Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Fredagsfilmer gillas .

    //Inger
    Ja, nu börjar jag bli redigt sugen på en liten snutt själv!
    Bara ner med labbarna i burken, röja - ett glas rött, och så filma. Låter nästan som en fredagskväll!

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja, nu börjar jag bli redigt sugen på en liten snutt själv!
      Bara ner med labbarna i burken, röja - ett glas rött, och så filma. Låter nästan som en fredagskväll!
      Det gör det!
      Själv skall jag nog dona lite med en Eheim 2080! Och flytta ett kar... Var fan skall jag ställa det???

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Det gör det!
        Själv skall jag nog dona lite med en Eheim 2080! Och flytta ett kar... Var fan skall jag ställa det???
        Japp, gôtt med en spelledig fredag (imorgon kväll öser det på igen) och varför inte hänga lite framför lillbaljan, så säg?
        Köpte du det där filtret med den kärvande kasetten?

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Japp, gôtt med en spelledig fredag (imorgon kväll öser det på igen) och varför inte hänga lite framför lillbaljan, så säg?
          Köpte du det där filtret med den kärvande kasetten?
          Nej, det får han behålla. Tommy klarar sig med vad han har säger han, så jag tror jag slår till på det andra som skall vara fullt fungerande! Hoppas han kan tänka sig att låta mig provlyssna hur mycket det låter! Han påstår att det skall vara tystare än 2260...

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Nej, det får han behålla. Tommy klarar sig med vad han har säger han, så jag tror jag slår till på det andra som skall vara fullt fungerande! Hoppas han kan tänka sig att låta mig provlyssna hur mycket det låter! Han påstår att det skall vara tystare än 2260...
            Mmmm... du får helt enkelt kolla!
            Jag tror inte att man kan generalisera på det viset och säga att ett 2080 är tystare än ett 2260...
            Jag gav ju bort mitt 2080 för att det brummade alldeles för störande - medans alla mina 2250- och 2260-filter varit, i stort sett, käfttysta, driftsäkra och ytterst effektiva.
            Ibland har man tur, och ibland otur - jag hade nog oflyt med mitt 2080 bara - och en jävla tur med mina trygga "tunnor".

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              En sak är säker. Placering betyder allt. Har inte varit hundra nöjd med ljudnivån på mina JBL. Från och med idag står dem direkt på golvet under karet. Vips och dem är helt tysta.


              En annan sak Mats. Har letat efter ledpuckarna på Ikea som du tipsade om men hittar dem inte. Du minns inte vad dem heter?
              Senast redigerad av Tommy Vestlie; 29 May 2015, 18:09.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Tror att det är den här, som även jag hade i mitt Discuskar.

                Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Tror att det är den här, som även jag hade i mitt Discuskar.

                  Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


                  //Inger
                  Super, tack Inger. Hur många hade du och hur stort var karet? Hade du även annan belysning?
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    En sak är säker. Placering betyder allt. Har inte varit hundra nöjd med ljudnivån på mina JBL. Från och med idag står dem direkt på golvet under karet. Vips och dem är helt tysta.


                    En annan sak Mats. Har letat efter ledpuckarna på Ikea som du tipsade om men hittar dem inte. Du minns inte vad dem heter?
                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Tror att det är den här, som även jag hade i mitt Discuskar.

                    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


                    //Inger
                    Absolut är det så att placeringen av filtren i rummet spelar stor roll. Vi hade en lång diskussion om detta för många år sedan i någon tråd.
                    Faktum är att man kan gå omkring i ett rum (där det finns ett filter) och hitta mer ljudliga, och helt tysta akustiska "ljudfickor" beroende på var i rummet man befinner sig.
                    Jag hade nog lite otur med mitt 2080, för det filtret hade ett faktiskt brum i sig. Däremot har jag haft en jädrans tur med mina 2250- och 2260-tunnor genom åren - har aldrig krånglat, fungerat felfritt, varit ytterst driftsäkra, effektiva och tysta.
                    De enda "problem" jag haft med dessa filter är att jag fått titta på utflöde samt lägga handen på skallarna för att känna att de är igång...
                    Tommy, hittar du ett läge, en placering där dina filter upplevs som tysta så är det bara att köra på!

                    Jag tror att länken Inger visar på "puckarna" är en nyare variant av dom jag har. Kolla länken, eller bara sök på "led-belysning" på ikeas sida.
                    Det skall bli förbaskat spännande att se hur du sätter ditt nya, fina 720-kar, Tommy!

                    Nu har jag rensat ur lite grönt i lille-karet... Fan, allt satt ihopväxt så jag fick verkligen bryta loss en massa java. Jag fick staga upp den kvarvarande java-"massan" med några pinnar så att det bildades mörka "grottor" av växtlighet undertill. Sedan slängde jag en redig (men snygg) Windelöv-klump som satt fast på vänstersidan - gjorde nästan ont att fimpa den bollen.
                    Så nu är karet en aning mer öppet - men ser ju ut som ett bombnedslag.

                    Vi är väl ändå förlåtande här på forumet, eller hur?, så när jag tar en filmsnutt senare när det mörknat lite, så får ni vara snälla mot Farbror Bryzell och inte skratta för högt åt eländet. Men, bolivianerna kilar glatt ut och in bland de nya ytorna, och det är det viktigaste!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Så är det Mats, dessa puckar är lite nyare än dom vi hade/har - två färgvarianter dessutom .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Så är det Mats, dessa puckar är lite nyare än dom vi hade/har - två färgvarianter dessutom .

                        //Inger
                        Bra där, Inger! Hoppas Tommy får syn på detta vid tillfälle, om han kikar in.
                        Just puckarnas tid är väl förbi för min del - blir ledramper till storbaljan. Men till konventionella kar funkar puckarna fantastiskt bra.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Bra där, Inger! Hoppas Tommy får syn på detta vid tillfälle, om han kikar in.
                          Just puckarnas tid är väl förbi för min del - blir ledramper till storbaljan. Men till konventionella kar funkar puckarna fantastiskt bra.
                          Inga puckar mer för mig heller, blev för mycket kablar att hålla reda på (otålig som jag är) . Men jag tyckte att mitt "sesskar" blev himla snyggt just med dessa puckar .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Inga puckar mer för mig heller, blev för mycket kablar att hålla reda på (otålig som jag är) . Men jag tyckte att mitt "sesskar" blev himla snyggt just med dessa puckar .

                            //Inger
                            Håller med dig! Det var verkligen fint!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Håller med dig! Det var verkligen fint!
                              Ditt med, som jag försökte att härma .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Ditt med, som jag försökte att härma .

                                //Inger
                                Naaaw! Det lyckades du bra med, Inger!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...