Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Hur är det möjligt?
    En liten "tuss" av sötvattenstången (som scalarerna ivrigt mumsat på) har på något vis lyckats sätta sig fast vid en liten grendel...
    Hoppas RoffePoffe blir glad...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0152.jpg
Visningar: 191
Storlek: 321,1 KB
ID: 2354279

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Läcker bild på ett av naturens underverk dvs. att överleva trots omöjliga odds.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Läcker bild på ett av naturens underverk dvs. att överleva trots omöjliga odds.
        Jag fattar inte att scalarerna var så sugna på att äta upp tången. De plockar upp små bitar från bottnen, tuggar i sig det mesta under tiden att de simmar uppåt till de högre nivåerna på karet - och ibland spottar någon ut en liten bit. Det är antagligen på så vis någon bit tång fastnat och kunnat växa till sig. Scalarerna är inte bara tokiga i "kött", de äter gärna skalade, mosade ärtor och vitlök också.
        Sköna lirare...

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Det är ju de här vardagliga observationerna av vad som faktiskt händer i akvariet som skapar en stimulans och en slags laidback-kick om man nu kan kalla det så. En slags Ahaa-känsla i slowmotion. Bättre än så kan jag inte förklara det. Skulle vara så himla glad om fler i forumet tog sig tid till denna upptäcktsfärd i långsamt tempo och berätta om den för oss andra.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Det är ju de här vardagliga observationerna av vad som faktiskt händer i akvariet som skapar en stimulans och en slags laidback-kick om man nu kan kalla det så. En slags Ahaa-känsla i slowmotion. Bättre än så kan jag inte förklara det. Skulle vara så himla glad om fler i forumet tog sig tid till denna upptäcktsfärd i långsamt tempo och berätta om den för oss andra.
            Japp, jag håller med dig till 100%.

            Jag la ju ut en liten grej på en akvarium-FB-sida för någon vecka sedan, och något mer meningslöst arbete än så får man nog leta efter... tog två timmar så var posten bortglömd och försvunnen i flödet.
            Läste på samma FB-sida en ganska lång (hör och häpna!) diskussion om FB:s "förträfflighet i snabbhet och information, kontra forum-formen som anses vara trög, trist och besserwisser-orienterad".
            Man dömde alltså ut forumet som form, och tror på en snar död för detta media.
            Ja, vad skall man tro..? Inte är det ju någon större aktivitet här på Zoopet nu för tiden, tråkigt nog. Jag tycker ändå att just detta svenska forum är hyfsat aktivt - om man jämför med andra.
            Det är snabba frågor och korta svar som gäller, och det måste man väl ha förståelse för, antar jag?
            Jag gillar att skriva lite längre grejer, visa bilder och filmer - samtidigt som frågor, svar, tips och råd kan dryftas. Men, det är jag det.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Nä, nu skall jag förbereda mig på min dotters 33-årskalas. Hon fyllde i veckan men kör ett litet partaj nu på dagen.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Erica och Timmy.jpg
Visningar: 210
Storlek: 75,6 KB
ID: 2354311 Klicka på bilden för större version

Namn: 12025_10153665592123952_5438529116252463307_n.jpg
Visningar: 226
Storlek: 82,1 KB
ID: 2354312

              Sedan skall jag spela - på ett annat födelsedagskalas - ikväll.
              Full dag och kväll, med andra ord!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Japp, jag håller med dig till 100%.

                Jag la ju ut en liten grej på en akvarium-FB-sida för någon vecka sedan, och något mer meningslöst arbete än så får man nog leta efter... tog två timmar så var posten bortglömd och försvunnen i flödet.
                Läste på samma FB-sida en ganska lång (hör och häpna!) diskussion om FB:s "förträfflighet i snabbhet och information, kontra forum-formen som anses vara trög, trist och besserwisser-orienterad".
                Man dömde alltså ut forumet som form, och tror på en snar död för detta media.
                Ja, vad skall man tro..? Inte är det ju någon större aktivitet här på Zoopet nu för tiden, tråkigt nog. Jag tycker ändå att just detta svenska forum är hyfsat aktivt - om man jämför med andra.
                Det är snabba frågor och korta svar som gäller, och det måste man väl ha förståelse för, antar jag?
                Jag gillar att skriva lite längre grejer, visa bilder och filmer - samtidigt som frågor, svar, tips och råd kan dryftas. Men, det är jag det.
                Det där är ju lite som folk är överlag nuförtiden dvs. att man blir hypnotiserad av snabba förlopp på sin Smartphone, platta eller vad det nu är istället för att intressera sig för livet som händer. Men tycker idag att det faktiskt börjar bli lite mer aktivitet. Om du läser dagligen på antal besökare i din och andra "stora" trådar så ser du att det är en hel del som läser. Tror problemet mer är att du anses som i en klass för sig och folk vågar inte skriva om de känner sig i underläge. Men du har en mängd läsare. Tyvärr få "skrivare". Du gör en stor gärning i vår hobby, men får liten egen belöning. Hoppas att du litar på det
                Men tror att det egentligen kommer att bli så att folk successivt faktiskt överger FB och snabba minidialoger. Det märks t.ex. i USA att folk tappar intresset för ett slags brus som till slut nästan skapar en slags bedövning i hjärnan. Då släpper de FB och likvärdiga forum. Jag tycker min skalle vaknar till efter en stund på Zoopet, när vi och andra gaggar en del.
                Det är bättre att gilla någon på riktigt än att klicka på en tumme.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Nä, nu skall jag förbereda mig på min dotters 33-årskalas. Hon fyllde i veckan men kör ett litet partaj nu på dagen.

                  [ATTACH=CONFIG]n2354311[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2354312[/ATTACH]

                  Sedan skall jag spela - på ett annat födelsedagskalas - ikväll.
                  Full dag och kväll, med andra ord!
                  Ha det så kul med din vackra dotter. Ska själv umgås med en vild och lycklig hund.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Vilken vacker dotter du har Mats, ha det så kul på kalaset å trevlig helg på dig .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ha det så kul med din vackra dotter. Ska själv umgås med en vild och lycklig hund.
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Vilken vacker dotter du har Mats, ha det så kul på kalaset å trevlig helg på dig .
                      //Inger
                      Tack skall ni ha!

                      Japp, idag blir det kul!
                      Ha en helskön helg!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Det där är ju lite som folk är överlag nuförtiden dvs. att man blir hypnotiserad av snabba förlopp på sin Smartphone, platta eller vad det nu är istället för att intressera sig för livet som händer. Men tycker idag att det faktiskt börjar bli lite mer aktivitet. Om du läser dagligen på antal besökare i din och andra "stora" trådar så ser du att det är en hel del som läser. Tror problemet mer är att du anses som i en klass för sig och folk vågar inte skriva om de känner sig i underläge. Men du har en mängd läsare. Tyvärr få "skrivare". Du gör en stor gärning i vår hobby, men får liten egen belöning. Hoppas att du litar på det
                        Men tror att det egentligen kommer att bli så att folk successivt faktiskt överger FB och snabba minidialoger. Det märks t.ex. i USA att folk tappar intresset för ett slags brus som till slut nästan skapar en slags bedövning i hjärnan. Då släpper de FB och likvärdiga forum. Jag tycker min skalle vaknar till efter en stund på Zoopet, när vi och andra gaggar en del.
                        Det är bättre att gilla någon på riktigt än att klicka på en tumme.
                        Underbart!

                        Kommentar

                        • toggaj
                          • November 2009
                          • 220

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Det där är ju lite som folk är överlag nuförtiden dvs. att man blir hypnotiserad av snabba förlopp på sin Smartphone, platta eller vad det nu är istället för att intressera sig för livet som händer. Men tycker idag att det faktiskt börjar bli lite mer aktivitet. Om du läser dagligen på antal besökare i din och andra "stora" trådar så ser du att det är en hel del som läser. Tror problemet mer är att du anses som i en klass för sig och folk vågar inte skriva om de känner sig i underläge. Men du har en mängd läsare. Tyvärr få "skrivare". Du gör en stor gärning i vår hobby, men får liten egen belöning. Hoppas att du litar på det
                          Men tror att det egentligen kommer att bli så att folk successivt faktiskt överger FB och snabba minidialoger. Det märks t.ex. i USA att folk tappar intresset för ett slags brus som till slut nästan skapar en slags bedövning i hjärnan. Då släpper de FB och likvärdiga forum. Jag tycker min skalle vaknar till efter en stund på Zoopet, när vi och andra gaggar en del.
                          Det är bättre att gilla någon på riktigt än att klicka på en tumme.
                          Håller helt med. Själv är jag dålig på att skriva men är ofta in och läser vad som skrivs i forumet med stor behållning./Johan

                          Kommentar

                          • RoffePoffe

                            • August 2012
                            • 88

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Hur är det möjligt?
                            En liten "tuss" av sötvattenstången (som scalarerna ivrigt mumsat på) har på något vis lyckats sätta sig fast vid en liten grendel...
                            Hoppas RoffePoffe blir glad...

                            [ATTACH=CONFIG]n2354279[/ATTACH]
                            Där ser man, det var ju kul. Hoppas den växer till sig och får vara i fred. Som Bluewing säger tror jag det är väldigt många som läser din tråd och suger i sig kunskap och inspiration. Jag gör det i varje fall . Häftigt med ynglen av kolglödstetra. Hade själv scalarer fram till för ca ett år sedan och de dammsög verkligen burken på eventuella yngel. Sedan jag gav bort dem har en liten ancistrus-familj skapats, vilket är kul.

                            /RoffePoffe

                            Kommentar

                            • RoffePoffe

                              • August 2012
                              • 88

                              Vad gäller Zoopet kontra FB så följer jag båda och har behållning av dem.
                              En fördel med FB-grupperna är ju antalet följare. Tycker de grupper jag följer för försäljning av fiskar och växter är bra. Har köpt lite växter där och sålt några fiskar. Just för fiskar behöver det ju finnas en del intresserade i närområdet och då blir ju antalet följare viktigt. Däremot diskussioner och projekttrådar fungerar ju inte alls lika bra. En tråd som denna skulle ju behöva vara en egen grupp på FB för att den skulle få ut sitt budskap. Här är Zoopet överlägset. Synd bara att inte fler förstår det.

                              /RoffePoffe

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av RoffePoffe
                                Vad gäller Zoopet kontra FB så följer jag båda och har behållning av dem.
                                En fördel med FB-grupperna är ju antalet följare. Tycker de grupper jag följer för försäljning av fiskar och växter är bra. Har köpt lite växter där och sålt några fiskar. Just för fiskar behöver det ju finnas en del intresserade i närområdet och då blir ju antalet följare viktigt. Däremot diskussioner och projekttrådar fungerar ju inte alls lika bra. En tråd som denna skulle ju behöva vara en egen grupp på FB för att den skulle få ut sitt budskap. Här är Zoopet överlägset. Synd bara att inte fler förstår det.

                                /RoffePoffe
                                Håller med dig om fördelarna du nämner med FB. Svårigheten är kanske mest för de som har FB som enda vana. Ställer de en fråga kommer svaret inom några sekunder/en kort stund eller aldrig. På Zoopet kan du ju ställa en fråga och om det går snabbt blir den besvarad inom 2-3 dagar. Då måste man klara av att vänta lite Gissar att du kan just det att vänta och då funkar ju vårt Zoopet riktigt bra.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...