillar dessa bilder.


                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1256.jpg
Visningar: 185
Storlek: 134,3 KB
ID: 2356408

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1224.jpg
Visningar: 177
Storlek: 120,1 KB
ID: 2356409

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1236.jpg
Visningar: 172
Storlek: 113,2 KB
ID: 2356410

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1248.jpg
Visningar: 173
Storlek: 97,9 KB
ID: 2356411

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                hur mysigt som helst =D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...