Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Sedan gissar jag att brunbärgning av vattnet mer blir en lätt toning. Vi får se gällande Tropol. Vet ju inte heller om de ändrat Torumin-receptet dvs. om idealet idag inte är så brunt som tidigare i karet. Tidigare doserade jag Torumin till önskat mörker.
    Halloj Johnny!
    Dom är snabba nere i shopen här. Jag beställde en liter Tetra Torumin, och idag fick jag hem stuffet.

    Du vet ju hur jag funderar kring olika extrakt och tinkturer, vill ju att karet skall vara självgående.
    Men jag har följt din och Woodys diskussioner med stort intresse - och varför inte testa?
    Jag kommer att fortsätta med Catappablad och sådant grejsimojs ändå, men kanske inte i samma omfattning.
    Jag avlägsnade de Ek-blad som var i bottenregionen, bytte ungefär 35% vatten och körde i Torumin-juicen enligt doseringsanvisningarna (sicket jävla ord...).
    Jag tog bilden nedan ett par sekunder efter ihällandet och vattnet blev lite dimmigt i början, men klarnade upp nästan direkt. Färgen blir magiskt bärnstensfärgad - och fiskarna tycktes verkligen gilla det hela!

    Så, jag kör på ett tag - vill liksom inte vara sämre än att testa.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1027.jpg
Visningar: 190
Storlek: 190,2 KB
ID: 2351436
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 February 2016, 19:17.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av tanteva
      ahhhhh tusen tack.... nu skall bara teflonhjärnan minnas detta med ;-)
      Vi påminner dig, Eva 😊 En teflonhjärna kan ju användas extra fettsnålt så det är kanske inte helt fel.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Supersnyggt! Min flaska med torumin var visst slut.. Tänkte följa era exempel ikväll vid vattenbytet men eftersom den är slut så väntade jag med vb och tar det på söndag 😜
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Halloj Johnny!
          Dom är snabba nere i shopen här. Jag beställde en liter Tetra Torumin, och idag fick jag hem stuffet.

          Du vet ju hur jag funderar kring olika extrakt och tinkturer, vill ju att karet skall vara självgående.
          Men jag har följt din och Woodys diskussioner med stort intresse - och varför inte testa?
          Jag kommer att fortsätta med Catappablad och sådant grejsimojs ändå, men kanske inte i samma omfattning.
          Jag avlägsnade de Ek-blad som var i bottenregionen, bytte ungefär 35% vatten och körde i Torumin-juicen enligt doseringsanvisningarna (sicket jävla ord...).
          Jag tog bilden nedan ett par sekunder efter ihällandet och vattnet blev lite dimmigt i början, men klarnade upp nästan direkt. Färgen blir magiskt bärnstensfärgad - och fiskarna tycktes verkligen gilla det hela!

          Så, jag kör på ett tag - vill liksom inte vara sämre än att testa.

          [ATTACH=CONFIG]n2351436[/ATTACH]
          Jag tycker att det är kul att du testar Mats, även om förfarandet är så pass obryzellskt att jag blir lite häpen 😉 Få se vad du och dina fiskar gillar dekokten.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Supersnyggt! Min flaska med torumin var visst slut.. Tänkte följa era exempel ikväll vid vattenbytet men eftersom den är slut så väntade jag med vb och tar det på söndag 😜
            Aha, jag visste inte att du har kört det medlet innan. Syns på lördag!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Jag tycker att det är kul att du testar Mats, även om förfarandet är så pass obryzellskt att jag blir lite häpen 😉 Få se vad du och dina fiskar gillar dekokten.
              Ja, det här är inte mina takter på något vis. Men, jag är lite nyfiken och kan tänka mig att testa en period.
              Jag är inne på en idé med ganska många corysar på en hyfsat fri, öppen sandbotten och skulle vilja hålla undan allt för stora depåer av blad i olika stadier av förmultning. Så sett ur en rent estetisk synvinkel skulle kanske detta medel kunna vara en god sak.

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                Påverkar toruninet bara gulheten eller något annat också? Jag kan ibland känna att vattnet blir lite för gult med rötterna men är lite skeptisk till att experimentera för mycket...

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Ursprungligen postat av Robot
                  Påverkar toruninet bara gulheten eller något annat också? Jag kan ibland känna att vattnet blir lite för gult med rötterna men är lite skeptisk till att experimentera för mycket...
                  Testa Tropical Torfin!
                  Det färgar inte mycket, jag blev tvungen att lägga i eklöv för att få färg på vattnet!

                  Jag tycker mig se att jordätarna gillar såsen, de blev liksom vildare ganska direkt!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    De här "juicerna" innehåller torvextrakt, tanniner och humusämnen med mera - vilka i viss mån gör vattnet mer "balanserat och färdigt" på kort tid, och dessutom färgar vattnet i en bärnstensfärgad ton.
                    Dessa extrakt sänker inte automatiskt ph och på något magiskt vis gör vattnet till ett perfekt "svartvatten" - det är parametrar får man jobba lite annorlunda med - men, en hel del ämnen som fälls ut i vattnet när man använder kottar och blad m.m. kan på ett bekvämare sätt tillsättas i vattnet med hjälp av Torumin, Torfin och allt vad de heter.

                    Dyrt och dumt..?
                    Jag har aldrig använt sådana här extrakt förut, utan kört pinnar, blad, alkottar, torv i behållare o.s.v. för att konditionera vattnet. Jag tror också att man väldigt lätt blir "beroende" av dessa medel - man får en känsla av att inte klara sitt kar utan att hälla i medlet.

                    Men det krävs också ett viss mått av disciplin (och pengar) att hela tiden tillföra de blad och annat som skapar en viss vattenmiljö - och det blir (inte bara) godartat avfall i form av "mulm" som i viss grad kan främja vissa fiskars behov, utan också väldigt fort depåer av oönskat avfall som måste rensas bort och hållas ordning på.
                    Vill man nu inte ha alltför mycket blad och grejer på botten av sitt kar, men fortfarande eftersträvar att vissa ämnen skall finnas i vattnet så kan ju något av de här extrakten vara till hjälp - som ett konditioneringsmedel.

                    I mitt kar har jag nu en idé om en fri, öppen sandyta - där det skall gå en mängd corysar. De skall givetvis få "saker" att böka med i sanden, men jag vill hålla fritt från allt för mycket blad och annat. Därför blev jag lite nyfiken när jag såg Johnny och Woodys diskussion om dessa medel i en annan tråd, och tänkte; man kanske kan hjälpa och boosta vattnet en aning med ett såndant medel - och inte behöva få så rikligt med förmultnat material på botten.

                    Skulle jag köra ett utpräglat Apistogramma-kar hade jag kört på med en massa blad och annat på bottnen, precis som vanligt. Då bildas ju helt naturligt en miljö dessa fiskar (och många andra) trivs i.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Puuooh! Har precis avslutat en korrekturläsning (hackning, som vi säger på fackspråk) av en stor artikel för www.fuzz.se - och sitter nu och mysläser alla sköna nya trådar här på forumet.

                      Tänkte göra en liten uppdatering, var ju några dagar sedan.
                      Javan växer på fint, och nu börjar små rot-noder springa fram på en hel del blad. Från dessa noder uppstår nya plantor som kan sprida sig, eller bara växa vidare där de sitter.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1028.jpg
Visningar: 188
Storlek: 167,0 KB
ID: 2351688

                      Anubiasplantan har också satt sig fint och nu har de första, nya bladen sprungit ut.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1039.jpg
Visningar: 174
Storlek: 221,4 KB
ID: 2351689

                      "Sötvattenstången" kommer nog igång snart också, den har börjat skikta sig på ett snyggt sätt.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1034.jpg
Visningar: 165
Storlek: 208,5 KB
ID: 2351690

                      Här är en bild på slimlinebakgrunden (som jag i mångt och mycket vill dölja) och jag hoppas att "tången" i ett senare skede skall bölja ut, framåt i karet, genom grenverken - så att stora delar av slimlinen täcks.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1046.jpg
Visningar: 198
Storlek: 165,1 KB
ID: 2351691
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 March 2016, 22:47.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Riktigt snygg "natural look"
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Riktigt snygg "natural look"
                          Tack skall du ha, Kjell. Det värmer gôtt. Karet börjar "sätta sig" nu - och andas lite lugnare.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Det är kul att läsa trådar som uppdateras. Håller med Kjell om "natural look", fast det har jag ju skrivit tidigare .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              en härligt Bryzellsk undervatten landskap... med en känsla av att vara på plats där det är här å nu på riktigt... asch nu tar jag i så jag spricker va =P

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Det är kul att läsa trådar som uppdateras. Håller med Kjell om "natural look", fast det har jag ju skrivit tidigare .
                                //Inger
                                Ja, visst är det! Alltid kul att titta in här på forumet och läsa alla nya inlägg i trådarna.
                                Vet att du kollar läget, Inger, och diggar stuffet.
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 March 2016, 17:25.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...