Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av toggaj
    Det är just sådana Scalarer som jag har så lång erfarenhet av, parbildande,lekande och som ständigt bråkande men också mycket vackra./Johan
    Ja, verkligen vackra, robusta och häftiga!
    Det är den typen av scalarer man är mest van vid, både vad gäller utseende och beteende.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Du får visa mig var man slänger upp rullarna hos de där "grupperna" du är med i.

      Ang. lek på scalarerna (vilket kan tyckas vara solklart) så har jag skrivit ned några funderingar kring det i några inlägg lite längre bak i tråden.
      Inga problem, vi pratas vid om detta över telefon, lättare att guida 😊
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Inga problem, vi pratas vid om detta över telefon, lättare att guida 😊
        Låter gôtt, Pia!
        Det verkade ju som att filmerna gillades ganska rejält, så det kunde ju vara kul att bjuda på några rullar, någon gång ibland, till dom som inte är här på detta forum.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag får återigen tacka Pia så mycket!
          Pia kom förbi och lämnade en bunt med toppfina Catappa-blad. 15-20 stycken stora, styva, feta Catappa-blad större än pingpong-racketar (största jag har sett).
          Droppade ner några stycken i karet, och tog en bild.


          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0046.jpg
Visningar: 160
Storlek: 236,5 KB
ID: 2353691

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            åå vad bra med en bild då vet jag äntligen hur dom ser ut =D det sägs ju räkorna gillar dom mycket =D

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Så härligt med lite Scalare-boom i tråden, Mats. Tycker det är kul att du lyfter fram dessa fiskar. Samtidigt så blir det ju så att varje nygammal art du återupptar så blir det ju som en dörr öppnas till ditt enorma inre kunskaps/erfarenhetsbibliotek. Vete fasiken hur man ska göra för att dörren dit ska vara öppen ännu oftare. Har du nåt tips?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jag får återigen tacka Pia så mycket!
                Pia kom förbi och lämnade en bunt med toppfina Catappa-blad. 15-20 stycken stora, styva, feta Catappa-blad större än pingpong-racketar (största jag har sett).
                Droppade ner några stycken i karet, och tog en bild.


                [ATTACH=CONFIG]n2353691[/ATTACH]
                Så himla snygg bild. Skulle lätt platsa på en vägg.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av tanteva
                  åå vad bra med en bild då vet jag äntligen hur dom ser ut =D det sägs ju räkorna gillar dom mycket =D
                  Gillar är i underkant. De är formligen hysteriskt galna i det. Räkgodis är vad det är.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Så härligt med lite Scalare-boom i tråden, Mats. Tycker det är kul att du lyfter fram dessa fiskar. Samtidigt så blir det ju så att varje nygammal art du återupptar så blir det ju som en dörr öppnas till ditt enorma inre kunskaps/erfarenhetsbibliotek. Vete fasiken hur man ska göra för att dörren dit ska vara öppen ännu oftare. Har du nåt tips?
                    Ja, det är riktigt kul att återvända till scalarer, det var några år sedan sist. Tur som bara den att just dessa scalarer uppträder så lugnt och fint - exakt vad jag önskade i detta kar.
                    Nja, jag har nog inga tips för ytterligare "dörröppningar" - jag får försöka öppna själv lite titt som tätt.

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      Bra mats öppna på du vet ju att vi gillar läsa här hos dig. Kanske inte alltid massor med kommentarer men vi läser å myser =D

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Knäppte några bilder med nya ajfånen för att kolla hur det funkar att ta bilder med enbart de trista lysrören igång (något som fungerar allt sämre med min gamla kamera) och det blev ju hyfsat.


                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0079.jpg
Visningar: 163
Storlek: 181,9 KB
ID: 2353861

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0070.jpg
Visningar: 177
Storlek: 198,4 KB
ID: 2353862

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0071.jpg
Visningar: 177
Storlek: 256,1 KB
ID: 2353863

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0072.jpg
Visningar: 185
Storlek: 243,8 KB
ID: 2353864

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0075.jpg
Visningar: 200
Storlek: 137,8 KB
ID: 2353865

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Jäklar vad fina dom är .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Jäklar vad fina dom är .
                            //Inger
                            Ja, dom är faktiskt riktigt snygga!
                            "Killen" på första bilden är den minsta i gruppen - och den mest aggressive. Han (tror jag) är den med kortast rygg- och analfenor, och hade i transporten brutit av halva det ena bröstfenssprötet. Men, fenor och spröt växer ut fint nu, på honom.
                            På senare tid har scalarerna färgat ut ytterligare och har fått en väldigt tjusig grön fläck, eller markering på gällocken, bakom ögonen.
                            Det skall bli kul lite längre fram när jag fått investerat i en stöddig LED-ramp till det här karet!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, dom är faktiskt riktigt snygga!
                              "Killen" på första bilden är den minsta i gruppen - och den mest aggressive. Han (tror jag) är den med kortast rygg- och analfenor, och hade i transporten brutit av halva det ena bröstfenssprötet. Men, fenor och spröt växer ut fint nu, på honom.
                              På senare tid har scalarerna färgat ut ytterligare och har fått en väldigt tjusig grön fläck, eller markering på gällocken, bakom ögonen.
                              Det skall bli kul lite längre fram när jag fått investerat i en stöddig LED-ramp till det här karet!
                              En till som ska skaffa LED-ramp .
                              Verkligen piffigt med den gröna fläcken, ska bli spännande att se om det blir någon lek framöver, det brukar ju bli så i dina kar .

                              //Inger

                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                urtjusiga =D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...