Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell



    Då skall vi se om jag kan analysera "hemligheternas soppa";
    Vanligt kranvatten i karet, lite ljus i form av några extra LED-puckar som jag placerar ovanför, eller i närheten (ovanför) plantorna, ingen gödning, inget flytt eller pill av/på växterna - när de placerats, så får de sitta där och "vänta". Efter några veckor eller någon månad så börjar de växa.
    Ren magi!

    Ingen gödning här heller, inget pill eller flytt, men troligen har jag haft för mycket ljus då det begav sig, men på´t igen...

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Ingen gödning här heller, inget pill eller flytt, men troligen har jag haft för mycket ljus då det begav sig, men på´t igen...
      //Inger
      Japp, Inger, bara på't igen - dessa växter är som Guppys; blir bara mer och mer...

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

        Japp, Inger, bara på't igen - dessa växter är som Guppys; blir bara mer och mer...
        Haha, säger du det så .
        Lite trist med dessa juwelkar, att det inte går att släcka ner rör som man vill. Jag har inte kollat upp än hur det är med mitt nya ouppackade eheimkar.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Tror de flesta täckande ramper har en strömbrytare för hela rampen. Sedan är det ändå speciellt att dina Java blir så extremt fina.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tror de flesta täckande ramper har en strömbrytare för hela rampen. Sedan är det ändå speciellt att dina Java blir så extremt fina.
            Jodå, min ramp har strömbrytare, men den går på timer...
            Nja, jag tror inte det är så speciellt att Javor och Anubias blir bra i mina burkar - de får växa där de placeras, utan någon in- eller påverkan av mig.
            Det tar månader, men efter tag tar de sig och "gör sin grej"...
            Det är liksom bara att låta växterna (precis som med fiskarna) vara ifred, så händer fantastiska grejer i karen.

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              fotar man ser man ju den grandvisa förändringen, normalt sett brukar jag inte flytta runt dom. Men jag gjorde lite missar i 114 litern , missbedömde storleken så markant den bara måste flyttas på.

              Idag e det dags tex för mig forta 54an igen för att se om någon förändring skett, men vattnet har blitt varmare och det har börjat bubblas i ytan så det går frammåt =D

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Grattis till din fantastiska artikel om Fjärilsciklider i nya numret av AEmagasinet nr.2, Mats. Har läst den flera gånger och älskar den!
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Jag säger detsamma Mats, artikeln är stråålande .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Grattis till din fantastiska artikel om Fjärilsciklider i nya numret av AEmagasinet nr.2, Mats. Har läst den flera gånger och älskar den!
                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Jag säger detsamma Mats, artikeln är stråålande .
                    //Inger
                    Det var verkligen kul att höra!

                    Jag vill passa på att tacka för ett fint, fett nummer av AE - massor att läsa! Nu har man att göra ett bra tag!

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      JAAAAAAAAAAAAAAA vilken bra artikel som jag väntat på den =D

                      Jag tänker som så att viss mån av förruttnelse kan vara bra för de goda bakterierna bör ha nytta av det, utan förruttnelse kan du inte få ett kretslopp lite så tänker jag. Dock ,misslyckades jag katastrofalt med den fina sanden. Den var för fin för mig, och jag är lite trött på den för den dammar i akvariet. Jag får som damm på alla bladen och stenar och mossan ser förjäkligt ut efter ett tag. Måste suga av allt när jag byter vatten så det blir avdammat. Antingen är det fel att ha inner pump till det eller så var jag för dålig att böka runt. Men det går inte böka runt heller för då blir det lytzen dimma och det i flera dagar. Jag börjar tro att pumpen är mesta orsaken, att man behöver ett ytterfilter som släpper tillbaka vattnet inte så kraftfullt ovan i från.
                      Jag skall försöka byta ut mesta av den sanden, den ser dock ut att funka fint på andra sidan där pumpen inte är, där det sår en del *crypto* dom verkar limma ihop sanden med rötterna.
                      Kanske hade jag för mycket sand med.

                      ja ja nog om det Jag är iaf glad var gång jag får läsa mer ingående om dina tankar om hur å varför... tipsar om att bli föreläsare för extra kosing ;-)

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Skall läsa artikeln med stor glädje imorgon
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Du kommer att gilla den i en strulfri zon, Pia ;-)
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Du kommer att gilla den i en strulfri zon, Pia ;-)
                            Ahhaa..
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Mats. Skrev ett PM till dig för ett par dagar sedan. Har du fått det?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Mats. Skrev ett PM till dig för ett par dagar sedan. Har du fått det?
                                Näää...
                                Kollade min PM-inbox nu, men inget meddelande från dig. Måste ha blivit något knas...
                                Kan du försöka skicka en gång till?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...