Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Du Mats, om du gnussar med fingrarna på det luddiga, luktar det illa om luddet då? Ibland när jag har stoppat i diverse grenar i något av mina kar, så luktar detta ludd "skunk" och jag har snabbt som attan plockat bort skunkgrenarna.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Du Mats, om du gnussar med fingrarna på det luddiga, luktar det illa om luddet då? Ibland när jag har stoppat i diverse grenar i något av mina kar, så luktar detta ludd "skunk" och jag har snabbt som attan plockat bort skunkgrenarna.

      //Inger
      Nej, det luktar ingenting. Vattnet luktar dessutom friskt och fint, med en jordig, "skogig" doft.

      Det blir ofta sånt där ludd på rötter, pinnar och grenar när dom är nyinsatta i karet, och det går bort av sig självt efter ett tag - bara att vänta...

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

        Nej, det luktar ingenting. Vattnet luktar dessutom friskt och fint, med en jordig, "skogig" doft.

        Det blir ofta sånt där ludd på rötter, pinnar och grenar när dom är nyinsatta i karet, och det går bort av sig självt efter ett tag - bara att vänta...

        Jo det vet jag ju att det blir luddigt på nyinsatta grenar, men har funderat på varför visst ludd stinker. Kanske kan det vara som så att grenarna inte har torkat tillräckligt (eller mitt vatten)?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H


          Jo det vet jag ju att det blir luddigt på nyinsatta grenar, men har funderat på varför visst ludd stinker. Kanske kan det vara som så att grenarna inte har torkat tillräckligt (eller mitt vatten)?

          //Inger
          Jag har aldrig upplevt att detta ludd har någon doft - kanske beroende på att jag inte luktat på det tidigare (lyfte upp en liten pinndel ur karet, satte näsan till och sniffade, precis efter att jag läst din fråga, bara för att kolla).
          Det har ibland blivit ludd på både köperötter och sådant som jag "plockat" själv. De trädetaljer som finns i karet nu har torkat i över ett år, så de var torra som fnöske när de åkte i vattnet.
          Det är ju något som fälls ut - och, som sagt, inget att bry sig om då det försvinner av sig självt, och det är inget farligt (vad jag förstår) men ser jävla trist ut.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Jag ska ska sluta med luktandet .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Jag ska ska sluta med luktandet .

              //Inger
              Jo, fast näsan kan vara mycket fin att använda trots allt. Ett sniff, någon gång varannan vecka över vattenytan, ger omedelbart en indikation om vattnet.
              Att det luktar lite "skog, jord och multnade blad" (när vi talar om kar med mycket trädetaljer och växter) är bra.
              Det är när söt-sura, mer unkna toner av organiskt material - matrester, kanske någon död fisk - lite som när man öppnar ett paket Mamma Scans Köttbullar (vilket normalt funtade människor inte gör så ofta) - stiger från vattnet, man bör fundera på om det ät något som är galet.
              Nu är det många som inte associerar "god lukt" med någonting positivt, utan tycker att detta luktar illa, och ja... då får man öva sig på vad som är goda och onda dofter.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Haha det var ju också en liknelse, men jag förstår precis vad du menar och Mamma Scan och dylikt är krismat inte något man längtar efter. 😜 Däremot luktar mylla och skog underbart. Aaahh nu längtar jag till trädgårdstider och skogspromenader 😄 Jag får fixa i karen en stund ...
                // Annicka

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Rufus
                  Haha det var ju också en liknelse, men jag förstår precis vad du menar och Mamma Scan och dylikt är krismat inte något man längtar efter. 😜 Däremot luktar mylla och skog underbart. Aaahh nu längtar jag till trädgårdstider och skogspromenader 😄 Jag får fixa i karen en stund ...
                  Aha, du ser! Trädgårdstider och skogspromenader är som att greja med sina friska och välmående akvarium.

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    😄🐡
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Jo, fast näsan kan vara mycket fin att använda trots allt. Ett sniff, någon gång varannan vecka över vattenytan, ger omedelbart en indikation om vattnet.
                      Att det luktar lite "skog, jord och multnade blad" (när vi talar om kar med mycket trädetaljer och växter) är bra.
                      Det är när söt-sura, mer unkna toner av organiskt material - matrester, kanske någon död fisk - lite som när man öppnar ett paket Mamma Scans Köttbullar (vilket normalt funtade människor inte gör så ofta) - stiger från vattnet, man bör fundera på om det ät något som är galet.
                      Nu är det många som inte associerar "god lukt" med någonting positivt, utan tycker att detta luktar illa, och ja... då får man öva sig på vad som är goda och onda dofter.

                      Du är kul du "Mamma Scans Köttbullar" är ju en bra liknelse för skunklukt . Fast våra hundar uppskattar väldigt Mamma Scan när dom har gjort något bra som vi har tränat på) .
                      Jag har i alla fall bestämt, att jag kommer att starta upp karen igen väldigt låångsamt denna vända med bara rötter och kanske något grönt (kommer nog inte ha tid med annat än den långsamma inkörningen, fast det är ju bra det).

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H


                        Du är kul du "Mamma Scans Köttbullar" är ju en bra liknelse för skunklukt . Fast våra hundar uppskattar väldigt Mamma Scan när dom har gjort något bra som vi har tränat på) .
                        Jag har i alla fall bestämt, att jag kommer att starta upp karen igen väldigt låångsamt denna vända med bara rötter och kanske något grönt (kommer nog inte ha tid med annat än den långsamma inkörningen, fast det är ju bra det).

                        //Inger
                        Ja, skit luktar... Skit. MS:s köttbullar är inte tjänligt som människoföda - och det är nog inte nyttigt för hundar heller, skulle jag tro. Men, hundar kan la få sig en "köttbulle" någon gång ibland.

                        Låter bra att du kommer att ta lite tid på dig vid nästa uppstart. Det blir liksom lättare att få fason på varje steg när man tar det bit för bit.
                        Kolla lite på hur jag har gjort med det senaste 540-karet, att det tar tid gör ingenting.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja, skit luktar... Skit. MS:s köttbullar är inte tjänligt som människoföda - och det är nog inte nyttigt för hundar heller, skulle jag tro. Men, hundar kan la få sig en "köttbulle" någon gång ibland.

                          Låter bra att du kommer att ta lite tid på dig vid nästa uppstart. Det blir liksom lättare att få fason på varje steg när man tar det bit för bit.
                          Kolla lite på hur jag har gjort med det senaste 540-karet, att det tar tid gör ingenting.
                          Japp, jag kollar hela tiden på din uppstart . Tänk ändå, vad man lyssnar och lär, "skynda på" med karen lönar sig inte alls har jag äntligen insett .

                          //Inger


                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H

                            Japp, jag kollar hela tiden på din uppstart . Tänk ändå, vad man lyssnar och lär, "skynda på" med karen lönar sig inte alls har jag äntligen insett .
                            //Inger
                            Det beror lite på vilken typ av miljö man skall använda sig av. I vissa fall går det ju att "skynda på" och dra igång ett kar hyfsat snabbt.
                            Är det mycket inredning, vilket det ofta blir när man utgår från pinnar, grenar och rötter, så är det ju de där torrinredningsmomenten som åtminstone jag tycker är viktiga att man tar god tid på sig med.
                            När väl vattnet är i burken är det bara att kolla så att allt sätter sig som det skall - och sedan starta upp med lite fisk.

                            Det skall bli jättekul att få följa dina nya projekt, Inger. Ser fram emot det!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 January 2016, 10:52.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Vi får se om det blir kul eller inte kul, hoppas bara på att vattnet kommer att funka. Får starta upp med några kräsna räkor, men än så är det en liten bit kvar till start .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Vi får se om det blir kul eller inte kul, hoppas bara på att vattnet kommer att funka. Får starta upp med några kräsna räkor, men än så är det en liten bit kvar till start .
                                //Inger
                                Jodå, det skall allt bli kul!
                                Då har du god tid på dig att fundera på hur du vill ha inredningen och vilka fiskar - bara låta idéerna flöda!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...