Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Kul jag väntar på att mina snäckskalslekare skall få till det med.. men det går trööggtttt....
    Snart är dom igång, det är jag helt övertygad om!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Enda nackdelen är att jag har så himla höga kar och inredningsmässigt blir det knäppt att ha allt intressant på botten med massa vatten ovanför. Har jag fel eller kanske helt fel?
      Som Pia säger, kan man ju ha någon t-fisk som håller sig i de övre regionerna. För snäckskalslekarna är det dock bra om det finns väl tilltagen bottenyta så att man kan dra i en stor mängd snäckskal, så att de kan hålla sina små revir och på ett naturligt sätt sprida ut koloniens gränser.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Enda nackdelen är att jag har så himla höga kar och inredningsmässigt blir det knäppt att ha allt intressant på botten med massa vatten ovanför. Har jag fel eller kanske helt fel?
        Dessa snäckskalslekare är inte fullt så bottenorienterade som tex. de Mats har, dessa kanske hade varit nåt för dig?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Verkar intressant, Pia. Lido-karen är ju inte idealiska med tanke på höjden. Hmmm. Kanske ska jag switcha mellan mitt Vision 180 som snäckskalskar och ta Lidot som sjukstuga. Hmmm. Kul att grunna.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Enda nackdelen är att jag har så himla höga kar och inredningsmässigt blir det knäppt att ha allt intressant på botten med massa vatten ovanför. Har jag fel eller kanske helt fel?
            Tror många tänker för endimensionellt i dessa frågor.

            Hade ett gäng multisar i mitt 70cm höga akvarium och innan det kom annan (potentiellt farlig) fisk i akvariet så rörde sig många nära upp mot ytan. Huvudzonen de rörde sig i är ju snäckskalsbädden +25cm i alla riktningar men det utforskades även längre bort.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Det är väl bara trevligt med lite höjd! "Felet" med alla Juwelkar är ju istället att de har så liten bottenyta...

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                phu då har man läst och scrollat lite erkänner =P ända sedan 2009 va det den började väl.. jösses vilken go läsnings =D

                å så jag skrattat åt div gig relaterade krogbesök... i Berlin och i Danmark nånstans.. =D

                å så mycket jag lär mig när jag hör er gagga om ditten å datten... det är ren å skär underhållning alla ni som håller låda här inte bara Mats .. =)

                nu har jag lärt mig att det nya lilla minikar jag har (54l) får ta sin tid, jag kör dock lite snålare variant utan div bakgrunder innuti, och det kommer bli lite andra fiskar mest pga storleken. Samt de förutsättningar jag kan ge, men kul är det

                Dessutom känns det som om man lärt känna er under tiden man läst tråden, nästan så jag känner mig som en stalker

                ansjo tror jag bestämt skickat valiseria till mig för massa år sedan, hade mycket stort nöje av dom =D

                nån annan skickade mig växter men med en fisk i en sorts killis tror jag det var... det var även det spännande

                men nu är det nya tider och nya kar så nu kör vi igen, å du Mats kör på du är en sådan skön lirare så att inte kunna läsa om dina akvaristiska bravader eller för den delen gig partys eller andra erfarenheter du dragit på sig, vore himla trist detta är ett sant nöje att läsa och samtidigt lära sig masso av er alla i denna tråden =D Så jag tackar å niger o läservidare med god aptit

                /tanteva förut evaleva

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av tanteva
                  phu då har man läst och scrollat lite erkänner =P ända sedan 2009 va det den började väl.. jösses vilken go läsnings =D

                  å så jag skrattat åt div gig relaterade krogbesök... i Berlin och i Danmark nånstans.. =D

                  å så mycket jag lär mig när jag hör er gagga om ditten å datten... det är ren å skär underhållning alla ni som håller låda här inte bara Mats .. =)

                  nu har jag lärt mig att det nya lilla minikar jag har (54l) får ta sin tid, jag kör dock lite snålare variant utan div bakgrunder innuti, och det kommer bli lite andra fiskar mest pga storleken. Samt de förutsättningar jag kan ge, men kul är det

                  Dessutom känns det som om man lärt känna er under tiden man läst tråden, nästan så jag känner mig som en stalker

                  ansjo tror jag bestämt skickat valiseria till mig för massa år sedan, hade mycket stort nöje av dom =D

                  nån annan skickade mig växter men med en fisk i en sorts killis tror jag det var... det var även det spännande

                  men nu är det nya tider och nya kar så nu kör vi igen, å du Mats kör på du är en sådan skön lirare så att inte kunna läsa om dina akvaristiska bravader eller för den delen gig partys eller andra erfarenheter du dragit på sig, vore himla trist detta är ett sant nöje att läsa och samtidigt lära sig masso av er alla i denna tråden =D Så jag tackar å niger o läservidare med god aptit

                  /tanteva förut evaleva
                  Halloj tanteva!
                  Jag antar att du heter Eva, så jag säger; Halloj Eva!
                  Det var roligt att höra, att du läst igenom (och scrollat, det förstår jag verkligen) tråden och haft både nytta och nöje - måste ha tagit ett bra tag, kan jag tänka mig.
                  Just det här kamratliga, roliga och mestadels mycket intressanta "gaggandet" det varit/är i denna tråd och andra, är det jag tycker är kul med ett forum som Zoopet. Man kan få in ett gott samtal samtidigt som det utbyts kunskap och erfarenhet, riktigt härligt.
                  Det har ju varit en resa med både upp och nedgångar sedan tråden skapades, och just nu händer det en hel del annat än just akvaristik för min del, och som jag känner att jag måste prioritera. Faktum är att jag funderar på att skippa det stora karet, helt enkelt släcka det projektet - inte främst av ekonomiska skäl, men praktiska.
                  Jag är väldigt sugen på att fixa till min kåk ordentligt, göra nytt badrum och tvättstuga, samt ett nytt kök.
                  Sedan har jag beslutat mig för att haka på den fiber-kabel som skall läggas i området sommaren 2016, så där fick 20 000:- läggas undan. Fiber till nätet ökar husets värde rejält, så det var inget att fundera på.
                  Så, det får nog bli så att jag gör ett större kar då badrum och tvättstuga är iordning, med tanke på golvbrunnar och annat.
                  Men, jag kommer att hänga här på forumet och i denna tråd ändå, och fortsätta skriva och snacka ciklidbeteende och inredning.
                  Sedan har jag ju det lilla multifasciatus-karet som puttrar på fint. Det kommer snart nya bilder och filmer på detta!
                  Ha det gôtt nu, så hörs vi löpande!

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    du mats jag är redan wanabe... i denna tråden så vad du än gaggar om..(gagga förövrigt tycker jag inte nån gör här eller zoopet.. det är ju bara ett gänga sköningar här =D). eller vad som så är den skoj att vara i å läsa ... =D så lite snäcklekare är ju inte fy skam....nästan så jag vart sugen själv... skulle kanske få i ett par ialf... =D
                    Det är så svajigt golv och tunga fordon som åker utanför här så golven skakar emellanåt... törs inte ha nåt stort alls här

                    så jag får väl kanske starta projekt akvariebrasan... för det fick står i öppna spisen som ändå inte går att bruka...mysigt med lite lyse därifrån =D

                    kanske borde ha lite eldliknande fisk då hmm

                    kör på tjöta mer alla borde tjöta mer =D

                    /eva

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Faktum är att jag funderar på att skippa det stora karet, helt enkelt släcka det projektet - inte främst av ekonomiska skäl, men praktiska.
                      VA!!! Vilket antiklimax. Nu får man vänta ännu längre tid på att detta gigantiska och garanterade helt otroliga karet ska komma till skott..

                      (Jag förstår dig ju självklart och jag hade nog också prioterat likadant för vissa sakar är viktigare än andra och karet "går ju ingenstans" och det kan du kanske pula lite med då och då när ekonomi och lusten faller över men huset osv är svårare och där vill man ju få det klart snabbt och helst igår )
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Webo
                        VA!!! Vilket antiklimax. Nu får man vänta ännu längre tid på att detta gigantiska och garanterade helt otroliga karet ska komma till skott..

                        (Jag förstår dig ju självklart och jag hade nog också prioterat likadant för vissa sakar är viktigare än andra och karet "går ju ingenstans" och det kan du kanske pula lite med då och då när ekonomi och lusten faller över men huset osv är svårare och där vill man ju få det klart snabbt och helst igår )
                        Exakt så!
                        Det där karet skulle ha blivit klart mycket snabbare, då hade det stått där nu och puttrat... Nu blev det inte riktigt så, utan projektet får läggas på hyllan ett tag. Kanske kan det bli ett något mindre (än 3 600-liter) helglaskar, placerat på en annan plats i kåken.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Eller så vinnar du på lotto och bygger det eller ett större ☺
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Så väldigt tråkigt Mats, men jag förstår dig. Du har väntat så pass länge på att ditt kar ska bli klart och då hinner massor av annat dyka upp i skallen.
                            Jag saknar också det där kamratliga, roliga och intressanta gaggande plus lite OT också såklart . Fattar inte liksom vart det tog vägen. Måste vara som så, att vi har liksom blivit allvarligare av oss på nåt vänster, och skriver bara lite korta inlägg då å då (även jag).

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Så väldigt tråkigt Mats, men jag förstår dig. Du har väntat så pass länge på att ditt kar ska bli klart och då hinner massor av annat dyka upp i skallen.
                              Jag saknar också det där kamratliga, roliga och intressanta gaggande plus lite OT också såklart . Fattar inte liksom vart det tog vägen. Måste vara som så, att vi har liksom blivit allvarligare av oss på nåt vänster, och skriver bara lite korta inlägg då å då (även jag).

                              //Inger
                              Halloj Inger!
                              Det är "bara" ett akvarium och det får jag gå loss med lite senare. Att haka på fiberdragningen till nätet kommer att kosta sina modiga 20 000 spänn, men jag prioriterar faktiskt detta, samt att jag är våldsamt sugen på ett nytt kök, badrum och tvättstuga.
                              Man behöver ju inte direkt vara raketforskare för att räkna ut att karet hamnar en aning i skymundan rent ekonomiskt när man kollar över de kostnaderna.
                              Som sagt, hade karet blivit klart lite snabbare så hade det stått där snyggt och tjusigt nu, men...

                              Japp, Inger - det var lite mer uppsluppet gaggande förr om åren, och jag saknar det också.
                              Men, allt går i cykler (Boy, do I know...) och jag tror att vi och andra på forumet snart har några sköna trådar att komma tillsammans i. Tyvärr har inte jag så mycket att bidraga till längre, rent trådmässigt, men jag skall fylla på med bilder och filmer på multisarna. Det får väl bli det lilla från mig tills det blir som Webo säger; miljonerna rullar in - och jag köper Sjöfartsmuseet och gör det till min nya akvariestuga!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jag tror nog du har tänkt igenom detta noga Mats, och du gör säkert rätt där. Att renovera kostar en hel del, och i ditt läge hade jag gjort precis likadant.
                                Håll ögonen öppna efter ett kar du skulle tänka dig så länge, och bara hojta till så fixar vi hem detta åt dig!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...