Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Tack för svar. Tänkte åka och köpa några testskott under helgen. Matar väldigt varierat idag med torkat, fryst, grönt, flingor, granulat etc vilket jag gjort från start. Alla individers äter allt dem får utan undantag så varför inte komplettera med levande
    Ja, stor variation öppnar liksom för att de lättare äter "vad som helst".
    Fryst artemia är stapelvara för min del, ligger alltid ett rejält paket i frysen (finns stora fina förpackningar på Herkules, där jag förstår att du handlar titt som tätt), och sedan mixarna som man själv gör, med allehanda ingredienser.
    Så, absolut, Tommy - kör lite levande också, det går alltid hem!

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja, stor variation öppnar liksom för att de lättare äter "vad som helst".
      Fryst artemia är stapelvara för min del, ligger alltid ett rejält paket i frysen (finns stora fina förpackningar på Herkules, där jag förstår att du handlar titt som tätt), och sedan mixarna som man själv gör, med allehanda ingredienser.
      Så, absolut, Tommy - kör lite levande också, det går alltid hem!
      Yes, köper också fryst artemia från Herkules, de små paketen som säljs i andra zoo affärer tar slut på ett nafs.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Först får man önska herrn en trevlig fredagskväll. När det så är gjort så kanske man även lite ödmjukt kan få ställa en fråga:

        Har läst på en del ställen att det är tabu att blanda odlat med VF. Ligger det något i detta eller är det ännu ett av tusen regler som någon hittat på? (som är till för att brytas)
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Om jag får lägga mig i så tycker jag det rentav är önskvärt att blanda in VF i sina odlade bestånd, för att på så vis fräscha upp genbanken!

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Om jag får lägga mig i så tycker jag det rentav är önskvärt att blanda in VF i sina odlade bestånd, för att på så vis fräscha upp genbanken!
            Tror inte Mats har några problem med att vi umgås lite i hans tråd . Vad jag har läst är att odlade kontra VF bär på rätt stora skillnader i det bakteriella varpå risken för sjukdomar är stor när det får gå tillsammans. Dags att ringa mythbusters?
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Man kan ju fasa in dem lite försiktigt, köra dem i karantän ett tag med vatten från huvudakvariet!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj Boys!
                Är hemma en sväng för att softa inför helgens mässa; FUZZ Guitar Show, som jag är med och arrangerar (så fick jag det sagt).
                Givetvis skall ni gagga loss här i tråden - feel free!
                Jag har inte blandat vf och odlade discusar, men känner rent instinktivt att det inte borde vara några större bekymmer.
                Grejen man funderar på är just det som nämnts tidigare, bakterieflora o.s.v. Men vi får ju också tänka på alla de "instanser" med karantän, avmaskning och en uppsjö andra åtgärder vf- discus går igenom innan de släpps till kund.
                Som sagt, jag har inte haft tillfälle att blanda, men tror att det går bra!

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Halloj Boys!
                  Är hemma en sväng för att softa inför helgens mässa; FUZZ Guitar Show, som jag är med och arrangerar (så fick jag det sagt).
                  Givetvis skall ni gagga loss här i tråden - feel free!
                  Jag har inte blandat vf och odlade discusar, men känner rent instinktivt att det inte borde vara några större bekymmer.
                  Grejen man funderar på är just det som nämnts tidigare, bakterieflora o.s.v. Men vi får ju också tänka på alla de "instanser" med karantän, avmaskning och en uppsjö andra åtgärder vf- discus går igenom innan de släpps till kund.
                  Som sagt, jag har inte haft tillfälle att blanda, men tror att det går bra!
                  http://aquazoo.se/index.php?id_produ...roller=product
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Jävlars, jag kunde inte se någon bild på dom. Skall du köpa? Hur många?


                    Edit: cuipeuorna alltså.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 May 2015, 22:33.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Boys!
                      Är hemma en sväng för att softa inför helgens mässa; FUZZ Guitar Show, som jag är med och arrangerar (så fick jag det sagt).
                      Givetvis skall ni gagga loss här i tråden - feel free!
                      Jag har inte blandat vf och odlade discusar, men känner rent instinktivt att det inte borde vara några större bekymmer.
                      Grejen man funderar på är just det som nämnts tidigare, bakterieflora o.s.v. Men vi får ju också tänka på alla de "instanser" med karantän, avmaskning och en uppsjö andra åtgärder vf- discus går igenom innan de släpps till kund.
                      Som sagt, jag har inte haft tillfälle att blanda, men tror att det går bra!
                      Jag menar att om man kör VF i karantän med begagnat vatten från den odlade gruppens akvarium, så borde väl ändå bakteriefloran hos VF:arna komma att likna den hos de odlade med tiden, eller tänker jag fel nu?

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jävlars, jag kunde inte se någon bild på dom. Skall du köpa? Hur många?
                        Finns lika många själv till varför jag inte borde köpa som det finns diskusar på denna planet. Ett väldigt bra sådant är att jag redan har 6 (troligen snart 5 eftersom jag ger de mindre som vår herre sorterat ut en chans i nya grupper och nya kar) i mitt 240 kar. (Har dock inte upplevt några alls problem med detta eller fler som jag haft eftersom jag sköter det sjukt noggrant plus har överdimensionerat filtrering etc rätt kraftigt)

                        Men som sagt borde absolut inte, men just dessa var det jag sökte när jag köpte det senaste paret från Tony och man blir ju bara så galet sugen. I mitt tycke så finns det inga vackrare diskar än detta.
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Finns lika många själv till varför jag inte borde köpa som det finns diskusar på denna planet. Ett väldigt bra sådant är att jag redan har 6 (troligen snart 5 eftersom jag ger de mindre som vår herre sorterat ut en chans i nya grupper och nya kar) i mitt 240 kar. (Har dock inte upplevt några alls problem med detta eller fler som jag haft eftersom jag sköter det sjukt noggrant plus har överdimensionerat filtrering etc rätt kraftigt)

                          Men som sagt borde absolut inte, men just dessa var det jag sökte när jag köpte det senaste paret från Tony och man blir ju bara så galet sugen. I mitt tycke så finns det inga vackrare diskar än detta.
                          Cuipeuorna är mina favoriter också, och det är sådana det blir för min del, när det är dags.
                          Jag skall inte peta i hur du skall göra, men jag hade nog köpt en större grupp och satt dom i ett eget (stort) kar - för att strama åt och dra till looken och feelingen på det hela. Men, det är jag det - gå på din magkänsla, Tommy!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Cuipeuorna är mina favoriter också, och det är sådana det blir för min del, när det är dags.
                            Jag skall inte peta i hur du skall göra, men jag hade nog köpt en större grupp och satt dom i ett eget (stort) kar - för att strama åt och dra till looken och feelingen på det hela. Men, det är jag det - gå på din magkänsla, Tommy!
                            Det är definitivt så det borde vara, då kommer en fisk som detta verkligen till sin rätta. Men det finns inte tid och utrymme för ytterligare ett kar, så det kloka i detta läge är att åka dit i morgon, titta, fotografera för att sedan åka hem och njuta av skönheterna som redan går här hemma.

                            Det har gått över förväntan med karet hemma och dess invånare trots att man är nybörjare så det vore korkat att förstöra detta genom ett inköpsbeslut som tas i hjärtat utan först få passera hjärnan.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Bästa Herr Bryzell (Nu är jag här med mina frågor igen)

                              Ett av helgens projekt är att dra igång ett 120 liters Lido till ett lekkar. Jag tänker mig ett kar med ett tunt laget finkornigt ljus sand, relativt lite cirkulation (eftersom diskus gärna drar sig tillbaka till lugnare vatten i samband med lek) ett lekdon och kanske en rot (mer för det estetiska).

                              Vad tror du om detta, skulle det kunna vara en ok uppsättning?

                              I övrigt vad skulle du säga vara optimal konfiguration av ett lekkar?
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                I övrigt vad skulle du säga vara optimal konfiguration av ett lekkar?
                                Lekkon, barbotten, svampfilter. :-) Hur du än gör kommer du behöva byta vatten ofta dock. Täck för 3 av 4 sidor på karet.

                                Nu är inte jag Herr Bryzell men jag svarade ändå. ;D
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...