Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursnygga! Ovanligt med att kunna ta bilder från sidan om man jämför med en vanlig standard-Scalare. Närmar jag mig det minsta står de vibrerande av hunger, tryckta mot rutan. Eller fotar du camo-style?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H

      En till som ska skaffa LED-ramp .
      Verkligen piffigt med den gröna fläcken, ska bli spännande att se om det blir någon lek framöver, det brukar ju bli så i dina kar .
      //Inger
      Ursprungligen postat av tanteva
      urtjusiga =D
      Japp, men LED-rampen har varit på gång under lång tid. Funderade på den stora MaxSpect-rampen, men skall kolla några nya alternativ inann jag slår till.

      Och så får jag säga tack till tanteva!

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0086.jpg
Visningar: 161
Storlek: 219,0 KB
ID: 2353902

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0091.jpg
Visningar: 180
Storlek: 267,7 KB
ID: 2353903

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0103.jpg
Visningar: 153
Storlek: 202,3 KB
ID: 2353904

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0107.jpg
Visningar: 173
Storlek: 180,5 KB
ID: 2353905

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0111.jpg
Visningar: 164
Storlek: 231,4 KB
ID: 2353906

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0114.jpg
Visningar: 170
Storlek: 175,1 KB
ID: 2353907

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0118.jpg
Visningar: 156
Storlek: 212,3 KB
ID: 2353908

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0120.jpg
Visningar: 165
Storlek: 248,1 KB
ID: 2353909

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0072.jpg
Visningar: 167
Storlek: 243,9 KB
ID: 2353962

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0071.jpg
Visningar: 147
Storlek: 256,1 KB
ID: 2353963

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0070.jpg
Visningar: 171
Storlek: 198,7 KB
ID: 2353964

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0079.jpg
Visningar: 177
Storlek: 182,0 KB
ID: 2353965

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0075.jpg
Visningar: 185
Storlek: 137,8 KB
ID: 2353966
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 April 2016, 19:25.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Ursnygga! Ovanligt med att kunna ta bilder från sidan om man jämför med en vanlig standard-Scalare. Närmar jag mig det minsta står de vibrerande av hunger, tryckta mot rutan. Eller fotar du camo-style?
        Japp, de står med skallarna rakt fram och vill ha käk, ungefär såhär:

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0108.jpg
Visningar: 164
Storlek: 216,0 KB
ID: 2353928

        Så det är bara att vänta tålmodigt tills de vänder sig om.
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 April 2016, 15:46.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Det är ett makalöst tryck på Zoopet just nu, säkerligen några hundratals nya inlägg, samt en hel drös nya spännande trådar, dagligen.
          Man hinner inte läsa allt som händer här - det är helt enkelt en alltför strid ström av information att hinna med att ta in.

          I just denna tråd har det den senaste tiden handlat en del om en grupp helt vanliga F1 Pterophyllum scalare ”Red Back”.
          Jag har lagt upp några fotografier på dessa (och kanske någon film också) så kolla gärna, om du har lust, lite längre bak i tråden.

          I 540-baljan skall det nu ökas på med många fler panda-corysar, det är nästa grej att bocka av på "att göra"-listan.
          I karet skall det även fyllas på med ungefär 30-40 Kolglödstetror ytterligare. Det går cirka 30 stycken i karet just nu, så det blir nog en lagom mängd med runt 70 stycken.
          Kolglödstetrorna är vaksamma och snabba, så dessa rår inte de glupska scalarerna på. Annat är det med den grupp på 50 st. Poropanchax normani som jag hade i karet innan scalarerna introducerades. Scalarerna äter de sömniga "Norman's" på morgonkvisten, innan ljuset går på, till frukost - en eller två, var och varannan dag.... Jaja, det får ha sin gång med detta.

          Sedan hade jag tänkt att fullkomligt gå mot den konventionella strömmen och introducera en tetra som i mångt och mycket är bortglömd; Hyphessobrycon columbianus.
          Det här är en vansinnigt vacker tetra med ljus kroppsfärg, skiftande i blått upp mot ryggpartiet, och med intensivt röd stjärtfena.
          Ger man denna tetra rätt betingelser (vilket de får i mitt kar ) så blir Hyphessobrycon columbianus mumma i burken!

          Nä, nu skall jag inte harva på med en massa ovidkommande smörja, utan låta forumet fortsätta flöda på i sitt hetsiga, snabba tempo.

          Tänkte bara avsluta med en bild på karet, med IKEA-ledpuckarna påslagna.
          Jag har lagt en rad LED-puckar baktill i karet som lyser en timme efter att den huvudsakliga belysningen släckts, så att det blir en lite mjukare övergång från ljus till mörker.
          Faktum är att även detta "övergångs/nattljus" är ganska läckert att sitta och kolla på...


          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0122.jpg
Visningar: 193
Storlek: 179,1 KB
ID: 2353948
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 April 2016, 01:36.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Det där med ovidkommande smörja hittade jag inte i inlägget alls. Grattis till en av de bästa bilderna från ett kar i Zoopet på länge, Mats. Outstanding bild som jag ser det och det med en extremt billig och enkel LED-belysning från IKEA som ända belysningskälla.. Från en prylnörd som mig är sådan insikt guld värd dvs. att en billig pryl kan bli ett fantastiskt tillbehör.
            Gillar allra mest att du lyfter fram Hyphessobrycon columbianus. En nuförtiden halvt bortglömd liten skönhet.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bisho
              • September 2013
              • 304

              Underbara bilder spännande och följa ditt tråd då och då för mer framtida inspiration
              Mitt tanganyika akvarium
              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det där med ovidkommande smörja hittade jag inte i inlägget alls. Grattis till en av de bästa bilderna från ett kar i Zoopet på länge, Mats. Outstanding bild som jag ser det och det med en extremt billig och enkel LED-belysning från IKEA som ända belysningskälla.. Från en prylnörd som mig är sådan insikt guld värd dvs. att en billig pryl kan bli ett fantastiskt tillbehör.
                Gillar allra mest att du lyfter fram Hyphessobrycon columbianus. En nuförtiden halvt bortglömd liten skönhet.
                Ja, de där jädra LED-puckarna från IKEA alltså... Billiga i inköp, men framför allt funkar de väldigt bra. Jag kör fyra stycken ovanför multis-karet och, som sagt, några stycken till 540-baljan.
                Det skall ändå bli en fet LED-ramp till 540-karet som får ersätta MH/lysrörsrampen som hänger där nu.

                Såg ett stim med Colombiatetra för ett tag sedan och insåg vilken vacker tetra detta är. Lite bortglömd, eller kanske inte så ofta nämnd - men det får bli en grupp sådana inom kort.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bisho
                  Underbara bilder spännande och följa ditt tråd då och då för mer framtida inspiration
                  Mycket kul att höra!

                  Ja, det är härligt att låta sig inspireras av alla fina kar man ser.
                  För min del är ju ett större kar (det får bli ett limmat på plats denna gång) i planeringsstadiet.
                  Tvättstugan skall dock först fixas till med lite nya maskiner och annat innan jag drar igång ett nytt projekt. Tänkte börja i rätt ände nästa gång…

                  Här är ett par filmexempel (finns ju hur många som helst...) som läskar mig ganska bra.

                  1 400 liter:

                  Meine 9 Monate alten Altum Angel Nachzuchten im neuen 250 cm Schaubecken, 80 cm hoch, mit 1400 Liter Inhalt.


                  4 000-liter:


                  Kommentar

                  • Bisho
                    • September 2013
                    • 304

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Mycket kul att höra!

                    Ja, det är härligt att låta sig inspireras av alla fina kar man ser.
                    För min del är ju ett större kar (det får bli ett limmat på plats denna gång) i planeringsstadiet.
                    Tvättstugan skall dock först fixas till med lite nya maskiner och annat innan jag drar igång ett nytt projekt. Tänkte börja i rätt ände nästa gång…

                    Här är ett par filmexempel (finns ju hur många som helst...) som läskar mig ganska bra.

                    1 400 liter:

                    Meine 9 Monate alten Altum Angel Nachzuchten im neuen 250 cm Schaubecken, 80 cm hoch, mit 1400 Liter Inhalt.


                    4 000-liter:

                    Låter spännande
                    Men skall det också vara scalarer eller är det något annat du tänkte på?!
                    Mitt tanganyika akvarium
                    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                    Kommentar

                    • RoffePoffe

                      • August 2012
                      • 88

                      Vilka härliga kar. Saknas ju bara plats och pengar här . Tycker rödmunstetran är bra snygg. Passar med scalarer på något vis tycker jag.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bisho
                        Låter spännande
                        Men skall det också vara scalarer eller är det något annat du tänkte på?!
                        Ursprungligen postat av RoffePoffe
                        Vilka härliga kar. Saknas ju bara plats och pengar här . Tycker rödmunstetran är bra snygg. Passar med scalarer på något vis tycker jag.
                        Svårt att säga, ett nytt akvarieprojekt ligger trots allt en bra bit in i framtiden. Men, ett rejält kar med ordentliga Altum eller kanske Discus är ju alltid trevligt.

                        Japp, Rödmunstetran är väldigt fin.

                        Kommentar

                        • Bisho
                          • September 2013
                          • 304

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell



                          Svårt att säga, ett nytt akvarieprojekt ligger trots allt en bra bit in i framtiden. Men, ett rejält kar med ordentliga Altum eller kanske Discus är ju alltid trevligt.

                          Japp, Rödmunstetran är väldigt fin.
                          Då önskar jag dig lycka till
                          Mitt tanganyika akvarium
                          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bisho
                            Då önskar jag dig lycka till
                            Tack skall du ha!
                            Jag var inne på att bygga ett kar för ett tag sedan och kom en bra bit men stoppade det projektet för det blev logistiskt lite knasigt. Jag gjorde några grejer i fel ordning, och lade den idén på is.
                            Nu går funderingarna på ett platslimmat kar på 1 500 - 2 000 liter, tror det blir smidigast. När detta projekt sjösätts vet jag inte riktigt, det skall fixas lite grejer i kåken först.
                            Karet, när det nu blir av, kommer i vilket fall bli högt och djupt. Då kan man satsa ordentligt på Altum, eller faktiskt Discus återigen.
                            Har man haft discus innan är det nästan omöjligt att inte bli sugen igen...
                            Just nu är det faktiskt ganska gôtt att bara låta 540-baljan puttra på. Scalarerna jag har nu är jag väldigt nöjd med!

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              trycker på alla gillar knappar jag hittar

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av tanteva
                                trycker på alla gillar knappar jag hittar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...