Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    Så otrooooligt vackra!
    Jag är benägen att hålla med!

    Kommentar

    • toggaj
      • November 2009
      • 220

      Vilken storlek och ålder på Scalarerna?

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Är vi, möjligen, en smula förbannade idag?

        https://www.youtube.com/watch?v=mfumIacuWGc
        Vilken fin film
        Garanterat lek på gång, det är ju mer en regel än undantag att du får lek i ditt vatten
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av toggaj
          Vilken storlek och ålder på Scalarerna?
          Vet inte ålder exakt, men de har varit hos Anders ett par år.
          De var något mindre när vi såg dom i Tyskland.
          När de sträcker på sig är det ungefär 17 cm mellan spetsarna på rygg och analfena, och ungefär 8 cm från munnen till kanten på stjärtfenan.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tycker din mästerliga beskrivning borde läggas in som artikel i Zoopet. Den är ett inspirerande guldkorn. Sedan blev ju karet så himla vackert och harmoniskt.
            Instämmer helt - en sådan artikel ser vi fram emot.
            Ja vi tar tacksamt emot artiklar från alla

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Vilken fin film
              Garanterat lek på gång, det är ju mer en regel än undantag att du får lek i ditt vatten
              Du får visa mig var man slänger upp rullarna hos de där "grupperna" du är med i.

              Ang. lek på scalarerna (vilket kan tyckas vara solklart) så har jag skrivit ned några funderingar kring det i några inlägg lite längre bak i tråden.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Instämmer helt - en sådan artikel ser vi fram emot.
                Oj, oj, oj... Inser du den magnitud bollen har, som du satt i rullning, Kjell?
                Skämt åsido, jag skriver gärna artiklar - och hoppas andra gör det också!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Oj, oj, oj... Inser du den magnitud bollen har, som du satt i rullning, Kjell?
                  Skämt åsido, jag skriver gärna artiklar - och hoppas andra gör det också!
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    Alltså, det där med lek på Scalarer.....ibland har man inte en suck om vad som händer i deras huvven.

                    Fick hem ett gäng VF från Rio Tapajos / Arapuins i början på Mars.

                    Tog en vecka innan "de hittat och landat" om man säger så.

                    Sedan tog det en vecka till, kommer hem, slänger en blick på karet, jotaack, där var en bra romkaka på en bra rot.

                    Nu överlevde den inte natten.

                    Nu, ytterligare 2 veckor bort, så ser jag inga fler lektendenser. De går ihop med Jordätare. Helt klart tagit över karet.

                    Men jag ser inte att de håller ihop så bra. De är alla (utom en då) mer eller mindre överallt. Seglar omkring och kollar runt.
                    Lite smågnafs när de kommer för nära varandra. Men inget mer.

                    Sedan måste man ju notera att scalarer skiljer sig ganska rejält åt från lokal till lokal.

                    Mina är klart biffigare i kroppen än de flesta. Men de har samtidigt klart mindre fenor o spröt än både Peruaner och Red Backs.

                    De har dessutom en förkärlek att dra in dom och segla in där det är riktigt trångt bland rötterna. Vilket stämmer bra med de
                    tubefilmer jag sett från den floden.

                    De är oxå klart mer ilskna mot andra fiskar än de Peruaner (och Leopoldis) jag har haft innan. Vilket har gjort att jordisarna är
                    numera lite skygga.

                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      Störtsköna bilder =D...
                      ja mats du säger att du inte tror att dom kommer leka, men dom har inte vart i ditt kärleksvatten förr ;-)
                      nog för att anders är en rackare på detsamma, och inte han fick igång dom så ja man vet inte .
                      dessutom väntar jag med spänning på AE magasinet =D

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                        Alltså, det där med lek på Scalarer.....ibland har man inte en suck om vad som händer i deras huvven.
                        Fick hem ett gäng VF från Rio Tapajos / Arapuins i början på Mars.
                        Tog en vecka innan "de hittat och landat" om man säger så.
                        Sedan tog det en vecka till, kommer hem, slänger en blick på karet, jotaack, där var en bra romkaka på en bra rot.
                        Nu överlevde den inte natten.
                        Nu, ytterligare 2 veckor bort, så ser jag inga fler lektendenser. De går ihop med Jordätare. Helt klart tagit över karet.
                        Men jag ser inte att de håller ihop så bra. De är alla (utom en då) mer eller mindre överallt. Seglar omkring och kollar runt.
                        Lite smågnafs när de kommer för nära varandra. Men inget mer.
                        Sedan måste man ju notera att scalarer skiljer sig ganska rejält åt från lokal till lokal.
                        Mina är klart biffigare i kroppen än de flesta. Men de har samtidigt klart mindre fenor o spröt än både Peruaner och Red Backs.
                        De har dessutom en förkärlek att dra in dom och segla in där det är riktigt trångt bland rötterna. Vilket stämmer bra med de
                        tubefilmer jag sett från den floden.
                        De är oxå klart mer ilskna mot andra fiskar än de Peruaner (och Leopoldis) jag har haft innan. Vilket har gjort att jordisarna är
                        numera lite skygga.
                        Ursprungligen postat av tanteva
                        Störtsköna bilder =D...
                        ja mats du säger att du inte tror att dom kommer leka, men dom har inte vart i ditt kärleksvatten förr ;-)
                        nog för att anders är en rackare på detsamma, och inte han fick igång dom så ja man vet inte .
                        dessutom väntar jag med spänning på AE magasinet =D
                        Ja, det är en väldig skillnad på beteende mellan olika typer av scalarer.
                        De Red Backs jag har påminner en aning till kroppsform, och huvudet med en utpräglad "näbb", om Altum-scalarer. Men det är framför allt deras sätt att röra sig på i karet som är likt Altum - väldigt långsamt gruppsimmande, och ibland stunder då de gnabbas.
                        I "Scalare i 600-liter"-tråden var det ett helt annat beteende på de scalarer som gick där - parbildande, lekande, aggressiva och ett ständigt fajtande, både sinsemmellan och med allt annat i karet.
                        Jag kan inte se några tecken på parbildning i Red Back-gruppen - men man skall aldrig säga aldrig!
                        Japp, det skall bli kul att läsa nya AE-magasinet!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          I en annan tråd här på forumet; ”Scalarer i 600-liter” beskriver jag ett gäng på 10 stycken helt vanliga Pterophyllum scalare som jag köpte av Kaj P.
                          Han berättade att det var några av de mest ilskna scalarer han sett, och det stämde verkligen.
                          Det blev många fina par i den gruppen, men ett par i synnerhet var jävligare än de andra och körde skiten ur hela den övriga besättningen i karet när det lektes, vilket det gjordes non stop.
                          Jag fiskade ur det paret och satte dom i en lek-kub där de fick dona ett tag.

                          Här är några filmsnuttar på dom rackarna:





                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            det ser ut som det bottenmatrial jag skall ha i min low tech =)

                            Dom är inte lika vackert rödrandiga som dom du har nu har, och så denna mer näbbliknande mun ...men väldigt fina och discuss lika på någe sätt.

                            Har du någon snutt på gnabbet med , innan dom flyttade =D det skulle jag gärna vilja se .

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av tanteva
                              det ser ut som det bottenmatrial jag skall ha i min low tech =)
                              Dom är inte lika vackert rödrandiga som dom du har nu har, och så denna mer näbbliknande mun ...men väldigt fina och discuss lika på någe sätt.
                              Har du någon snutt på gnabbet med , innan dom flyttade =D det skulle jag gärna vilja se .
                              Bottenmaterialet är en "soil" som man brukar ha i räk-kar. I den kuben var det ett bottenfilter med denna soil, och det fick vara så. Dessa vanliga scalarer är mycket mer kompakta och inte så långsträckta och gracila som redbacksen, men tjusiga ändå.
                              Jag skall kolla i arkivet om jag kan hitta gnabbsnuttar på de där scalarerna!

                              Kommentar

                              • toggaj
                                • November 2009
                                • 220

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell



                                Ja, det är en väldig skillnad på beteende mellan olika typer av scalarer.
                                De Red Backs jag har påminner en aning till kroppsform, och huvudet med en utpräglad "näbb", om Altum-scalarer. Men det är framför allt deras sätt att röra sig på i karet som är likt Altum - väldigt långsamt gruppsimmande, och ibland stunder då de gnabbas.
                                I "Scalare i 600-liter"-tråden var det ett helt annat beteende på de scalarer som gick där - parbildande, lekande, aggressiva och ett ständigt fajtande, både sinsemmellan och med allt annat i karet.
                                Jag kan inte se några tecken på parbildning i Red Back-gruppen - men man skall aldrig säga aldrig!
                                Japp, det skall bli kul att läsa nya AE-magasinet!
                                Det är just sådana Scalarer som jag har så lång erfarenhet av, parbildande,lekande och som ständigt bråkande men också mycket vackra./Johan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...