Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Åh, så pluttiga
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      Gulligt med yngel! Jag är alltid så imponerad av ditt mindset inför akvarierna. Det är liksom inget konstigt, du har någon sorts naturlig känsla för hur det ska vara och vad som kommer att funka. Medan jag springer med teststickor, panikvattenbyten, salt och medikamenter för att rädda livet på åtminstone några av invånarna. Puh.

      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Tänk att man blir så varm ihjärtat, när man ser fiskföräldrar som vaktar sina småttingar .

        //Inger
        Ursprungligen postat av PiaJo
        Åh, så pluttiga
        Japp, det är ena riktiga sockergrisar!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Knax
          Gulligt med yngel! Jag är alltid så imponerad av ditt mindset inför akvarierna. Det är liksom inget konstigt, du har någon sorts naturlig känsla för hur det ska vara och vad som kommer att funka. Medan jag springer med teststickor, panikvattenbyten, salt och medikamenter för att rädda livet på åtminstone några av invånarna. Puh.

          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
          Hmmmm... Mats, jag blir änna lite orolig. Du kör väl Malawiciklider, och det funkar finfint - inte sant? Hoppas verkligen det inte har hänt något i ditt/dina kar!

          Det här med mindset inför både uppstart och hur ett kar skall komma att te sig fortsättningsvis är något jag talat en hel del med Bluewing-Johnny om i div. trådar. Ett väldigt intressant ämne, eller snarare; inställning.
          För min del finns inga problem när ett kar skall startas upp. Radar det upp sig problem och konstigheter i uppstartsfasen, ja - då har man förmodligen inte förberett sig speciellt noga - eller så "åkallar" man problem genom att helt enkelt göra fel.

          Jag ser ganska ofta här på forumet att man förväntar sig en "nitritspik" vid start av ett kar. Redan där har man gått fullständigt vilse - det blir ingen (och skall inte komma någon) nitritspik, om man gör på rätt sätt. Nitrifieringsprocessen finns, självklart, där - men skall inte behöva bli ett problem.
          Fisk i ett nystartat kar är ett måste, annars drar inte de processer igång som gör att karet "cyklar" - vilket kan ta någon månad, eller mer.
          Tricket med att dra i fisk i ett alldeles nystartat kar har inte så mycket med mängden fisk att göra, utan snarare att långsamt bygga de "mat-skit-bakterieflora"-processer som sakta uppstår om fiskarna får "skita ner" vattnet under lugna och mycket sparsamma matningsrutiner.
          Ett sätt att ordna detta, om man inte vill riskera eventuella problem med de fiskar man kommer att besätta karet med, är att låta några robusta inkörningsfiskar gå och grisa ner vattnet under någon månad. Det skulle kunna handla om exempelvis en grupp stöddiga Mollys eller liknande. Kanske kan man få låna några stycken sådana fiskar av någon, och låta dessa "gå in" ett nystartat Malawi-, Tanganyika- eller SA-kar innan huvudaktörerna släpps i.
          Det, enligt mitt tycke, bästa sättet att hantera detta är dock att varsamt introducera de fiskar man önskar, redan i initialskedet, och låta en mycket mjuk och sparsam matningsrutin råda de första månaderna. Har man inriktningar som ex. Malawi och Tanganyika så ger man karet förutsättningar för en godtagbar ph-nivå, och vise versa för SA, där man får arbeta lite extra för att hålla vattnet på lägre ph-nivåer (detta sagt och beskrivet med de enklast tänkbara parametrar i fråga).

          Nu är ju jag kanske lite "crazy" i det att jag inte använder mig av några tillsatser eller mätinstrument. Under årens lopp har jag helt enkelt lärt mig hur det bör se ut, lukta och "kännas" i de olika miljöer jag vill ha i mina kar. Är man osäker så skall man absolut använda sig av mätinstrument för att kolla olika nivåer och värden, samt tillsätta något vattenberedninsmedel om man vill ta en "genväg" till ett gott vatten - inget fel i det!
          En annan aspekt som jag tror (vet) är viktig är att låta ett kar vara ifred när det väl är igångkört och fiskarna man vill ha har introducerats. Givetvis kan man ibland behöva pilla lite, lägga tillrätta ett par stenar, rötter o.dyl. men på det stora hela vara "klar" när karet skall dra igång.
          Om vi tar det lilla multis-karet som exempel, som jag körde igång för ett par veckor sedan, så såg det öde, tomt och trist ut med enbart fyra fiskar. Det var sannerligen inget roligt med detta kar precis i början. Fiskarna var en aning skygga och gjorde inte speciellt mycket väsen av sig, riktigt tråkigt, faktiskt.
          Men, det var bara att låta karet och fiskarna gå där - för jag visste, redan innan, att detta skulle ändra sig så fort viss revirdragning och etablering av det egna området hade upprättats. Får en eller flera honor lugn och ro att komma i lekfas och faktiskt genomföra sina lekar, så går det fort sedan för ett kolonibeteende att dra igång.
          Ja, det här är ett mindset som faktiskt är mycket enkelt att låta sig själv träda in i - och som i en förlängning faktiskt jobbar med akvariet/akvarierna där väldigt få, om ens några, problem uppstår.

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            Jag överdrev en del och sammanfattade väl lite av varje ur min akvaristkarriär. Allt tuffar på så lugnt som allrahelst (peppar, peppar) just nu. Det var bara en illustration av kontrasten mellan våra sätt att hantera akvarier.


            Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Knax
              Jag överdrev en del och sammanfattade väl lite av varje ur min akvaristkarriär. Allt tuffar på så lugnt som allrahelst (peppar, peppar) just nu. Det var bara en illustration av kontrasten mellan våra sätt att hantera akvarier.
              OK! Puh! Bra där, Mats!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Nu är ju Lamprologus multifasciatus väl dokumenterade här på forumet, och behöver väl ingen närmare beskrivning.
                Trots dettta kan jag dock berätta att det välkända "ommöblerandet" nu dragit igång rejält. Den ena honan, som har en liten yngelsvärm framme, släpper allt mer uppmärksamheten på dessa, och ynglen tar allt längre turer runt bland snäckskalen. Honan har satt igång en rent fantastisk grävverksamhet bland snäckskalen och med hjälp av grävandet samlar hon ihop, vrider och vänder på snäckskalen så att hon har en hel hög att välja och vraka mellan. Riktigt kul att kolla på.
                Den hane som tycks vara den dominante hjälper till med grävandet, men tar också turer till den andra honan, som jag är tveksam till att hon lekt ännu, och rumsterar runt även hos henne - det är säkerligen något på gång där.
                Den hane som tycks stå lägre i rang, har även han börjat med ett febrilt sandschaktande, och vaktar sitt revir noga.
                Ja, nu börjar det likna ett "multis-kar" på riktigt!
                Tanganyikaciklider är inte så poppis här på forumet, men för den som är intresserad av en lätthållen, lättlekt liten ciklid med ett oerhört intressant kolonibeteende och kanske har något kar runt 100-liter till övers, kan jag rekommedera dessa fina Tanganyikaciklider.
                Ha det gôtt nu, alla sköna Zoopetare!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Även om det nu är avhandlat tidigare så blir det ju så att om ditt inlägg kommer i ett läge där läsaren, som i mitt fall, plötsligt fått upp ögonen för denna högintressanta art så känns det nytt och tvärfräscht. Så helintressant att läsa i de trådar som nu blivit multifierade 😜
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Även om det nu är avhandlat tidigare så blir det ju så att om ditt inlägg kommer i ett läge där läsaren, som i mitt fall, plötsligt fått upp ögonen för denna högintressanta art så känns det nytt och tvärfräscht. Så helintressant att läsa i de trådar som nu blivit multifierade 😜
                    Aaah, du é la för go' Johnny, gaskar upp en gammal mossig skägg-agam!
                    Det finns nog 100 000 multis-trådar på Zoopet, och mina inlägg här har "absolute zero" betydelse.
                    Men! Skulle det vara så att du någon gång får en liten lätt Tanganyika-klåda, och vill testa något i ciklidväg som är enklare än guppys, så skall jag bistå dig med all tänkbar information, var så säker!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jag hade det på känn! Hona nr.2 plockade fram sina yngel igår, så nu är det full rulle! Riktigt kul och underhållande att sitta och titta på.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Härligt Mats!
                        Jag har ju själv länge varit sugen på ett snäcklekarkar, och du bidrar inte direkt till att slå ihjäl dessa idéer kan jag säga!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag hade det på känn! Hona nr.2 plockade fram sina yngel igår, så nu är det full rulle! Riktigt kul och underhållande att sitta och titta på.
                          Kul jag väntar på att mina snäckskalslekare skall få till det med.. men det går trööggtttt....
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Enda nackdelen är att jag har så himla höga kar och inredningsmässigt blir det knäppt att ha allt intressant på botten med massa vatten ovanför. Har jag fel eller kanske helt fel?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Du kan ha några Leptosoma eller vilken sort de nu var han i Nol menade i övre skiktet, så blir det "intressant" med?
                              Senast redigerad av PiaJo; 23 September 2015, 16:05.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Härligt Mats!
                                Jag har ju själv länge varit sugen på ett snäcklekarkar, och du bidrar inte direkt till att slå ihjäl dessa idéer kan jag säga!
                                Jag flyttade på karet där dina underbart fina bolivianer gick, för att kunna göra plats för fortsatt byggande av ram o.s.v. till det stora karet. Kände att bolivianerna skulle få det mycket bättre hos Pia!
                                Så blev jag ändå sugen på att ha ett litet kar igång, ett kar som fordrar minimal skötsel, förutom vattenbyten och matning. Det blev dessa lätthållna multisar, 2+2.
                                Jag har inte rört baljan sedan starten och nu, några veckor senare, börjar det ta riktigt fin koloni-fart!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...