Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Låg närvaro på zoopet för min del med pga jäkligt med många timmar på jobbet varje dag men skall inte gnälla... Så kul att du fått lek redan, väntar med spänning på film
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Knax
      Mats Bryzell i en zoobutik? Jag skulle bli stammis, om den så låg på Antarktis.
      Faktum är att det finns något väldigt lockande att jobba i realtid med folk, i akvariesammanhang - gärna i någon zoobutik. Idén just nu är att kombinera det jag har arbetat med de senaste 20 åren (textbearbetning och skrivande), kanske på någon "hemifrån-basis" och att även landa ett zoo-gig. Tror, som sagt, att det skulle vara givande.
      Musicerandet räknar jag inte in i detta - det håller jag ju på med ändå, oavsett!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av jozi81
        Zoopetlåg just nu, kikar bara in och säger hej, väntar med spänning på stora, men multisar och nya karriärer duger bra!! Gört!!
        Jag flyttar fan från Norrland då du tar klivet
        Nja, Göteborg är mig så innerligt kärt. Men, jag älskar söderns nejder!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Låg närvaro på zoopet för min del med pga jäkligt med många timmar på jobbet varje dag men skall inte gnälla... Så kul att du fått lek redan, väntar med spänning på film
          Bara kul att du kikar in, Pia!
          Ja, det gick hastigt och lustigt - men, å andra sidan hade jag inte väntat mig något annat. De är ju så lätta och käcka att hålla, multisarna.
          Jag skall filma senare när det blir lite yngel som syns, och det börjar bli lite kolonibeteende!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Så kul att du fått lek redan, väntar med spänning på film
            Här är en liten suddig snutt. Fick zooma rejält med kameran, så jag återkommer med en bättre film inom kort!


            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              Åh, gullesnuttar!
              Vad är det för botten i detta kar?

              Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Här är en liten suddig snutt. Fick zooma rejält med kameran, så jag återkommer med en bättre film inom kort!


                https://www.youtube.com/watch?v=3txNChnuwB8

                Härligt! tur att jag kika till zoopet och fick se detta
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Knax
                  Åh, gullesnuttar!
                  Vad är det för botten i detta kar?

                  Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                  Ja, dom är för jädra söta!
                  Det tog ju, som sagt, bara 11 dagar från det att jag startade upp karet och första dagen släppte i fiskarna, så var det yngel.
                  Snabba rackare, det här.
                  Du undrar vad det är för substrat? Det är en finkornig sand som brukar kallas "ciklidgrus". Jag har kört denna i ganska många Tanganyika-kar då den innehåller ämnen som boostar upp vattnet till en hög och jämn PH-nivå, och det fungerar toppen. Jag körde denna sand till gracilisarna i 540-karet också.
                  Nu skall jag erkänna att jag inte har en aning om vad det är för aktiva ämnen i detta ciklidgrus - och jag mäter inte karets vatten med tester o.s.v.
                  Det "dammar" något vansinnigt, trots nogrann sköljning, de första dagarna, men vattnet blir kristallklart efter några dygn och fiskarna tycks trivas alldeles utomordentligt.
                  Jag startade upp det här karet med fyra vuxna multisar 2+2, från dag 1. De har fått otroligt lite mat - endast en knivsudd Artemia, en gång om dagen och då uppstår inga knasiga värden, allt sätter sig på ett lugnt och naturligt vis.
                  Ynglen började jag stödmata lite igår, och då tar jag bara en ytterst liten nypa artemia, mosar detta och låter ett finfördelat moln av mat passera snäckan där de befinner sig.
                  Ujamej, nu blev det ett långt och trassligt svar - men, som sagt, ciklidgrus, snäckskal och några stenar längst in i karet, är vad jag inrett med.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jag har också kikat på dina småttingar Mats. Är dessa som prinsessorna - det liksom går av bara farten det här med att föröka sig? .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Härligt! tur att jag kika till zoopet och fick se detta
                      Härligt Pia! Jag skall ta bättre filmer inom kort!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Jag har också kikat på dina småttingar Mats. Är dessa som prinsessorna - det liksom går av bara farten det här med att föröka sig? .

                        //Inger
                        Exakt! Det är som med gracilis-sessorna - det går av bara farten! Multisar är ju Tanganyikasjöns Guppys - det är bara att låta dom sköta sig själva (med rätt förutsättningar), så drar de igång en koloni. Riktigt kul att sitta och kolla på!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Exakt! Det är som med gracilis-sessorna - det går av bara farten! Multisar är ju Tanganyikasjöns Guppys - det är bara att låta dom sköta sig själva (med rätt förutsättningar), så drar de igång en koloni. Riktigt kul att sitta och kolla på!
                          Jag kan ju inget alls om multisar, med förstod på deras beteende (som hos sessorna) att det går snabbt det här med att föröka sig. Kul med yngel .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Jag kan ju inget alls om multisar, med förstod på deras beteende (som hos sessorna) att det går snabbt det här med att föröka sig. Kul med yngel .

                            //Inger
                            Det finns en uppsjö varianter av den här typen av snäckskalslekande Tanganyikaciklider, varav Lamprologus multifasciatus troligtvis är den vanligaste i akvariesammanhang.
                            De är så lätta och käcka att ha att göra med. Det behövs, i stort sett, inte mer än sand och snäckskal så drar de igång. De är, som prinsessorna, kolonibildande och har - om man bara ger sig själv lite tid att studera dom - ett mycket intressant och underhållande beteende - och, ja, de är otroligt lättlekta!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj alla sköna forumdeltagare! Don't get your knickers in a knot - det här är bara ytterligare en liten filmsnutt, inget att yvas över!


                              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Tänk att man blir så varm ihjärtat, när man ser fiskföräldrar som vaktar sina småttingar .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...