Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag följer alltd tråden men varit lite inaktiv det senaste bara, skall bli ändring på det snart
    Har helt för mig att det var paranötsskal, eller så var det den sorten som jag köpte...?? de finns inte kvar i webshopen tyvärr men det var där vi köpte dem Panta rei heter affären. Grymt fin affär!
    Halloj Pia!
    Nja, du behöver inte bli mer aktiv i denna tråd - vi vet ju var vi har varandra!


    Ja, det är verkligen Paranötskalsliknande skal, de här små ”golfbollarna”, men konventionella Paranötter är ju mera ”trekantiga” i formen - åtminstone de man knäcker själv, till Kalle Ankas klassiska Julshow.

    Hursomhelst, de ger ifrån sig ett flöde av… ”gult”… och den där stora ”kokosnöten” verkar löda av sig massvis med godsaker ju mer den dippar ner under ytan. Djungeljuice - ahoy!

    Panta Rei var det, ja - jag hoppas vi kan besöka denna butik åter, för jag vill köpa ännu mer exotiska ”skal”, blad, lianer och annat mulligt!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 December 2015, 14:01.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av c90368
      Fångade upp din film via YT, men något mail från Zoopet om nytt inlägg har inte kommit, trots att jag har varit inne och loggat in. Kanske därför "faxen" gick varm?

      När man ser din film så gäller det att se 540 framför sig, eftersom jag själv har haft ett länge så kan jag göra det, men det är lätt att se typ 125 och inte förstå hur mäktigt det är.
      Maths! Så kul att se dig här!
      Det är fanimej inte ofta, nu för tiden.
      Ser att du är inne då och då och nosar upp en eventuell uppdatering.

      Precis som du säger/skriver går det inte att se det faktiska ”scoopet” i ett 540-kar på bilder och filmer - det är faktiskt större än vad man tror - speciellt när man har det framför sig, mitt framför näsan.

      Jag är van vid kar i ordningen 960-liter och liknande, och hade ju egentligen tänkt att börja inreda ett 3 600-liters… Men, det får bli senare! Planer smids kontinuerligt, men för nu, är det detta ”lilla” 540-kar som får stå för akvarielustan ett tag framöver.

      När jag sitter framför det här 540-karet så ser jag fantastiska scenerier framför mig. Tar jag bilder, eller filmar, så ser jag ett ”125”-literskar på bilderna, precis som du säger, och all ”mäktighet” är verkligen som bortblåst.

      Nåväl, inom kort skall det mesta vara gjutet och en ny fas i inredningen vara klar; den att låta en en liten testpilotgrupp få gå och mysa in sig i det bärnstensfärgade vattnet.

      Väl mött, Maths - kika gärna in mer frekvent här i tråden!
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 December 2015, 14:06.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        En synnerligen god jul tillönskar jag er till tonerna av Fairytale of Göteborg!

        Alf, Robertsson, jullåt, rally, The, Pogues, feat., Kristy, MacColl, Fairytale, of, New, York, robertsson, jul, humor, p3, p4, göteborg, gothenburg, sverige, sweden, fredag, julafton, christmas, måndag, fest, party, 24, 25, fyllecell, snutarna, från, skåne, svart, Dj, lorentzon, karaoke, ballads, romantic music, instrumental karaoke, latin music, rap, evo, impreza, mitsubishi, subaru, wrc

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Excellent Rally-stuff där!

          God Jul, right back at ya!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Det är ju inte ens en parodi, utan helt enkelt en mycket bra, fri översättning!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Nu har några av de golfbollsstora nötskalen sjunkt, och det sipprar fram brun, skön djungeljuice från dom. Tog några bilder för att liksom visa detta, men det blev inget bra - så jag skippar bilder just nu och slänger in ett alternativt julrim istället, baserat på Viktor Rydbergs "Tomten".

              Midvinternattens köld är hård,
              doppvärmar'n gnistra och glimma.
              Fiskarna sova i mysig vård
              djupt under midnattstimma.
              Månen vandrar utan att snava,
              LED-lampor lyser på frodig Java.
              Dyra ting till karen, vi vill mixa.
              Endast tomten kan fixa.


              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Underbart Mats

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  En blivande klassiker
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    Tack för den! God Jul!
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ja, nu rimmas det på klappar, och skinkan står i ugnen.
                      Det blev ett litet glapp i julstöket så jag passade på att ta några nya bilder på karet.

                      Många gånger har man läst inlägg där människor undrar över det "klägg" som breder ut sig över pinnar, rötter och grenar som man har tillfört karet - ett mögel- eller slemliknande jox som draperar allt.
                      Ingen fara, säger jag - det försvinner på några veckor.
                      Nu är det fullt av detta på nästan alla trädetaljer i karet, precis som det skall vara, och jag tycker faktiskt att det ser fint ut.

                      Många funderar och oroar sig över att ett nystartat kar är lite grumligt, till en början. Vill bara visa att det grumlar till sig här också - men det klarnar upp efter ett tag.

                      Pass på nu! Bilderna är tagna på ett kar som är långt ifrån färdiginrett - vill bara säga detta!
                      Rutorna är skitiga från vattenrinn på utsidan, och en tredjedel av inredningen flyter fortfarande. Stenar har applicerats på vissa rotdetaljer för att tynga ner dessa - och det råder allmänt kaos.
                      Trots detta kan det kanske vara kul att se bilder på rotklägg, grummeldimma och en inredning som är torrplanerad och skall fixas till många gånger om innan det har satt sig.


                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0761.jpg
Visningar: 198
Storlek: 133,8 KB
ID: 2346326

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0764.jpg
Visningar: 162
Storlek: 150,8 KB
ID: 2346327

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0765.jpg
Visningar: 193
Storlek: 156,4 KB
ID: 2346328

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0766.jpg
Visningar: 195
Storlek: 154,8 KB
ID: 2346329

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0769.jpg
Visningar: 191
Storlek: 153,2 KB
ID: 2346330



                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Mycket fint Mats! Det härligaste är ändock för mig inte bilderna utan ditt tempo. Känner ingen annan som du där man låter karet få mogna alldeles på egen hand i sitt eget tempo. Så det riktigt strålar lugn och sans från dina bilder.

                        Vattenkemi kan verka krångligt minsann
                        Om man inte låter naturen själv skapa vann
                        Att låta rötter skapa liv
                        alldeles utan bakteriernas kiv
                        Kräver att du låter tiden få gå
                        Efter en tid kommer fisken att få
                        ett paradis där den utmärkt kommer att må
                        Lätt som en plätt
                        om du gör det på Bryzellska sätt
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Mycket fint Mats! Det härligaste är ändock för mig inte bilderna utan ditt tempo. Känner ingen annan som du där man låter karet få mogna alldeles på egen hand i sitt eget tempo. Så det riktigt strålar lugn och sans från dina bilder.

                          Vattenkemi kan verka krångligt minsann
                          Om man inte låter naturen själv skapa vann
                          Att låta rötter skapa liv
                          alldeles utan bakteriernas kiv
                          Kräver att du låter tiden få gå
                          Efter en tid kommer fisken att få
                          ett paradis där den utmärkt kommer att må
                          Lätt som en plätt
                          om du gör det på Bryzellska sätt
                          Underbart rimmat, Johnny!
                          Jag är en sucker för klyftiga rim och njuter i fulla muggar!

                          Jomenvisst, bilderna visar bara ett förstadie. Det är den här processen som är så viktig, och kul, när man betraktar och låter inredningen tala till sig under lång tid, innan man sätter den.
                          Jag tror att det kommer att bli fint.
                          Gôtt att du är med och kikar på stuffet, Johnny!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Nu rimmas det minsann, kul .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Mats, har du adderat filtergojs från något annat kar?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Mats, har du adderat filtergojs från något annat kar?

                                //Inger
                                Nej, det är nyproducerat gojs. Ännu så länge finns ingen bakteriekultur utan karet är "dött", så det dröjer innan allt vaknar upp och börjar spira.
                                När inredningen är satt skall någon liten testpilotgrupp, typ 20-30 tetror, få gå in karet och påbörja cyklingen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...