Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    Mats är ingen att vara rädd för , han är inte besserwisser typen.... till å med jag vågade ju börja fråga och prata =D Men jag läste ju hela tråden från början för den var så nedrans intressant =D
    När jag gick med zoopet så bode mats i lägenhet och hade just skaffat ett 1000 liters kar, det var foton och beskrivning hur han fick in det i lägenheten och hur han inreder och det blev massor med yngel från sessor och snäcklekare. Samt att det stod ett discuss kar i närheten det är nog det jag minns från första gången. Jag vart så tagen av mannen som älskar sin hobby så han talar om den med sådan kärlek och med sådan visdom av sina egna misstag.
    Att det sedan blir inramat med vackra bilder och trivsamma filmer gör inte saken bättre.

    Mats var inte rädd när du får lite svar här vi ser dig ;-) vi gillar att du gör långa saker som små artiklar av din hobby läser med glädje , även det som sägs utanför hobbyn he he
    Dessutom är det många som skriver så kloka ord här som tittar in, och här är ju ingen fråga dum...

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av tanteva
      Mats är ingen att vara rädd för , han är inte besserwisser typen.... till å med jag vågade ju börja fråga och prata =D Men jag läste ju hela tråden från början för den var så nedrans intressant =D
      När jag gick med zoopet så bode mats i lägenhet och hade just skaffat ett 1000 liters kar, det var foton och beskrivning hur han fick in det i lägenheten och hur han inreder och det blev massor med yngel från sessor och snäcklekare. Samt att det stod ett discuss kar i närheten det är nog det jag minns från första gången. Jag vart så tagen av mannen som älskar sin hobby så han talar om den med sådan kärlek och med sådan visdom av sina egna misstag.
      Att det sedan blir inramat med vackra bilder och trivsamma filmer gör inte saken bättre.

      Mats var inte rädd när du får lite svar här vi ser dig ;-) vi gillar att du gör långa saker som små artiklar av din hobby läser med glädje , även det som sägs utanför hobbyn he he
      Dessutom är det många som skriver så kloka ord här som tittar in, och här är ju ingen fråga dum...
      Detta var banne mig det finaste inlägg du skrivit, Eva. Blir både rörd och glad över hur du beskriver Mats. Han förtjänar verkligen din beskrivning, Eva.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        tänk det tycker jag med .. =D å tack för dina värmande ord =)
        Jag har mina stunder då det flyter ur mig som jag tänker så andra förstår ;-)

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Stort Tack, Eva för ditt fantastiskt fina inlägg!
          Kul också att se inlägg från alla er andra - ingen nämnd ingen glömd.
          Självklart blir det så att vi som har en mer frekvent kontakt snackar lite oftare med varandra i trådarna på forumet, och det kan kanske ibland upplevas som någon sorts "inbördes klubb" som man inte har tillgång till.
          Det vore dock förödande om man i min, eller någon annan tråd, där det ofta uppdateras, visas bilder och filmer inte skulle "våga" kommentera eller fråga något.

          Jag har ju, som säket de flesta vet, haft akvarium som hobby i ganska många år. Det är mestadels en hyfsat "ensam" hobby som man pillar med själv och oftast inte pratar så mycket om med andra. Förr snackade man med likasinnade i föreningar, men framför allt med människor som man träffade i olika akvarieaffärer eller de som jobbade där. Nu för tiden finns det en digital gemensamhet, som faktiskt liknar samtal i "verkligheten".
          Det finns inget roligare än att höra om hur andra fixar med sina kar och fiskar, inredningar och allt möjligt annat - och det är också väldigt kul att kunna dela med sig av saker man gjort själv - allt från iaktagelser av fiskars beteende, inredningar eller vad som helst. Det kan man verkligen göra i denna typ av forum!

          Ett exempel på en ren "dela-med-sig-grej" är den genomgång av 540-karet där jag byggde upp en stenmiljö för en koloni med "prinsessor", någon sida bakåt i tråden. Detta gjorde jag inte för min egen skull (jag har ju sett karet och vet precis hur det var uppbyggt), utan för att jag fått några förfrågningar om hur jag gjorde och om jag kunde samla hela processen och visa på ett ställe. Inga problem!

          Jag förstår - speciellt om man tittar på antalet visningar för denna tråd - att de flesta kollar en stund, kikar in, kanske läser lite och sedan hoppar vidare till någon annan tråd. Det är helt OK för min del - men jag vill ändå säga att inget är mig mer främmande än att jag skulle knäppa någon på näsan, sätta mig till övers eller vilja framstå som någon "expert". Det är inte min stil, och jag är själv en fullständig amatör i de flesta hänseenden inom akvariehobbyn.

          Kul att så många ändå är har på forumet och vill deltaga med frågor, svar, tips och råd i trådarna!
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 April 2016, 12:04.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Tjenamoss Bockskäggsmannen!
            Nu finns det ett taffligt försök till film i min tråd!
            Djuren gör ju aldrig någonsin någonting spännande när jag tar mig för att filma...

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Sakta men säkert börjar nu högersidan av karet ta form.
              Scalarerna har en perfekt "ingång" bland gren- och rotverket i mitten av karet, så lte grönt på högersidan har varit det jag pillat med den senaste månaden.
              Bakom den stora stocken har jag placerat lite Javaormbunke, som nu har tagit rejäl fart med ljusgröna blad.
              Nu är det bara att vänta, och låta javan ta den väg den själv vill!


              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0182.jpg
Visningar: 168
Storlek: 243,9 KB
ID: 2354565

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0183.jpg
Visningar: 169
Storlek: 205,4 KB
ID: 2354566

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0187.jpg
Visningar: 196
Storlek: 240,6 KB
ID: 2354567

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0188.jpg
Visningar: 219
Storlek: 136,9 KB
ID: 2354568

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                myspys =D

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Japps, det är mysigt att se hur det "lummar" till sig.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Lummar till sig är verkligen en bra beskrivning. Så härligt att du följer upp med bilder. Verkligen ett vackert kar.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Lummar till sig är verkligen en bra beskrivning. Så härligt att du följer upp med bilder. Verkligen ett vackert kar.
                      Jag fotograferar och filmar i stort sett varje dag.
                      Nu när jag "blev med Scalarer" fick jag tänka om lite. Jag hade ju inte riktigt tänkt så mycket grönt i baljan, men nu när dessa majestästiska ciklider finns där så tänkte jag göra sidorna lite mer lummiga. Scalarerna håller mest till i framkant och det stora utrymmet inne bland de lodräta rötterna i mitten.
                      Dorsigerorna har verkligen kommit igång rejält, de är konstant kolsvarta/illröda och fenomenalt vackra att titta på, men håller mestadels till i de djupa, mörka rotsystemen nära botten.
                      Växtdepåerna med Java och Anubias tänkte jag kunde tjäna som fina platser för en grupp D. filamentosus att lulla runt i - kan nog bli fint. Dessa går gärna upp en bit mot "bladighet" för att leka.
                      Javan har en benägenhet att stanna upp med jämna mellanrum, men nu har det dragit igång rejält med ljusgröna, frodiga blad.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Jag fotograferar och filmar i stort sett varje dag.
                        Nu när jag "blev med Scalarer" fick jag tänka om lite. Jag hade ju inte riktigt tänkt så mycket grönt i baljan, men nu när dessa majestästiska ciklider finns där så tänkte jag göra sidorna lite mer lummiga. Scalarerna håller mest till i framkant och det stora utrymmet inne bland de lodräta rötterna i mitten.
                        Dorsigerorna har verkligen kommit igång rejält, de är konstant kolsvarta/illröda och fenomenalt vackra att titta på, men håller mestadels till i de djupa, mörka rotsystemen nära botten.
                        Växtdepåerna med Java och Anubias tänkte jag kunde tjäna som fina platser för en grupp D. filamentosus att lulla runt i - kan nog bli fint. Dessa går gärna upp en bit mot "bladighet" för att leka.
                        Javan har en benägenhet att stanna upp med jämna mellanrum, men nu har det dragit igång rejält med ljusgröna, frodiga blad.
                        Det där lovar gott. tror du kommers att trivas rejält rätt länge med det som nu växer fram.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Fattar inte vad Mats gör med sina java och windelöv, alltid gröna och snygga och växer gör dom som sjutton. Mina blir alltid svarta gula och fula och åker i soppåsen efter ett tag .


                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Fattar inte vad Mats gör med sina java och windelöv, alltid gröna och snygga och växer gör dom som sjutton. Mina blir alltid svarta gula och fula och åker i soppåsen efter ett tag .


                            //Inger
                            Mina Javor med gödning och Co2 är inte i närheten av Mats praktexemplar.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              ja vad har han för hemligheter i sin *soppa*

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Fattar inte vad Mats gör med sina java och windelöv, alltid gröna och snygga och växer gör dom som sjutton. Mina blir alltid svarta gula och fula och åker i soppåsen efter ett tag .
                                //Inger
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Mina Javor med gödning och Co2 är inte i närheten av Mats praktexemplar.
                                Ursprungligen postat av tanteva
                                ja vad har han för hemligheter i sin *soppa*
                                Då skall vi se om jag kan analysera "hemligheternas soppa";
                                Vanligt kranvatten i karet, lite ljus i form av några extra LED-puckar som jag placerar ovanför, eller i närheten (ovanför) plantorna, ingen gödning, inget flytt eller pill av/på växterna - när de placerats, så får de sitta där och "vänta". Efter några veckor eller någon månad så börjar de växa.
                                Ren magi!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...