Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    Jag gillar också såna inlägg. Antingen lär man sej nåt nytt eller så får man bekräftat att man gjort nåt rätt. Och man får titta på vackra bilder och filmer
    Det är så det skall vara.
    Metoden är ju inte på något vis ny, utan helt enkelt bara ett väldigt bra sätt att dra igång sitt kar.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      För dom som har förvirrat sig in här i tråden och kanske undrar vad vi snackar om, så finns det ett längre, matigt inlägg som summerar uppstartsfasen i 540-baljan - på förra sidan, inlägg nr. 11378.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Me like hela sammanfattningen .I den så ryms all den kunskap som jag vet att du besitter Mats - dessutom drömläsning för en nybörjare (som även jag fortfarande är känns det som) - lättläst och utan krusiduller
        Glad Påsk på dig!

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Me like hela sammanfattningen .I den så ryms all den kunskap som jag vet att du besitter Mats - dessutom drömläsning för en nybörjare (som även jag fortfarande är känns det som) - lättläst och utan krusiduller
          Glad Påsk på dig!
          //Inger
          Nybörjare, du Inger..? Nä, så är det verkligen inte!
          Du kan detta som ett rinnande vatten - det har vi sett tidigare, i dina trådar!

          Det gäller bara att våga "ta tid på sig" och omsätta metoden i verklig mening - då öppnar sig en ny, lätt och skön akvarievärld.

          Det som är lite synd är att de som möjligtvis skulle kunna ha en smula hjälp av det jag beskrivit, i inlägget på förra sidan, inte kollar denna tråd (och varför skulle dom göra det?) och på så sätt "missar" en idiotsäker metod.
          Inget att göra åt.

          Jag är vrålspänd på att få se dina nya projekt ta form, när ni kommit iordning i det nya boendet.

          Glad, fortsatt Påsk, på dig också, Inger!


          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Nybörjare, du Inger..? Nä, så är det verkligen inte!
            Du kan detta som ett rinnande vatten - det har vi sett tidigare, i dina trådar!

            Det gäller bara att våga "ta tid på sig" och omsätta metoden i verklig mening - då öppnar sig en ny, lätt och skön akvarievärld.

            Det som är lite synd är att de som möjligtvis skulle kunna ha en smula hjälp av det jag beskrivit, i inlägget på förra sidan, inte kollar denna tråd (och varför skulle dom göra det?) och på så sätt "missar" en idiotsäker metod.
            Inget att göra åt.

            Jag är vrålspänd på att få se dina nya projekt ta form, när ni kommit iordning i det nya boendet.

            Glad, fortsatt Påsk, på dig också, Inger!


            Vet du vad Mats, jag tror att många nya läser din tråd, men som ny akvarist, så vill man ha i fisk så fort man bara kan - och för många fiskar dessutom. Jag gjorde så (självklart gick det åt pipan) och säkert - eller jag vet många med mig. Blir man sedan då kvar som akvarist trots en del otrevligheter, ja då tror jag att man lär sig det där tålamodet till slut.
            Det är nog många som blir besvikna när det inte går som dom vill i början och tröttnar fort. Å jag hänger fortfarande kvar .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Vet du vad Mats, jag tror att många nya läser din tråd, men som ny akvarist, så vill man ha i fisk så fort man bara kan - och för många fiskar dessutom. Jag gjorde så (självklart gick det åt pipan) och säkert - eller jag vet många med mig. Blir man sedan då kvar som akvarist trots en del otrevligheter, ja då tror jag att man lär sig det där tålamodet till slut.
              Det är nog många som blir besvikna när det inte går som dom vill i början och tröttnar fort. Å jag hänger fortfarande kvar .
              //Inger
              Det är nog, som du säger, säkert en och annan som kikar in "av bara farten" och sedan avlägsnar sig snabbt som ögat!
              Metoden är långsam och tråkig, och därför, för de flesta, inte applicerbar. Som sagt; inget att göra åt.

              Gôtt att du hänger kvar, Inger!

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                sedan har jag ett inslag från en som inte är här längre hmm hette hon karrokaja.. nått med kaja va det iaf... hon hade gjort en filmsnutt om hur du å anders kollar vattnet hur ni smakade på det =D

                ja men jag lär mig ialf kanske den hårda vägen ibland men ändå lär mig ha ha =D

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av tanteva
                  sedan har jag ett inslag från en som inte är här längre hmm hette hon karrokaja.. nått med kaja va det iaf... hon hade gjort en filmsnutt om hur du å anders kollar vattnet hur ni smakade på det =D
                  ja men jag lär mig ialf kanske den hårda vägen ibland men ändå lär mig ha ha =D
                  Japp, med lite övning och tålamod så kommer "belöningen" med stormsteg! Ös på bara!

                  Karrokaja är en jädra skön lirare!
                  Det stämmer, Karro lade ut en film på YT där hon berättar om "sniffandet och smakandet" på vattnet.
                  Här en bild tagen för några år sedan när Karrokaja var i götet och hälsade på här hemma.


                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0344.jpg
Visningar: 174
Storlek: 319,4 KB
ID: 2353414

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    ja håller med hon är störtskön , vilken humor hon har =D

                    ja då jag luktar som det är idag och är glad åt jord tonen jag har =D

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Riktigt, riktigt bra, Mats. Utmärkt att du sammanfattar både tänk och åtgärd som för mig blir din naturliga inställning dvs. att du invänta processerna i karet. Det blir ju lite åt lowtech hållet och ändå inte. Du satsar ju på rejäl filtrering, låg fiskbelastning i ett, för många, stort kar.
                      För varje kar jag startar så växer jag i min inställning åt ditt håll. Mitt eget problem är mitt "ögonmått" gällande vad som är lagom mycket fisk i ett kar. Satsar nästa alltid på för stor fisk. Det funkar ju när de är små, men blir ett problem sedan. Så det jag behöver göra är ju att redan i planeringen tänka på tid, fiskmängd/fiskstorlek.
                      Tycker din mästerliga beskrivning borde läggas in som artikel i Zoopet. Den är ett inspirerande guldkorn. Sedan blev ju karet så himla vackert och harmoniskt.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Riktigt, riktigt bra, Mats. Utmärkt att du sammanfattar både tänk och åtgärd som för mig blir din naturliga inställning dvs. att du invänta processerna i karet. Det blir ju lite åt lowtech hållet och ändå inte. Du satsar ju på rejäl filtrering, låg fiskbelastning i ett, för många, stort kar.
                        För varje kar jag startar så växer jag i min inställning åt ditt håll. Mitt eget problem är mitt "ögonmått" gällande vad som är lagom mycket fisk i ett kar. Satsar nästa alltid på för stor fisk. Det funkar ju när de är små, men blir ett problem sedan. Så det jag behöver göra är ju att redan i planeringen tänka på tid, fiskmängd/fiskstorlek.
                        Tycker din mästerliga beskrivning borde läggas in som artikel i Zoopet. Den är ett inspirerande guldkorn. Sedan blev ju karet så himla vackert och harmoniskt.
                        Vad roligt att du läste inlägg 11378 på sidan 759 (för dom som kanske vill veta vad vi snackar om).
                        Jag tittade tillbaka i tråden och slogs av hur många projekt det faktiskt ligger där; några riktigt saftiga Discus-kar, Apistogramma, Sulawesi-räkor - det senaste 540-projektet - och inte minst (måste jag nog säga själv) det riktigt grymma Neolamprologus gracilis prinsess-projektet.

                        Jag vet att väldigt många avstår från långa projekttrådar, men själv gillar jag formatet - det blir liksom en följetong som man vill läsa kontinuerligt.
                        Det passar inte alla, och jag har full förståelse för att man (om man inte läst tråden tidigare) inte plöjer en flera år gammal tråd på snart 800 sidor och 12 000 inlägg... puooh!

                        Uppstartsfasen på 540-projektet är nu klar. Det tog ett par månader för karet att cykla, och jag kan nu låta det klara sig självt med varsamma, hjälpande händer.
                        Så, jag tyckte det var dags att summera uppstarten, visa på att det tar lite tid och att det finns en metod som fungerar väldigt bra.
                        Nu blir det fortsatta uppdateringar på nya fiskar, växter o.dyl.

                        Jag svepte över prinsess-projektet, längre bak i tråden, och blev nästan sugen på att göra en sammanfattning på det karet också.

                        Precis det du beskriver, Johnny - det där ögonmåttet när det gäller fiskmängd och storlek på dom, är en av de parametrar som kan vara snåriga i planeringsstadiet - och för all del, visualiseringsfasen. Man tänker gärna in lite för mycket fisk.
                        Jag inser att den nya scalare-gruppen är huvudrollsinnehavare och vilar därför i det faktum att de går i karet nu - de får bestämma utvecklingen!

                        Återigen; fantastiskt härligt att du, Johnny - och alla ni andra som replikerat - gillar stuffet!
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 March 2016, 12:26.

                        Kommentar

                        • Marten64

                          • July 2012
                          • 1020

                          Det är riktigt fint ditt 540-kar. Tack för den intressanta och lärorika sammanfattningen av inrdeningsfasen och dina tankegångar kring den. Jag är lite sugen på att ändra om mitt 375-kar i stil med ditt 540. Akvariet är igång så det får bli en långsam stilla övergång mot en mörkare ,snårigare och rotbevuxen "strandkant". Jag tror att mina grönsvarta Glossolepis Wanamensis gör sig fint i den miljön (ett miniatyr Lake Wanam). Jag har kollat in några döda Alar och skulle nog kunna få loss i lite rötter. Hoppas de är urlakade så att de inte sänker PH värdet allt förmycket.
                          /Johan
                          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Marten64
                            Det är riktigt fint ditt 540-kar. Tack för den intressanta och lärorika sammanfattningen av inrdeningsfasen och dina tankegångar kring den. Jag är lite sugen på att ändra om mitt 375-kar i stil med ditt 540. Akvariet är igång så det får bli en långsam stilla övergång mot en mörkare ,snårigare och rotbevuxen "strandkant". Jag tror att mina grönsvarta Glossolepis Wanamensis gör sig fint i den miljön (ett miniatyr Lake Wanam). Jag har kollat in några döda Alar och skulle nog kunna få loss i lite rötter. Hoppas de är urlakade så att de inte sänker PH värdet allt förmycket.
                            /Johan
                            Låter som ett toppenskönt projekt!
                            Jag vill gärna följa och se hur det utvecklar sig.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Är vi, möjligen, en smula förbannade idag?

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                är det lek rangordning ?... tror dom kommer leka vare sig du vill eller inte för du ger dom så fantastiska miljöer =D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...