Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj, Johnny!
    (Jodå, jag fattar).
    Ja, jag fick lite feeling idag, och började skulptera det trista, avsågade ändträet. På bilderna ser det lite platt ut, men det blev en redigt djup "trumpetöppning". Jag skall finlira med en Skölp också, främst runt det lilla hålet.
    Nja, ändräet, alltså det nykarvade, vill jag ha mörk patina på - men jag skippar nog bränningen, det brukar bli mörkt efter några månader ändå.
    Men, att bränna träet kan vara en god idé, skall ta en funderare!
    Som du skriver blir det ju efter ett tag i vatten mörkt ändå, men kan tänka mig att det blir mer motståndskraftigt mot nedbrytning i vattnet om du bränt ytan.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av simpson
      Som du skriver blir det ju efter ett tag i vatten mörkt ändå, men kan tänka mig att det blir mer motståndskraftigt mot nedbrytning i vattnet om du bränt ytan.
      Japp, det är en detalj att ta i beaktande, men jävlar vad jag får bränna virke - med tanke på de stammar, och annat som skall i.
      Men, absolut, idén är nog så god!

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        Det är väl bara ändträ man behöver bränna om man ska göra det? Det är ju där det är känsligt för fukten att komma in känns det som. (Baserar inte mitt inlägg på några fakta utan det är mer känsla).
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • jozi81
          • January 2011
          • 917

          Ursprungligen postat av KristianE
          Det är väl bara ändträ man behöver bränna om man ska göra det? Det är ju där det är känsligt för fukten att komma in känns det som. (Baserar inte mitt inlägg på några fakta utan det är mer känsla).
          Fast in kommer ju fukten ändå
          Tar kanske bara längre tid.
          Släng i skiten bara! Den dag den ruttnar och blir dålig får du ju anledning att ta en skogstur! Även om jag tror du antingen har ruttnat själv eller får låta något barnbarn leta upp den nya roten

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av jozi81
            Fast in kommer ju fukten ändå
            Tar kanske bara längre tid.
            Släng i skiten bara! Den dag den ruttnar och blir dålig får du ju anledning att ta en skogstur! Även om jag tror du antingen har ruttnat själv eller får låta något barnbarn leta upp den nya roten
            Just så!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Vill bara säga att jag är mycket glad och tacksam för all fin input och goda tips!
              Det här med att bränna, eller sveda av, virke är ju ett sätt att gå om man vill göra träet mörkare, eller rent ut av svart - beror på, såklart, hur mycket man bränner.
              I fuktsyfte, som Daniel säger, kommer träet att bli genomdränkt ändå och nedbrytningen har sin gång oavsett.
              Detta kommer att ta lång tid tid - och är det inte så att mina barnbarn får leta träbitar att ploppa i karet, så kommer nog den stackare som får demontera karet (när jag ligger six feet under) att få slänga stockarna jag lägger i nu.
              Färgmässigt, som Johnny var inne på, kan det vara en tanke att sveda av ändträet för att få en mörkare färg, men detta löser sig över tid - efter något halvår får ändträet den där snygga, bruna tonen - som jag hellre ser än svart.

              Jag har aldrig (förutom kosmetiskt) preparerat något jag inrett karet med under åren. Sten- och trädetaljer får en avsköljning, sedan är det - tjofaderittan, klia mej på... träskon - i med skiten i karet.

              Tog en bild på två Körsbärsträbitar som legat ute några år. Den ena är svedd (inte i akvariesyfte dock) och här kan man se hur väl behållet det svedda blir i fukt - så idén om att bränna trä är inte dum, det beror bara på vilken look man vill ha på träet och i vilket sammanhang man vill göra det!
              Så, åter igen, Tack för finfin input!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Vill bara säga att jag är mycket glad och tacksam för all fin input och goda tips!
                Det här med att bränna, eller sveda av, virke är ju ett sätt att gå om man vill göra träet mörkare, eller rent ut av svart - beror på, såklart, hur mycket man bränner.
                I fuktsyfte, som Daniel säger, kommer träet att bli genomdränkt ändå och nedbrytningen har sin gång oavsett.
                Detta kommer att ta lång tid tid - och är det inte så att mina barnbarn får leta träbitar att ploppa i karet, så kommer nog den stackare som får demontera karet (när jag ligger six feet under) att få slänga stockarna jag lägger i nu.
                Färgmässigt, som Johnny var inne på, kan det vara en tanke att sveda av ändträet för att få en mörkare färg, men detta löser sig över tid - efter något halvår får ändträet den där snygga, bruna tonen - som jag hellre ser än svart.

                Jag har aldrig (förutom kosmetiskt) preparerat något jag inrett karet med under åren. Sten- och trädetaljer får en avsköljning, sedan är det - tjofaderittan, klia mej på... träskon - i med skiten i karet.

                Tog en bild på två Körsbärsträbitar som legat ute några år. Den ena är svedd (inte i akvariesyfte dock) och här kan man se hur väl behållet det svedda blir i fukt - så idén om att bränna trä är inte dum, det beror bara på vilken look man vill ha på träet och i vilket sammanhang man vill göra det!
                Så, åter igen, Tack för finfin input!
                En enkel fundering på temat look. Är det inte skillnad på trivselnivån på mossa och alger beroende på material och materialets kondition? Jag kan inte komma ihåg att jag sätt någon gång att en förkolnad träbit har blivit beväxt med mossa? Så om det är det man är ute efter så kanske man skall vara försiktig med eldandet?
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                  En enkel fundering på temat look. Är det inte skillnad på trivselnivån på mossa och alger beroende på material och materialets kondition? Jag kan inte komma ihåg att jag sätt någon gång att en förkolnad träbit har blivit beväxt med mossa? Så om det är det man är ute efter så kanske man skall vara försiktig med eldandet?
                  Håller med dig Tommy!
                  Jag, för min del, välkomnar algväxt, gärna Tofsalger, och blir trädetaljerna i karet överlupna med sådana får jag nog sätta en Tena i brallan.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Personligen hade jag nog inte bränt trä och sedan stoppat ner i karet. Kol formulerar inte alls på samma vis, och kan med fördel användas som jordförbättrare i trädgårdar osv om man vill att jorden ska hålla sig fuktigare längre tid.
                    Sedan om bränningen löser ut ämnen som annars inte skulle komma fram vet jag inte Men det känns som ett litet osäkert kort att stoppa ner i en sluten miljö....
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Personligen hade jag nog inte bränt trä och sedan stoppat ner i karet. Kol formulerar inte alls på samma vis, och kan med fördel användas som jordförbättrare i trädgårdar osv om man vill att jorden ska hålla sig fuktigare längre tid.
                      Sedan om bränningen löser ut ämnen som annars inte skulle komma fram vet jag inte Men det känns som ett litet osäkert kort att stoppa ner i en sluten miljö....
                      Om vi inte känt varandra, tror jag att frågan till dig hade blivit; "Dô, skall vi änna sätta oss i en bil och köra ner till Tyskland en sväng? Jag har hört att tyskarna har bra schnitzlar och gott öl, och att det finns sköna akvarieaffärer, mässor å såna goa grejer."

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Och jag hade svarat "Jepp. Vi drar i morgon"
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Och jag hade svarat "Jepp. Vi drar i morgon"
                          Haha! Wunderbar, kan vi dra igår?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Niema problema kompis
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Kan vi som vuxna människor behärska oss lite? ...

                              ...Säg lördag morgon istället så hinner jag åka med
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Kan vi som vuxna människor behärska oss lite? ...

                                ...Säg lördag morgon istället så hinner jag åka med
                                Anders, dra i växelspaken, eller hur man nu gör när man bromsar?
                                Vi skall ha med oss fler gbg-sköningar, och det är väl lika bra vi tar en sväng över Borås också!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...