Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Vet inte om jag kan hålla med om att det är en antiklimax. Vad är egentligen en sådan? Tycker nog snarare att det är häftigt att du låtit din dröm blommat ut så långt du över huvud taget kan sträcka dig. Tror du många gånger har "sett" ditt kar inom dig och att du upplevt en lycka inombords när dina visioner blommat ut. För min egen del så har jag setts ditt kar många gånger och har alltjämt en del små "filmer" i skallen av vad jag såg framför mig.
    Eftersom jag för egen del tänjt på det mesta för att få ekonomin i hobbyn att gå ihop och att många här verkade kunna få loss obegränsade summor pengar när de väl behövs. Jag kan inte få intresset att riktigt lira väl ihop med partner, hundar, barn, barnbarn, amorteringar och annat. Har nog ibland tänkt att kan Mats få ihop det som gitarrist borde väl jag också kunna?

    Så när du säger, att livet är viktigare än en hobby, så upplever jag snarare en befrielse än en antiklimax. Tycker det känns skönt och när du fokuserar om på pysslet med ditt 500-kar då får jag en myskänsla och en samhörighet med det du gör. Ditt förra var en resa till månen med landning och extra allt. Din nya väg den kan jag liksom gå bredvid och dela. Så för mig är det en av Zoopets starkaste upplevelser när du kunde släppa ditt projekt trots att vi andra eldade på. Mycket imponerande och härligt vad mig anbelangar. Träbitar kan man göra mycket annat med
    Jag har sagt det förr, och säger det igen; Du är verkligen skarp- och klarsynt, samt förmedlar med ord väldigt precist vad saker och ting handlar om.
    Du har helt rätt i att detta med avbrytandet av akvariebygget snarare är en befrielse, än en antiklimax.
    Förvisso har det känts som en väldig... skall vi kalla det, prestigeförlust? - en relativt pinsam sådan, faktiskt.
    Men, när jag nu tittar på de "hörn-inmålningar" jag hade försatt mig i om karet realiserats, så känner jag att; Puuooh, vad bra att jag fick stoppat detta i tid - och vad mycket bättre det kommer att bli framledes, när stuffet runt omkring ett större akvarieprojekt verkligen är på plats.
    Så, nu skall huset få de förbättringar det kräver - och 540-baljan skall tillbaka in, och inredas på ett skönt sätt!
    Japp, träbitar kan man göra mycket annat med - till exempel svindyra brasor under kommande kalla vinterkvällar!
    Tack för din input, Johnny!

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Haha!
      Den bakgrunden kommer att sparas till senare!
      Ja det ska iaf bli roligt att se vad du kommer att kunna använda den till. Annars får du väl bli alvariekonsult ala Tanked på Discovery Channel och bygga ett stort till en som har platsen och pengarna för ett sånt projekt och sälja in vattenfallet där. Kunde ju se trevligt ut på en flygplats eller shopping center :-)

      De tjänar nog också rätt bra på de akvarier som de leverera till kunder
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Webo
        Ja det ska iaf bli roligt att se vad du kommer att kunna använda den till. Annars får du väl bli alvariekonsult ala Tanked på Discovery Channel och bygga ett stort till en som har platsen och pengarna för ett sånt projekt och sälja in vattenfallet där. Kunde ju se trevligt ut på en flygplats eller shopping center :-)

        De tjänar nog också rätt bra på de akvarier som de leverera till kunder
        Men, planerna på ett stort kar är inte nedlagda, utan bara skjutna på framtiden!
        Det är goda tider kvar att gona sig med ett jädra stort kar. Bakgrunden kommer få plats finfint i det kar som blir till när allt är på plats. Lita på det!

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          ☺☺
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Men, planerna på ett stort kar är inte nedlagda, utan bara skjutna på framtiden!
            Det är goda tider kvar att gona sig med ett jädra stort kar. Bakgrunden kommer få plats finfint i det kar som blir till när allt är på plats. Lita på det!
            Jag kan tycka det är rätt gott med projekt som pausats en bit in, helt plötsligt är allt rätt för att köra igång och under tiden har man kunnat haft häng på drömmen. Dessutom de fetaste drömmarna ska man suga länge på
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jag har sagt det förr, och säger det igen; Du är verkligen skarp- och klarsynt, samt förmedlar med ord väldigt precist vad saker och ting handlar om.
              Du har helt rätt i att detta med avbrytandet av akvariebygget snarare är en befrielse, än en antiklimax.
              Förvisso har det känts som en väldig... skall vi kalla det, prestigeförlust? - en relativt pinsam sådan, faktiskt.
              Men, när jag nu tittar på de "hörn-inmålningar" jag hade försatt mig i om karet realiserats, så känner jag att; Puuooh, vad bra att jag fick stoppat detta i tid - och vad mycket bättre det kommer att bli framledes, när stuffet runt omkring ett större akvarieprojekt verkligen är på plats.
              Så, nu skall huset få de förbättringar det kräver - och 540-baljan skall tillbaka in, och inredas på ett skönt sätt!
              Japp, träbitar kan man göra mycket annat med - till exempel svindyra brasor under kommande kalla vinterkvällar!
              Tack för din input, Johnny!
              Vad glad jag blir av att höra att det landar så himla gott i dig. Ha det riktigt bra, Mats!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Vad glad jag blir av att höra att det landar så himla gott i dig. Ha det riktigt bra, Mats!
                Ja, nu kommer en period av ganska rejält röjande i källaren, så jag skall lägga lite tid och effort på det.
                Sedan skall jag i lugn och ro köra igång 540-burken - och när det är klart så skall jag sätta in lite sköna bilder och filmer på resultatet här.
                Ha det gôtt du också, Johnny!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Jag kan tycka det är rätt gott med projekt som pausats en bit in, helt plötsligt är allt rätt för att köra igång och under tiden har man kunnat haft häng på drömmen. Dessutom de fetaste drömmarna ska man suga länge på
                  Härligt att höra!

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    jag måste fråga, du hade armano räkor en stund, hade du bräck vatten till dom för fortplantning ? det står att man *måste* ha det för att få yngel...

                    har för mig du gjorde som du brukar, stoppar i å kokar så det puttrar å så ja... blir det som det blir =D

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      jag måste fråga, du hade armano räkor en stund, hade du bräck vatten till dom för fortplantning ? det står att man *måste* ha det för att få yngel...

                      har för mig du gjorde som du brukar, stoppar i å kokar så det puttrar å så ja... blir det som det blir =D
                      Visst, det har gått Amanoräkor i burkarna åtskilliga gånger.
                      Amanoräkor förflyttar sig från sötvatten till bräckvatten för att där föröka sig och släppa sin avkomma. Det är alltså ynglen som behöver bräckvatten för att utvecklas, medan vuxna individer lever i sötvatten. Detta av vad jag hört och läst mig till, och kan ha helt fel i detta.
                      Amanoräkor kan man alltså ha i sötvattenskar med mycket goda resultat. De får ofta stora depåer med rom, men det blir inget av det hela.
                      Skall man ge sig på att odla Amanoräkor får man ha tungan rätt i munnen och se till att kunna ändra från sött till bräckt, och tvärtom.
                      Jag har aldrig funderat på att försöka få fram levande avkomma från Amanoräkor, utan de har ständigt gått i sötvatten. Resultatet är därmed att de ofta har rejäla romklasar men, som sagt, det blir inget av det.
                      Amanoräkor är väldigt trevliga i karet, de kilar runt och plockar och donar ständigt. Sedan är de ju vackra och blir förhållandevis stora, och det är ju alltid kul.
                      Jag tror, men är inte säker, att det finns någon tråd här på forumet där någon gav sig i kast med att faktiskt fixa till rätt förutsättningar för levande avkomma, och lyckades. Men jag vet inte vilken tråd det är, tyvärr.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        ahh nu är jag med , jag har ju den *vanliga* red crystal, men jag vart lite orolig för dom för dom bråkar om *maten* är väldigt rörliga sällan kvar på ett ställe, utan rumstrerar i en ganska snabb takt.
                        Frågan är ju om det är dålig tillgång på mat, då det är så pass nytt som ca 4 vecker men bara3 med fisk (6 mini rasboror)
                        Bara 54l visserligen , men ingen synbar algeffekt ännu trots jag har lyset oftast tänt mer än 10 timmar.
                        timer är ju bra men den jag fann var ju ojordad så den gick inte =P ,,, vet jag har fler i nån gömma

                        funderar på att gå å köpa frysta ärter å skala en ärta å dela den på 8 bitar eller nått... jag har ju en del snäckor med 10 talet därav att jag tycker dom ser lite extra hungriga ut...

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Visst, det har gått Amanoräkor i burkarna åtskilliga gånger.
                          Amanoräkor förflyttar sig från sötvatten till bräckvatten för att där föröka sig och släppa sin avkomma. Det är alltså ynglen som behöver bräckvatten för att utvecklas, medan vuxna individer lever i sötvatten. Detta av vad jag hört och läst mig till, och kan ha helt fel i detta.
                          Amanoräkor kan man alltså ha i sötvattenskar med mycket goda resultat. De får ofta stora depåer med rom, men det blir inget av det hela.
                          Skall man ge sig på att odla Amanoräkor får man ha tungan rätt i munnen och se till att kunna ändra från sött till bräckt, och tvärtom.
                          Jag har aldrig funderat på att försöka få fram levande avkomma från Amanoräkor, utan de har ständigt gått i sötvatten. Resultatet är därmed att de ofta har rejäla romklasar men, som sagt, det blir inget av det.
                          Amanoräkor är väldigt trevliga i karet, de kilar runt och plockar och donar ständigt. Sedan är de ju vackra och blir förhållandevis stora, och det är ju alltid kul.
                          Jag tror, men är inte säker, att det finns någon tråd här på forumet där någon gav sig i kast med att faktiskt fixa till rätt förutsättningar för levande avkomma, och lyckades. Men jag vet inte vilken tråd det är, tyvärr.
                          Var det inte "norskan" HWH som framgångsrikt odlade Amano?


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Japp, Eva - frågan är bara vad skall göra med brôten? Till framtida stordåd har jag annat stuff som står på vänt.

                            Shepard, jag får hoppa in till din tråd och kolla om du har några sköna bilder på redbacksen!

                            Jag gav ju bort mitt 540 till en akvariekompis för något halvår sedan, men fick faktiskt tillbaka det. Hans troffar hade fått buksot och kolat, så sugen blev ordentligt tappad. Som den hamster jag är, så baxades 540-karet tillbaka hit och står på högkant ute i stugan.
                            Anna-Karin frågade för ett par veckor sedan om jag ändå inte skulle dra igång 540-baljan, nu när det stora karet får vänta på bättre tider, bara för att ha något litet modest projekt att pilla med, änna. Man skulle ju kunna ställa 540-burken på nåt skönt ställe nu när källaren är röjd, och lulla ner lite inredning i det... Funderar lite på det faktiskt.
                            Tjena Mats, var ett tag sedan jag tittade in i din tråd. Men så roligt med ett 540 projekt, finns ju inget roligare än att få projektera, planera och genomföra ett nytt akvarieprojekt (och det helt oberoende av storlek eller inriktning). Själv så är jag grymt sugen efter att starta ett mindre växtar men inser mina begränsningar i tid så det får stanna i tanken [emoji4]


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Tjena Mats, var ett tag sedan jag tittade in i din tråd. Men så roligt med ett 540 projekt, finns ju inget roligare än att få projektera, planera och genomföra ett nytt akvarieprojekt (och det helt oberoende av storlek eller inriktning). Själv så är jag grymt sugen efter att starta ett mindre växtar men inser mina begränsningar i tid så det får stanna i tanken [emoji4]
                              Skickat från min iPhone med Tapatalk
                              Visst är det så - spelar ingen roll om karet är stort eller litet, alltid lika kul att dra igång!

                              Medan vi ändå är inne på det där med att starta upp nya burkar, så får vi se när jag drar igång något nytt...

                              Vi skulle bära ner 540-baljan till källaren igår, men en glaslyft gled iväg och vi tappade karet i stentrappan så hela bottenglaset sprack.
                              Jahapp, då var det bara att blåsa av den lilla idén då ja...

                              Nu är det ju de facto så att jag varit helt förskonad från större malörer genom åren, så det var väl inte mer än rättvist att detta skulle hända - I had it coming!
                              Det är bara att flabba åt eländet!

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Så typiskt. Du är inte sugen att lägga i nytt glas i botten? Eller det är tiden och jobbet med det som du inte har?
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...