Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Även jag är på gång med en återstart av ett akvarie efter att det drabbats av cyano. Jag måste delvis skylla ifrån mig då det i över ett år sedan starten fungerat fint, men efter att mina hjälpsamma föräldrar under två veckor passat och matat fiskarna kom cyano som ett brev på posten, det och värmen. (Så även i ett fungerande kar är mängden mat av betydelse, även detta sång för kören). Vet däremot inte om Augustivärmen ca 30 grader mot normalt 26 grader i karet, har någon betydelse men det kanske någon här kan svara på?
    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av admin
      Mycket bra skrivet. Jag satte upp fyra nya kar i våras, har sakta dragit igång dem, matat lite och inte en fisk har omkommit. Dessa råd är superviktiga.
      Tack för det Christian!
      Ja, goda, väl balanserade och beskrivande råd och tips är A och O, tror jag!
      För min del är, över 40 års efrafarenhet av akvaristik, inget som man vill "gömmma undan" och glida runt i lönndom med.
      Jag dissar inga nya rön och förhållningssätt när det gäller ingångsvärden och medikamenter - jag förstår att man arbetar mer och mer med siffror och mätresultat och ser allt mindre på hur faktiska "synresultat" på de fiskar man väljer att ha i sitt kar, spelar roll.
      Jag vet också att jag framstår som en stofil, en gammal gubbjävel, en oskön, omodern "långsam" relik - tråkig, trist och "tålamodskrävande" magister, i den lägsta av elevinitiation...
      Trots detta skulle jag kunna skriva artiklar, ja rentav - spaltmeter av "avhandlingar" - skulle vilja entusiasmera och inspirera i text och bilder om allt från Tanganyika- till SA-ciklider, deras miljöer och beteende.
      Det finns dock inte plats på forum som Zoopet att göra detta, intresset är för snävt och platsen för liten...
      Men, jag är glad att få medverka på detta formidabla forum - och att få höja rösten då och då...
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 September 2015, 21:55.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Mats, vid det här laget så vet du att jag följer din tråd hela tiden. Jag är i ungefär i samma "sits" som vad du är i just nu. Skillnaden är, att jag har - i stället för multisar viltfångade svärdbärare. Så himla vackra
        Dessa går nu i mitt nystartade (omstartade) 125L. Tog en massa gojs och vatten från regnbågskaret till uppstart.
        Beställde 3+4, men Akvarieteknik skickade endast 10 av dessa, så nu har jag 3+7 i stället. Bara att hålla tummar och mata ytterst sparsamt nu den första tiden för att undvika nitritspik.

        Sen i min egen tråd, så ids jag nästan inte att uppdatera längre (bara om lite datorproblem då).

        //Inger
        Jag är helt med vad du menar, Inger! Uppdatera hela tiden i din tråd, den är viktig för en stor mängd människor - som följer, vill veta hur det går - och inte minst vill efterlikna dina erfarenheter. Du spelar stor roll, Inger!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Marten88
          Även jag är på gång med en återstart av ett akvarie efter att det drabbats av cyano. Jag måste delvis skylla ifrån mig då det i över ett år sedan starten fungerat fint, men efter att mina hjälpsamma föräldrar under två veckor passat och matat fiskarna kom cyano som ett brev på posten, det och värmen. (Så även i ett fungerande kar är mängden mat av betydelse, även detta sång för kören). Vet däremot inte om Augustivärmen ca 30 grader mot normalt 26 grader i karet, har någon betydelse men det kanske någon här kan svara på?
          /Johan
          Halloj Johan! Fan, att jag missade dig och alla andra på kräftskivan...
          Cyano har jag ytterst liten erfarenhet av - skiten brukar ibland dyka upp i nystartade kar (för min del) och försvinner oftast efter ett par veckor eller månader med envis negligering av ljus (man får köra punktbelysning med led istället för konventionell belysning) och ett ställningstagande att; "detta kommer att ta sin tid"... Inga mediciner, medikamenter eller andra kemiska åtgärder - bara "naturlig" vänatn. Trist va..?

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Du verkar var på G i kväll

            Nu har vi flyttat och renovering fas 1 är klar. Vi flyttade till ett mindre hus och jag kan konstatera att det finns inte en ledig yta för något akvarium för närvarande. Får se om det kommer fram någon med tiden.

            Det jag skulle kunna tänka mig att dra igång är ett kar med Apisto från de lite mer höglänta delarna, fiskar som är nöjda med en temperatur runt 20 grader, detta delvis beroende på att vi har ventilation med kyla i huset numera, blir aldrig varmare än 23 grader. Lite dumt då att ha ett kar med plattfiskar som ska ha 30 grader.

            Jag får bida min tid och se om lusten kommer tillbaka.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Halloj Johan! Fan, att jag missade dig och alla andra på kräftskivan...
              Cyano har jag ytterst liten erfarenhet av - skiten brukar ibland dyka upp i nystartade kar (för min del) och försvinner oftast efter ett par veckor eller månader med envis negligering av ljus (man får köra punktbelysning med led istället för konventionell belysning) och ett ställningstagande att; "detta kommer att ta sin tid"... Inga mediciner, medikamenter eller andra kemiska åtgärder - bara "naturlig" vänatn. Trist va..?
              Ja det var synd att du missade kräftskivan, det var överlag lite klen uppslutning men vi som var där hade det fint. Det går ju nästan inte att misslyckas med kräftor, öl, vin och akvarietjöt.
              Lite av din Windelöv hamnade via Pia hemma hos mig. Den gör sig fint, kraftig och friskt grön. Tack.
              Angående cyanon (det är inte i det karet jag petade ner din Windelöv)har jag kört mörkläggning men jag har bestämt mig för torrläggning, helt ny design och omstart men tjurigt håller jag kvar vid mina Regnbågar. Inga medikamenter här.
              /Johan
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av Marten88
                Ja det var synd att du missade kräftskivan, det var överlag lite klen uppslutning men vi som var där hade det fint. Det går ju nästan inte att misslyckas med kräftor, öl, vin och akvarietjöt.
                Lite av din Windelöv hamnade via Pia hemma hos mig. Den gör sig fint, kraftig och friskt grön. Tack.
                Angående cyanon (det är inte i det karet jag petade ner din Windelöv)har jag kört mörkläggning men jag har bestämt mig för torrläggning, helt ny design och omstart men tjurigt håller jag kvar vid mina Regnbågar. Inga medikamenter här.
                /Johan
                Jag har själv lite dåligt samvete för den missade kräftskivan. Men jag hade faktiskt inte mindre än tre och ett halvt gig uppe i Stockholm samma kväll så det gick inte. Jag tycker vi bestämmer så här; att alla musiker som har spelning också har giltigt förfall på Zoopet Västs träffar...

                Angående cyano så tror jag också att klimatet har en rejäl påverkan!
                Jag fick en formidabel matta av skiten i två av tre kar den här sommaren. Sedan tycktes det som om eländet dog ut av sig själv, bara för att ersättas av ett kraftigt viitvatten.
                Vad som krävdes för att få klart vatten igen var helt enkelt att krama ur filtret, sedan var man på banan igen!

                Emellertid har jag fortfarande problem med angripna fenor på mina B. cupido. Vet inte riktigt vad jag skall göra med det, men salt är det enda som verkar fungera, så om det inte ger sig kommer samtliga att stegvis få vänja sig vid bräckvatten för en tid. Det haar funkat på två av tre! Den tredje (som var värst angripen) var på god väg att tillfriskna, men tyvärr hoppade den ur sjukstugan dagen innan jag tänkte lägga tillbaka den i huvudakvariet. Den hade nog blivit bra om den haft vett att hålla sig kvar under vatten...

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Härligt att se er här, Boys!
                  Jag är i "gig-mode" just nu (what else en fredagkväll..?) och får kolla in era inlägg mer ingående imorgon - och svara om det överhuvudtaget finns något vettigt jag kan komma med... Troligtvis inte!
                  Gôtt att ni var med en stund här iallafall.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Tack för det Christian!
                    Ja, goda, väl balanserade och beskrivande råd och tips är A och O, tror jag!
                    För min del är, över 40 års efrafarenhet av akvaristik, inget som man vill "gömmma undan" och glida runt i lönndom med.
                    Jag dissar inga nya rön och förhållningssätt när det gäller ingångsvärden och medikamenter - jag förstår att man arbetar mer och mer med siffror och mätresultat och ser allt mindre på hur faktiska "synresultat" på de fiskar man väljer att ha i sitt kar, spelar roll.
                    Jag vet också att jag framstår som en stofil, en gammal gubbjävel, en oskön, omodern "långsam" relik - tråkig, trist och "tålamodskrävande" magister, i den lägsta av elevinitiation...
                    Trots detta skulle jag kunna skriva artiklar, ja rentav - spaltmeter av "avhandlingar" - skulle vilja entusiasmera och inspirera i text och bilder om allt från Tanganyika- till SA-ciklider, deras miljöer och beteende.
                    Det finns dock inte plats på forum som Zoopet att göra detta, intresset är för snävt och platsen för liten...
                    Men, jag är glad att få medverka på detta formidabla forum - och att få höja rösten då och då...
                    Vill bara säga att jag längtar riktigt för att få en sån där text där du grottar ner dig men inredning och beteende....oavsett världsdel...
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Vill bara säga att jag längtar riktigt för att få en sån där text där du grottar ner dig men inredning och beteende....oavsett världsdel...
                      Jodå, det kommer!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Åh, så bra
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Haha!
                          När jag haft snäckskalslekare förr om åren, speciellt multifasciatus och liknande, har jag märkt att det är en fördel om man tänker "snäckskalsbädd", alltså flera lager med snäckskal så att de verkligen kan rumstera runt bland dessa. Har man för få snäckskal blir det oftast stora gropar i sanden med endast något eller ett par snäckskal längst ner.
                          Får de en rejäl snäckskalsbädd drar kolonibeteendet lättare igång och de beter sig mindre "grop-revir-mässigt".
                          Jag skulle nog minst dubbla antalet snäckskal du har, eller lägga de på en mindre yta så du får 3-4 våningar!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av simpson
                            Jag skulle nog minst dubbla antalet snäckskal du har, eller lägga de på en mindre yta så du får 3-4 våningar!
                            Visst!
                            Jag har dragit i 45 snäckskal, så det dubbla skulle lätt få plats och bli riktigt bra.
                            Skall skaffa hem ett antal skal till.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Du verkar var på G i kväll

                              Nu har vi flyttat och renovering fas 1 är klar. Vi flyttade till ett mindre hus och jag kan konstatera att det finns inte en ledig yta för något akvarium för närvarande. Får se om det kommer fram någon med tiden.

                              Det jag skulle kunna tänka mig att dra igång är ett kar med Apisto från de lite mer höglänta delarna, fiskar som är nöjda med en temperatur runt 20 grader, detta delvis beroende på att vi har ventilation med kyla i huset numera, blir aldrig varmare än 23 grader. Lite dumt då att ha ett kar med plattfiskar som ska ha 30 grader.

                              Jag får bida min tid och se om lusten kommer tillbaka.
                              Sorry, Maths, jag glömde änna av att svara dig - vill bara säga att jag hoppas att du kan hitta både plats och lust att dra igång något läckert kar!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jahapp, det gick ju hyfsat snabbt ändå - 11 dagar från isläpp, så var de första ynglen framme.
                                Jag har haft det på känn några dygn då det typiska hoppandet mellan snäckskalen, som honorna pysslar med när de vaktar ägg och yngel, börjar bli en synlig åtgärd då någon fara (jag) närmar sig.
                                Detta gör de för att finta en eventuell inkräktare att attackera fel skal.
                                Ett typiskt kännetecken är dock på vilket sätt snäckskalet är preparerat. De gräver runt snäckskalet så att öppningen hamnar i en viss vinkel, och sedan ordnar de till så att ingången optimeras för honans egen kropp, och detta görs genom att bygga om öppningen med sand både i och utanför snäckskalet - syns tydligt på bilden, där vi även ser de små ynglen en bit in.
                                Vinkeln på snäckskalet kontra rutan gjorde att jag fick en ganska suddig bild - men ändå.
                                Nu är cirkusen igång...
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 September 2015, 11:20.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...