Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Så det är nu man i svansen av Johnny vågar erkänna att jag också tjurade till lite över att ingenting fungerade när jag försökte skriva inlägg i min tråd så jag gav lite upp. Men nu verkar det fungera så några nya inlägg får det bli .
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
      Så det är nu man i svansen av Johnny vågar erkänna att jag också tjurade till lite över att ingenting fungerade när jag försökte skriva inlägg i min tråd så jag gav lite upp. Men nu verkar det fungera så några nya inlägg får det bli .
      Det märke överlag ett visst uppvaknande på Zoopet nu. Ser fram emot dina inlägg
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Nejdå, Mats. Förstår inte hur någon skulle kunna vara förbannad på dig, min vän. Jag hade svårt för forumförändringen först.
        Sedan blev det en överdos akvaristik efter AEMagasinets urladdning inför premiärnumret. Du vet ju själv hur svinmycket jobb det är med en tidning.
        Jag visste det inte innan. Så det fanns liksom inga bokstäver kvar i skallen efter det.
        Så jag fokuserad på min kvinna som jag försakat alldeles för mycket en tid. Nu när vi gosat ifatt så kan jag ägna tid åt mina formvänner igen.
        Åh, det var då för väl!
        Svinmycket jobb med en tidning? - jotack, jag vet precis!
        Gör man en tryckt papperstidning som skall ut en gång i månaden har man rôva full, kan jag lova!
        Nu är ju just papperstidningen jag arbetade med en saga all - det finns inga människor med vett kvar i skallen att uppskatta en tryckt tidning, så...
        Men man är ju modern och arbetar med tidningsverksamhet på samma sätt som papperstidningen innan, fast digitalt, på nätet numera - minus tryck-kostnader - puuh!
        ... Det får mig osökt att tänka på en artikel som skall in i er digitala akvarietidning...

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
          Så det är nu man i svansen av Johnny vågar erkänna att jag också tjurade till lite över att ingenting fungerade när jag försökte skriva inlägg i min tråd så jag gav lite upp. Men nu verkar det fungera så några nya inlägg får det bli .
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Det märke överlag ett visst uppvaknande på Zoopet nu. Ser fram emot dina inlägg
          Ja, ös på nu!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Åh, det var då för väl!
            Svinmycket jobb med en tidning? - jotack, jag vet precis!
            Gör man en tryckt papperstidning som skall ut en gång i månaden har man rôva full, kan jag lova!
            Nu är ju just papperstidningen jag arbetade med en saga all - det finns inga människor med vett kvar i skallen att uppskatta en tryckt tidning, så...
            Men man är ju modern och arbetar med tidningsverksamhet på samma sätt som papperstidningen innan, fast digitalt, på nätet numera - minus tryck-kostnader - puuh!
            ... Det får mig osökt att tänka på en artikel som skall in i er digitala akvarietidning...
            En sådan delikatess inväntas med största intresse!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Det finns en tryckt tidning i akvariesammanhang som gladeligen tar emot ett artikel med för er som inte vet är det Ciklidbladet jag pratar om
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Gott att ni är åter grabbar! 👍😃
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Apistojohan
                  • January 2014
                  • 262

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Det finns en tryckt tidning i akvariesammanhang som gladeligen tar emot ett artikel med för er som inte vet är det Ciklidbladet jag pratar om
                  Och så får vi inte glömma Hafkvaristen, HAF:s medlemstidning: http://haningeakvarieforening.se/Hafkvaristen.htm (Nu kan jag visserligen logga in mig igen, men det funkar inte att fixa en länkdjävel! Oj, det funkade visst!)
                  Haninge akvarieförening

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Japp, snart är det dags att dra igång burken, låta en liten grupp tetror dra igång processerna.
                    Jag har sett att många undrar över det slemliknande skikt som gärna täcker rötter, grenar o.dyl. vid uppstart.
                    Nu har detta "klägg" utsöndrats från de flesta trädetaljer i karet, och det ser verkligen inte kul ut - ger hela looken en matt, dimmig känsla.
                    Man vill ju instinktivt ta bort detta (vad det nu är?), men det går faktiskt bort efter några veckor eller ett par månader, bara man låter det vara.

                    Jaja, bara att vänta ut skiten, så försvinner det snart när karet drar igång.
                    Tog några bilder på eländet.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0802.jpg
Visningar: 182
Storlek: 105,0 KB
ID: 2348023

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0806.jpg
Visningar: 151
Storlek: 161,7 KB
ID: 2348024

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0808.jpg
Visningar: 150
Storlek: 196,0 KB
ID: 2348025

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0811.jpg
Visningar: 150
Storlek: 235,9 KB
ID: 2348026

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0812.jpg
Visningar: 181
Storlek: 179,2 KB
ID: 2348027

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0813.jpg
Visningar: 172
Storlek: 166,8 KB
ID: 2348028

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0814.jpg
Visningar: 160
Storlek: 192,6 KB
ID: 2348029

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0816.jpg
Visningar: 159
Storlek: 176,9 KB
ID: 2348030

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0818.jpg
Visningar: 147
Storlek: 181,4 KB
ID: 2348031

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Spännande värre nu 😊 Undrar om inte slemlooken är ganska vanlig ute i vattendragen egentligen. Gillar bilderna 👍
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ser riktigt bra ut Mats, klegget är ju helt ofarligt för karets invånare, det är cellulösautfällning. Tror dessutom att räkor och liknande stoppar i sig detta med god apetit så om du tänker dig ett gäng amanos eller liknande så försvinner det ännu snabbare.

                        Vad blir det för fisk sedan?
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Spännande värre nu 😊 Undrar om inte slemlooken är ganska vanlig ute i vattendragen egentligen. Gillar bilderna 👍
                          Bilderna är lite dimmiga och "osköna" än så länge, men det klarnar snart upp - och då blir det bättre bilder. Härligt att du gillar bilderna iallafall.
                          Det är nog så att det i naturen är fullt av slem och bôs, men i akvarierna brukar det ju "ordna till sig" efter några månader, bli kristallklart och såna grejer.
                          Nä, nu skall burken igång!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            Ser riktigt bra ut Mats, klegget är ju helt ofarligt för karets invånare, det är cellulösautfällning. Tror dessutom att räkor och liknande stoppar i sig detta med god apetit så om du tänker dig ett gäng amanos eller liknande så försvinner det ännu snabbare.

                            Vad blir det för fisk sedan?
                            Visst, "klägget" är en helt ofarlig utsöndring. Har även sett en del malar käka på det, eller åtminstone böka runt i slemmet och frigjort det.
                            Ingen fara med detta, det försvinner av sig självt, men ser ju för jädra trist ut.
                            Jag har funderat på en rejäl gäng Amano-räkor till detta kar, de är ju för sköna att kolla på, och duktiga skitätare.
                            Det kommer att bli ett hundratal Kolglödstetror, och åtminstone någon art av mindre ciklid - lite osäker på vilken just nu, men är mycket sugen på Ivanacara adoketa igen.

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Visst, "klägget" är en helt ofarlig utsöndring. Har även sett en del malar käka på det, eller åtminstone böka runt i slemmet och frigjort det.
                              Ingen fara med detta, det försvinner av sig självt, men ser ju för jädra trist ut.
                              Jag har funderat på en rejäl gäng Amano-räkor till detta kar, de är ju för sköna att kolla på, och duktiga skitätare.
                              Det kommer att bli ett hundratal Kolglödstetror, och åtminstone någon art av mindre ciklid - lite osäker på vilken just nu, men är mycket sugen på Ivanacara adoketa igen.
                              Ja det ser inte så kul ut men karet kommer blir toppen
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

                                Ja det ser inte så kul ut men karet kommer blir toppen
                                Jo, det blir fint. Det ser ju helt annorlunda ut i verkligheten! Ser väldigt platt och 2D ut på bilderna...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...