Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Du Mats, vad körde du med för ramp till ditt nya kar? Hittar inte det.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Du Mats, vad körde du med för ramp till ditt nya kar? Hittar inte det.
      Jag hittar inget inget namn på rampen, men det är en kobinerad ramp med två lysrör och två MH-lampor. Har en exakt likadan ramp till som är något längre med tre MH-lampor.
      MH-ljuset är fantastiskt, men just nu kör jag bara lysrören.
      Jag skall ha typ 16 st. LED-puckar på detta kar, och så funderar jag på en MaxSpect Razor 300 - eller något likvärdigt.
      Jag har monterat upp en rullgardin framför rampen så att man inte blir störd av ljuset, utan endast ser detta i karet.


      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0822.jpg
Visningar: 230
Storlek: 89,1 KB
ID: 2348301

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0823.jpg
Visningar: 220
Storlek: 162,1 KB
ID: 2348302

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Vilket härligt virrvarr du fått till, att få det att se så skönt naturligt ut är inte så enkelt som man kan tro. Blir spännande att se fortsättningen.
        // Annicka

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Rufus
          Vilket härligt virrvarr du fått till, att få det att se så skönt naturligt ut är inte så enkelt som man kan tro. Blir spännande att se fortsättningen.
          Vad härligt att höra!
          Nä, det är ju lite pill med att få det att inte se uppstyltat och "placerat" ut, trots att det ändå måste vara någon sorts harmoni i inredningen.
          Nu skall det snart i en grupp tetror som skall få gå och grisa lite, och sedan skall jag kika på om något grönt kan sättas på några ställen - vi får se vart det bär hän.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Du Mats, bara för att få snacka lite Bowie med någon. Vad gillade du senaste mörka Blackstar?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Du Mats, bara för att få snacka lite Bowie med någon. Vad gillade du senaste mörka Blackstar?
              Halloj Johnny!

              Det faktum att DB dog för bara fyra dagar sedan, färgar givetvis mitt omdöme.
              Har man varit, och är, en så hängiven beundrare till denna människa och artist blir det ibland svårt att vara objektiv när man skall ”tycka” något om den musik han skapar.

              Det senaste året har det gått en del rykten, vaga förvisso, att DB inte riktigt mådde bra - att någonting var fel. De få bilder som tagits har visat en människa i just det tillstånd som man kan se på cancerpatienter i slutskedet - utmärglad och med insjunket, ”hängande” ansikte.

              I fredags köptes plattan - och för min del var det glasklart att här är någon som säger adjö. Texterna, om inte annat, talar sitt tydliga språk.
              Det var med en krypande känsla av oro jag lyssnade på Blackstar.
              Min dotter, Erica, sms:ade mig tidigt på måndagsmorgonen med det dystra beskedet - och jag kan i sanning säga att måndagen den 10 januari 2016 var den svåraste dagen på mycket, mycket länge.
              Jag har ännu inte riktigt kommit över det faktum att DB är borta - att det nu är slut och färdigt…

              Blackstar är, i mitt tycke, en alldeles enastående platta, mycket tack vare det fantastiska nya band som medverkar - en samling mycket duktiga, unga jazz-fusion-musiker. Soundet gav hopp om en rad nya album i samma stil…
              Känslan på Blackstar är mörk, dyster rent av, och jag tror att många tycker plattan är svår, snårig och bitvis jobbig att lyssna på.
              Personligen har jag inte det minsta svårt för jazz-orienterad musik, gärna lite ”spräckig” och spretig - men kan förstå att detta inte appellerar till alla. Jag tycker mycket bra om Bowies sista album!

              Japp, det var lite OT där, men inte mig emot!

              By the way - nu simmar ett litet stim Kolglödstetror, en ”gold-nugget” och några Amanoräkor i 540-baljan. Detta får tankarna att skingras en smula.

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Halloj Johnny!

                Det faktum att DB dog för bara fyra dagar sedan, färgar givetvis mitt omdöme.
                Har man varit, och är, en så hängiven beundrare till denna människa och artist blir det ibland svårt att vara objektiv när man skall ”tycka” något om den musik han skapar.

                Det senaste året har det gått en del rykten, vaga förvisso, att DB inte riktigt mådde bra - att någonting var fel. De få bilder som tagits har visat en människa i just det tillstånd som man kan se på cancerpatienter i slutskedet - utmärglad och med insjunket, ”hängande” ansikte.

                I fredags köptes plattan - och för min del var det glasklart att här är någon som säger adjö. Texterna, om inte annat, talar sitt tydliga språk.
                Det var med en krypande känsla av oro jag lyssnade på Blackstar.
                Min dotter, Erica, sms:ade mig tidigt på måndagsmorgonen med det dystra beskedet - och jag kan i sanning säga att måndagen den 10 januari 2016 var den svåraste dagen på mycket, mycket länge.
                Jag har ännu inte riktigt kommit över det faktum att DB är borta - att det nu är slut och färdigt…

                Blackstar är, i mitt tycke, en alldeles enastående platta, mycket tack vare det fantastiska nya band som medverkar - en samling mycket duktiga, unga jazz-fusion-musiker. Soundet gav hopp om en rad nya album i samma stil…
                Känslan på Blackstar är mörk, dyster rent av, och jag tror att många tycker plattan är svår, snårig och bitvis jobbig att lyssna på.
                Personligen har jag inte det minsta svårt för jazz-orienterad musik, gärna lite ”spräckig” och spretig - men kan förstå att detta inte appellerar till alla. Jag tycker mycket bra om Bowies sista album!

                Japp, det var lite OT där, men inte mig emot!

                By the way - nu simmar ett litet stim Kolglödstetror, en ”gold-nugget” och några Amanoräkor i 540-baljan. Detta får tankarna att skingras en smula.
                Nu har även jag lyssnat genom skivan och jag tillhör nog grupperingen som kan tycka att det blir lite för futuristiskt och jazzinslagen faller inte mig i smaken även om den absolut har sina guldkorn som tex "Lazarus" och I Can´t Give Anything Away". Kanske bara jag som har en lite udda fungerande hjärna men tycker mig höra bitar av Jethro Tull från tid till annan i inledningspåret "Blackstar"?

                Att skivan är särskilt mörk vet jag inte om jag upplever, visst texterna är inte de positivaste jag hört men i kombination med musiken så får jag ändå en helt annan känsla än dysterhet. kanske beror det på att jag sitter i läshörnan hemma med hörlurar och ett gott glas vin med en inledande skön känsla inombords och även om det givet är trist så kan jag ju inte säga att jag är i sorg för DB bortgång. Den relationen har jag aldrig haft med honom.

                Får också säga att det är relativt stor variation på skivan, även om spåren har delvis samma sinnestämning så skiljer de sig åt en hel del. De skulle mycket väl kunna representera olika epoker av en artists kariärr.

                PS: Kul med Golden, jag har sex L177 i mitt kar, vilken variant blev det hos dig?
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Japp, L-177 med de stora gula prickarna. En favorit i repris!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Nu när ”testpiloterna”; ett litet stim Kolglödstetror, några Amanoräkor och en L-177 ”Goldnugget”, har varit i karet ett dygn börjar det hela kännas riktigt bra.

                    Nu skall den här lilla besättningen få gå i karet en period och grisa så att jag ser att det inte händer något knasigt, sedan är det bara att fylla på.
                    Två ”nuggets” till ligger på vänt, så dom åker i snart.
                    Jag siktar på 100 stycken Kolglödstetror och cirka 60-80 Amanoräkor - och det kan nog vara en fin start på det här karet.
                    Senare får feeling och tillgång avgöra när det blir någon art av mindre ciklid i karet.
                    Förutom fisk, är nästa fas att greja till lite sexigare ljus. Det skall fixas LED-puckar, och sedan åker det nog fanimej på en MaxSpect Razor 300-ramp - kan liksom inte hålla mig…

                    Ikväll blir det ett par glas rödtjut framför burken - och njuta!

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Nu när ”testpiloterna”; ett litet stim Kolglödstetror, några Amanoräkor och en L-177 ”Goldnugget”, har varit i karet ett dygn börjar det hela kännas riktigt bra.

                      Nu skall den här lilla besättningen få gå i karet en period och grisa så att jag ser att det inte händer något knasigt, sedan är det bara att fylla på.
                      Två ”nuggets” till ligger på vänt, så dom åker i snart.
                      Jag siktar på 100 stycken Kolglödstetror och cirka 60-80 Amanoräkor - och det kan nog vara en fin start på det här karet.
                      Senare får feeling och tillgång avgöra när det blir någon art av mindre ciklid i karet.
                      Förutom fisk, är nästa fas att greja till lite sexigare ljus. Det skall fixas LED-puckar, och sedan åker det nog fanimej på en MaxSpect Razor 300-ramp - kan liksom inte hålla mig…

                      Ikväll blir det ett par glas rödtjut framför burken - och njuta!
                      Härligt, trevlig helg Mats!
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Nu när ”testpiloterna”; ett litet stim Kolglödstetror, några Amanoräkor och en L-177 ”Goldnugget”, har varit i karet ett dygn börjar det hela kännas riktigt bra.

                        Nu skall den här lilla besättningen få gå i karet en period och grisa så att jag ser att det inte händer något knasigt, sedan är det bara att fylla på.
                        Två ”nuggets” till ligger på vänt, så dom åker i snart.
                        Jag siktar på 100 stycken Kolglödstetror och cirka 60-80 Amanoräkor - och det kan nog vara en fin start på det här karet.
                        Senare får feeling och tillgång avgöra när det blir någon art av mindre ciklid i karet.
                        Förutom fisk, är nästa fas att greja till lite sexigare ljus. Det skall fixas LED-puckar, och sedan åker det nog fanimej på en MaxSpect Razor 300-ramp - kan liksom inte hålla mig…

                        Ikväll blir det ett par glas rödtjut framför burken - och njuta!
                        Låter härligt trevlig fredag så skålar vi ihop ikväll fast på var sitt håll!
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

                          Härligt, trevlig helg Mats!
                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Låter härligt trevlig fredag så skålar vi ihop ikväll fast på var sitt håll!
                          Japp, skål och ha en underbar fredagskväll!
                          Jag såsar runt lite här på forumet, lyssnar på god musik, kikar lite i karet och bara myser!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Det är så det skall vara.. jag är inte klar på jobbet än.. men snart så och blir det Thai-käk och en kall öl
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Det är så det skall vara.. jag är inte klar på jobbet än.. men snart så och blir det Thai-käk och en kall öl
                              Låter kanon! Sedan blir det ju På Spåret också!
                              Nä, nu är det ju för fasiken toppmysigt - en brasa och ett glas rödtjut till det, så är man hemma!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                hemma är är brasan igång hemma med och sen är det en helig stund med På spåret, lovely...
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...