Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Fantastiskt, detta forum ändå. Trots att jag ser några illavarslande inlägg om själva funktionerna, så vill jag bara uppdatera med en solskenshistoria.

    Jag har ju varit på jakt efter "sötvattenstång" för att bygga en fond av grönt på karets bakgrund. Lättare sagt än gjort, skulle det visa sig.
    Men, jag fick ett PM av en forumdeltagare som hade rensat ur en redig klump Lomariopsis lineata ur sitt kar och kunde skicka detta till mig.
    Vilket erbjudande! Det vara bara att bocka och buga.
    Idag kom det ett paket - och det var en rejäl boll med "tång" - riktigt fin.
    Så, stort Tack! Denna "sötvattenstång" blir fin-fin i karet!
    Vilken lycka Mats och vilken vänlig människa!
    Gnället är ingen motpol till våra relationer utan bara uttryck för en längtan att få kontakt med fler akvarister. Detta är ju enda stället utanför FuckBuck-zonen där man kan prata med folk.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mr Woods

      Nämen se på fan...
      Det kan nog bli så att jag kommer känna mig tvungen att tjata lite på dig att dela med dig senare!
      Ja i väntan på det perfekta Zoopet har vi ju varandra
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        till å med jag har sötvattens tång =D
        den har vuxit betydligt mer dock , växer så där lagom fort =D

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing

          Vilken lycka Mats och vilken vänlig människa!
          Gnället är ingen motpol till våra relationer utan bara uttryck för en längtan att få kontakt med fler akvarister. Detta är ju enda stället utanför FuckBuck-zonen där man kan prata med folk.
          Ursprungligen postat av Bluewing

          Ja i väntan på det perfekta Zoopet har vi ju varandra
          Japp, jag finns här i tråden!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Mr Woods

            Nämen se på fan...
            Det kan nog bli så att jag kommer känna mig tvungen att tjata lite på dig att dela med dig senare!
            Ja, lite längre fram skall det ju rensas, så jag finns här i tråden att tjôtas på!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av tanteva
              till å med jag har sötvattens tång =D
              den har vuxit betydligt mer dock , växer så där lagom fort =D
              Se där! Jag har haft varianter av "sötvattenstång" förr om åren, och när den får malla till sig lite blir det väldigt vackert.

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                ja den har en speciell grönska, och i början tyckte jag det såg lite plastig ut... iom den är så platt. Det lossnar visserligen bitar då å då och dom lever ju där dom hamnar, växer fast i botten eller på nya stenar eller rötter. Den är en överlevare =D

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Blir avundsjuk på er som fått tag i sötvattenstång.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Psst!
                    Det går en fin grupp unga P. altum i en butik inte alltför långt från dig Mats!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Blir avundsjuk på er som fått tag i sötvattenstång.
                      Jo, men när nu Fru Fortuna riktade sitt leende mot Gbg och såg till att det hamnade lite Lomariopsis lineata här, så ser saker och ting lite ljusare ut för vidare spridning!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Psst!
                        Det går en fin grupp unga P. altum i en butik inte alltför långt från dig Mats!
                        Härligt att höra. Men, just nu är jag inte i köptagen på vare sig Discus eller Altum - vill se hur det här karet utvecklar sig först.
                        Kanske kan det bli så, lite längre fram, att jag luckrar upp looken - som nu är tät och snårig - till att passa en mer högväxt ciklid.
                        Tack för tipset!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                          Jo, men när nu Fru Fortuna riktade sitt leende mot Gbg och såg till att det hamnade lite Lomariopsis lineata här, så ser saker och ting lite ljusare ut för vidare spridning!
                          Ja nu är du ju en sådan trivsam kille så du förtjänar verkligen återkommande visiter från Fru Fortuna. Letar lite själv. Börjar apropå ingenting fundera själv på att göra lite svartvatten till diskusarna efter att se ditt vackra bruna landskap och efter en dialog med Woods. Är nyfiken på hur det blir.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing

                            Ja nu är du ju en sådan trivsam kille så du förtjänar verkligen återkommande visiter från Fru Fortuna. Letar lite själv. Börjar apropå ingenting fundera själv på att göra lite svartvatten till diskusarna efter att se ditt vackra bruna landskap och efter en dialog med Woods. Är nyfiken på hur det blir.
                            Jag vet ju hur den där "tången" växer till, under gynnsamma förhållanden - så alla möjligheter finns!

                            Jag har kikat i Woodys tråd och är faktiskt sugen på att köpa hem någon liter av Torumin.
                            Att hålla en konstant nivå på "svartvatten" är svårt, och en sådan tinktur kan säkert hjälpa till att jämna ut balansen. I ärlighetens namn är det tjôtigt att hela tiden tillföra blad, kottar och annat - tjôtigt men inte omöjligt, skall väl tilläggas.
                            Det är ett rensade och plockande - för man vill ju givetvis inte ha drivor av fömultnat organiskt material.

                            Johnny, testa med den idé du har för Discusarna. Som en liten läskande faktor: Minns filmerna på Röd-Turkarna - som gick i redig djungeljuice!

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Jag vet ju hur den där "tången" växer till, under gynnsamma förhållanden - så alla möjligheter finns!

                              Jag har kikat i Woodys tråd och är faktiskt sugen på att köpa hem någon liter av Torumin.
                              Att hålla en konstant nivå på "svartvatten" är svårt, och en sådan tinktur kan säkert hjälpa till att jämna ut balansen. I ärlighetens namn är det tjôtigt att hela tiden tillföra blad, kottar och annat - tjôtigt men inte omöjligt, skall väl tilläggas.
                              Det är ett rensade och plockande - för man vill ju givetvis inte ha drivor av fömultnat organiskt material.

                              Johnny, testa med den idé du har för Discusarna. Som en liten läskande faktor: Minns filmerna på Röd-Turkarna - som gick i redig djungeljuice!
                              Jo, precis! Jag har tillsatt eklöv tre dagar i rad nu, och är fortfarande inte nöjd med färgen. Då jag har ett mycket effektivt filterfack så får jag inte problem med drivor av detrit i karet, men istället får jag rengjöra filtret oftare, och det är ju inte så jättekul...

                              Jag tänker också testa Torumin, för även om Torfin verkar vara mycket verksamt så skulle det vara praktiskt om preparatet också färgar rejält och på så vis gör det lättare att hålla ordning på hur ofta man skall tillsätta mer. Nu har jag som sagt tillsatt Torfin för 1200L i mitt 310L, så nu får jag hålla på och räkna vid vattenbytena så att det inte blir mer och mer i vattnet. Det hade varit bra mycket mer praktiskt om man kunde se på färgen när det är dags att hälla i!

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Härligt att höra. Men, just nu är jag inte i köptagen på vare sig Discus eller Altum - vill se hur det här karet utvecklar sig först.
                                Kanske kan det bli så, lite längre fram, att jag luckrar upp looken - som nu är tät och snårig - till att passa en mer högväxt ciklid.
                                Tack för tipset!
                                OK!
                                Tyckte mig ha läst, då karet var under uppstart att det funderades i altum-banor, så jag tänkte tipsa när jag såg en fin grupp ungdjur på Kaggeledstorget!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...