Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jo, det blir fint. Det ser ju helt annorlunda ut i verkligheten! Ser väldigt platt och 2D ut på bilderna...
    Ja det är fasiken att man inte kan lyckas bättre med fotograferingen. Många ggr jag suttit framför karet och velat förmedla vad jag ser men på bilden blir det bara pannkaka .
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

      Ja det är fasiken att man inte kan lyckas bättre med fotograferingen. Många ggr jag suttit framför karet och velat förmedla vad jag ser men på bilden blir det bara pannkaka .
      Jag känner igen mig helt och hållet i det du beskriver.
      När jag sitter framför burken kan jag känna att; fan, detta är riktigt bra, men när jag ser bilderna... Nja, inte på något sätt likt det jag ser i verkligheten.
      Någon fotograf är man ju inte, men det brukar bli lite bättre på filmerna - då kan man ju åtminstone röra kameran lite fram och tillbaka.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Det där med knökfullt med Amano tror jag på. Tror det blir himla läckert att se dem i detta kar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Det där med knökfullt med Amano tror jag på. Tror det blir himla läckert att se dem i detta kar.
          Den enda "nackdelen" med Amano är priset, synd de är så svåra att odla.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Det där med knökfullt med Amano tror jag på. Tror det blir himla läckert att se dem i detta kar.
            Japp, och det får bli ett rejält antal. Kanske runt 50 stycken kan bli lagom?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

              Den enda "nackdelen" med Amano är priset, synd de är så svåra att odla.
              Ja, då får man hålla på med bräckvatten o.s.v.
              Men, det är som med allt annat, bara öppna plånboken och köpa hem.

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, då får man hålla på med bräckvatten o.s.v.
                Men, det är som med allt annat, bara öppna plånboken och köpa hem.
                Japp så är det. De lever dock ganska länge, det är ju alltid nått .
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Japp, och det får bli ett rejält antal. Kanske runt 50 stycken kan bli lagom?
                  Har ju 45 i mitt 450 regnbågskar och man kan tycka att det är mycket men de märks knappt. De kan ju bli 7 år och är robusta krabater i ett välmående kar. Så 50 märks mer i plånboken än i karet 😉
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Det du kommer att gilla med Amano är att karet plötsligt känns levande på fler nivåer. Ett normalkar är ju lite "sterilt" jämfört med i naturen dvs. Det är fiskar, inredning och sand. thats it. I naturen så sjuder det ju av liv i botten och egentligen överallt. Så dina kommande Amanos kommer att lyfta karet ett snäpp till när du ser att de smyger runt i skrymslen och vrår. Karet blir mer levande på ett annat sätt helt enkelt.
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Bluewing; 10 January 2016, 06:16.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Har ju 45 i mitt 450 regnbågskar och man kan tycka att det är mycket men de märks knappt. De kan ju bli 7 år och är robusta krabater i ett välmående kar. Så 50 märks mer i plånboken än i karet 😉
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Det du kommer att gilla med Amano är att karet plötsligt känns levande på fler nivåer. Ett normalkar är ju lite "sterilt" jämfört med i naturen dvs. Det är fiskar, inredning och sand. thats it. I naturen så sjuder det ju av liv i botten och egentligen överallt. Så dina kommande Amanos kommer att lyfta karet ett snäpp till när du ser att de smyger runt i skrymslen och vrår. Karet blir mer levande på ett annat sätt helt enkelt.
                      Ja, 50 stycken är nog ganska pluttigt när jag tänker på det, får nog dubbla det antalet i 540-burken till att börja med. Man kan ju skicka ner 20 stycken åt gången, så blir det inte så jädra dyrt.
                      Jag gillar verkligen att ha ett gäng Amanoräkor i karen, de röjer runt så fint och bra - och precis som du säger, karet får en väldigt levande känsla.
                      Här en liten film från någon av Endlerskuberna (som Pia övertog) där man kan se en Amanoräka jobba runt. Hade cirka 20 stycken i den 50x50x50-kuben.


                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell



                        Ja, 50 stycken är nog ganska pluttigt när jag tänker på det, får nog dubbla det antalet i 540-burken till att börja med. Man kan ju skicka ner 20 stycken åt gången, så blir det inte så jädra dyrt.
                        Jag gillar verkligen att ha ett gäng Amanoräkor i karen, de röjer runt så fint och bra - och precis som du säger, karet får en väldigt levande känsla.
                        Här en liten film från någon av Endlerskuberna (som Pia övertog) där man kan se en Amanoräka jobba runt. Hade cirka 20 stycken i den 50x50x50-kuben.


                        https://www.youtube.com/watch?v=6XV-vx7apjA
                        Nice. Jag kör ett gäng Amano i mitt lilla växtprojekt. Där är dem verkligen helt overdärliga.
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell



                          Ja, 50 stycken är nog ganska pluttigt när jag tänker på det, får nog dubbla det antalet i 540-burken till att börja med. Man kan ju skicka ner 20 stycken åt gången, så blir det inte så jädra dyrt.
                          Jag gillar verkligen att ha ett gäng Amanoräkor i karen, de röjer runt så fint och bra - och precis som du säger, karet får en väldigt levande känsla.
                          Här en liten film från någon av Endlerskuberna (som Pia övertog) där man kan se en Amanoräka jobba runt. Hade cirka 20 stycken i den 50x50x50-kuben.


                          https://www.youtube.com/watch?v=6XV-vx7apjA
                          Kul att se filmen, Mats. Amanos är ju flitiga så det räcker. Kommer du att satsa på några snäckor i detta karet också, precis som i kuben?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Kul att se filmen, Mats. Amanos är ju flitiga så det räcker. Kommer du att satsa på några snäckor i detta karet också, precis som i kuben?
                            Ja, mot slutet av filmen kan man riktigt se hur den här lille rackaren mumsar på!
                            Får se om jag aktivt adderar några snäckor, de brukar ju dyka upp ändå - men de som kommer är välkomna!

                            Idag är en synnerligen svart dag... David Bowie (min idol och största inspiration) dog igår - så jag lyssnar på senaste... sista plattan, som släpptes på hans 69-årsdag, den 8 januari 2016, och byter vatten i 540-baljan för att förbereda lite gôtt vatten till tetrorna. Skingrar tankarna...

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Ja, mot slutet av filmen kan man riktigt se hur den här lille rackaren mumsar på!
                              Får se om jag aktivt adderar några snäckor, de brukar ju dyka upp ändå - men de som kommer är välkomna!

                              Idag är en synnerligen svart dag... David Bowie (min idol och största inspiration) dog igår - så jag lyssnar på senaste... sista plattan, som släpptes på hans 69-årsdag, den 8 januari 2016, och byter vatten i 540-baljan för att förbereda lite gôtt vatten till tetrorna. Skingrar tankarna...
                              David Bowie har varit som en slags fixstjärna för mig och faktiskt den enda jag spelat ofta och aldrig tröttnat på. Blev sänkt och chockad över beskedet. Blackstar släpptes ju nyss. Såg videos nyss och tyckte det var så häftigt med sådan vitalitet som 69-åring Så jag känner mig rejält låg över denna förlust.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                David Bowie har varit som en slags fixstjärna för mig och faktiskt den enda jag spelat ofta och aldrig tröttnat på. Blev sänkt och chockad över beskedet. Blackstar släpptes ju nyss. Såg videos nyss och tyckte det var så häftigt med sådan vitalitet som 69-åring Så jag känner mig rejält låg över denna förlust.
                                Jag fick "Ziggy"-plattan som tioåring... och har sedan dess varit helt och hållet, ja vad säger man, "absorberad"..?
                                Blackstar är ett alldeles formidalbelt adjö från den störste. För mig var han ett "Blackhole" - allt kretsade runt och drogs till honom.
                                Nu är det över och slut, det blir aldrig mer sig likt - och det kommer aldrig någonsin någon som David Bowie till denna illusion vi kallar verklighet, igen...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...