Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Halloj tanteva!

    Det är riktigt att det kan bildas små fickor, där otrevligheter kan utveckla sig, i tät sand.
    Men för egen del rör jag aldrig om i sanden, det skulle förstöra så mycket inredningsmässigt och bara virvla upp en massa skit.
    Jag sätter, som sagt, istället växter som utvecklar stora rotsystem i sanden så får rötterna sköta om uppluckring - och när sanden är genomkorsad av massor av fina rötter, som dessutom skapar noder för nya plantor som sprider sig, är sanden mindre tät och näringsämnen kan tränga ner.
    Att röra runt i sanden ingår helt enkelt i min typ av akvarieskötsel - jag låter, i stort sett, allt vara ifred. Men, det är jag det - och detta sätt att förhålla sig till akvariet passar nog inte de flesta.

    Olika typer av Cryptocoryne passar mina, ganska ljussvaga, kar väldigt bra. Jag sätter ett antal plantor - och sedan vet jag att cryptosarna går ner sig, vittrar bort med jämna mellanrum. Men, rotsystemen och nya noder lever vidare i sanden, och efter ett tag kommer det nya plantor, så växer det och frodas i olika cykler och perioder.
    Jag bryr mig helt enkelt inte om vad som sker i sanden i övrigt.

    Ditt kar ser jättefint ut, där kan nog några apor trivas fint! Häftigt med det där "trädet" med mossa!

    Här är två bilder på några nyplanterade cryptosar i mitt kar. Dessa kommer inom kort att vittra bort (som cryptos gör) och komma igen - gång efter gång.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0986.jpg
Visningar: 297
Storlek: 127,8 KB
ID: 2350992

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0987.jpg
Visningar: 269
Storlek: 128,2 KB
ID: 2350993

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Nja... här är inget nytt att kolla på.
      Men, jag tänkte dokumentera cryptosarna och deras ned- och uppgång, samt se hur länge Ek-bladen "håller", därav bilderna.
      Så, detta är inget att bry sig om, same old - same old, liksom.


      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0993.jpg
Visningar: 268
Storlek: 185,8 KB
ID: 2351013

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0997.jpg
Visningar: 265
Storlek: 213,5 KB
ID: 2351014



      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1002.jpg
Visningar: 248
Storlek: 222,5 KB
ID: 2351016

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1005.jpg
Visningar: 269
Storlek: 179,0 KB
ID: 2351017

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1007.jpg
Visningar: 274
Storlek: 207,8 KB
ID: 2351018
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 February 2016, 22:33.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        testar en grej bara

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          mina crypto har inte smält än, om man slipper röra runt är det ju att föredra för som sagt man rör bara runt skit och får det på bladen eller i mossan så man måste *dammsuga* dom..Att det sättet funkar är du ju bevis på . låt det ha sin gång , joxa inte för mycket. Men det fullkomligt kliar i fingrarna när mans er en planta fel eller sten som borde... mm mm
          Ena halva av akvariet kommer bli fint det den högra, mycket rotsystem där som kommer ta plats i sanden =D måste hitta några att få in på andra sidan med
          tack för input =D

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av tanteva
            mina crypto har inte smält än, om man slipper röra runt är det ju att föredra för som sagt man rör bara runt skit och får det på bladen eller i mossan så man måste *dammsuga* dom..Att det sättet funkar är du ju bevis på . låt det ha sin gång , joxa inte för mycket. Men det fullkomligt kliar i fingrarna när mans er en planta fel eller sten som borde... mm mm
            Ena halva av akvariet kommer bli fint det den högra, mycket rotsystem där som kommer ta plats i sanden =D måste hitta några att få in på andra sidan med
            tack för input =D
            Vid vattenbyte kan du alltid försiktigt "cirkla runt" med slangen en liten bit ovanför sanden, så följer bara skiten med upp.
            Jag brukar rensa bort överflödigt material på det viset.
            Jag menar alltså inte att man inte skall göra rent och rensa sina kar på för mycket mulm och annat, tvärt om - bara ha en lite lugnare inställning till det hela. Det beror också givetvis på vilka fiskar och miljöer man har.

            Att flytta en sten någon gång hit eller dit, eller att placera om någon växt, rot eller vad det nu kan vara är heller inga problem - fiskarna bryr sig knappast om detta. Men att göra detta väldigt ofta gagnar inte kar eller fiskar. Det är därför jag förordar torrinredningsprincipen - att göra inredningen så klar man kan innan fisken släpps i karet.
            Jag själv sätter ner en del växter nu, adderar blad, pinnar med bunden Java och Anubias o.s.v. med fisk i karet - men detta är små lugna förändringar som inte bekommer fiskarna det minsta.
            Man måste ändra vissa saker ibland, flytta på något, lägga till eller dra ifrån något - att göra förändringar i karet är ibland ett måste, men man kan göra detta så att det stör karets lunk så lite som möjligt.
            Ibland kan det nog vara så, i vissa fall, att lite grövre sand behöver rensas, och då kan man ju kanske använda en sån där "kåpa", eller rör som man kopplar till slangen - jag har använt en läsedrycksflaska, sågat av botten på flaskan och trätt på slangen på flasköppningen, funkar hur bra som helst.

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              Jag fick ta bort min kåpa... det var för stor i lilla 54an , men jag insåg jag behövde ha något igår då jag sög ut lite snäckor =P
              i 54an fick jag inte mycket skräp på botten, kan vara för jag har en arsenal av posthorn, physa och räkor. Hörde att om man får trådalger så skaffar man arami ( stavning) räkor så äter dom faktiskt det.
              Jag får så många delade budskap om hur det fungerar, och dessutom så är ju många akvarister bevis på att det ena å andra fungerar. Det är inte en rak linje och trofasta regler som gäller.
              Utan det kan ju fungera olika, men jag misstänker det beror på vilka fiskar man har samt plantor samt vatten där man bor. Här i sthlm har vi kalkfattigt har jag för mig, har aldrig behövt rengöra kaffekokarn tex.
              Men räkor förstår jag varför man vill ha den där grövre och nästan boll liknande gruset. De små gömmer sig där i när man inte kan se dom.
              Samtidigt verkar det som om dom trivs jätte bra med denna sanden med, nya roten är en mycket besökt plats. Kanske för det är mer åtgången av naturen, sprucken och med fibrig än den andra jag har.
              Jag försökte torrinreda, varav sanden aldrig vart sköljd. Det var nog ett misstag för det tog dagar innan dimman la sig.
              Men jag tänkte på dig när jag la dig rot och sten och hur jag skruvade fast mitt träd på en rot som ligger helt under sanden.
              Likaså där jag har en hög kolstenar, så ligger både roten och understa kolstenarna i eller undersanden. Jag minns när du fixade för några jullar innan du skaffat huset =D
              Hur du la dit å sedan på med sand. Lite så gjorde jag med skiffret på motsvarande sida med .

              men jag blir inte gråtfärdig av det jag åstakom, ganska nöjd men så var det första gången bara =P


              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av tanteva
                Jag fick ta bort min kåpa... det var för stor i lilla 54an , men jag insåg jag behövde ha något igår då jag sög ut lite snäckor =P
                i 54an fick jag inte mycket skräp på botten, kan vara för jag har en arsenal av posthorn, physa och räkor. Hörde att om man får trådalger så skaffar man arami ( stavning) räkor så äter dom faktiskt det.
                Jag får så många delade budskap om hur det fungerar, och dessutom så är ju många akvarister bevis på att det ena å andra fungerar. Det är inte en rak linje och trofasta regler som gäller.
                Utan det kan ju fungera olika, men jag misstänker det beror på vilka fiskar man har samt plantor samt vatten där man bor. Här i sthlm har vi kalkfattigt har jag för mig, har aldrig behövt rengöra kaffekokarn tex.
                Men räkor förstår jag varför man vill ha den där grövre och nästan boll liknande gruset. De små gömmer sig där i när man inte kan se dom.
                Samtidigt verkar det som om dom trivs jätte bra med denna sanden med, nya roten är en mycket besökt plats. Kanske för det är mer åtgången av naturen, sprucken och med fibrig än den andra jag har.
                Jag försökte torrinreda, varav sanden aldrig vart sköljd. Det var nog ett misstag för det tog dagar innan dimman la sig.
                Men jag tänkte på dig när jag la dig rot och sten och hur jag skruvade fast mitt träd på en rot som ligger helt under sanden.
                Likaså där jag har en hög kolstenar, så ligger både roten och understa kolstenarna i eller undersanden. Jag minns när du fixade för några jullar innan du skaffat huset =D
                Hur du la dit å sedan på med sand. Lite så gjorde jag med skiffret på motsvarande sida med .

                men jag blir inte gråtfärdig av det jag åstakom, ganska nöjd men så var det första gången bara =P

                Jag förstår att det är många bud - gör si, gör så - och det finns nog lika många metoder som det finns akvarister.
                Armani-räkor arbetar väldigt förtjänstfull i karet - jag har fem stycken i 540-karet just nu, men skall fylla på med betydligt fler. Om dom äter trådalger per se vet jag inte riktigt, men de håller rent väldigt fint i karet.

                Att torrinreda betyder inte att allt måste vara krut-torrt. Sanden kan man ju skölja innan man lägger i den i det (torr)-inredda karet. Kolla in Zombivarg-Annicas tråd, där har jag skrivit en hel del om torrinredningens principer. Man kan alltså torrinreda med halva karet fyllt av vatten. Ordet torr betyder mer att det är torrt på liv när man inreder - att man gör karet klart innan man släpper i fiskarna.

                Till räkor använder man ofta vissa granulat, som ser ut som små kulor, och dessa granulat kan man med fördel använda i kombination med bottenfilter, som är ett ytterligt effektivt filtersystem, dessutom räksäkert.
                Längre bak i denna tråd - flera år tillbaka - kan du se flera exempel på räk-kar jag haft.

                Det är klart att du skall vara nöjd med det du åstadkommer i dina kar! Allt man gör är en process, en väg framåt. Snappar man upp lite tips, råd och idéer på vägen så är det ju bara att tillföra denna nya inforemation nästa gång man gör något.
                Man lär sig hela tiden något nytt, det finns alltid möjligheter att tillskansa sig nya infallsvinklar på det man sysslar med - Du gör det, jag gör det, alla gör det - hela tiden!
                Så, ös på nu bara!

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  inreda innan man stoppar i fiskarna trodde jag var så alla gjorde =P

                  att man kanske flyttar på något efter är en sak men inte med varken fisk eller räkor, skulle det funka iaf för mig då måste fiskar och räkor ut före..

                  Men det är kul att se på glada fiskar, det syns ju ganska tydligt när dom inte trivs å bara simmar runt.
                  Alla tycks uppskatta bytet av sand, alla letar mat på botten efter matning. Det gjorde dom inte förr.

                  JAg skall laga min 54, det är ju inte så svårt dra dit lite nu förseglings list. Lite tejå så man får fina kanter .. nästan klart =P...
                  Det som stoppar mig så här långt är lukten av siliconet, uppskattar inte min näsa det minsta

                  där skall guramisarna få gå i ett prov på lowtech , jag har insupigt lite startar kunskap av en som är bra på sådant, hela hans affär där han säljer fisken är utan pumpar och värmare, jag hoppas dom får till några yngel där.
                  Jag måste inreda med mycket gömställen samt, fina växter för yngel att gömma sig i, som i täta småbladiga . Förmodligen kan jag ha några räkor där med av en annan sort =D
                  spännande tider så här ös det på..om än smått än så länge =D

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av tanteva
                    inreda innan man stoppar i fiskarna trodde jag var så alla gjorde =P
                    Japp, det trodde jag också! Det mest naturliga när man startar ett kar är ju att börja i en ände, och sluta i en annan...
                    Men, tittar man runt på olika forum, inklusive Zoopet, så ser man ganska ofta helt andra turordningar.
                    Det är ett jädra bökande med sand, byta inredningar, ändra om - "möblera om", byta plats på växter, stenar, rötter o.s.v. när fisken redan är i karet. Många köper fiskar och undrar sedan; hur skall dessa skötas, vilken tempertur, typ av vatten samt inredning behövs, varför trivs inte mina fiskar?
                    Tvärtom liksom...

                    Att man kanske inte har full koll på läget som nybörjare är helt naturligt, och inget fel i sig. Att prova på olika metoder är bara lärorikt och skapar goda förutsättningar för framtida projekt.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Nja... här är inget nytt att kolla på.
                      Men, jag tänkte dokumentera cryptosarna och deras ned- och uppgång, samt se hur länge Ek-bladen "håller", därav bilderna.
                      Så, detta är inget att bry sig om, same old - same old, liksom.


                      [ATTACH=CONFIG]n2351013[/ATTACH]

                      [ATTACH=CONFIG]n2351014[/ATTACH]



                      [ATTACH=CONFIG]n2351016[/ATTACH]

                      [ATTACH=CONFIG]n2351017[/ATTACH]

                      [ATTACH=CONFIG]n2351018[/ATTACH]
                      Det är förträffligt fint att få följa med på det här karets resa! Man blir riktigt inspirerad att ta tag i sitt eget, som egentligen bara stått och tuffat på ett tag nu...

                      Jag har nu äntligen dragit ner lite på matningen eftersom jordätarna har vuxit på sig ganska så bra. Därav har jag vågat minska på vattenbytesfrekvensen från 30% två gånger i veckan, till en gång i veckan, och nu slutligen 30% varannan vecka.

                      Vad som nu ligger i pipeline är att ordna en mer dämpad belysning, försöka hitta en flytväxt med snygga rötter som överlever, kanske försöka dämpa ytcirkulationen lite, samt fylla på med fler marmorbilbukar!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Det är förträffligt fint att få följa med på det här karets resa! Man blir riktigt inspirerad att ta tag i sitt eget, som egentligen bara stått och tuffat på ett tag nu...
                        Jag har nu äntligen dragit ner lite på matningen eftersom jordätarna har vuxit på sig ganska så bra. Därav har jag vågat minska på vattenbytesfrekvensen från 30% två gånger i veckan, till en gång i veckan, och nu slutligen 30% varannan vecka.
                        Vad som nu ligger i pipeline är att ordna en mer dämpad belysning, försöka hitta en flytväxt med snygga rötter som överlever, kanske försöka dämpa ytcirkulationen lite, samt fylla på med fler marmorbilbukar!
                        Verkligen härligt att höra!
                        Jag slänger in lite bilder då och då, mest för att dokumentera för mig själv, men det är alltid kul när någon kollar in stuffet.

                        Det låter som att du kommit in i en skön fas med karet! Flytväxter dämpar ju belysningen fint, och kan du få till det så att flytväxterna inte bara åker omkring (kanske rigga upp några tunna pinnar i vågrätt läge som skapar små avgränsande "yt-laguner" för flytväxterna?) så borde det bli gôtt även för bilbukarna.
                        Du har ett formidabelt fint kar - vore kul att se lite nya bilder snart!

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          Man får ju inte glömma bort att fiskar är levande varelser som behöver omtanke att leva , när vi väljer ha dom i kar.
                          Jag byter bara sand om det är så att det läcker eller att det flesta fiskar levt färdigt och det är dags att byta eller rengöra allt , som med allt levande så kan man inte forma det till det som man absolut vill.
                          Det är lite som när det kommer kunder och vill ha helt rent läder utan skråmor, då brukar jag säga köp galoon ist, för djuren har levt och haft det bra då ingår lite insektsbett och små andra ärr här å där. Dessutom en bekräftelse på att det är äkta läder =D

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            testar en grej bara

                            Nu ser man karet på ett helt annat sätt, toppenbild .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Fantastiskt, detta forum ändå. Trots att jag ser några illavarslande inlägg om själva funktionerna, så vill jag bara uppdatera med en solskenshistoria.

                              Jag har ju varit på jakt efter "sötvattenstång" för att bygga en fond av grönt på karets bakgrund. Lättare sagt än gjort, skulle det visa sig.
                              Men, jag fick ett PM av en forumdeltagare som hade rensat ur en redig klump Lomariopsis lineata ur sitt kar och kunde skicka detta till mig.
                              Vilket erbjudande! Det vara bara att bocka och buga.
                              Idag kom det ett paket - och det var en rejäl boll med "tång" - riktigt fin.
                              Så, stort Tack! Denna "sötvattenstång" blir fin-fin i karet!

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Fantastiskt, detta forum ändå. Trots att jag ser några illavarslande inlägg om själva funktionerna, så vill jag bara uppdatera med en solskenshistoria.

                                Jag har ju varit på jakt efter "sötvattenstång" för att bygga en fond av grönt på karets bakgrund. Lättare sagt än gjort, skulle det visa sig.
                                Men, jag fick ett PM av en forumdeltagare som hade rensat ur en redig klump Lomariopsis lineata ur sitt kar och kunde skicka detta till mig.
                                Vilket erbjudande! Det vara bara att bocka och buga.
                                Idag kom det ett paket - och det var en rejäl boll med "tång" - riktigt fin.
                                Så, stort Tack! Denna "sötvattenstång" blir fin-fin i karet!
                                Nämen se på fan...
                                Det kan nog bli så att jag kommer känna mig tvungen att tjata lite på dig att dela med dig senare!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...