Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Helt underbara ciklider och bilder såklart

    dessa är urtjusiga, hade de samma beteende som de andra i samma "familj"?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Helt underbara ciklider och bilder såklart

      dessa är urtjusiga, hade de samma beteende som de andra i samma "familj"?
      Nejmen, hallå, Pia! Kul att du kikade in!

      Ja, ungefär samma betende som de andra brädorna - ingen större skillnad.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        SATFLÄSK, va' GÔTT!
        Nu har jag äntligen fått hem grejerna till karets dukning!
        Vi syns!
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Topp .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Nejmen, hallå, Pia! Kul att du kikade in!

              Ja, ungefär samma betende som de andra brädorna - ingen större skillnad.
              Ja, se på fan..

              nää, det går ju inte att inte läsa och kika på allt som skrivs i denna härliga tråden

              spännnade med den sortens dicrossus, vi får ha ögonen/öronen öppna för att hjälpa dig hitta dessa snyggingar
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                SATFLÄSK, va' GÔTT!
                Nu har jag äntligen fått hem grejerna till karets dukning!
                Vi syns!
                Ah! Så härligt!
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Ja, se på fan..

                  nää, det går ju inte att inte läsa och kika på allt som skrivs i denna härliga tråden

                  spännnade med den sortens dicrossus, vi får ha ögonen/öronen öppna för att hjälpa dig hitta dessa snyggingar
                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Ah! Så härligt!
                  Nä, du vet här går det undan i knutarna! Ja, nu jädrar är det igång med dukningen!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Jesper Broman
                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Topp .

                    //Inger
                    Japp!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Så härligt! Håller ni på nu, i skrivande stund?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Så härligt! Håller ni på nu, i skrivande stund?
                        Om det vore så väl... Nä, det gör vi inte.
                        Vi skall lägga en hel dag på dukningen, och onsdagar är en toppendag för detta, men nästa onsdag har jag party för min morsa samt HSB som fyller år samma vecka. Så, det blir nog dukning veckan efter - men det gör inget, för nu är ju stuffet i hamn. Äntligen!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ah.. Den som väntar på nåt gott... Får vänta lite till
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Ah.. Den som väntar på nåt gott... Får vänta lite till
                            Jo, men nu är det ändå lite på gång, på så sätt att vi har stakat ut en lite styvare tidsplan.
                            Det är ju alltid knepigt när man inte har kunskap själv att utföra hela arbetet utan får anpassa sig efter en annan människas vardag, liv och leverne. Jag kommer att vara min bygghjälp Jens evigt tacksam för det brontojobb han gjort med detta kar, och som vi inom kort kommer att slutföra.
                            Nu är det alltså dukning av själva karet - det gör vi på en heldag - sedan drar vi ihop ramen som rutan skall sitta i, och så skall den också dukas. Efter det blir det så att jag beställer rutan, så som det ser ut nu blir det Jagefeldt i Lysekil som fixar den, och det verkar som att Henrik Jagefeldt hjälper till att montera glaset också. Efter detta drar vi i stagen på karet - och sedan skall jag ta mig en rejäl blecka och sakta men säkert fylla karet och kolla så att det funkar med vatten i.

                            Jag har ju liksom inte bråttom, det här karet är min slutstation (det blir givetvis några småburkar runtomkring) och när karet är, så att säga, "klart" (vilket det ju aldrig egentligen blir) så dras väl tempot ner även om lite uppdateringar titt som tätt kommer att skymta här i tråden. Det blir perfekt att småmysa här i "stug"-tråden fortsättningsvis, och läsa runt i diverse andra trådar och spana på vad alla duktiga, kreativa och helsköna akvarister hittar på!

                            Kommentar

                            • Apistojohan
                              • January 2014
                              • 262

                              Gud, vad tråkigt sista stycket blev, Mats. Det lät nästan som "köpa gravsten". Och på det nedtrappning på Zoopet. Det är ju nästan så att jag hoppas att det inte blir klart... Du har en hel del akvariekunskap att dela med dig av - och en och annan barnförbjuden anekdot också. Jag tror att det finns mer på lager av båda delarna.
                              Haninge akvarieförening

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Apistojohan
                                Gud, vad tråkigt sista stycket blev, Mats. Det lät nästan som "köpa gravsten". Och på det nedtrappning på Zoopet. Det är ju nästan så att jag hoppas att det inte blir klart... Du har en hel del akvariekunskap att dela med dig av - och en och annan barnförbjuden anekdot också. Jag tror att det finns mer på lager av båda delarna.
                                Halloj!
                                Jag har ju varit och nosat på de här "lägga av"-grejerna förut. Oftast blir reaktionen något inlägg eller två där någon säger; "näää, fortsätt skriv och håll på!", och för min del handlar det inte om att lägga ner verksamheten här på Zoopet, utan helt enkelt om att spendera mindre tid här.


                                Jag skall förklara lite vad jag menar;
                                Jag är ganska van vid forumformatet och har skrivit en del i några engelskspråkiga forum, som inte handlar om akvarium, och lärt mig hur en del forum kan fungera - alltså hur strukturerna ser ut.
                                Ofta är det korta trådar där ett ämne eller en fråga snabbt avklaras - och sedan tynar tråden bort.
                                När jag för 9-10 år sedan sökte information om vissa akvariumrelaterade frågor dök Zoopet-forumet väldigt ofta upp i söksammanhang - och jag lurkade runt här på Zoopet och läste i över ett år innan jag beslutade mig för att registrera mig och snabbt bli Gold-member.
                                En av anledningarna till att jag blev medlem här på forumet var att trådarna ofta fick en köttig, matig karaktär där det kunde benas ut inte bara diverse problem utan även bollas idéer fram och tillbaka. Speciellt intressanta - åtminstone för min del - var projekttrådarna där man kunde följa ett, ofta långt, förlopp i detalj.
                                Projektdelen påminde mig väldigt mycket om forum där man hade långa trådar om ytterst noggranna renoveringar av äldre, så kallade "Vintage" el-gitarrer. Det som avhandlades här på Zoopet under projektdelarna var i paritet med dessa "Vintage"-trådar i andra forum.


                                Jag gillar konversation och meningsutbyte - gärna i text - och detta tillhandahöll Zoopet då jag blev medlem för åtta år sedan. Nu på senare år har detta att tala (i text) med varandra tunnats ut betänkligt och en specifik tråd är ofta enbart aktuell i och med sin senaste (synliga) sida.
                                Jag tror att folk i större utsträckning, förr i tiden, hade tid att läsa längre stycken, kanske gå tillbaka några sidor i en tråd och suga i sig information. Idag är det attraktivt om inläggen är korta, explosiva och det känns som att mekanismen att "bläddra" i trådarna för en tynande tillvaro.


                                Jag har konverserat med människor här på forumet i åtta år nu - i stort sett dagligen - och det har nästan blivit som ett behov att kika in här ett flertal gånger om dagen. Detta behov, eller suget att "kolla vad som händer på Zoopet" är inte riktigt lika starkt hos mig längre.
                                Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: ens egen medverkan på ett forum har sin brinntid - och man kan bara tala om diverse cikliders beteende, och olika typer av inredningstekniker under en viss tid, sedan blir det tjatigt och tröttsamt repetitivt.
                                Forumet som form bygger på att många människor kommer till tals, att nya hela tiden tillkommer - och det absoluta faktum att ämnesområdena är konstanta.
                                Jag har medverkat i de trådar som handlar om saker jag är hyfsat insatt i, och försökt att delge ett tänk som bygger på information och sunt förnuft.


                                Jag kommer att fortsätta medverka här på forumet, skriva inlägg där det är adekvat och givetvis uppdatera vad som händer i nya burken - här i denna tråd.
                                Jag gillar verkligen detta forum och tycker det är otroligt kul att följa alla sköna människors projekt och funderingar om sina fiskar. Speciellt härligt är det att se alla nya Discus-projekt, en av många ciklider som ligger mig varmt om hjärtat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...