Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    härligt Bryzellskt hopkok =d... JulJUl på er all här inne med =D

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av tanteva
      härligt Bryzellskt hopkok =d... JulJUl på er all här inne med =D
      Jodu, nu kokas det julbrygd i baljan!
      En fabulöst härlig jul önskar jag dig, tanteva!

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        själv har jag just bytt pump så den är mer lagon för baljan =D och fått på strumpan, ser inte snyggt ut.Men 3 av 5 räkor går med rom så jag är glad för det.Kanske lite risky å byta pump när allt går fint men jag gojsade från andra filtret å i med lite safe så går det nog bra =D får nog mata lite mindre i ett par dagar så går det nog fint =D

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av tanteva
          själv har jag just bytt pump så den är mer lagon för baljan =D och fått på strumpan, ser inte snyggt ut.Men 3 av 5 räkor går med rom så jag är glad för det.Kanske lite risky å byta pump när allt går fint men jag gojsade från andra filtret å i med lite safe så går det nog bra =D får nog mata lite mindre i ett par dagar så går det nog fint =D
          Jag är övertygad om att det blir kanonfint och toppen i ditt kar!

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            tack =D

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Tjena Mats.

              Jag sitter här, halvskön i sinnesstämningen och lycklig efter ett bra julfirande. Det är två kvar, så är det när familjen är stor.

              Under veckan har jag snackat lite med folk i min omgivning och jag har väl kommit på att jag saknar det där enkla, stilrena och kravlösa akvariet här hemma. Jag behöver ha något som livar upp vardagsrummet, en färgklick bland allt det gröna. Grönt är min grej men jag vill ha något enkelt att bara glo på som inte sätter mig i arbete konstant.

              Jag har 80 kg seiryu-stone. Den största stenen väger typ 20 kg. Jag har kanske ett Akvastabil mark 2 med måtten 10*50*55. Jag tänker den nya gråa slimlinen, en enkel och smal filterhörna som gömmer slangarna till mitt Tetratec ex 1200.

              Om du skulle välja effekt framför annat, vad skulle du köra? Jag har tänkt Malawi, jag har tänkt Tanganyika.

              Neolamprologus brichardi? Med vad? 25 Rödzebra bara?

              Cleant, grått och vitt, stenröse..

              Men vilken fisk?

              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Tjena Mats.

                Jag sitter här, halvskön i sinnesstämningen och lycklig efter ett bra julfirande. Det är två kvar, så är det när familjen är stor.

                Under veckan har jag snackat lite med folk i min omgivning och jag har väl kommit på att jag saknar det där enkla, stilrena och kravlösa akvariet här hemma. Jag behöver ha något som livar upp vardagsrummet, en färgklick bland allt det gröna. Grönt är min grej men jag vill ha något enkelt att bara glo på som inte sätter mig i arbete konstant.

                Jag har 80 kg seiryu-stone. Den största stenen väger typ 20 kg. Jag har kanske ett Akvastabil mark 2 med måtten 10*50*55. Jag tänker den nya gråa slimlinen, en enkel och smal filterhörna som gömmer slangarna till mitt Tetratec ex 1200.

                Om du skulle välja effekt framför annat, vad skulle du köra? Jag har tänkt Malawi, jag har tänkt Tanganyika.

                Neolamprologus brichardi? Med vad? 25 Rödzebra bara?

                Cleant, grått och vitt, stenröse..

                Men vilken fisk?
                Halloj Mathias!

                Väljer man ciklider från Tanganyika brukar det oftast bli så att man får arbeta en hel del efter ett tag ändå. Troffar kanske skulle kunna vara något? Men, det är allt lite jox med dessa trots allt.

                Med de inredningsdetaljer du beskriver tror jag du skulle kunna få till ett riktigt häftigt Malawi-kar, och det är nog dessa fiskar som kan ge dig det du söker; att få sitta och glo med minimala arbetsinsatser.
                Just ciklider från Malawi är något som jag själv inte kan ett iota om, så tips från mig måste tyvärr bli lika med noll vad gäller dessa fiskar. Men jag har sett att de är färggranna och det kan ju bli lite skön ögonfägnad.

                Men för att återgå till ren effekt; Cleant, grått och vitt samt stenröse... Varför inte en grupp ”saltvattensgula” Neolamprologus leleupi och till dessa ett stim Aplocheilichthys pumilus med lysande blå ögon?

                Det skall bli mycket intressant att se vad du hittar på!

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                  Halloj Mathias!

                  Väljer man ciklider från Tanganyika brukar det oftast bli så att man får arbeta en hel del efter ett tag ändå. Troffar kanske skulle kunna vara något? Men, det är allt lite jox med dessa trots allt.

                  Med de inredningsdetaljer du beskriver tror jag du skulle kunna få till ett riktigt häftigt Malawi-kar, och det är nog dessa fiskar som kan ge dig det du söker; att få sitta och glo med minimala arbetsinsatser.
                  Just ciklider från Malawi är något som jag själv inte kan ett iota om, så tips från mig måste tyvärr bli lika med noll vad gäller dessa fiskar. Men jag har sett att de är färggranna och det kan ju bli lite skön ögonfägnad.

                  Men för att återgå till ren effekt; Cleant, grått och vitt samt stenröse... Varför inte en grupp ”saltvattensgula” Neolamprologus leleupi och till dessa ett stim Aplocheilichthys pumilus med lysande blå ögon?

                  Det skall bli mycket intressant att se vad du hittar på!
                  Om man är smart när man väljer Mbunas så kan det bli som så att det finns 25 utfärdade och trevliga exemplar att beskåda. Rödzebra enbart kanske? Det är ingen idé att mixa arter i ett så litet akvarium om jag nu väljer Malawi. Jag får fundera lite. Troffar är lite känsligare men det kan kanske vara ett alternativ ändå. Jag kan börja med en lite vanligare art och testa mig fram kanske.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

                    Om man är smart när man väljer Mbunas så kan det bli som så att det finns 25 utfärdade och trevliga exemplar att beskåda. Rödzebra enbart kanske? Det är ingen idé att mixa arter i ett så litet akvarium om jag nu väljer Malawi. Jag får fundera lite. Troffar är lite känsligare men det kan kanske vara ett alternativ ändå. Jag kan börja med en lite vanligare art och testa mig fram kanske.
                    Ja, som sagt, de där Malawi-figurerna... Där är jag helt renons.
                    Troffar kan vara lite bökiga, men väldigt trevliga när man får igång dom - ju större kar desto bättre!
                    Åter igen, med tanke på materialet du skall använda - Sulawesi-räkor kanske?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Skissandet fortgår. Jag killade en darling idag och tog bort en stor, lång rotdel som inte riktigt satt som den skulle.
                      Det börjar näma sig.
                      Här är några bilder.


                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0771.jpg
Visningar: 196
Storlek: 187,2 KB
ID: 2346460 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0772.jpg
Visningar: 179
Storlek: 179,4 KB
ID: 2346461

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0773.jpg
Visningar: 177
Storlek: 174,9 KB
ID: 2346462 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0777.jpg
Visningar: 177
Storlek: 169,9 KB
ID: 2346463

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0778.jpg
Visningar: 225
Storlek: 130,8 KB
ID: 2346464

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        . Jag riktigt längtar efter att få se vad du kommer att fylla karet med .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Kanon! Längtar med tills det simmar lite fisk i karet
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Men, där är ni ju, Töser!
                            Härligt att se er, Inger och Pia.
                            Först skall det fixas och joxas en hel del till med inredningen, och när det hela satt sig kommer det en testpilotgrupp på cirka 30-40 Kolglödstetror.
                            Sedan får vi se...

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Mats, så som du nu har startat upp detta kar, så kommer även jag att köra igång mina kar när vi har flyttat till våren. Det verkar så lugnt och avstressande i stället för att stressa på med både det ena å det andra. Har massor med eklövsgrenar på tork där i Ångermanland. Så till nästa jul så...
                              Det är så jag tänker just nu i alla fall, men jag vet ju tyvärr hur jag är funtad

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Mats, så som du nu har startat upp detta kar, så kommer även jag att köra igång mina kar när vi har flyttat till våren. Det verkar så lugnt och avstressande i stället för att stressa på med både det ena å det andra. Har massor med eklövsgrenar på tork där i Ångermanland. Så till nästa jul så...
                                Det är så jag tänker just nu i alla fall, men jag vet ju tyvärr hur jag är funtad

                                //Inger
                                Det är verkligen lugnt och avstressande!
                                Det fina är att man kan gå ner med nävarna och rätta till små grejer som man upptäcker, utan att störa fiskar och ställa till med stress och oreda.
                                Jag har redan pillat med några små detaljer - drar in en bild nedan.

                                Det skall bli vrålintressant att få se hur du donar till dina kar senare när ni kommit iordning.


                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0779.jpg
Visningar: 193
Storlek: 127,0 KB
ID: 2346473

                                Kommentar

                                Arbetssätt...