Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ja Helena och du har ju plats för dem....
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av HWH
      Sådana här inlägg borde var förbjudna. Vilka fantastiska fiskar. Vill ha
      Japp, jag vill också ha... igen!
      Det har ju blivit några discusbilder och filmer genom åren. De som visats de senaste sidorna är bara en bråkdel av det som finns i arkivet, så jag över mig inför vad som komma skall!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Håller helt med Mats. Om du har möjlighet, så ta dig tid att åka ett antal mil för att ta dig till en seriös odlare, tro mig, det är det värt .
        Jag har köpt osedda Diskus (beställt via affär från grossist) för många år sedan - några lämnade jag tillbaka...
        //Inger
        Det finns otroligt mycket information i din tråd, Inger! Jag rekommenderar alla att läsa den!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ja Helena och du har ju plats för dem....
          Vi får lobba, Johnny!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Vi får lobba, Johnny!
            Jag har försökt på flera olika sätt då jag tror hon verkligen skulle fixa dessa skönheter. Hon är ju både klok, lugn och orädd vilket verkar vara en perfekt kombo. Så du får väl ösa på med allt vad du har i VF-arkivet. Det verkar ju bita mest då.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Det finns otroligt mycket information i din tråd, Inger! Jag rekommenderar alla att läsa den!
              Ja kanske det Mats, men några kanske blir helt avskräckta. Fast alla ska veta, att jag gjorde så gott jag kunde, fast det är historia nu. Man kan ju läsa mina inlägg om Diskushanteringens vara eller icke vara...

              Skaffa ändå inte Diskusar om ni har vattenvärden som inte alls passar in Diskusens naturliga livskvalitetsvatten - i alla fall så nära det nu går att komma .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Det är lustigt det där med hur man "ser" på fiskar. Det tog ett tag för min del att få in blicken för exempelvis Discus.
                Till en början ser dom ganska lika ut och skiljer sig inte åt så mycket, men när man får träna ögonen lite så är det så uppenbara skillnader.
                Vad man gillar är ju, som alltid, en smaksak - men här är några filmer på Discusar man gärna vill titta på lite extra.





                https://www.youtube.com/watch?v=ADvdCUPSFoI
                Dessa två är så löjligt snygga så det närmast kan klassas som onödigt Och man undrar vad alla flashiga odlingsformer ska vara bra för.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Jag har försökt på flera olika sätt då jag tror hon verkligen skulle fixa dessa skönheter. Hon är ju både klok, lugn och orädd vilket verkar vara en perfekt kombo. Så du får väl ösa på med allt vad du har i VF-arkivet. Det verkar ju bita mest då.
                  Vi skall se vad Gammelgäddan kan ha för små smulor i skafferiet.




                  Solid Turquoise Stendker





                  Större yngel - konen urtagen:





                  Stendker RT:








                  Stendker White Butterfly:








                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Ja kanske det Mats, men några kanske blir helt avskräckta. Fast alla ska veta, att jag gjorde så gott jag kunde, fast det är historia nu. Man kan ju läsa mina inlägg om Diskushanteringens vara eller icke vara...

                    Skaffa ändå inte Diskusar om ni har vattenvärden som inte alls passar in Diskusens naturliga livskvalitetsvatten - i alla fall så nära det nu går att komma .
                    //Inger
                    Jag tycker det är nyttig och viktig läsning!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Shepard
                      Dessa två är så löjligt snygga så det närmast kan klassas som onödigt Och man undrar vad alla flashiga odlingsformer ska vara bra för.
                      Japp!
                      Men jag är en sucker för "Disco-discusarna" också - det ena utesluter inte det andra!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Japp!
                        Men jag är en sucker för "Disco-discusarna" också - det ena utesluter inte det andra!
                        Jovisst Många av odlingsformerna är helt ok som blickfång. Men ändå, den naturliga skönheten hos en riktigt vacker vildform (discus såväl som andra ciklider) når de ändå aldrig upp till.

                        För övrigt så kanske jag blir med flaggor igen. En bekant som har jobbat på Universeum har ett gäng vuxna flaggor som han tog hem som yngel från Universeum, och jag kanske kan ta ett eller två par av dem.
                        Senast redigerad av Shepard; 06 March 2015, 19:35.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Shepard
                          Jovisst Många av odlingsformerna är helt ok som blickfång. Men ändå, den naturliga skönheten hos en riktigt vacker vildform (discus såväl som andra ciklider) når de ändå aldrig upp till.
                          Jag håller med dig!
                          Men, när man liksom har snöat in fullständigt på Discus - så hittar man guldkorn bland odlingsvarianterna också.
                          Häng med på ett Discus-championat, typ i Tyskland, som vi har åkt ner till så många gånger, och gå runt i tre, fyra dagar så tror jag att du liksom jag blir rätt hooked!
                          I vilket fall som helst - naturvarianterna är det inget som slår!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Jag håller med dig!
                            Men, när man liksom har snöat in fullständigt på Discus - så hittar man guldkorn bland odlingsvarianterna också.
                            Häng med på ett Discus-championat, typ i Tyskland, som vi har åkt ner till så många gånger, och gå runt i tre, fyra dagar så tror jag att du liksom jag blir rätt hooked!
                            I vilket fall som helst - naturvarianterna är det inget som slår!
                            Ja, jag har ju haft några odlingsformer själv Men den snyggaste discus jag haft var nog en grön jag hade för ett antal år se'n. Och nog hade det varit kul att hänga på discus-championat, om man hade råd

                            Vad tror du om några flaggor från Universeum?
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Shepard
                              Ja, jag har ju haft några odlingsformer själv Men den snyggaste discus jag haft var nog en grön jag hade för ett antal år se'n. Och nog hade det varit kul att hänga på discus-championat, om man hade råd

                              Vad tror du om några flaggor från Universeum?
                              Har du flaggor från Universum på gång, hem till dig?

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Jag har försökt på flera olika sätt då jag tror hon verkligen skulle fixa dessa skönheter. Hon är ju både klok, lugn och orädd vilket verkar vara en perfekt kombo. Så du får väl ösa på med allt vad du har i VF-arkivet. Det verkar ju bita mest då.
                                Det är på gång men det ska vara vf och de ska vara gröna och det ska vara rätt tajming
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...