Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Japp Marnat, jag förstår precis vad du menar - och jag tror mig veta vad det är som du upplever som "tungt".

    (Till dom som inte vet vad vi gaggar om här nu; ett mycket konkret exempel på var gyllene snittet skall sättas, kan man se på vår svenska flagga, exakt där den lodräta gula linjen skär den vågräta. Man delar upp rektangeln i tre lika delar och sätter snittet vid en tredjedel - för att uttrycka det enkelt.)

    Man kan dock förhålla sig var man vill på den tänkta lodräta linjen i ett kar - t.ex. lägga en utmärkande sten, rot eller växt på botten, eller hänga något mitt i eller vid ytan.
    I en kub minskar tredjedelarnas bred betänkligt och man få tänka i djupled också. Så, enligt GS lade jag en rot på höger sida som har en markant framskjutande gren - snittet är den denna gren börjar. Vad som kan kännas "tungt" eller "mycket" är antagligen den rot som jag satte sist i karet - och det är den som hänger på högersidan och delar upp vattenflödet - den sattes dit enbart för flödets skull, utan tanke på GS.
    Hej Max!

    Har ägnat en hel del av min lördag åt att njuta av denna tråd! Helt underbart härligt gäng som skriver! Vill lyfta frågan som PiaJo redan varit inne på: Går det att få sig en kurs i det här?
    ...skulle du skriva en bok med lite bilder och en enkel steg för steg guide, om precis det du skriver om här, så skulle jag hänga på låset för att köpa den!
    Ska fortsätta att läsa och njuta...bara liiite till, innan bingen kallar...

    Så glad i att ha hittat till zoopet!

    Kommentar

    • LightDisciple
      • April 2015
      • 162

      Ursprungligen postat av LightDisciple
      Har ägnat en hel del av min lördag åt att njuta av denna tråd! Helt underbart härligt gäng som skriver! Vill lyfta frågan som PiaJo redan varit inne på: Går det att få sig en kurs i det här?
      ...skulle du skriva en bok med lite bilder och en enkel steg för steg guide, om precis det du skriver om här, så skulle jag hänga på låset för att köpa den!
      Ska fortsätta att läsa och njuta...bara liiite till, innan bingen kallar...

      Så glad i att ha hittat till zoopet!
      Oj, nu känns det lite tokigt... Är helt ny på det här med bloggar och forum... Tänkte inte på att min kommentar skulle komma sisådär några år...och en hel da fakto-bok... senare!
      Fortsätter att läsa på sidan 14 i denna tråd och tar del av hela grundkursen en kommentar och sida i taget! Tack för att ni skriver!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Kunde inte låta bli att skriva index sidan till boken

        Ja, du Mats, ska vi?

        · Kaosinredning
        · Långsam uppstart
        · Filtrering kontra fisklast
        · Lukta på vattnet
        · Inga fingrar i karet
        · Mat, är inte flingor på burk
        · Grums, är något du vill ha
        · Efter två år är det inkört
        · Mediciner och andra saker man inte bör hälla ner i ett akvarium

        Med glimten i ögat
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • LightDisciple
          • April 2015
          • 162

          Ursprungligen postat av c90368
          Kunde inte låta bli att skriva index sidan till boken

          Ja, du Mats, ska vi?

          · Kaosinredning
          · Långsam uppstart
          · Filtrering kontra fisklast
          · Lukta på vattnet
          · Inga fingrar i karet
          · Mat, är inte flingor på burk
          · Grums, är något du vill ha
          · Efter två år är det inkört
          · Mediciner och andra saker man inte bör hälla ner i ett akvarium

          Med glimten i ögat
          Ja, nu har jag kommit till sidan 17 i denna lärorika, humoristiska och spännande "bok". Är kvar på första kapitlet om "kaosinredning" antar jag. Verkligen härlig läsning!
          Det kommer troligen ta flera år innan jag är framme i realtid! Alla fina länkar till andra trådar (lyckligtvis kortare än denna "tjoocka bok", he, he)...och så alla fina bilder det länkas till också. Det bli mycket sidoläsning och dräglande vid sidan av... Här får inget förfaras av allt godis!
          ...inte för att vara otrogen mot Max på något vis...
          Det här är helt klart den bästa blogg jag har läst! (See you later guys and girls! ...om några år eller så...)
          Nu är det sängen som gäller!
          ...och drömma om några riktigt fina kar...
          Tack för en härlig lördag!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av LightDisciple
            Hej Max!

            Har ägnat en hel del av min lördag åt att njuta av denna tråd! Helt underbart härligt gäng som skriver! Vill lyfta frågan som PiaJo redan varit inne på: Går det att få sig en kurs i det här?
            ...skulle du skriva en bok med lite bilder och en enkel steg för steg guide, om precis det du skriver om här, så skulle jag hänga på låset för att köpa den!
            Ska fortsätta att läsa och njuta...bara liiite till, innan bingen kallar...

            Så glad i att ha hittat till zoopet!
            Ursprungligen postat av LightDisciple
            Oj, nu känns det lite tokigt... Är helt ny på det här med bloggar och forum... Tänkte inte på att min kommentar skulle komma sisådär några år...och en hel da fakto-bok... senare!
            Fortsätter att läsa på sidan 14 i denna tråd och tar del av hela grundkursen en kommentar och sida i taget! Tack för att ni skriver!
            Ursprungligen postat av LightDisciple
            Ja, nu har jag kommit till sidan 17 i denna lärorika, humoristiska och spännande "bok". Är kvar på första kapitlet om "kaosinredning" antar jag. Verkligen härlig läsning!
            Det kommer troligen ta flera år innan jag är framme i realtid! Alla fina länkar till andra trådar (lyckligtvis kortare än denna "tjoocka bok", he, he)...och så alla fina bilder det länkas till också. Det bli mycket sidoläsning och dräglande vid sidan av... Här får inget förfaras av allt godis!
            ...inte för att vara otrogen mot Max på något vis...
            Det här är helt klart den bästa blogg jag har läst! (See you later guys and girls! ...om några år eller så...)
            Nu är det sängen som gäller!
            ...och drömma om några riktigt fina kar...
            Tack för en härlig lördag!
            Halloj!
            Vad kul att höra att du har hittat tråden, och tycker det är intressant att läsa igenom den.
            Tråden är lång och snårig, men det finns lite sköna grejer här och var.
            Jag har haft ett litet uppehåll det senaste året, men skall snart komma igång här i tråden igen - med det nya, lite större karet som är under uppbyggnad.
            Min intention är att dokumentera inredningsarbetet och sedan utvecklingen vidare i karet, så förhoppningsvis skall det bli många sidor till i tråden att kika på!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av c90368
              Kunde inte låta bli att skriva index sidan till boken

              Ja, du Mats, ska vi?

              · Kaosinredning
              · Långsam uppstart
              · Filtrering kontra fisklast
              · Lukta på vattnet
              · Inga fingrar i karet
              · Mat, är inte flingor på burk
              · Grums, är något du vill ha
              · Efter två år är det inkört
              · Mediciner och andra saker man inte bör hälla ner i ett akvarium

              Med glimten i ögat
              Härligt, Maths!

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Noterade i någons tråd ett samtal om levandefoder där du var involverad. Hittar inte den just nu så jag drar en fråga i din tråd istället. Vad har du för erfarenhet av köpt levandefoder, alltså tex levande tubifex som kan köpas i vissa Zoo affärer? Risker för att vara smittobärare etc?
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                  Noterade i någons tråd ett samtal om levandefoder där du var involverad. Hittar inte den just nu så jag drar en fråga i din tråd istället. Vad har du för erfarenhet av köpt levandefoder, alltså tex levande tubifex som kan köpas i vissa Zoo affärer? Risker för att vara smittobärare etc?
                  Om jag "känner" Mats rätt, så tror inte jag i alla fall att han någonsin har köpt levandefoder. Tror då hellre, att han fryser in det han hittar hemma i sin tunna/damm på sommaren . Fast jag kan såklart ha helt fel .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Precis min tanke med ....
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Precis min tanke med ....
                      Bra, då är vi överens, hoppas nu bara att inte Mats svarar något annat .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Halloj Boys & Girls!
                        Både nja och njä, jag brukar fånga käket levande mestadels, men det har funnits perioder då man helt enkelt inte har haft tillgång till ställen där detta har låtit sig göras.
                        För att svara på Tommys fråga så har det blivit mestadels vita mygglarver jag köpt i zooaffären, men en hel del annat smått och gott också - även tubifex. Jag kanske har haft en evinnerlig tur, men har aldrig råkat ut för någon kass levande föda jag köpt - inga smittor eller något annat som gjort fiskarna illa.
                        Nu var det dock länge sedan jag köpte levande, har (åter igen) haft tur att det funnits ställen i närheten där jag fångat käket.
                        Annars gör jag egna mixar på räkor, fisk och annat godis, och fryser in i storpack.

                        Kommentar

                        • timpin

                          • July 2013
                          • 94

                          Något jag brukade göra ages ago när jag fortfarande bodde hemma hos föräldrar var att ställa ut några hinkar vatten på ett undangömt ställe. Ställde ut dom sent på våren eller tidig sommar och lät vattnet unka till sig ordentligt. Efter några veckor var det fullt av mygglarver. Bara att håva upp och dumpa i karen. Mycket uppskattat!

                          Ställ det inte på altanen bara, vattnet luktar maskätet road kill efter ett tag

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av timpin
                            Något jag brukade göra ages ago när jag fortfarande bodde hemma hos föräldrar var att ställa ut några hinkar vatten på ett undangömt ställe. Ställde ut dom sent på våren eller tidig sommar och lät vattnet unka till sig ordentligt. Efter några veckor var det fullt av mygglarver. Bara att håva upp och dumpa i karen. Mycket uppskattat!

                            Ställ det inte på altanen bara, vattnet luktar maskätet road kill efter ett tag
                            Exactly!
                            Lite av det där snackade vi om i den här tråden nyligen:

                            Kommentar

                            • timpin

                              • July 2013
                              • 94

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Exactly!
                              Lite av det där snackade vi om i den här tråden nyligen:
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=161573
                              Aha du! Hade jag missat.. Jaja, repetition är aldrig fel!

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Halloj Boys & Girls!
                                Både nja och njä, jag brukar fånga käket levande mestadels, men det har funnits perioder då man helt enkelt inte har haft tillgång till ställen där detta har låtit sig göras.
                                För att svara på Tommys fråga så har det blivit mestadels vita mygglarver jag köpt i zooaffären, men en hel del annat smått och gott också - även tubifex. Jag kanske har haft en evinnerlig tur, men har aldrig råkat ut för någon kass levande föda jag köpt - inga smittor eller något annat som gjort fiskarna illa.
                                Nu var det dock länge sedan jag köpte levande, har (åter igen) haft tur att det funnits ställen i närheten där jag fångat käket.
                                Annars gör jag egna mixar på räkor, fisk och annat godis, och fryser in i storpack.
                                Tack för svar. Tänkte åka och köpa några testskott under helgen. Matar väldigt varierat idag med torkat, fryst, grönt, flingor, granulat etc vilket jag gjort från start. Alla individers äter allt dem får utan undantag så varför inte komplettera med levande
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...