Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Webo
    Kul med lite nytt att titta på i väntan på det stora ska bli klart :-)
    Ja, jag kunde liksom inte hålla mig. Pia var här i lördags och hämtade ett lass med växter, rötter och lite fisk.
    Jag fick röjt undan där det lilla karet stod för att göra lite jobbplats, men det kändes trist att inte ha något kar igång så jag beslöt mig för att dra igång ett multis-kar. Dessa ciklider är ju så himla lätta och tacksamma att bara låta gå bland snäckskal och sand, de sköter sig själva mer eller mindre - och sedan blir det en liten skön koloni att njuta av.
    Men i det stora karet blir det SA!

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Vad roligt för dig!
      Bra val! (Fast jag hade nog valt similis)

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        Roligt! Multisar är en underhållande fisk att sitta och titta på. Bra val!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          Ursprungligen postat av ansjo
          Vi har även detta: http://www.planted-aquarium.de som vi snackade om sist...
          Blir tyvärr inte något 2016. Husdjursföretagen i Tyskland (säkert samma läge i andra länder) har dåligt med pengar så för 2016 så väljer de att bara satsa på Interzoo
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Blir tyvärr inte något 2016. Husdjursföretagen i Tyskland (säkert samma läge i andra länder) har dåligt med pengar så för 2016 så väljer de att bara satsa på Interzoo

            Mycket tråkigt
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Vad roligt för dig!
              Bra val! (Fast jag hade nog valt similis)
              Japp, similis är grymt fina med sin lite tydligare, randiga teckning. Nu fanns multisarna tillgängliga, och de är för jädra goa de också.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                Roligt! Multisar är en underhållande fisk att sitta och titta på. Bra val!
                Ja, underhållande är bara förnamnet! Det här karet blir gôtt att liksom bara sitta framför och låta sig roas.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Skall bli gott att få komma och titta sen när det är en stor koloni som har yngel i alla åldrar så som prinsessorna hade det
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Skall bli gott att få komma och titta sen när det är en stor koloni som har yngel i alla åldrar så som prinsessorna hade det
                    Absolut, klart du skall komma och kika!
                    Jag fick plocka upp dessa fyra själv i shopen; "Du vet var dom finns och hur man gör", och trots att det är hyfsat svårt att se könsskillnader på dom så var det ändå lätt att plocka två hanar och två honor.
                    De har liksom delat upp sig, två och två, i varsin ände på karet - och antagligen kan det vara idé att låta dessa två "par" göra sin grej nu, men jag funderar på ytterligare några till... Vi får se.
                    Jag drog i 45 snäckskal, men ploppar nog ner ytterligare cirka 20 stycken.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Det är bra om de får lite extra snäckskal men nu men så många kanske de kan ha både hus, sommarstuga och fjällstuga utan det blir trångt mellan tomterna
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Det är bra om de får lite extra snäckskal men nu men så många kanske de kan ha både hus, sommarstuga och fjällstuga utan det blir trångt mellan tomterna
                        Haha!
                        När jag haft snäckskalslekare förr om åren, speciellt multifasciatus och liknande, har jag märkt att det är en fördel om man tänker "snäckskalsbädd", alltså flera lager med snäckskal så att de verkligen kan rumstera runt bland dessa. Har man för få snäckskal blir det oftast stora gropar i sanden med endast något eller ett par snäckskal längst ner.
                        Får de en rejäl snäckskalsbädd drar kolonibeteendet lättare igång och de beter sig mindre "grop-revir-mässigt".

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jag ser titt som tätt inlägg där man undrar lite hur lång tid det tar innan vattnet klarnar upp efter en fullständig nystart.
                          Ett litet multis-kar på 112 liter startades upp i onsdags, med den i särklass jobbigaste sanden man kan tänka sig när det gäller "dimmighet" - kalkhaltig ciklidsand.
                          Efter några timmar av sköljande av ciklidsanden blev vattnet, trots detta, nästan helt vitt och mjölkigt. Nu tre dagar senare har vattnet klarnat upp riktigt fint. Det är fortfarande lite dimmigt, men om ytterligare ett par tre dagar tror jag att vattnet skall vara crystal clear!
                          Filtret, som är gömt bakom ett fack av slimline i högra hörnet, är (av någon underlig anledning... Jag är ju Eheimanvändare) ett Fluval med skalle, skumgummifilter och en behållare med keramikringar. Detta filter fungerar mycket bra och är mer eller mindre ljudlöst - så, bra där Fluval.
                          Nu är det endast två "par" multisar i karet, och de har delat upp sig två och två. Man skulle nog kunna tänka sig att addera några till, men jag skall vänta ut dom och se vad som händer. Detta för att se om det kan bildas två kolonistammar.
                          Att vänta ut en sådan utveckling kan verka dödstrist, men de få som följer den här tråden känner mig hyfsat väl och vet att tålamod är något som betalar sig längre fram - det blir med andra ord roligare längre fram, och mindre problem i karet - lite långsiktigt tänkt, sådär...
                          Nåväl, gubbtrix åsido, här är ett par bilder på karet som det ser ut just nu. De två "paren" (jag vet inte riktigt hur det utvecklar sig) verkar vara vid god vigör och det ser ut som att det kan bli action så småningom, ett gott tecken är honornas något mörkare färgdräkt, vilket betyder att de snart går i "shell mode".
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 September 2015, 18:26.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Vi kan göra såhär; i och med att väldigt få, som oförhappandes, kikar in här i tråden nu för tiden, som inte har läst hela skiten, kanske undrar hur det är möjligt att "crash-course-starta" ett litet enkelt Tanganyika-kar på det här sättet, och få det att fungera utan de vanliga farhågorna som nitritspikar och diverse andra uppstartsproblerm?
                            Det kan inte uppstå problem om man förbereder sig - inte ett enda problem!
                            Ett kar som detta jag startat upp här, är det enklast tänkbara i Tanganyikasammanhang.
                            Jag har fokuserat på arten som skall vara i just detta kar och skapat en hyfsat god grogrund för initial trivsel - snäckskal, sand och utrymme.
                            Man vill gärna ha "action" direkt och se någon typ av "resultat" omedelbart, men detta är akvaristikens största fiende - TID är akvaristikens främste bundsförvant!


                            Får de fyra små multisarna någon mat, nu såhär i början?
                            Ja, de får mat.
                            Första dagen fick de en "knivsudd" frusen artemia - de åt ingenting (ganska vanligt för ciklider som precis blivit introducerade i ett kar) och jag uteslöt mat dag två.
                            Idag doppade jag ner en ytterst liten "fingertoppsklick" med frusen artemia, och nu så jädrar - det var kanske fyra, fem artemiabitar till var och en - och de åt upp allt!
                            Gör man på detta sätt, kanske till och med gör det varannan dag, så uppstår inte bekymret med nitratspikar och diverse annat, som är så vanligt förekommande "barnsjukldomar" vi läser om här på forumet.
                            Efter några veckor, någon månad har karet satt sig och du behöver inte spruta i diverse svindyra dekokter för att "hinna före" processen i ett friskt och välskött akvarium.




                            Jag vet att jag sjunger för kören på detta forum - att "alla" som läser det jag skriver redan vet och är införstådda med basfakta.
                            Jag vill dock rikta mig till en och annan som mot all förmodan tittar in här i tråden och kanske undrar vad som händer... (troligvis inte...)




                            Du som undrar; fråga gärna, medverka, delge dina erfarenheter - och bara var... akvarist!

                            Kommentar

                            • admin
                              Christian Alfredsson

                              • November 2004
                              • 11215

                              Mycket bra skrivet. Jag satte upp fyra nya kar i våras, har sakta dragit igång dem, matat lite och inte en fisk har omkommit. Dessa råd är superviktiga.
                              Christian Alfredsson
                              Tekniskt ansvarig Zoopet

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Mats, vid det här laget så vet du att jag följer din tråd hela tiden. Jag är i ungefär i samma "sits" som vad du är i just nu. Skillnaden är, att jag har - i stället för multisar viltfångade svärdbärare. Så himla vackra
                                Dessa går nu i mitt nystartade (omstartade) 125L. Tog en massa gojs och vatten från regnbågskaret till uppstart.
                                Beställde 3+4, men Akvarieteknik skickade endast 10 av dessa, så nu har jag 3+7 i stället. Bara att hålla tummar och mata ytterst sparsamt nu den första tiden för att undvika nitritspik.

                                Sen i min egen tråd, så ids jag nästan inte att uppdatera längre (bara om lite datorproblem då).

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...