Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Jag längtar verkligen att få sätta igång mina kar. Speciellt, eftersom jag tänker denna långsamma incykling precis som du har gjort Mats. Jag är ju annars en sån där "bråttomakvarist" som du vet, men nu får det vara slut med det - lovar .
    Härliga bilder .
    //Inger
    Japp, Inger - ta god tid på dig och låt karet få andas lugna andetag.
    Själv svalde jag hårt ett par gånger när jag såg en del trådalger på några ställen, men det tog bara ett par veckor så var rubbet borta.
    Nu börjar karet få den där lugna andningen som jag har väntat på, och förväntat mig - slår liksom inte fel.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Förmodligen kommer jag att blunda eller skrika, om nåt "hemskt" dyker upp, men den dagen den sorgen

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        ja dom är helt magnifika på att hålla glaset rent å fint =) just nu håller jag på att koppa in 2 häxmalar .. och 5 blå men i detta nu mycket bleka räkor =)

        Kanske du har någe matnyttigt att säga om häxmal ?

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          Vi får hjälpa dig inger behålla lugnet =D .. andas in andas ut ;-)

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Förmodligen kommer jag att blunda eller skrika, om nåt "hemskt" dyker upp, men den dagen den sorgen
            //Inger
            Jag hade något hemskt som dök upp, en telefonterrorist (försäljare) som ringde ungefär fyra-fem gånger om dagen några veckor. För några dagar sedan beslöt jag mig att lyfta luren - och jag primalskrek;
            NEEEEEJ!!! och lade på luren. Hoppas fanskapet sket ner sig! Det har varit tyst från det numret sedan dess...

            Ibland kan det hjälpa att skrika till, men oftast är det bäst att bara låta saker passera. Får man karet att cykla på ett lugnt, fint sätt så balanseras parametrarna efter ett tag - och allt sätter sig som det skall.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av tanteva
              Vi får hjälpa dig inger behålla lugnet =D .. andas in andas ut ;-)
              Just så! Det är precis som med allt levande, det måste andas - även våra kar.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Vi får vackert sitta och vänta :-)
                Upp å nicka, sockerdricka!
                Din väntan är över, Johnny!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Upp å nicka, sockerdricka!
                  Din väntan är över, Johnny!
                  Var hembjuden till sonen så jag missade vernissagen när den öppnade. Sonen som av okänd anledning utvecklat samma faiblesse för Whisky som sin far konstigt nog råkade ställe en riktigt god Bourbon just vid mig. Är troligen allergisk eftersom det blev senare svårt att skriva på de små knapparna i smartfånen.
                  Jag får väl kontroll-läsa i morgon vad jag skrivit gissar jag.
                  Nåväl. Underbara bilder och ännu härligare text som inspirerar till en lugn respektfull och tålmodig akvariehållning.
                  Underbara bilder på undersköna Catappa-blad i olika stadier av nedbrytning. Kanonbilder maestro.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Jag hade något hemskt som dök upp, en telefonterrorist (försäljare) som ringde ungefär fyra-fem gånger om dagen några veckor. För några dagar sedan beslöt jag mig att lyfta luren - och jag primalskrek;
                    NEEEEEJ!!! och lade på luren. Hoppas fanskapet sket ner sig! Det har varit tyst från det numret sedan dess...

                    Ibland kan det hjälpa att skrika till, men oftast är det bäst att bara låta saker passera. Får man karet att cykla på ett lugnt, fint sätt så balanseras parametrarna efter ett tag - och allt sätter sig som det skall.
                    Hahhaaaaaaa, skarattade till så att gubben vaknade från F1'n
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      . Är troligen allergisk eftersom det blev senare svårt att skriva på de små knapparna i smartfånen.
                      Jag får väl kontroll-läsa i morgon vad jag skrivit gissar jag.
                      Nåväl.
                      Vet precis hur det är.... efter ett par glas vin och utan brillor
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Var hembjuden till sonen så jag missade vernissagen när den öppnade. Sonen som av okänd anledning utvecklat samma faiblesse för Whisky som sin far konstigt nog råkade ställe en riktigt god Bourbon just vid mig. Är troligen allergisk eftersom det blev senare svårt att skriva på de små knapparna i smartfånen.
                        Jag får väl kontroll-läsa i morgon vad jag skrivit gissar jag.
                        Nåväl. Underbara bilder och ännu härligare text som inspirerar till en lugn respektfull och tålmodig akvariehållning.
                        Underbara bilder på undersköna Catappa-blad i olika stadier av nedbrytning. Kanonbilder maestro.
                        Nu har jag korrat texen åt dig, Johnny - inga problem!
                        Jag övnings-smörjer halsen med lite rödtjut just nu, så att morgondagens (lördagens) gig skall gå så smooooth som möjligt. Det blir ett hett grillpartaj med livemusik - tur dom har tak över partajplatsen!

                        Jag skall filma lite längre fram när bestånden av Kolglödstetror, pandor och Colombiatetror har ökats på!
                        Har även spanat in en fin grupp D. Filamentosus som jag är lite sugen på. Karet börjar svara upp på ett fint sätt för just denna typ av ciklider, så varför inte?

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo

                          Hahhaaaaaaa, skarattade till så att gubben vaknade från F1'n
                          Mmmm... Jag kan säga att A-K höll på att göra ett hål i taket, och vår katt, Dexter, var borta tre timmar efter mitt Neanderthal-vrål i telefonen till föräljaraset...
                          Men, telefonen har varit förunderligt tyst den senaste tiden.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Underbara bilder och ännu härligare text som inspirerar till en lugn respektfull och tålmodig akvariehållning.
                            Underbara bilder på undersköna Catappa-blad i olika stadier av nedbrytning. Kanonbilder maestro.
                            Ser på nätet, dock inte här på forumet så mycket, att en hel del har liknande inställning.
                            Det är ju alltid kul att se hur andra, med ungefär samma metoder, får till det i sina burkar, så jag skriver några rader, lägger lite bilder och filmer här, så kanske någon intresserad råkar titta in.
                            Japp, Catappa-bladen är verkligen vackra när de bryts ned. De är i och för sig vackra hela tiden, tycker jag. Försökte få till ett par fina bilder på det.
                            Kul också att se flera varianter av stora, fina Posthornssnäckor som bara har ploppat upp.

                            Kommentar

                            • RoffePoffe

                              • August 2012
                              • 88

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Ser på nätet, dock inte här på forumet så mycket, att en hel del har liknande inställning.
                              Det är ju alltid kul att se hur andra, med ungefär samma metoder, får till det i sina burkar, så jag skriver några rader, lägger lite bilder och filmer här, så kanske någon intresserad råkar titta in.
                              Japp, Catappa-bladen är verkligen vackra när de bryts ned. De är i och för sig vackra hela tiden, tycker jag. Försökte få till ett par fina bilder på det.
                              Kul också att se flera varianter av stora, fina Posthornssnäckor som bara har ploppat upp.
                              Hmm, posthornen kommer antagligen då från sötvattenstången...., så jag får ta på mig skulden för dem

                              /Rolf

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av RoffePoffe
                                Hmm, posthornen kommer antagligen då från sötvattenstången...., så jag får ta på mig skulden för dem
                                /Rolf
                                Dom är väldigt välkomna! Fantastiskt kul att de lullar runt i karet.
                                Jag har räddat lite tång - och drar upp denna i separata behållare.

                                Tack skall du ha, Rolf!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...