Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Mats, du har säker skrivit det, men vad är det för rötter du har?

    //Inger
    Längst ner till vänster och till ungefär hälften av karet sträcker sig ett intrikat parti av "mangroverötter", alltså vanliga zooaffärsköperötter. Jag har byggt detta parti så att man kan se ända in till bakgrunden när man sitter framför karet. Det blir perfekt för olika malar.
    Ovanför köperötterna på bottnen till vänster har jag satt ett parti av tre stora Red Moore-rötter som bygger upp mot ytan. Där skall jag ha någon växtlighet senare också.
    I mitten och till höger är det tre större grensystem av Syrén - längst till höger i hörnet en ganska stor stam.
    Mellan och bakom Syrénstammen och de två Syréngrenarna i mitten finns ett system av Mopani-rötter som "slingrar" sig upp mot bakgrunden.
    Tvärs igenom hela karet, i en båge baktill, vrider sig någon typ av "lian". Vet inte vilket träslag detta är, tyvärr.
    Sedan har jag garnerat med tunnare kvistar av Syrén och Päronträd lite varstans.
    På bottnen ligger också två ganska stora "nötskal" av någon okänd sort.
    I en balja ligger nu lite annat smått och gott och väntar på att bli vattemättat.

    Det kommer säkert att åka i, och ur, fler grejer innan inredningen är satt.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0783.jpg
Visningar: 290
Storlek: 139,6 KB
ID: 2346655

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0784.jpg
Visningar: 259
Storlek: 110,0 KB
ID: 2346656
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 December 2015, 16:20.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Längst ner till vänster och till ungefär hälften av karet sträcker sig ett intrikat parti av "mangroverötter", alltså vanliga zooaffärsköperötter. Jag har byggt detta part så att man kan se ända in till bakgrunden när man sitter framför karet. Det blir perfekt för olika malar.
      Ovanför köperötterna på bottnen till vänster har jag satt ett parti av tre stora Red Moore-rötter som bygger upp mot ytan. Där skall jag ha någon växtlighet senare också.
      I mitten och till höger är det tre större grensystem av Syrén - längst till höger i hörnet en ganska stor stam.
      Mellan och bakom Syrénstammen och de två Syréngrenarna i mitten finns ett system av Mopani-rötter som "slingrar" sig upp mot bakgrunden.
      Tvärs igenom hela karet, i en båge baktill, vrider sig någon typ av "lian". Vet inte vilket träslag detta är, tyvärr.
      Sedan har jag garnerat med tunnare kvistar av Syrén och Päronträd lite varstans.
      På bottnen ligger också två ganska stora "nötskal" av någon okänd sort.
      I en balja ligger nu lite annat smått och gott och väntar på att bli vattemättat.

      Det kommer säkert att åka i, och ur, fler grejer innan inredningen är satt.
      Tack för det

      //Inger


      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Många gissar jag hänger kvar och väntar på att Tapatalk fungerar igen.
        Men för egen del så funkar nya looken som en vägg som jag får svårt att ta mig igenom. Jag "ser" liksom inte inläggen på samma sätt. När jag skrivit inlägg så är det i stort sett tvärdött. Det är i stort sett du Mats, Pia och några till. Alla längre trådar klipps av i Tapatalk. Så när jag kollat där så kommer jag till 2011 i din tråd. Sedan är det stopp.
        Men väl inne i nya forumet på datorn så har jag svårt för det nya. Svårt att förklara. Ser inte vad som händer liksom.
        Då är vi två, Johnny. Men man vänjer sig säkert...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Hoppas att ni snart börjar vänja er vid forumet, Anders och Johnny, för det är synd att ni inte hittar in här, och kan ta er till nya inlägg. Trist läge verkligen, det är ju kul när ni kollar läget.
          Ja, fan, inget jag kan göra åt detta nu, så jag drar in en liten film.

          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Fasiken vad läcker! Kan verkligen se fisken stimma omkring bland grenarna i stilla mak och sen lite mer aktivitet på botten när Corydorasen stuffar omkring
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Hoppas att ni snart börjar vänja er vid forumet, Anders och Johnny, för det är synd att ni inte hittar in här, och kan ta er till nya inlägg. Trist läge verkligen, det är ju kul när ni kollar läget.
              Ja, fan, inget jag kan göra åt detta nu, så jag drar in en liten film.

              https://www.youtube.com/watch?v=tVh4TA5BdFE
              Haha vilken annorlunda film. Som ett foto som sakta rör sig. Jag får direkt känslan av mangrove och tänker mig krabbor och bräckvatten.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Fasiken vad läcker! Kan verkligen se fisken stimma omkring bland grenarna i stilla mak och sen lite mer aktivitet på botten när Corydorasen stuffar omkring
                Japp, det kommer att bli rejält med corysar, det är en av anledningarna till att jag har valt väldigt finkornig sand.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Micke L
                  Haha vilken annorlunda film. Som ett foto som sakta rör sig. Jag får direkt känslan av mangrove och tänker mig krabbor och bräckvatten.
                  Jodu, det är som att titta på när målarfärg torkar.
                  Anledningen till att jag filmar karet nu såhär under inredningsfasen är att man ser vissa grejer lite tydligare på en mindre bild, eller film.
                  I verkligheten är ju karet ganska mäktigt att sitta framför och ibland förbiser man grejer som bör ändras på.
                  De där "centrala" trädetaljerna påminner mycket riktigt, som du säger, en hel del om Mangrove och det är en av många "lookar" jag gillar.
                  :-)

                  Kommentar

                  • Niklas8
                    • April 2010
                    • 62

                    Det där blir en riktig akvarists akvarium. Kanske inte omedelbart vackert i var mans öga men ett akvarium som avslöjar sina hemligheter endast för den tålmodigt betraktande. Jag gillar sådana kar. Ett par cm lövtäcke på botten också o du har en klart trovärdig biotop tropisk (sydamerikansk) korvsjö eller kanske en flodbank som gräver in i djungeln. Nyckeln till framgång blir nog ljussättningen men du verkar ha det under kontroll också.

                    Blir fint som snus det här ska du se!

                    Niklas

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Niklas8
                      Det där blir en riktig akvarists akvarium. Kanske inte omedelbart vackert i var mans öga men ett akvarium som avslöjar sina hemligheter endast för den tålmodigt betraktande. Jag gillar sådana kar. Ett par cm lövtäcke på botten också o du har en klart trovärdig biotop tropisk (sydamerikansk) korvsjö eller kanske en flodbank som gräver in i djungeln. Nyckeln till framgång blir nog ljussättningen men du verkar ha det under kontroll också.

                      Blir fint som snus det här ska du se!

                      Niklas
                      Huvudet på spiken där, Niklas!

                      Jag vet inte om du läst lite längre bak i tråden, om just detta kar - men intentionen är inte att inreda ett ”vackert” kar - utan, som du säger, inreda liknande någon grundare typ av korvsjö eller flodbank.
                      En rejäl bunt Catappa-blad ligger och väntar på isläpp.

                      På filmen är det endast två lysrör som står för ljuset, och trots att det här ”arbetsljuset” faktiskt fungerar riktigt hyfsat skall det bli LED-spotar som ljussättning, men dessa placerar jag när inredningen känns såpass klar att jag inte behöver gå ner i karet med nävarna flera gånger om dagen.
                      Det blir nog en MaxSpect Razor 300-ramp (eller liknande) om ett par månader också, så att man kan variera ljuset.

                      Kul att du gillar stuffet!

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Hoppas att ni snart börjar vänja er vid forumet, Anders och Johnny, för det är synd att ni inte hittar in här, och kan ta er till nya inlägg. Trist läge verkligen, det är ju kul när ni kollar läget.
                        Ja, fan, inget jag kan göra åt detta nu, så jag drar in en liten film.

                        https://www.youtube.com/watch?v=tVh4TA5BdFE
                        Sitter och titter på din film och njuter, riktigt bra.
                        Jag tänker: Mats han får till det, ännu en gång.
                        Sen tänker jag: Jag måste vara galen som sitter och tittar på en film som visar ett inte helt färdiginrätt akvarium, utan fisk.
                        Tur att ingen ser mig.
                        Sen tröstar jag mig med: Mats måste vara mer galen, det är hans film och det är han har lagt ut den.
                        Skönt att här finns utrymme för oss med denna läggning.
                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Marten64

                          Sitter och titter på din film och njuter, riktigt bra.
                          Jag tänker: Mats han får till det, ännu en gång.
                          Sen tänker jag: Jag måste vara galen som sitter och tittar på en film som visar ett inte helt färdiginrätt akvarium, utan fisk.
                          Tur att ingen ser mig.
                          Sen tröstar jag mig med: Mats måste vara mer galen, det är hans film och det är han har lagt ut den.
                          Skönt att här finns utrymme för oss med denna läggning.
                          Haha!
                          Ja, det är knasigt att kolla på filmer som denna, men filmerna och bilderna är rena studieobjekt för min del.
                          Jag brukar ju gagga om det här med att inredning bör få ta tid - och planering.
                          Det här är ett sätt att visa på denna process.
                          Hade jag nu tänkt mig ett Discus-kar hade inredningen blivit annorlunda, luftigare och mer spejs.
                          Jag har funderat på Altum också, men karet känns i minsta laget för dessa, så med tanke på tetror, malar och några mindre ciklider, har jag inriktat mig på ett snårigt, tätt utseende.

                          Inredningen i detta kar är inte för var och en, och det är inte snyggt eller vackert, men jag har en känsla av att det kan bli riktigt gôtt att sitta framför baljan och mysa.

                          Kommentar

                          • Christer5
                            • July 2015
                            • 915

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Halloj Christer!
                            Ja, det kan vara som du säger, att ett snabbt flöde på exempelvis FB (som snabbt faller i glömska) är attraktivt för allt fler människor.
                            Det är nog så att många vill ha ett snabbt svar på några ord, på något problem. Är svaret djuplodande och tar upp vad som kan vara fel, och hur man åtgärdar detta, blir det möjligtvis för mycket (och tråkig) information.
                            Jag tror dock, och hoppas, att hobbyn inte har blivit ytligare - men att en tendens idag är viljan att få korta, snabba och inte för ingående tips och råd.

                            Hursomhelst, jag öser på med lödiga texter, bilder och filmer även fortsättningsvis - sådetså!

                            Hej Mats,helt underbart med dina texter,bilder etc. det skall du veta. Jag försöker alltid att pusha för Zoppet när det ges möjlighet.


                            Ser mycket fram emot när allt nytt faller på plats i nya Zoopet,kanske kan fler då bli medlemmar och bidraga med kunskap och skapa intresse för vårt forum.

                            Nog kan man få ett snabbt och seriöst svar även på Zoopet så den möjligheten saknas inte,det finns inget forum som kan mäta sig med Zoopet i all den kunskap som finns att hämta, bara man söker det.

                            Önskar dig ett Gott Slut och ett Gott Nytt År


                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Christer5


                              Hej Mats,helt underbart med dina texter,bilder etc. det skall du veta. Jag försöker alltid att pusha för Zoppet när det ges möjlighet.
                              Ser mycket fram emot när allt nytt faller på plats i nya Zoopet,kanske kan fler då bli medlemmar och bidraga med kunskap och skapa intresse för vårt forum.
                              Nog kan man få ett snabbt och seriöst svar även på Zoopet så den möjligheten saknas inte,det finns inget forum som kan mäta sig med Zoopet i all den kunskap som finns att hämta, bara man söker det.
                              Önskar dig ett Gott Slut och ett Gott Nytt År
                              Halloj Christer!
                              Först och främst - ett riktigt Gott Nytt År önskar även jag dig!

                              Precis som du säger; ett seriöst svar behöver inte av hävd vara långt, utan kan lika gärna vara kort och koncist.
                              Det är dock ”livligheten”, alltså att Zoopets forum har rört sig framåt vad gäller spörsmål och diskussioner som har avstannat, i mitt tycke.

                              Jag var medlem på ett annat svenskt forum i något år, men fick hoppa av där då det inte hände ett iota, knappt några medlemmar inne på forumet och veckovis mellan inläggen - eller inga alls, åtminstone i mina trådar…
                              Det vore mycket trist om Zoopet skulle bli likadant.

                              Men precis nu i dagarna tycker jag att frekvensen på Zoopet har ökat, det är lite mer liv och rörelse i trådarna - och det kan ju givetvis ha att göra med att det nya forumet börjar sätta sig och folk känner sig mer hemma.

                              Min kunskap är ganska smal - det handlar mest om fiskbeteende, akvariemiljö och inredning för min del, så det är inte alltid man kan vara med och bidraga med något vettigt i en del trådar.
                              Men, ett gott humör, kunskapsinsatser, tips och råd där de är adekvata tror jag är nyckeln till ett levande forum.

                              Härligt att du kikar in i tråden, Christer!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Har nyss kommit hem och såklart kollar jag in Zoopet direkt. Säger som Marten 64 "att man är nog inte riktigt klok" när man tittar på din film med en massa "fula" rötter och tycker att det är vackert och väldigt biotopist. Biotopiskt eftersom jag i alla fall har en liten aning om (tror jag i alla fall) vilken/vilka arter du kommer att fylla karet med . Några arter har du ju redan nämt, fast inte huvudarten. Jag gissar på någon art av apistogramma och/eller vildfångade fjärilsciklider
                                Det är kul med gissningar!

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...