Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    alltså jag har aldrig sett några redbacks som färgar ut i röda ränder från ryggen, wow . Å dessa härliga ryckningar i dessa utomrodentligt underbara långa fenorna när dom spänner upp sig.
    Vem behöver tv när man har det där å se på. Du borde ha en live cam så vi kan se hela tiden =D

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av tanteva
      är det lek rangordning ?... tror dom kommer leka vare sig du vill eller inte för du ger dom så fantastiska miljöer =D
      Nja... Jag tror det mer handlar om små inbördes rangordningar. Skulle bli förvånad om det bildades par i den här gruppen - har inte (ännu) sett tendenser till detta.


      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av tanteva
        alltså jag har aldrig sett några redbacks som färgar ut i röda ränder från ryggen, wow . Å dessa härliga ryckningar i dessa utomrodentligt underbara långa fenorna när dom spänner upp sig.
        Vem behöver tv när man har det där å se på. Du borde ha en live cam så vi kan se hela tiden =D
        Haha!
        Ja, det vore en idé! Nog är det underhållande - jag blir sittandes långa stunder och bara glor.

        Jag skall ta en film vid matdags... Då kan vi snacka action - de blir värre än Pirayor.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          jaaaa =D den vill jag se =D å självklart blir jag så sugen på ett större kar med scalarer... ha ha .. det viktiga är ju höjden har jag lärt mig. men kan tänka mig att det bör vara minst 70 cm högt och gärna minst 90 cm långt hmm 60 djup kanske då å då får jag ett kar på ööö kan det stämma 600 liter ???? hmm.. fniss

          Kommentar

          • toggaj
            • November 2009
            • 220

            Mycket läckra Scalarer och en fantastisk miljö (som jag kommenterat tidigare), men varför tror du inte att de kommer att bilda par? Det har alltid mina gjort och sedan hållit ihop resten av livet. / Johan

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Är vi, möjligen, en smula förbannade idag?

              https://www.youtube.com/watch?v=mfumIacuWGc
              Det är nästan så att du skulle kunna textat filmen med en enda textrad:
              -Muckar du med mig?... Va?!
              -Muckar du med mig?... Va?!
              -Muckar du med mig?... Va?!
              Etc.
              Etc.
              Tänk så de håller på 😊
              Gillar det här att du delar din vardag i karet med oss andra. Inte söker det häftiga, exotiska utan visar det som är våra fiskars naturliga sätt att leva, bete sig. Toppenfilm, Mats.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av toggaj
                Mycket läckra Scalarer och en fantastisk miljö (som jag kommenterat tidigare), men varför tror du inte att de kommer att bilda par? Det har alltid mina gjort och sedan hållit ihop resten av livet. / Johan
                Jag skall ge mig på att försöka förklara; Jag ser det.
                Det är den enkla förklaringen, men för att gå på djupet; det här är F1:or (avkomma från vildfångade exempelar) som jag, Anders och Pia hittade i Tyskland för några år sedan. Redan i visningskaret såg vi hur dessa scalarer uppträdde, nästan exakt, som Altumscalarer (bara för att klargöra: mina scalarer är inte Altum).
                Tittar man på Altum, har de en utpräglad stil, ett väldigt speciellt rörelsemönster när de går i grupp. Man kan se gruff (som mina på filmen) och ibland visst uppvaktningsbeteende. När det gäller Altum stannar det oftast vid detta beteende - de småfajtas, men det händer inget mer. Mina scalarer uppträder just på detta vis.

                Mina scalarer håller inte på, som i filmen, hela tiden. De går mestadels ganska tätt ihop i grupp. Sticker en iväg för att kolla något, följer hela den övriga gruppen med. Någon enstaka gång kan någon individ pyssla med något för sig själv, men bara en kort stund - sedan samlas hela gruppen igen.
                Jag har inte sett en enda tendens till uppvaktningsbeteende, alltså att två stycken spänner upp sig för varandra på ett, för scalarer, väldigt typiskt vis, då de möts mun mot mun för att sedan glida tätt förbi varandra med struplocken utspända.
                I uppvaktningsbeteendet finns inga hotrörelser som munnen mot den andres haka eller strupe och inte de "kom inte närmare"-skakningar med framåtsträckta bröstfensspröt.

                De år dessa scalarer har gått hos Anders - förvisso i en annorlunda miljö och med mycket mer fisk - har inga lektendenser uppvisats. Jag tror faktiskt inte att de kommer att para ut hos mig heller, det ser helt enkelt bara inte så ut.

                Men, undantaget som bekräftar regeln kan förvisso infinna sig i mitt kar, man skall aldrig säga aldrig.
                Hos mig får de gå helt ostörda, i en väldigt lugn miljö, och ser jag att två eller fler individer måttar ut speciella platser (revir) där de uppehåller sig, visar hotbeteende och bjuder in någon annan individ till detta ställe för uppvaktning - ja, då kanske det är något på gång.
                Men, ännu är gruffandet helt oberoende av plats, det sker vart som helst, och jag märker inte att det är några som spenderar mer tid med varandra, utanför gruppen.
                Detta är anledningen till att jag inte tror att dessa scalarer kommer att para ut och leka - jag ser det.

                De 10 scalarer jag beskrev i tråden; ”Scalarer i 600-liter” var en helt annan historia. De uppträdde inte i grupp, utan började para ut redan som ungdjur - och det blev ett jädrans lekande. Ett helt annat beteende.

                Men, som sagt, vi får se. Får F1:orna några månader på sig kanske det händer…

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Det är nästan så att du skulle kunna textat filmen med en enda textrad:
                  -Muckar du med mig?... Va?!
                  -Muckar du med mig?... Va?!
                  -Muckar du med mig?... Va?!
                  Etc.
                  Etc.
                  Tänk så de håller på 😊
                  Gillar det här att du delar din vardag i karet med oss andra. Inte söker det häftiga, exotiska utan visar det som är våra fiskars naturliga sätt att leva, bete sig. Toppenfilm, Mats.
                  Tack skall du ha, Johnny!
                  Det skall filmas mer, så; Stay Tuned!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Jag skall ge mig på att försöka förklara; Jag ser det.
                    Det är den enkla förklaringen, men för att gå på djupet; det här är F1:or (avkomma från vildfångade exempelar) som jag, Anders och Pia hittade i Tyskland för några år sedan. Redan i visningskaret såg vi hur dessa scalarer uppträdde, nästan exakt, som Altumscalarer (bara för att klargöra: mina scalarer är inte Altum).
                    Tittar man på Altum, har de en utpräglad stil, ett väldigt speciellt rörelsemönster när de går i grupp. Man kan se gruff (som mina på filmen) och ibland visst uppvaktningsbeteende. När det gäller Altum stannar det oftast vid detta beteende - de småfajtas, men det händer inget mer. Mina scalarer uppträder just på detta vis.

                    Mina scalarer håller inte på, som i filmen, hela tiden. De går mestadels ganska tätt ihop i grupp. Sticker en iväg för att kolla något, följer hela den övriga gruppen med. Någon enstaka gång kan någon individ pyssla med något för sig själv, men bara en kort stund - sedan samlas hela gruppen igen.
                    Jag har inte sett en enda tendens till uppvaktningsbeteende, alltså att två stycken spänner upp sig för varandra på ett, för scalarer, väldigt typiskt vis, då de möts mun mot mun för att sedan glida tätt förbi varandra med struplocken utspända.
                    I uppvaktningsbeteendet finns inga hotrörelser som munnen mot den andres haka eller strupe och inte de "kom inte närmare"-skakningar med framåtsträckta bröstfensspröt.

                    De år dessa scalarer har gått hos Anders - förvisso i en annorlunda miljö och med mycket mer fisk - har inga lektendenser uppvisats. Jag tror faktiskt inte att de kommer att para ut hos mig heller, det ser helt enkelt bara inte så ut.

                    Men, undantaget som bekräftar regeln kan förvisso infinna sig i mitt kar, man skall aldrig säga aldrig.
                    Hos mig får de gå helt ostörda, i en väldigt lugn miljö, och ser jag att två eller fler individer måttar ut speciella platser (revir) där de uppehåller sig, visar hotbeteende och bjuder in någon annan individ till detta ställe för uppvaktning - ja, då kanske det är något på gång.
                    Men, ännu är gruffandet helt oberoende av plats, det sker vart som helst, och jag märker inte att det är några som spenderar mer tid med varandra, utanför gruppen.
                    Detta är anledningen till att jag inte tror att dessa scalarer kommer att para ut och leka - jag ser det.

                    De 10 scalarer jag beskrev i tråden; ”Scalarer i 600-liter” var en helt annan historia. De uppträdde inte i grupp, utan började para ut redan som ungdjur - och det blev ett jädrans lekande. Ett helt annat beteende.

                    Men, som sagt, vi får se. Får F1:orna några månader på sig kanske det händer…
                    Himla intressant när du delar av dig av hela resonemanget kring dessa riktigt vackra Scalarer.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Himla intressant när du delar av dig av hela resonemanget kring dessa riktigt vackra Scalarer.
                      Johan undrade varför jag tror att utparning och lek på dessa scalarer ligger en aning bort i sannolikhet. Så, jag tog tillfället i akt att skriva lite om hur jag betraktar dom.
                      Jisses, jag skulle kunna skriva spaltmetervis...

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0026.jpg
Visningar: 158
Storlek: 274,7 KB
ID: 2353558

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0030.jpg
Visningar: 171
Storlek: 261,3 KB
ID: 2353559

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0035.jpg
Visningar: 174
Storlek: 167,1 KB
ID: 2353560

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0041.jpg
Visningar: 166
Storlek: 181,9 KB
ID: 2353561

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Johan undrade varför jag tror att utparning och lek på dessa scalarer ligger en aning bort i sannolikhet. Så, jag tog tillfället i akt att skriva lite om hur jag betraktar dom.
                        Jisses, jag skulle kunna skriva spaltmetervis...

                        [ATTACH=CONFIG]n2353558[/ATTACH]

                        [ATTACH=CONFIG]n2353559[/ATTACH]

                        [ATTACH=CONFIG]n2353560[/ATTACH]

                        [ATTACH=CONFIG]n2353561[/ATTACH]
                        Jäsingen vilka fina bilder!
                        Är du nöjd med Torumin? Jag har beställt en halvliter, för jordätarna är bara förbannade på att det ligger löv på botten. Det som finns kvar åker ur vid nästa vattenbyte!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Mr Woods

                          Jäsingen vilka fina bilder!
                          Är du nöjd med Torumin? Jag har beställt en halvliter, för jordätarna är bara förbannade på att det ligger löv på botten. Det som finns kvar åker ur vid nästa vattenbyte!
                          Tack, ibland får man till bilderna ganska hyfsat.
                          Jag har öst i Torumin enligt dosering varannan vecka - och det verkar funka fint - men när den här testrundan av djungeljuicen är slut kör jag på "eget" vatten, så som jag brukar göra. Tror inte det blir någon skillnad faktiskt.

                          Kommentar

                          • toggaj
                            • November 2009
                            • 220

                            Det är alltid intressant att ta del av vad du skriver/ Johan

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av toggaj
                              Det är alltid intressant att ta del av vad du skriver/ Johan
                              Hoppas det "make sense". Ser man scenariot i karet blir scalarernas beteende uppenbart.

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Johan undrade varför jag tror att utparning och lek på dessa scalarer ligger en aning bort i sannolikhet. Så, jag tog tillfället i akt att skriva lite om hur jag betraktar dom.
                                Jisses, jag skulle kunna skriva spaltmetervis...

                                [ATTACH=CONFIG]n2353558[/ATTACH]

                                [ATTACH=CONFIG]n2353559[/ATTACH]

                                [ATTACH=CONFIG]n2353560[/ATTACH]

                                [ATTACH=CONFIG]n2353561[/ATTACH]
                                Så otrooooligt vackra!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...