Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Lekkon, barbotten, svampfilter. :-) Hur du än gör kommer du behöva byta vatten ofta dock. Täck för 3 av 4 sidor på karet.

    Nu är inte jag Herr Bryzell men jag svarade ändå. ;D
    Mer frekvent en två ggr i veckan som jag gör idag?
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Lekkon, barbotten, svampfilter. :-) Hur du än gör kommer du behöva byta vatten ofta dock. Täck för 3 av 4 sidor på karet.

      Nu är inte jag Herr Bryzell men jag svarade ändå. ;D
      Ytterligare en fundering: Vad är det som gör att man normalt rekommenderar detta för lekpar? Diskus leker ju trots allt även i inredda kar? Beror det på att karen normalt sätt är så pass små? Dvs som jag nu tänker, två fisk på 120 liter vilket ställer extra krav på skötsel eller är det så att lekparen ställer extra höga krav?

      Jag vet ju tex att det kar jag har idag ur en diskus trivsel aspekt inte är optimalt men jag löser det genom extra filtrering och noggrant skötsel.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Mer frekvent en två ggr i veckan som jag gör idag?
        Räkna med 3-5 om du vill hålla deras magar tjocka hela tiden. Du har inte alls samma kapacitet av filtreing vilket antagligne gör att man måste byta oftare pga det, sen är det som sagt en väldigt mycket mindre volym vatten. Du har heller inga växter som äter nitrat. Odlare som sagt de byter vatten extreeeeeeeemt ofta.
        Senast redigerad av Einarsson; 10 May 2015, 14:45.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
          Ytterligare en fundering: Vad är det som gör att man normalt rekommenderar detta för lekpar? Diskus leker ju trots allt även i inredda kar? Beror det på att karen normalt sätt är så pass små? Dvs som jag nu tänker, två fisk på 120 liter vilket ställer extra krav på skötsel eller är det så att lekparen ställer extra höga krav?

          Jag vet ju tex att det kar jag har idag ur en diskus trivsel aspekt inte är optimalt men jag löser det genom extra filtrering och noggrant skötsel.
          Man har oinredda av anledningen at det ska vara väldigt enkelt att suga upp överbliven mat och skit. Enklare att hålla det tipptopp rent.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
            Mer frekvent en två ggr i veckan som jag gör idag?
            Varför svampfilter?
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Lätt att göra rent och syresätter rejält utan att du behöver ha massa cirkulation i vattnet. Men det är klart du kan ha ytterfilter också.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Einarsson
                Lätt att göra rent och syresätter rejält utan att du behöver ha massa cirkulation i vattnet. Men det är klart du kan ha ytterfilter också.
                Toppen, tack för att du tog dig tid ett svara på alla mina frågor.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                  Toppen, tack för att du tog dig tid ett svara på alla mina frågor.
                  Det är väl därför vi är här? För att ställa och svara på frågor. Nästan iaf. Hur som helst, det är klart du kan göra ett "lekkar" på samma sätt som man gör i ett sällskapskar egentligen, men när det väl kommer till stadiet då yngel kommer är det nog lättare att det så tomt så möjligt så att yngel och föräldrar lättare kan hitta varandra osv.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Det är väl därför vi är här? För att ställa och svara på frågor. Nästan iaf. Hur som helst, det är klart du kan göra ett "lekkar" på samma sätt som man gör i ett sällskapskar egentligen, men när det väl kommer till stadiet då yngel kommer är det nog lättare att det så tomt så möjligt så att yngel och föräldrar lättare kan hitta varandra osv.
                    Vad tror du om att köra med Juwels inbyggda plus ett svampfilter? på så sätt så kan man rengöra ett i taget.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Vad tror du om att köra med Juwels inbyggda plus ett svampfilter? på så sätt så kan man rengöra ett i taget.
                      Det låter som en grym idé när det ändå redan finns ett inbyggt filter. Finns ingen anledning att inte använda det. Och så komplettera med svampfilter för rejäl syresättning.

                      En del, som vill ha växter ändå i, men ändå ha ren botten för enkelheten när man ska suga upp skitn, de kör faktiskt med växterna i krukor, kanske intes å jäkla snyggt, men det fungerar.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Det låter som en grym idé när det ändå redan finns ett inbyggt filter. Finns ingen anledning att inte använda det. Och så komplettera med svampfilter för rejäl syresättning.

                        En del, som vill ha växter ändå i, men ändå ha ren botten för enkelheten när man ska suga upp skitn, de kör faktiskt med växterna i krukor, kanske intes å jäkla snyggt, men det fungerar.
                        Är på Hornbach nu och det ända dem har är JBL Prosilent TekAir för 80l. Kanske duger tillsammans med Juwels innerfilter?
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Funkar säkert, annars kan du ju ringa Tony och fråga om han kan skicka ett. Fast ha när ju bortrest iofs.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Funkar säkert, annars kan du ju ringa Tony och fråga om han kan skicka ett. Fast ha när ju bortrest iofs.
                            Kom precis på att det är Mats tråd vi tjattrar sönder, sorry Mats, rader gärna om du vill.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Skulle nog hoppa över Juwelfiltret, det blir för mycket fart på vattnet, när och om diskusarna får fram en kull.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Skulle nog hoppa över Juwelfiltret, det blir för mycket fart på vattnet, när och om diskusarna får fram en kull.
                                Kan stänga av det då iofs.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...