Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Niklas8
    Jag håller också på att starta upp ett kar, lite i stil med ditt men 375 liter. Något jag lurar på att testa är att ympa in foderkulturer. Jag tänkte ett gäng "black worms" och lite vatten-gråsuggor. De etablerar sig snabbt och och kräver minimalt med underhåll för att överleva. Om man ändå tänker ta det väldigt tango med uppstarten, vilket är min tanke också. Kan fiskarna få en bättre start?
    Wow!
    När du drar igång det där måste du dokumentera grejerna, vore väldigt intressant att få kolla in!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 December 2015, 00:06.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H


      Just det här karet Mats ligger i en mapp som är döpt till "Inredningstips" . Får väl se om jag kan härma framöver.

      //Inger
      Klart du kan! Med lite knep och knåp blir det toppen!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Nu har jag läst ifatt. Forumet funkar ju kanon på en stationär dator nu. Ser ut som en blivande favorit, ditt nya kar nu. Ha ett bra nyår Mats!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Nu har jag läst ifatt. Forumet funkar ju kanon på en stationär dator nu. Ser ut som en blivande favorit, ditt nya kar nu. Ha ett bra nyår Mats!
          Det var härligt att höra, Johnny! Gott Nytt År önskar jag dig också!

          Ja, nu är man som utsketet äppelmos...
          Spelade på Novotels stora Nyårsbaluns igårkväll - tre Nyårspartaj på samma gång i olika lokaler, för att avslutas vid tolvslaget med dans i stora festsalen där de tre olika partajerna smälte ihop.
          Vi var inhyrda som underhållare vid dessa partaj och fick sitta runt mellan rätterna vid olika bord och lira. Sedan spelade vi efter tolvslaget i festsalen.
          En ganska kul grej är live-karaoke där folk - mest Damer faktiskt - önskar en låt och kommer upp och sjunger själv.

          Mäktigt party (och bra betalt).

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0234.jpg
Visningar: 198
Storlek: 121,3 KB
ID: 2346947

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0243.jpg
Visningar: 194
Storlek: 115,1 KB
ID: 2346948

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0247.jpg
Visningar: 202
Storlek: 175,6 KB
ID: 2346949

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0251.jpg
Visningar: 166
Storlek: 169,0 KB
ID: 2346950

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Verkar som det var en trevlig nyårskväll, även om du jobbade
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Nån gån måste jag få se dig spela med bandet, hade varit så roligt!
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Det där ser ut som ett riktigt härligt tung-gungsröj
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Verkar som det var en trevlig nyårskväll, även om du jobbade
                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Nån gån måste jag få se dig spela med bandet, hade varit så roligt!
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Det där ser ut som ett riktigt härligt tung-gungsröj
                  Japp, det var "full support" hela kvällen - gratis är gott!
                  Pia, vi kan kolla på några datum längre fram, och är du i stan vid något tillfälle så är du/ni mer än välkomna!
                  Tung-gungsröj var det, kan jag lova - en väldigt lyckad Nyårsafton.


                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0223.jpg
Visningar: 175
Storlek: 194,7 KB
ID: 2346995

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0227.jpg
Visningar: 186
Storlek: 147,2 KB
ID: 2346996
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 January 2016, 18:05.

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11215

                    Det blir solar av fem möjliga när det gäller multicitat
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av admin
                      Det blir solar av fem möjliga när det gäller multicitat
                      Gôtt! Jag börjar bli redigt slick på forumet nu!

                      Kommentar

                      • sött_surt
                        • August 2015
                        • 36

                        Hej, det tog verkligen sin tid men har nu läst igenom hela din tråd och jag är riktigt imponerad. Det ena efter det andra av snygga kar och då börjar man fundera på hur man ska få till det sådär bra själv. jag får öva helt enkelt. Gott Nytt år Ursäkta att det blev mitt i natten
                        Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av sött_surt
                          Hej, det tog verkligen sin tid men har nu läst igenom hela din tråd och jag är riktigt imponerad. Det ena efter det andra av snygga kar och då börjar man fundera på hur man ska få till det sådär bra själv. jag får öva helt enkelt. Gott Nytt år Ursäkta att det blev mitt i natten

                          På Zoopet finns ingen tid, du är välkommen att skriva när som helst!

                          Jag är imponerad över att du läst igenom hela tråden - och, jo, det har väl blivit en och annan skön burk här genom åren.

                          Jag tror att man "får till det" inredningsmässigt genom att titta på hur andra gör, kanske spara bilder på kar som man får en instinktiv känsla för och till en början utgå från dessa.
                          Nu finns det ju så fantastiskt mycket fint på nätet att låta sig inspireras av - inte minst här på Zoopet.
                          För min del började mitt intresse för akvarieinredning (och fiskars beteende) på den tiden då Sveriges Radio endast sände två TV-kanaler (i svartvitt) och mobiltelefoner, datorer, internet o.s.v. var ren och skär science fiction - på riktigt, Blixt Gordon-science fiction.
                          Så man fick söka sig till andra, ofta äldre, akvarister, via föreningar och annat, och kolla in hur dom gjorde. Långa stunder på biblioteket var också givande, där fanns ju böcker med bilder i...

                          Som du kanske har märkt har jag på detta forum många gånger snackat om att man bör låta tid, planering och tålamod vara grundreceptet när man drar igång ett kar - och verkligen vill inreda det så som man ser det inom sig i sina tankar. Och där har vi så en stor del i inredningsarbetet; visualisering.

                          Jag kan ha ett tomt kar ståendes några dagar och liksom bara titta på själva volymen - vad får plats här, skall jag ha mycket, eller sparsam inredning - eller skall jag långsamt låta det forma sig självt?
                          Framför allt, vilken inriktning och vilken typ av fiskar tänker jag mig att ha i just detta kar?

                          Kan man tänka, har man oftast förmåga att fantisera och därmed visualisera - allt startar i huvudet!
                          Precis som när det gäller musik och andra kreativa utövningar är det bra om man har en gnutta talang, eller ”feeling”, men just inredande av akvarium är inte så tekniskt betingat utan handlar oftast om att göra med händerna så att ögat ser den bild som sinnet redan har fix och färdig - i huvudet.

                          En väg att gå är den jag kallar för: Torrinredning.
                          Man börjar med att inreda utan vatten i karet. Fördelen med detta är att man i lugn och ro kan ändra, lägga till, ta bort delar av inredningen så att ett första skissartat inredningsläge infinner sig.
                          Det är i torrinredningsläget man märker om man hittat rätt eller fel, om det man ser inom sig går att realisera eller inte.
                          När en ”blueprint” har fått sätta sig börjar det skeende när man kan pilla med detaljer som är mer lätthanterliga - man kan till exempel börja fundera på var mindre pinnar, grenar eller växter kan passa o.s.v.
                          I detta läge kan man fylla karet med vatten, för då infinner sig en helt ny bild; vatten-3D.
                          Hela inredningen får ett mycket mer dynamiskt utseende och man kan rätta till detaljer man inte såg innan. Redan i detta läge kan man också experimentera med olika ljussättningar - som också förändrar det man inreder med på ett dramatiskt sätt.

                          Ja, nu skall jag inte bli långrandig - men det här är några enkla tips om hur man kan förhålla sig när det gäller inredning. Som du säger; övning ger färdighet!

                          Som sagt, imponerande att du läst hela tråden! Jag tycker det är kul om du har blivit inspirerad av det jag pysslar med.
                          Jag blir alltid och hela tiden inspirerad av vad alla fenomenala akvarister här på forumet gör med sina kar - för detta med akvarium är så fantastiskt individuellt, och inget kar blir det andra likt!

                          Kommentar

                          • admin
                            Christian Alfredsson

                            • November 2004
                            • 11215

                            Jag gillar att den lägger in alla nya bilder automatiskt i ett album så kan man få en bra bildöversikt. Ny funktion i nya forumet

                            Dina bilder är här: https://www.zoopet.com/forum/member/...-bryzell/media

                            Klicka på media
                            Christian Alfredsson
                            Tekniskt ansvarig Zoopet

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av admin
                              Jag gillar att den lägger in alla nya bilder automatiskt i ett album så kan man få en bra bildöversikt. Ny funktion i nya forumet

                              Dina bilder är här: https://www.zoopet.com/forum/member/...-bryzell/media

                              Klicka på media
                              Åh, vad bra. Tack!
                              När man skriver ett nytt inlägg, kan man då hämta en äldre bild man lagt upp tidigare från detta "mediaställe" och infoga en eller flera i inlägget?

                              Kommentar

                              • admin
                                Christian Alfredsson

                                • November 2004
                                • 11215

                                Bara att välja från sitt album istället för upload
                                Christian Alfredsson
                                Tekniskt ansvarig Zoopet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...