Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ansjo
      Bäst idag
      Ursprungligen postat av Inger H
      .

      //Inger
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Visst är det en liten fin, subtil sägning? Det är en jävla rolig prick Bombi-Bitt-killen Stellan - topphumor, och är han bra skådis, eller är han bra skådis?

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        En av de bästa vi haft i landet
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Whoopsy-daisy, där var det nära att tråden fick kistlocket rejält fastspikat!
          Nä, nu blir det till att väcka den döde och uppdatera lite.

          Det är ganska kul att se att det är så många som blivit mulmifierade, här på forumet. Mulm (god sådan, givetvis), tillsammans med blad och småpinnar är ju något jag vurmat för genom åren här på forumet, så det är riktigt kul att se flera toppfina akvarister närma sig sig en godartad miljö i bottenskiktet.

          Tankarna på inredningen i karet - ja, 3 600-litaret alltså, bränner molande i hjärnan och många är de visioner som utspelar sig.
          Jag lutar mer och mer åt att inte ha så mycket, gränsande till inga, växter i karet. Jag har några rejäla Java- och Windeløv-plantor som vuxit till sig i 112-litaret, och det blir änna svårt att bara slänga dessa, så de får följa med till nya burken.
          Drar de igång så låter jag den processen fortgå.
          Inredningen blir träbrun, alggrön och kommer att domineras av trädstockar - liggande och stående - samt massiva hängande grenverk som drar sig ner mot öppnare sandplättar. Inga pulver, dekokter, tinkturer eller kemiska medel i övrigt kommer att besudla karet - utan allt får ta sin tid att sätta sig på egen hand, varsamt styrt av mig.

          Det är riktigt skönt att karet tar sin tid att bygga klart, det ger tid att fundera på hur man vill ha det längre fram - och man får tid att lägga undan lite deg (blir ju en fet Tysklandsresa till hösten) för allt kringjox som kommer att behöva köpas in.

          Nåväl, det är lång tid kvar innan karet står körklart - men idag har vi slipat skarvar på duken, samt hittat några luftbubblor som vi också slipat ner så att nästa duklager får frisk "vävnad" att fästa i. (bild nedan)
          Duken har en tendens att "gäspa" och resa sig om det kommer in småpartiklar mot underlaget, så det gäller att hålla rent vid plastningen så att inga luftbubblor bildas.
          Nu är befintligt duklager jämnt och fint, redo för nästa lager epoxy och duk.

          Slänger in några bilder på burken, bubblan vi slipade ner och slutligen en bild på min bygghjälp Jens byxrôv...
          Lägg gärna märke till det finfina solljuset som skiner så lödigt - tror att detta ljus kan komma att bli en tillgång under sommarhalvåret. Det var ju tur att det hamnade en ruta precis ovanför karet.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Låter spännande Mats att få höra hur du tänker. Det hörs att du går allt närmare en helt biotopriktig inredning. Har du släppt det där att ha stora fält med växter på botten helt? Blir det löv och pinn max på botten eller ska pinnarna få ramla ner efter 3 år när de successivt bryts ner? Så det blir egentligen lika växtlöst som stenkaret kan man säga. Intressant.
            Håller själv på och smyger igång en sk. Bryzellning av mitt diskuskar
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              det var ju tur hann skriva nåt innan den spikades igen, hade ju varit förbaskat tråkigt

              Härligt att det går framåt även om det inte går i raketfart, men Rom byggdes inte på en dag eller vad man nu säger, det naturliga ljuset kommer att bli förträffligt fint när de går igenom vattenytan.

              Har några solspottar som lyser in hemma rätt i karen på förmiddag och det är helt otroligt fint då
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jag har varit så himla nyfiken Mats, men vill inte tjata - nu kom äntligen lite uppdatering, sicken tur innan kistlocket... .
                Så kul, att höra hur du tänker med inredningen, och att du ändrar dig lite under byggets gång, det är ju så det ska vara när man planerar .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Låter spännande Mats att få höra hur du tänker. Det hörs att du går allt närmare en helt biotopriktig inredning. Har du släppt det där att ha stora fält med växter på botten helt? Blir det löv och pinn max på botten eller ska pinnarna få ramla ner efter 3 år när de successivt bryts ner? Så det blir egentligen lika växtlöst som stenkaret kan man säga. Intressant.
                  Håller själv på och smyger igång en sk. Bryzellning av mitt diskuskar
                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  det var ju tur hann skriva nåt innan den spikades igen, hade ju varit förbaskat tråkigt
                  Härligt att det går framåt även om det inte går i raketfart, men Rom byggdes inte på en dag eller vad man nu säger, det naturliga ljuset kommer att bli förträffligt fint när de går igenom vattenytan.
                  Har några solspottar som lyser in hemma rätt i karen på förmiddag och det är helt otroligt fint då
                  Jo, jag skall försöka få det så "biotopriktigt" det bara går. Men, det där blir ju en sanning med modifikation...
                  Jag tror det blir svårt att underhålla fält med växter på bottnen - detta initialt tänkt som en miljö för stora grupper Fjärilsciklider. Det blir nog bättre att närma sig en mer steril bottenyta med mycket "jox".
                  De pinnar som ramlar av de hängande, buskiga partierna får ligga där de hamnar, allt eftersom de bryts ner.
                  Jag har sett hur du förändrar ditt kar, Johnny - och jag applåderar detta!

                  Japp, Pia, det får ta den tid det tar. Det naturliga solljuset är ju oslagbart, så jag tror det blir störtskönt under eftermiddagarna när solstrålarna får spela fritt.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Jag har varit så himla nyfiken Mats, men vill inte tjata - nu kom äntligen lite uppdatering, sicken tur innan kistlocket... .
                    Så kul, att höra hur du tänker med inredningen, och att du ändrar dig lite under byggets gång, det är ju så det ska vara när man planerar .
                    //Inger
                    Just precis så, Inger!
                    Det skall liksom förändras och utvecklas under resans gång!

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Det är verkligen ett galet häftigt projekt du har där.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        Härligt det går framåt. Du är långsammare än mig... 😉. Vatten i till sommaren?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Detta kommer bli helt grymt. :-)
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • timpin

                            • July 2013
                            • 94

                            Herrejössesjävlar så gött! Jag har själv haft stando i mitt kar en längre tid nu pga renoveringar, nytt jobb och dylikt..

                            Men jag har inspirerats mycket av dig med flera och försöker bösa till det mer och mer med pinnar/kottar/löv/klet och gillat det Framför allt märker jag att fiskarnas färger kommer fram riktigt göttigt i lite brunare vatten.

                            En fråga, if I may..
                            Hur kommer du göra för att få pH på en behagligt låg nivå? Har själv försökt få ner i mitt kar en längre tid, då främst med alkottar, men når föga resultat. Ligger strax över 7 nu, skulle snarare vilja ha strax över 6.

                            Min tråd har tyst tynat bort och svaren där lyser med sin frånvaro, ber ödmjukast om ursäkt om detta klassas som en kapning 😓

                            Lev väl

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av timpin
                              Herrejössesjävlar så gött! Jag har själv haft stando i mitt kar en längre tid nu pga renoveringar, nytt jobb och dylikt..

                              Men jag har inspirerats mycket av dig med flera och försöker bösa till det mer och mer med pinnar/kottar/löv/klet och gillat det Framför allt märker jag att fiskarnas färger kommer fram riktigt göttigt i lite brunare vatten.

                              En fråga, if I may..
                              Hur kommer du göra för att få pH på en behagligt låg nivå? Har själv försökt få ner i mitt kar en längre tid, då främst med alkottar, men når föga resultat. Ligger strax över 7 nu, skulle snarare vilja ha strax över 6.

                              Min tråd har tyst tynat bort och svaren där lyser med sin frånvaro, ber ödmjukast om ursäkt om detta klassas som en kapning 

                              Lev väl
                              Då väckte vi den till liv igen!

                              Gott att se, Mats! Lite hopp om att se karet igång till hösten som vi spånade om!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Kommer det vara gratis att snorkla för zoopet gold-medlemmar eller hur kommer det funka?
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...