Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Lite intressant är också att jag jämförde besöksstatistiken mellan idag (från innan denna uppgradering) med hur det var 2008. Antalet besökare har ungefär halverats men detta var ungefär vad jag räknade med och det är naturligtvis allvarligt men samma problem har alla hemsidor och här har inte vi drabbats värre än andra.
    Vad som däremot var extremt förvånande var att 2008 så tittade varje besökare i snitt på 32,7 sidor på Zoopet, medan idag så kollar varje besökare i snitt på 3,31 sidor - en enorm försämring. Förr verkar det som att folk som gick in på Zoopet surfade runt en stund, idag verkar det som om de flesta hamnar på en Zoopet-sida via en länk (antagligen främst via google, men en del också via länkar på FB) och man då bara tittar på den sida som det länkades till men inte går vidare.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Lite intressant är också att jag jämförde besöksstatistiken mellan idag (från innan denna uppgradering) med hur det var 2008. Antalet besökare har ungefär halverats men detta var ungefär vad jag räknade med och det är naturligtvis allvarligt men samma problem har alla hemsidor och här har inte vi drabbats värre än andra.
      Vad som däremot var extremt förvånande var att 2008 så tittade varje besökare i snitt på 32,7 sidor på Zoopet, medan idag så kollar varje besökare i snitt på 3,31 sidor - en enorm försämring. Förr verkar det som att folk som gick in på Zoopet surfade runt en stund, idag verkar det som om de flesta hamnar på en Zoopet-sida via en länk (antagligen främst via google, men en del också via länkar på FB) och man då bara tittar på den sida som det länkades till men inte går vidare.
      OK, där ser man. Verkligen intressanta jämförelser, och någonstans ett kvitto på att man inte inbillar sig.
      Ja, att det inte bara är Zoopets forum som är påverkat är ju sant - det gäller säkerligen de flesta ställen där man uttrycker sig i text, längre än några få ord...

      Jag gillar ju Zoopet, och jag gillar att skriva - att kommunicera med folk och hela tiden upptäcka nya saker, samt att kunna ge tips och råd.
      Så, jag tänker fortsätta att skriva, visa bilder och filmer - det är kul på något vis. Om andra tycker det är lika kul får jag låta vara osagt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag gillar ju Zoopet, och jag gillar att skriva - att kommunicera med folk och hela tiden upptäcka nya saker, samt att kunna ge tips och råd.
        Så, jag tänker fortsätta att skriva, visa bilder och filmer - det är kul på något vis. Om andra tycker det är lika kul får jag låta vara osagt.
        Dina skriverier tror jag definitivt att alla här uppskattar väldigt mycket. Sedan kan man nog inte göras något åt samhällsförändringar i sättet att kommunicera mellan människor. Jag tycker förstås också att det är fel att de flesta inte längre kan läsa längre text men vi "fossiler" får väl fortsätta harva på tills det är så kvar här att det blir dags för gravöl

        Dock hoppas jag dock i alla fall att de flesta struligheter här i forumet (och även på en del andra ställen på Zoopet) som beror på den senaste uppgraderingen kommer att lösa sig relativt snart.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          Det är det här med Facebook som har tagit mycket av användare,det är mycket förvånande på ett sätt då inlägg på Facebook snabbt försvinner ner i mängden av tidigare inlägg.Kanske är det så att även vår hobby har förändrats och är i många fall mer ytlig och att det inte läses så mycket för att lära sig,men vad vet jag

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11215

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Dock hoppas jag dock i alla fall att de flesta struligheter här i forumet (och även på en del andra ställen på Zoopet) som beror på den senaste uppgraderingen kommer att lösa sig relativt snart.
            Glöm inte att rapportera in struligheter till mig! Vet jag inte om det kan jag inte fixa det. Vi upplever saker väldigt olika så det som känns som strul för en person kanske jag inte alls tycker är fel. Men allt som kommer in kollar jag - christian@zoopet.com
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Dina skriverier tror jag definitivt att alla här uppskattar väldigt mycket. Sedan kan man nog inte göras något åt samhällsförändringar i sättet att kommunicera mellan människor. Jag tycker förstås också att det är fel att de flesta inte längre kan läsa längre text men vi "fossiler" får väl fortsätta harva på tills det är så kvar här att det blir dags för gravöl

              Dock hoppas jag dock i alla fall att de flesta struligheter här i forumet (och även på en del andra ställen på Zoopet) som beror på den senaste uppgraderingen kommer att lösa sig relativt snart.
              Visst, så är det säkert, Kjell - det jag skriver här i tråden och lite varstans i övrigt uppskattas av en hel del folk, det vet jag.
              De människor som skriver i stugtråden är många och jag blir lika glad och upprymd varje gång någon kikar in.
              Det är mer forumet som helhet jag ibland funderar på.

              Tekniska struligheter är jag övertygad kommer att fixa sig inom kort - det mesta fungerar fint för min del.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Christer5
                Det är det här med Facebook som har tagit mycket av användare,det är mycket förvånande på ett sätt då inlägg på Facebook snabbt försvinner ner i mängden av tidigare inlägg.Kanske är det så att även vår hobby har förändrats och är i många fall mer ytlig och att det inte läses så mycket för att lära sig,men vad vet jag
                Halloj Christer!
                Ja, det kan vara som du säger, att ett snabbt flöde på exempelvis FB (som snabbt faller i glömska) är attraktivt för allt fler människor.
                Det är nog så att många vill ha ett snabbt svar på några ord, på något problem. Är svaret djuplodande och tar upp vad som kan vara fel, och hur man åtgärdar detta, blir det möjligtvis för mycket (och tråkig) information.
                Jag tror dock, och hoppas, att hobbyn inte har blivit ytligare - men att en tendens idag är viljan att få korta, snabba och inte för ingående tips och råd.

                Hursomhelst, jag öser på med lödiga texter, bilder och filmer även fortsättningsvis - sådetså!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 December 2015, 16:40.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av admin

                  Glöm inte att rapportera in struligheter till mig! Vet jag inte om det kan jag inte fixa det. Vi upplever saker väldigt olika så det som känns som strul för en person kanske jag inte alls tycker är fel. Men allt som kommer in kollar jag - christian@zoopet.com
                  Kanonbra, Christian!
                  En liten grej jag kan ta upp (nu när jag vet att du känner till räkneverksproblemet) är antalet rader då man tittar på "vilka är online".
                  Nu står det att tio rader visas, men det ändrar sig hela tiden - ibland är det till exempel åtta, en annan gång två o.s.v.
                  I förra forumet visades 20 rader, och jag tror man kunde ställa in antalet rader dessutom. Finns det, eller kommer det att finnas någon sådan möjlighet framgent?

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Många gissar jag hänger kvar och väntar på att Tapatalk fungerar igen.
                    Men för egen del så funkar nya looken som en vägg som jag får svårt att ta mig igenom. Jag "ser" liksom inte inläggen på samma sätt. När jag skrivit inlägg så är det i stort sett tvärdött. Det är i stort sett du Mats, Pia och några till. Alla längre trådar klipps av i Tapatalk. Så när jag kollat där så kommer jag till 2011 i din tråd. Sedan är det stopp.
                    Men väl inne i nya forumet på datorn så har jag svårt för det nya. Svårt att förklara. Ser inte vad som händer liksom.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Klickar jag t.ex. på Akvariestugan i Dagens inlägg så kommer jag till det första inlägget i din tråd. Det jag skulle göra inom iPhone är att trycka på minisymbolen nere till höger i rutan. Detta misstag gör jag dagligen. Till slut så lessnar jag. Gissar att flera andra känner sig som jag lite "dumma" när man ständigt missförstår.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Klickar jag t.ex. på Akvariestugan i Dagens inlägg så kommer jag till det första inlägget i din tråd. Det jag skulle göra inom iPhone är att trycka på minisymbolen nere till höger i rutan. Detta misstag gör jag dagligen. Till slut så lessnar jag. Gissar att flera andra känner sig som jag lite "dumma" när man ständigt missförstår.
                        När du går in på "dagens inlägg", klicka inte på själva trådnamnet, utan klicka på den pyttelilla blå rektangulära "dubbelpilen" längst till höger om avataren, då kommer du till slutet av, och senaste inlägget, i tråden. Eller tryck på den pyttelilla runda blå "dubbelpilen" till vänster om själva trådnamnet så ser du senaste nya inlägg.

                        Ja, du kanske har rätt i att folk försvunnit i stor utsträckning (eller helt enkelt inte skriver så mycket längre...) på grund av Tapatalk. Själv använder jag inte Tapatalk för det är helt värdelöst, tycker jag - har aldrig varit bra när jag testat.
                        Men, jag fattar att folk inte sitter vid stationära datorer längre, vilket jag gör. Med telefon eller padda blir det ju ganska roddigt att skriva, vilket kanske förklarar...
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 December 2015, 20:25.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Har aldrig använt Tapatalk, har inte internet i min mobil (fast jag kan), tycker helt enkelt inte om att vara uppdaterad hela tiden, jag bara upplever den biten som väldigt stressande.

                          /Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Marten64

                            • July 2012
                            • 1020

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Lite intressant är också att jag jämförde besöksstatistiken mellan idag (från innan denna uppgradering) med hur det var 2008. Antalet besökare har ungefär halverats men detta var ungefär vad jag räknade med och det är naturligtvis allvarligt men samma problem har alla hemsidor och här har inte vi drabbats värre än andra.
                            Vad som däremot var extremt förvånande var att 2008 så tittade varje besökare i snitt på 32,7 sidor på Zoopet, medan idag så kollar varje besökare i snitt på 3,31 sidor - en enorm försämring. Förr verkar det som att folk som gick in på Zoopet surfade runt en stund, idag verkar det som om de flesta hamnar på en Zoopet-sida via en länk (antagligen främst via google, men en del också via länkar på FB) och man då bara tittar på den sida som det länkades till men inte går vidare.
                            Det kan nog vara så som du säger att de som googlar efter ett specifikt ämne/fråga hamnar på Zoopet och gör ett kortare besök, här finns ju så oerhört mycket information. Jag tror delvis att fler lockades till Zoopet 2008 med längre och djupare diskussioner, för att just "bygga upp/fylla på" denna kunskapsbank. Ibland när jag haft en fundering på att skicka in en fråga har jag sökt i Zoopets register och funnit ett antal trådar som tidigare diskuterat detta ämne, så en viss mättnad finns här trots att man kan vända och vrida på det mesta. Det kan förklara en del av tappet men som sagt FB tar och lockar besökare.
                            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Det är ett härligt pillande med inredningen. Olika kvistar och grenar åker i och ur.
                              På högra sidan, mot bakgrunden, har jag nu byggt upp ett maffigt parti av Mopani-rötter som knappt syns men smälter in fint med bakgrunden.
                              Drog på MH-belysningen och knäppte en bild.
                              Senare skall det fixas LED-spotar som säkert kan förvandla inredningen till en trollsk och dunkel skogslagun.
                              Fan, det börjar sätta sig nu.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0784.jpg
Visningar: 161
Storlek: 110,0 KB
ID: 2346641

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Mats, du har säker skrivit det, men vad är det för rötter du har?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...