Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    ^ that..

    Man har sina perioder..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Mats, jag läser ditt inlägg med lite vemod, men jag känner igen hur du tänker och vidare hur det har blivit. Precis som du, så hittade jag Zoopet fast då 2008. Jag var hur kunskapstörstande som helst, och frågorna bara smattrade på från mig (sen väl blygheten släppte). Som jag har skrivit förut, så fanns några väldigt kunniga, som svarade villigt med ibland långa inlägg på alla mina konstiga frågor

      Det var så stimulerande, att känna en sådan gemenskap från dessa vise män och kvinnor, som jag inte ens kände . Jag gillar verkligen att finnas här på Zoopet bland alla kunniga, roliga, tjuriga och dom som inte lyssnar ett skvatt på råd etc...
      Så på den vägen har det fortsatt med flera kar och en massa besvikelser, men som nog dom flesta av oss har gått igenom.

      Förstår inte heller vart alla roliga, långa, lite ironiskt arga, och ibland ifrågasättande inlägg har tagit vägen - fast jag förstår ju egentligen, att många tröttnar på att skriva samma saker om och om igen.
      Jag personligen känner, att jag har absolut ingenting att tillföra, så mina inlägg blir ungefär som på FB...väldigt korta nu för tiden. Vet faktiskt inte varför - kanske så att jag känner, att "många" gör likadant.
      Det var "bättre förr" tycker jag.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        Det är alltid bättre förr.. (Jag skattar mig sjukt lycklig för att jag fick ha en så central roll i vår del av hobbyn - tack alla gamla mfk!)

        det är iaf för mig och i min alltid lika ödmjuka mening så att inlärningskurvan planar ut rätt mycket med tiden om man är sådär "ung och kåt" i hobbyn som vissa är.. De vill lära sig allt och går verkligen in för det.. Om man själv är sådan har man ju först en extrem period där man bara vill få ett akvarium att fungera och få det så sjysst som möjligt både visuellt och invånare.. När man behärskar den delen försöker man hitta likasinnade som fattar grejen man själv håller på med och som man kan bolla idéer med..

        Det gäller både musiker och akvarister, man hittar sitt sound.. Ibland blir man en hit och ibland blir man ingenting men kanske njuter av sitt skapande ändå.. Blir man en hit börjar folk ställa frågor, de vill ha en som bollplank eller ha ens hjälp med saker och folk börjar känna igen en..

        När man legat på den mycket aktiva delen av hobbyn länge hoppas man att andra som man själv hjälpt ska gå in och svara på nästa "generations" frågor.. Osv.. Det är helt enkelt sällan det dyker upp ämnen som är tillräckligt intressanta eller nyskapande för att man inte ska ha diskuterat det många ggr förr..

        Det gäller ju självklart inte alla men forumrävarna vet vad jag pratar om..

        så på så sätt var det ju faktiskt bättre förr..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Jag håller med er både Inger och Mats. Det var allt bättre här förr.

          Men en sak som är väldigt positiv tycker jag är att det fanns en "besserwisser-attityd" hos några användare för några år sen som har försvunnit. Det kunde lätt bli idiotförklaringar av nybörjare som råkade göra nybörjarfel mm.
          Även att jag förstår att det kan va irriterande att förklara för nybörjare gång på gång varför deras kar har kraschat, så behöver man inte dryg som en del var för några år sen. Man kan förklara att personen har gjort fel utan att va dryg.

          Detta fenomen tycker iaf jag är skönt att slippa nuförtiden. Det finns bra folk här som är bra på att förklara fortfarande.
          Och jag kan inte sätta fingret på det, men jag känner att herr Blåvinge har mycket med att göra att det är en god stämning här på forumet. Det är nog så att han sprider glädje helt enkelt!

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            ^ jupp

            många gamla armbågar i ögat är väl också just så gamla att de glömts bort..

            Mm, blåvingen fångade så mångas intresse ihop med att han är en sån go gubbe och duktig i skrift, det gjorde mycket
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              ^ jupp

              många gamla armbågar i ögat är väl också just så gamla att de glömts bort..

              Mm, blåvingen fångade så mångas intresse ihop med att han är en sån go gubbe och duktig i skrift, det gjorde mycket
              Precis

              Kommentar

              • tonpet
                • February 2008
                • 469

                Har också varit med här under ett par år och kan se en viss förändring, men kan inte riktigt avgöra om det är bättre eller sämre.
                Jag är och har nog alltid varit en "läsare", skulle gissa att jag ligger upp i mot toppen av läsare i förhållande till att skriva.
                Vissa skulle kanske kalla mig snyltare om de visste hur mycket jag läst i förhållande till vad jag skrivit.
                Men det är som många andra skrivit tidigare att inom vissa område finns det inget jag kan, exempelvis rovfisk, men jag har läst det mesta.....
                I denna tråd tror jag inte jag skrivit nått.... men läst med stort intresse, väldigt mycket. Vissa tidiga helger när man läst i kapp det senaste så kan jag som i denna tråd bläddra tillbaka 100 tals sidor och läsa mig framåt.
                Älskar dessa projekttrådar.
                Så jag är säkert en av många som gillar att läsa "forumsrävarnas" alla smarta, härliga, duktiga, intressanta inlägg.
                Har läst ditt inlägg ett par gånger nu Mats, och jag förstår precis vad du menar.
                Juwel Rio 300, Diskus
                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Sen är det ju mycket mindre fart här på forumet än vad det var för en 4-5 år sen. Och boven till det är ju jag säker på att det är facebook. Ett ställe som jag själv är fruktansvärt trött på.
                  Är med i olika akvariegrupper och folk häver ur sig vad som helst, utan att tänka efter. Det är så man ger upp hoppet om mänskligheten ibland.

                  Jag är säker på att alla forum på nätet som är baserade på någon hobby får lida av facebooks existens.
                  Fast iofs, när man ser vad det är för folk i dessa grupper så är det nog bara bra att vi slipper dom här på Zoopet

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj allesammans!
                    Kul att höra av er. Jag håller med om det ni skriver!
                    Det blir ju alltid lite knas-knepigt när man skriver så som jag gjorde i mitt tidigare inlägg. Det kan lätt läsas som att man vill lägga av, och att man är grinig och bitter på något sätt - så är det dock inte i mitt fall. Tvärt om!
                    Jag tycker det är bra att det blir förändringar, att nytt folk strömmar till och att samma frågor som dryftades på forumet för tio år sedan fortfarande inte har fått sina lösningar.
                    Nu när en ny batch av akvarister får bekymmer med hur många par apistogramma man kan ha i ett 50-literskar, varför fjärilscikliderna får sjukdomar och jagar varandra, discusarna skiter vitt och matvägrar o.s.v. så finns en uppsjö mycket duktiga människor som kan svara - jag har gjort det tidigare, och kommer antagligen göra det någon gång igen.

                    Jesper tog upp en grej, det där om att det i vissa fall funnits messerschmidt-tendenser hos en och annan forumdeltagare.
                    Jag hoppas innerligt att jag själv inte har ingått i den gruppen!
                    Jag har alltid tagit en, till synes, enkel fråga på allvar och istället för att kort och svepande svara med några meningar försökt att ta det från grunden och från början, därav de långa inlägg jag brukar producera.
                    Ett djuplodande svar kan upplevas som krångligt och istället för den "quick-fix"-sköna känsla man kanske var ute efter, får ett sådant svar en sur eftersmak och man tycker att den som svarat kan gå och hänga sig.
                    Jag har faktiskt dödat ett antal trådar med just sådana "jobbiga" svar. När jag lagt inlägget blir det dödstyst i tråden, och sedan... ingenting...

                    Det där spelar, faktiskt, föga roll för min del, även om det såklart är trist och är lite synd på någon vänster.
                    Det är verkligen kul med alla sköna människor här på forumet, ett forum som i mitt tycke innehåller en fantastisk mängd och blandning av olika inriktningar och nivåer på kunskap. Precis som det skall vara - det är just denna brokiga mångfald som är kul och entusiasmerande.

                    Det här med att bre ut sig i långa textsjok kan vara vanskligt, speciellt när man benar ur en frågeställning där frågeställaren har en förhoppning om ett kort svar, och snabb fix, i kikaren.
                    Engagemang tar tid - och det är nog främst tidsaspekten som gör att jag backar lite mer nu för tiden, och skriver allt mindre.
                    Här i stugtråden kan jag ju bre ut mig hur jädra mycket jag vill, och det är just det jag tänker göra fortsättningsvis. Det blir mycket snack om inredning, ciklidbeteende, "discusgrejer" och en hel del annat som kommer naturligt när nya karet skall "bli till".

                    Så, jag hoppas att mina senaste inlägg här inte tas som gnäll, eller att jag "lägger av" - det är inte min intention!

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Jag har aldrig uppfattat dig som en messerschmidt, de personerna som jag syftade på hänger inte här längre vad jag vet

                      Jag tror att jag har uppskattat varenda ett av dina kloka inlägg

                      Kommentar

                      • tonpet
                        • February 2008
                        • 469

                        Jag hoppas innerligt att jag själv inte har ingått i den gruppen!
                        Jag har alltid tagit en, till synes, enkel fråga på allvar och istället för att kort och svepande svara med några meningar försökt att ta det från grunden och från början, därav de långa inlägg jag brukar producera


                        Kan bara tala för mig själv, och jag anser absolut inte du ingått i den gruppen. Precis tvärt om.....
                        Ja, det är du och ett fåtal till här som verkligen lägger ner sin själ i sina svar, på ett underbart sett.
                        Ser framemot dina långa svar framöver.
                        Juwel Rio 300, Diskus
                        "Sluta vara den du var och bli den du är"

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          En liten fin ciklid jag skulle kunna tänka mig att ha igen är Schackbrädescikliden; Dicrossus foirni (tror inte den finns i artregistret här på forumet).
                          Jag fick tag i en liten grupp för några år sedan - och hittar jag dom någon gång igen, så skall jag slå till och köpa hela gruppen...
                          Så himla fränt att du verkligen bara tänker ha "småfisk" i burken!
                          Lite synd att mina L001 måste tillbaka till butiken bara, de börjar konkurrera lite onödigt mycket med L181:orna nu tycker jag. Blir säkert bättre igen när de vuxit på sig ytterligare, men då börjar de bli för stora istället...

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          SATFLÄSK, va' GÔTT!
                          Nu har jag äntligen fått hem grejerna till karets dukning!
                          Vi syns!
                          Jäsingen vad gôtt!

                          Ursprungligen postat av Apistojohan
                          Gud, vad tråkigt sista stycket blev, Mats. Det lät nästan som "köpa gravsten". Och på det nedtrappning på Zoopet...
                          Så lät det faktiskt...

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          ...Jag gillar konversation och meningsutbyte - gärna i text - och detta tillhandahöll Zoopet då jag blev medlem för åtta år sedan. Nu på senare år har detta att tala (i text) med varandra tunnats ut betänkligt och en specifik tråd är ofta enbart aktuell i och med sin senaste (synliga) sida...
                          Trams!

                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Sen är det ju mycket mindre fart här på forumet än vad det var för en 4-5 år sen. Och boven till det är ju jag säker på att det är facebook...
                          Bun fuckbucket!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Jag har aldrig uppfattat dig som en messerschmidt, de personerna som jag syftade på hänger inte här längre vad jag vet

                            Jag tror att jag har uppskattat varenda ett av dina kloka inlägg
                            Ursprungligen postat av tonpet
                            Jag hoppas innerligt att jag själv inte har ingått i den gruppen!
                            Jag har alltid tagit en, till synes, enkel fråga på allvar och istället för att kort och svepande svara med några meningar försökt att ta det från grunden och från början, därav de långa inlägg jag brukar producera


                            Kan bara tala för mig själv, och jag anser absolut inte du ingått i den gruppen. Precis tvärt om.....
                            Ja, det är du och ett fåtal till här som verkligen lägger ner sin själ i sina svar, på ett underbart sett.
                            Ser framemot dina långa svar framöver.
                            Det var gôtt att höra, Bros!
                            Ett ordentligt svar till någon är, för min del, en inbjudan - ett välkomnande till "ämnet" som som frågeställaren har funderingar över.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Så himla fränt att du verkligen bara tänker ha "småfisk" i burken!
                              Lite synd att mina L001 måste tillbaka till butiken bara, de börjar konkurrera lite onödigt mycket med L181:orna nu tycker jag. Blir säkert bättre igen när de vuxit på sig ytterligare, men då börjar de bli för stora istället...
                              Jäsingen vad gôtt!
                              Så lät det faktiskt...
                              Trams!
                              Bun fuckbucket!
                              Japp, jag är med dig!
                              Underbar ny låt; "Bun, Motherfucker, Bun"

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Kom precis hem, långa dagar, men jag har förmånen att få ha ett väldigt stimulerande arbete så jag skall inte klaga. Är lite för trött för att skriva något längre svar på ditt långa inlägg men skulle ändå vilja återkoppla med några enkla rader:

                                Jag uppfattade faktiskt inte ditt inägg som varken negativt eller uppgivet utan snarare bara ett utryck för hur du upplever skillnaderna på då och nu. Skillnader som jag tror är helt naturliga i och med hur användningen av sociala medier har utvecklats och vi i stort skriver allt mindre längre artiklar utan mycket handlar om att få stå i rampljuset i 3 sekunder. En konsekvens är tyvärr också att allt fler besitter vad jag kallar rubrik kunskap. Dvs man surfar en oerhört massa, läser rubriker, bygger sig en uppfattning baserat enkom på rubriken och vad man tror artikeln innehåller men läser aldrig innehållet. Ens gena uppfattning baserat på en rubrik sprids sedan som fakta och blir ens kunskap. Vi tar oss helt enkelt inte längre tiden att förstå saker på djupet vilket också gör att tex forum för akvaristik sakteligen flyttas från media som Zoopet till FB vare sig vi vill eller inte.

                                Men jag hoppas att några av oss nykomlingar i forumet bevisat motsatsen, dvs att det fortfarande finns gediget intresserade människor som också gärna vill dela med sig av sina erfarenheter på ett lite mer omfattande sätt.

                                När det gäller dig och dina långa inlägg, svar och vilja att hjälpa så har jag aldrig upplevt dessa som något annat än ödmjuka och att det är en ärlig intention att vilja hjälpa som ligger bakom varje svar. Dock så upplever jag att du kanske ibland kan vara lite snabb på att dra slutsatsen att det är ditt svar som upplevs felaktigt eller som en besserwisser och att det är därför en kommunikation dör ut. Jag tror inte alls att det alltid är så utan jag tror faktiskt att det ibland kan handla om rädsla över att göra bort sig när man ger sig in i en dialog med dig. Man upplever helt enkelt att du befinner dig på en helt annan nivå än vad vi andra gör så man vågar inte ens ta diskussionen. Det är ju väldigt mycket lättare att ge ett Like på FB en att ge sig in i en skriftlig diskussion med riktiga experter när man själv känner sig osäker.

                                Det här blev säkert sjukt rörigt och oläsligt, är helt galet trött så låt mig säga det lite enklare. Gillar din tråd, gillar din svar i min tråd och andras trådar skarpt mycket. Du är en oerhörd tillgång för alla Zoppet medlemmar.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...