Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Fredagsgodis!!!! Roligt att du attraheras av både odlat och VF, Mats Jag tycker själv det är lika intressant.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Fredagsgodis!!!! Roligt att du attraheras av både odlat och VF, Mats Jag tycker själv det är lika intressant.
      Japp, det får änna va' lite fredagsgôtt att glo på!
      Jag har aldrig haft så "lätta" och trevliga Discusar som de 16 VF Namundha Red som gick i 960-baljan. Detta gör att jag vid tillfälle gärna väljer VF i framtiden.
      Men kollar man på de Stendker RödTurkar som gick i 540-karet, var ju dessa formidabla maskiner - de bara gick, och gick och gick.
      Jag träffade killen som tog över dom, Bosse (Discusentusiast som inte är här på zoopet), i tisdags - och han berättade att Stendker RödTurkarna lever och frodas än! Makalöst!

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1022

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Stollar, tänk alla stackare som jag som kommer stå den första april i havet och fiska. Det blir kallt.
        Man kan stå på land också...

        Kommentar

        • jozi81
          • January 2011
          • 917

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Det är lustigt det där med hur man "ser" på fiskar. Det tog ett tag för min del att få in blicken för exempelvis Discus.
          Till en början ser dom ganska lika ut och skiljer sig inte åt så mycket, men när man får träna ögonen lite så är det så uppenbara skillnader.
          Vad man gillar är ju, som alltid, en smaksak - men här är några filmer på Discusar man gärna vill titta på lite extra.











          I am showing the best Italian quality discus.See this Super Discus, Checker Board Pigeon Male.This is the best Pigeon Blood Discus I have ever seen.http://ww...








          Såhär såg det ut på mässan när jag köpte Stendkerparet:





          https://www.youtube.com/watch?v=n6To-Qd1Ba4
          Damn! Suget blir bara starkare!! Galna fiskar!!
          VF stuket tilltalar mig dock mer med säkert en tiopotens!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av jozi81
            Damn! Suget blir bara starkare!! Galna fiskar!!
            VF stuket tilltalar mig dock mer med säkert en tiopotens!
            Ja, så är det ju. Jag gillar verkligen VF-stilen absolut mest också.
            Här några bilder på VF Namunha Red som gick i 960-baljan.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • fiskeheladan
              • February 2015
              • 85

              oj vad jag vill ha Vildfångade, går ju inte att jämföra vf mot odlade, även om vissa odlade är helt okej

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av fiskeheladan
                oj vad jag vill ha Vildfångade, går ju inte att jämföra vf mot odlade, även om vissa odlade är helt okej
                Man kan kanske säga att det där är en saning med modifikation. Det finns ju massor av odlade i "ursprungsfärger" som är väldigt fina.
                Här är bilder på några odlade Stendker RT (RödTurkar - Röd Turkos) som gick i ett 540 och hade det gôtt!
                Redigt go'a tycker jag!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • fiskeheladan
                  • February 2015
                  • 85

                  Jo visst är det så
                  Gillar stendkers santarem i färgen, lutar åt att det just blir den färgen för min del Men tycker även att själva formen blir lite annorlunda på en hel del odlade. kanske bara är jag som är onödigt kräsen när det gäller utseende på discus

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av fiskeheladan
                    Jo visst är det så
                    Gillar stendkers santarem i färgen, lutar åt att det just blir den färgen för min del Men tycker även att själva formen blir lite annorlunda på en hel del odlade. kanske bara är jag som är onödigt kräsen när det gäller utseende på discus
                    Ja, Santarem är en favorit för min del också.
                    Man får kolla runt en hel del när det är inköpsdags, så att man hittar de där exen som är i ens egen smak - odlade eller VF.
                    Det finns en hel del fantastiskt bra Discushandlare - Tony, Kaj P. med flera. Det bästa är väl att åka till deras plejs och kolla in stuffet.
                    Det blir kul att få kika på dina när du har handlat!

                    Kommentar

                    • fiskeheladan
                      • February 2015
                      • 85

                      Har fått ett bra pris på Stenkers, genom en butik. Så lutar åt det. Men nackdelen då är ju att jag inte får se dom innan köpet utan får gå lite på chans, Väntar på mitt nya filter, så när jag fått det och det har gått in sig någon dag så allt funkar, så ska jag beställa discus är tanken

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av fiskeheladan
                        Har fått ett bra pris på Stenkers, genom en butik. Så lutar åt det. Men nackdelen då är ju att jag inte får se dom innan köpet utan får gå lite på chans, Väntar på mitt nya filter, så när jag fått det och det har gått in sig någon dag så allt funkar, så ska jag beställa discus är tanken
                        Det låter härligt!
                        Köpa discus osett hade jag nog inte gjort bara sådär. Du kan inte kolla om de möjligtvis kan ta ett par bilder på dom innan leverans? Det kanske är mycket begärt, men ändå, liksom...
                        Hur som helst, hoppas det blir fina fiskar och att det kommer att fungera bra!

                        Kommentar

                        • fiskeheladan
                          • February 2015
                          • 85

                          Nä jag är väldigt skeptisk till att beställa också,ska söka runt lite innan och fundera.
                          Jo får verkligen hoppas att det går bra med discus, aldrig haft det innan så ska bli spännande och en utmaning helt klart

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av fiskeheladan
                            Nä jag är väldigt skeptisk till att beställa också,ska söka runt lite innan och fundera.
                            Jo får verkligen hoppas att det går bra med discus, aldrig haft det innan så ska bli spännande och en utmaning helt klart
                            Ja, jag skulle nog ta en rejäl funderare på grejen att köpa osett.
                            Det är en utmaning med Discus, och det finns flera olika tillvägagångssätt att dels hålla dom och i vilken miljö man tänker ordna för dom.
                            Vi har ju talat ganska mycket om olika "stilar" i Johnnys (Bluewing) tråd, och hur man efter hand utvecklar en känsla för hur det funkar bäst - både för discusarna man har, och för en själv.
                            Men, med lite sunt förnuft, tålamod och jädraranamma brukar det fungera bra! Lycka till med dom - och bränn av många bilder och filmer på dina discus sen när du har köpt dom, alltid kul att kolla in dessa ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Håller helt med Mats. Om du har möjlighet, så ta dig tid att åka ett antal mil för att ta dig till en seriös odlare, tro mig, det är det värt .
                              Jag har köpt osedda Diskus (beställt via affär från grossist) för många år sedan - några lämnade jag tillbaka...

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, så är det ju. Jag gillar verkligen VF-stilen absolut mest också.
                                Här några bilder på VF Namunha Red som gick i 960-baljan.
                                Sådana här inlägg borde var förbjudna. Vilka fantastiska fiskar. Vill ha
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...