Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Jag gillar också långa inlägg, seriöst! Jag läser dem faktiskt! Sedan finns ju helt klart risken att jag inte orkar kommentera allting i detalj...

    Här känner jag mig emellertid tvungen att bemöta Tommys påstående, eftersom jag tycker mig känna igen slutsatserna, och även här är jag böjd att hålla med! Det ÄR "rubrikskunskap" som gäller nuförtiden! Det är bland annat detta som gör att forum som fuckbucket aka facebook i mina ögon ter sig totalt ointressant!
    Som jag ser det så finns det ett egenvärde med att inte vara medlem i facebook! Man blir nämligen tvungen att registrera sig på forum som Zoopet när man fått för sig att intressera sig för någonting speciellt, och det blir ju alltid så trevligt!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
      Kom precis hem, långa dagar, men jag har förmånen att få ha ett väldigt stimulerande arbete så jag skall inte klaga. Är lite för trött för att skriva något längre svar på ditt långa inlägg men skulle ändå vilja återkoppla med några enkla rader:

      Jag uppfattade faktiskt inte ditt inägg som varken negativt eller uppgivet utan snarare bara ett utryck för hur du upplever skillnaderna på då och nu. Skillnader som jag tror är helt naturliga i och med hur användningen av sociala medier har utvecklats och vi i stort skriver allt mindre längre artiklar utan mycket handlar om att få stå i rampljuset i 3 sekunder. En konsekvens är tyvärr också att allt fler besitter vad jag kallar rubrik kunskap. Dvs man surfar en oerhört massa, läser rubriker, bygger sig en uppfattning baserat enkom på rubriken och vad man tror artikeln innehåller men läser aldrig innehållet. Ens gena uppfattning baserat på en rubrik sprids sedan som fakta och blir ens kunskap. Vi tar oss helt enkelt inte längre tiden att förstå saker på djupet vilket också gör att tex forum för akvaristik sakteligen flyttas från media som Zoopet till FB vare sig vi vill eller inte.

      Men jag hoppas att några av oss nykomlingar i forumet bevisat motsatsen, dvs att det fortfarande finns gediget intresserade människor som också gärna vill dela med sig av sina erfarenheter på ett lite mer omfattande sätt.

      När det gäller dig och dina långa inlägg, svar och vilja att hjälpa så har jag aldrig upplevt dessa som något annat än ödmjuka och att det är en ärlig intention att vilja hjälpa som ligger bakom varje svar. Dock så upplever jag att du kanske ibland kan vara lite snabb på att dra slutsatsen att det är ditt svar som upplevs felaktigt eller som en besserwisser och att det är därför en kommunikation dör ut. Jag tror inte alls att det alltid är så utan jag tror faktiskt att det ibland kan handla om rädsla över att göra bort sig när man ger sig in i en dialog med dig. Man upplever helt enkelt att du befinner dig på en helt annan nivå än vad vi andra gör så man vågar inte ens ta diskussionen. Det är ju väldigt mycket lättare att ge ett Like på FB en att ge sig in i en skriftlig diskussion med riktiga experter när man själv känner sig osäker.

      Det här blev säkert sjukt rörigt och oläsligt, är helt galet trött så låt mig säga det lite enklare. Gillar din tråd, gillar din svar i min tråd och andras trådar skarpt mycket. Du är en oerhörd tillgång för alla Zoppet medlemmar.
      Ah, jo... Det kan faktiskt vara så som du säger, att man kanske inte "vågar" haka på ett resonemang eller en beskrivning i ett inlägg, att inlägget i sig är så maffigt att det inte riktigt känns bekvämt att besvara det.
      Japp, jag förstår vad du menar.
      Kanske är det detta som är pudelns kärna, just att jag själv inte upplever mig vara på någon speciellt hög nivå över huvud taget utan bara beskriver fundamentala, enkla begrepp som kan förenkla akvarietillvaron.
      Bra input, Tommy! Jag tackar för detta!
      Och, det måste jag säga, Du och ett flertal andra bevisar verkligen motsatsen till det vi har snackat om, genom ert intresse, kunskaper och erfarenheter. Det är ni som för forumet vidare, mot nya härliga äventyr!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Jag gillar också långa inlägg, seriöst! Jag läser dem faktiskt! Sedan finns ju helt klart risken att jag inte orkar kommentera allting i detalj...

        Här känner jag mig emellertid tvungen att bemöta Tommys påstående, eftersom jag tycker mig känna igen slutsatserna, och även här är jag böjd att hålla med! Det ÄR "rubrikskunskap" som gäller nuförtiden! Det är bland annat detta som gör att forum som fuckbucket aka facebook i mina ögon ter sig totalt ointressant!
        Som jag ser det så finns det ett egenvärde med att inte vara medlem i facebook! Man blir nämligen tvungen att registrera sig på forum som Zoopet när man fått för sig att intressera sig för någonting speciellt, och det blir ju alltid så trevligt!
        Woody! Det är helt ok att inte kommentera allt i detalj, det är bara gôtt att du (och alla andra) är med!

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
          Kom precis hem, långa dagar, men jag har förmånen att få ha ett väldigt stimulerande arbete så jag skall inte klaga. Är lite för trött för att skriva något längre svar på ditt långa inlägg men skulle ändå vilja återkoppla med några enkla rader:

          Jag uppfattade faktiskt inte ditt inägg som varken negativt eller uppgivet utan snarare bara ett utryck för hur du upplever skillnaderna på då och nu. Skillnader som jag tror är helt naturliga i och med hur användningen av sociala medier har utvecklats och vi i stort skriver allt mindre längre artiklar utan mycket handlar om att få stå i rampljuset i 3 sekunder. En konsekvens är tyvärr också att allt fler besitter vad jag kallar rubrik kunskap. Dvs man surfar en oerhört massa, läser rubriker, bygger sig en uppfattning baserat enkom på rubriken och vad man tror artikeln innehåller men läser aldrig innehållet. Ens gena uppfattning baserat på en rubrik sprids sedan som fakta och blir ens kunskap. Vi tar oss helt enkelt inte längre tiden att förstå saker på djupet vilket också gör att tex forum för akvaristik sakteligen flyttas från media som Zoopet till FB vare sig vi vill eller inte.

          Men jag hoppas att några av oss nykomlingar i forumet bevisat motsatsen, dvs att det fortfarande finns gediget intresserade människor som också gärna vill dela med sig av sina erfarenheter på ett lite mer omfattande sätt.

          När det gäller dig och dina långa inlägg, svar och vilja att hjälpa så har jag aldrig upplevt dessa som något annat än ödmjuka och att det är en ärlig intention att vilja hjälpa som ligger bakom varje svar. Dock så upplever jag att du kanske ibland kan vara lite snabb på att dra slutsatsen att det är ditt svar som upplevs felaktigt eller som en besserwisser och att det är därför en kommunikation dör ut. Jag tror inte alls att det alltid är så utan jag tror faktiskt att det ibland kan handla om rädsla över att göra bort sig när man ger sig in i en dialog med dig. Man upplever helt enkelt att du befinner dig på en helt annan nivå än vad vi andra gör så man vågar inte ens ta diskussionen. Det är ju väldigt mycket lättare att ge ett Like på FB en att ge sig in i en skriftlig diskussion med riktiga experter när man själv känner sig osäker.

          Det här blev säkert sjukt rörigt och oläsligt, är helt galet trött så låt mig säga det lite enklare. Gillar din tråd, gillar din svar i min tråd och andras trådar skarpt mycket. Du är en oerhörd tillgång för alla Zoppet medlemmar.
          Jag håller med i det du säger!

          Och visst finns det folk som du som dyker upp här, och det är en väldans tur det för annars hade detta forum varit helt döende. Och det tror jag inte att det är. För söker man kunskap på djupet då räcker inte fuckbucket (bra namn).

          Däremot är det tråkiga att det har minskat betydligt med aktiva här på forumet.
          för fem år sen kunde man logga in här på kvällen och klicka på "vad är nytt" i forumet och få fram 3-4 gånger så många nya inlägg.
          så jag är inte rädd än att forum som detta kommer att dö. Men det kommer nog tyvärr att fortsätta minska.

          Och det är rubriker som gäller nuförtiden.
          Jag försöker ju som sagt att sälja mina ca-ciklider pga flytt till ny lägenhet. Jag la upp olika annonser i olika grupper, det tog tio minuter så hade en massa folk "gillat" mina bilder. Folk kommenterade och skickade pm. Men var det någon som ville köpa?
          Svar nej!
          Och tittar man runt i olika annonsgrupper inom denna hobby så är det fruktansvärt mycket snack, men ingen verkstad. Inte många verkar sälja något.
          Ärligt talat så förstår jag mig inte på mänskligheten längre överhuvudtaget. Alla är på jakt efter bekräftelse och hur många som kan trycka gilla på ett inlägg, så ingen tänker på att här är faktiskt en riktig människa som försöker sälja något.

          Något är verkligen riktigt fel med dagens samhälle!
          Länge leve forum som detta!

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Akvariestugan + ett 3 600-literskar

            Jag tror också att Facebook har skapat något jag ofta upplever här på Zoopet. Bekräftelsebehov. Likeknappen på fb ger ju ett bevis på att folk läser. Skrev ett inlägg för inte så länge sedan i en grupp för specialintresserade på fb. Fick 700 likes och 8 kommentarer. Styvt 1% skrev något, 99% tryckte på en knapp. Och det var nog alla som läste det. Min poäng?
            Jo jag tror det ligger på något liknande här. Tråden har 10000 inlägg och 400 000 visningar. Dvs 2,5% skriver. Men mer än hälften är trådstartarens egna ord. Då är vi tillbaka på 1%. Men det hade ju varit en eller ett par hundratusen likes om
            funktionen funnits. När Facebook sätter normen för respons blir världen skev.

            När det gäller längd och språklig kvalitet på inlägg så menar jag telefonen är boven.
            Senast redigerad av HWH; 27 February 2015, 05:54.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj Jesper och Helena!
              Vill bara börja med att säga att den diskussion som dragit igång här inte springer ur att jag tycker det är dålig respons eller att folk inte svarar o.s.v. Jag tycker snarare att det är ett fantastiskt flow i denna tråd - vill bara ha det sagt!
              Mina tidigare inlägg de senaste sidorna (förutom pang-nyheten att mina dukgrejer har kommit och att det är dags att duka karet + bild) har handlat om att jag känner att det är dags att tona ner mig själv i trådarna, och köra på här i stugtråden istället.

              Det är väldigt intressant det här med hur folk faktiskt tittar på forumsidan. Helt klart måste det ju vara så som Helena skriver; att telefonen gör att mindre och mindre inlägg faktiskt skrivs - jag menar, hur kul är det att skriva på en telefon?
              Det är nog så att de flesta enbart läser - och skickar en "tummen upp", liksom för att visa att man har gillat det man läst.
              Jaja, så är det...

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Det som du säger Mats är fullkomligt förståeligt då du ger mer än vad som är rimligt till de andra trådarna. Sedan blir väl effekten likadan om alla gör så dvs. drar sig tillbaka till sin egen tråd dvs. att trådarna dör? Dialogen uteblir.
                Så jag hoppas inte det blir en trend mera generellt. Men när det gäller dig och det du satsat på oss andra är det förstås begripligt, även om det gör mig bekymrad. Detta är ju inte ett problem bara här utan i hela samhället dvs. att folk inte orkar umgås och prata utan istället drar sig för att träffas.
                Sedan kan man ju inte bränna allt krut utanför sin egen zon och inte få något tillbaka. Det är ju klart.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Tänk om mänsklighetens utveckling hade hängt på vad vi kan skriva med tummen bara. Vi hade varit kvar på stenåldersstadiet för evigt.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Det som du säger Mats är fullkomligt förståeligt då du ger mer än vad som är rimligt till de andra trådarna. Sedan blir väl effekten likadan om alla gör så dvs. drar sig tillbaka till sin egen tråd dvs. att trådarna dör? Dialogen uteblir.
                    Så jag hoppas inte det blir en trend mera generellt. Men när det gäller dig och det du satsat på oss andra är det förstås begripligt, även om det gör mig bekymrad. Detta är ju inte ett problem bara här utan i hela samhället dvs. att folk inte orkar umgås och prata utan istället drar sig för att träffas.
                    Sedan kan man ju inte bränna allt krut utanför sin egen zon och inte få något tillbaka. Det är ju klart.
                    Jag förstår din oro - den känner nämligen jag också.
                    Jag skriver mer än gärna kilometerlånga inlägg i trådarna, speciellt när man har en konversation - som vi ju har i din och många andras trådar.
                    Så, det är inte så att jag "gömmer" mig här i stugtråden och fjantar runt bakom min stängda dörr, utan att jag kanske funderar på att hoppa över att direkt svara i en tråd där en frågeställning kan se ut så här: "Jag köpte två Fjärilsciklider till mitt 63-literskar och hanen bara jagar honan hela tiden. Honan har fått ett jättestort öga också - hur skall jag få dom att leka?"
                    Vanligtvis kan jag i en sådan situation svara med ett utförligt svar, och liksom förklara hur man kan tänka och handla när det gäller den cikliden - svaret blir långt och uttömmande.
                    Sedan kommer det (kanske) ett svar tillbaka som handlar om det råd som trådskaparen fick innan mitt inlägg, att: "bygg bara två grottor som hanen och honan kan bosätta sig i, sätt en svärdsplanta mellan grottorna så att de inte ser varandra så blir de sams och allt går bra"... Jaaa, så gör jag!

                    Njaaae, det där har jag gjort några gånger nu...
                    Däremot när vi snackar runt i trådarna och har ett fint utbyte av tankar och idéer, ja, då är det ju en helt annan femma!

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      Det blir ju så.. Det handlar om nivå.. (Skrev han med tummen)..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Acara
                        • August 2014
                        • 34

                        Vill bara säga att jag också gillar alla långa inlägg. För mig betyder det helt enkelt att här har vi någon som anser sig ha något viktigt/intressant att berätta och tar sig tid att skriva ner det. För det är ni värda all respekt. Dessutom tror jag att man bättre tar till sig det som skrivs om man måste "anstränga" sig lite när man läser det. Sen är det också roligt att läsa inlägg av människor som är duktiga på att uttrycka sig i skrift. En kunskap som håller på att dö ut i och med det orwellska nyspråk som dagens sociala medier har skapat.
                        Jag tror också att det finns plats i forumet för både snabba quickfix-svar och mer djupare resonemang. Det beror ju på vad frågeställaren är ute efter.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Acara
                          Vill bara säga att jag också gillar alla långa inlägg. För mig betyder det helt enkelt att här har vi någon som anser sig ha något viktigt/intressant att berätta och tar sig tid att skriva ner det. För det är ni värda all respekt. Dessutom tror jag att man bättre tar till sig det som skrivs om man måste "anstränga" sig lite när man läser det. Sen är det också roligt att läsa inlägg av människor som är duktiga på att uttrycka sig i skrift. En kunskap som håller på att dö ut i och med det orwellska nyspråk som dagens sociala medier har skapat.
                          Jag tror också att det finns plats i forumet för både snabba quickfix-svar och mer djupare resonemang. Det beror ju på vad frågeställaren är ute efter.
                          Väldigt bra och härligt att läsa, Acara!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Glöm det Mats!

                            Du kan bara glömma att skriva mindre ( än du gör) .. då kommer tant Pia att ställa en massa frågor som du måste svara på och då är du på rulle igen
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Glöm det Mats!

                              Du kan bara glömma att skriva mindre ( än du gör) .. då kommer tant Pia att ställa en massa frågor som du måste svara på och då är du på rulle igen
                              Japp, så är det!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Och nu är jag tillbaka i matchen, så då jävlar ....
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...