Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Jag minns alla roliga diskussioner om inredning som vi hade för några år sedan här på Zoopet, varför försvann dom tro?
    Några slet sitt hår för att hjälpa mig att få till det .
    //Inger
    Japp, jag håller med dig - det var mer sådant förr om åren. Jag kan riktigt sakna det där!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Kanske hittar en och annan skön rot eller lian på nästa resa?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Kanske hittar en och annan skön rot eller lian på nästa resa?
        Ja, det hade jag verkligen tänkt! Skulle vilja samla på mig mer av de där nötskalen, och alla andra grejerna de hade på Pantarei (är det så plejset heter..?), när och om vi kommer dit igen!

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Det här med inredning är inte så poppis på forumet, märker jag.
          Börjar man snacka bara det minsta lilla om hur man kan gå tillväga, att utnyttja karets dimensioner och använda olika tekniker (nu är ju aquascaping högsta mode) så dör en fruktsam diskussion nästan omedelbart.


          Jag tog fram de två stora rötterna (vanlig såndär "akvarieaffärs-mangrove") som jag köpte när jag och Pia hade ett litet zoorejs för några veckor sedan.
          Det här är två ganska rejäla, lite flatare rötter, båda med den egenheten att en lång gren skjuter ut markant på vardera ovansida, om man väljer att lägga dom platt mot botten - vilket jag tänker göra.
          Undertill dessa två baddare finns ett myller av sköna utrymmen för mindre ciklider att gräva fram bra lekplatser.


          Varför jag skriver detta är, dels att jag själv tycker att jag har hyfsad koll på hur man kan skapa ganska ok inredningar, men främst för att Pia är väldigt duktig på visualisering, alltså att med ord och gester förmedla mycket bra idéer om hur man kan göra olika inredningsalternativ.
          Vi stod båda två i nya karet och diskuterade fram och tillbaka och efter att ha funderat ett bra tag nu, så här efteråt, tror jag faktiskt att jag skall "killa en darling".


          Den där jädra stora trädstammen som jag hittade i skogen här utanför, och som skulle ligga som en diagonal "centerpiece" får nog bli en skön brasa istället.
          Pia inspirerade mig enormt med de två rötterna jag köpte, och hade en jädra bra idé om en större flat sten, ganska nära frontrutan, samt tankar kring större, öppna sandytor - där man kan tänka sig rejäla grupper corysar, och varför inte en samlingsplats för framtida Fjärilar.


          Vill med detta inlägg bara ge en eloge till Pia som tryckte till på en massa bra inredningspunkter och öppnade mina ögon för flera inredningsvarianter.
          Fasen... jag märker att jag har väl mycket inredningsmaterial att labba med nu.
          Angenäma bekymmer dock!
          Jag tycker i alla fall att det är jätteintressant att läsa om inredningsfunderingar men känner inte att jag har så mycket att bidra med till diskussionen
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Som jag ser det finns det 3 sätt att utgå ifrån:
            1. Inreda efter en bestämd tanke, tex Iwagumi. Där man utgår från stilen och det är stilen som sätter ramarna.
            2. Det är invånarna som får styra hur man inreder. Man struntar i hur det ser ut och förändrar inredningen efter hur man ser att revir behöver förstärkas tex.
            3. Man utgår ifrån karets dimensioner och försöker få en inredning som ser bra ut utan att ha en speciell stil i åtanke.

            De flesta av oss använder nog oss mest av 3. Många tyvärr med tanken att symmetriskt är bra och så lägger man tre rötter lagom långt placerat ifrån varandra. Och så lägger man några stenar, kokosnötter, döskallar och planterar plantor i de tomma ytor som er. också det väldigt symmetriskt. Och så ser allt bara ditlagt ut och inte ett dugg naturligt.

            De är nar man hittar en fin kombination av alla tre som man får till de där inredningarna som man inte behöver röra. Kar som bara sköter sig själv över tid för det både ser harmoniskt ut och är harmoniskt för invånarna. Värst blir det ofta när man låter karets form styra inredningen för mycket. Jag tror att det bra grundkoncept är att tänka att om man ser bottenytan som en form tex rektangulär (som de flesta kar är) så skal inredningen vara aningen trekantig eller med mjukt böjda former. På samma sätt som ett hörnakvarium fungerar dåligt med en inredning med tre blickfång i triangel.

            I en kub tex fungerar ju en pyramidinredning mycket bra för att det förstärker kubformen, utan att det ser fyrkantigt ut. I en kub fungerar det också bra med linjer från sidorna som kan utnyttja det extra djupe som en kub har jämfört med en rektangel. Lite som en gammal teaterkuliss med lager på lager av träd för att framifrån bilda illusionen av en skog.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av KJE
              Jag tycker i alla fall att det är jätteintressant att läsa om inredningsfunderingar men känner inte att jag har så mycket att bidra med till diskussionen
              OK, jag börjar väl inse att många kanske inte känner sig bekväma i att diskutera olika inredningstekniker - ungefär som jag själv inte ger mig in i diskussioner om olika beredningsmedel, gödningsmedel, co2 o.s.v. Det där är ämnen som, för min del, helt enkelt inte är intressanta - men just inredning är en så basal grej att de flesta, kan man tycka, borde se det som en intresant sak att orda lite om ibland.

              Men, jag har full respekt för att man drar sig en smula för att ge sig in i tråd-gagg om inredning - det är ett brett ämne där så många olika faktorer, tyck, tänk och smak spelar in, och i många fall kanske man hellre liksom nöjer sig med att "titta på". Det är helt ok för min del - jag öser på med mer inredningsbabbel kontinuerligt och hoppas att de flesta tycker det är kul och intressant - det är ju så många duktiga inredare här på forumet!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 February 2015, 21:19.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av HWH
                Som jag ser det finns det 3 sätt att utgå ifrån:
                1. Inreda efter en bestämd tanke, tex Iwagumi. Där man utgår från stilen och det är stilen som sätter ramarna.
                2. Det är invånarna som får styra hur man inreder. Man struntar i hur det ser ut och förändrar inredningen efter hur man ser att revir behöver förstärkas tex.
                3. Man utgår ifrån karets dimensioner och försöker få en inredning som ser bra ut utan att ha en speciell stil i åtanke.

                De flesta av oss använder nog oss mest av 3. Många tyvärr med tanken att symmetriskt är bra och så lägger man tre rötter lagom långt placerat ifrån varandra. Och så lägger man några stenar, kokosnötter, döskallar och planterar plantor i de tomma ytor som er. också det väldigt symmetriskt. Och så ser allt bara ditlagt ut och inte ett dugg naturligt.

                De är nar man hittar en fin kombination av alla tre som man får till de där inredningarna som man inte behöver röra. Kar som bara sköter sig själv över tid för det både ser harmoniskt ut och är harmoniskt för invånarna. Värst blir det ofta när man låter karets form styra inredningen för mycket. Jag tror att det bra grundkoncept är att tänka att om man ser bottenytan som en form tex rektangulär (som de flesta kar är) så skal inredningen vara aningen trekantig eller med mjukt böjda former. På samma sätt som ett hörnakvarium fungerar dåligt med en inredning med tre blickfång i triangel.

                I en kub tex fungerar ju en pyramidinredning mycket bra för att det förstärker kubformen, utan att det ser fyrkantigt ut. I en kub fungerar det också bra med linjer från sidorna som kan utnyttja det extra djupe som en kub har jämfört med en rektangel. Lite som en gammal teaterkuliss med lager på lager av träd för att framifrån bilda illusionen av en skog.
                Fantastiskt bra! Nu jädrar...

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja, det hade jag verkligen tänkt! Skulle vilja samla på mig mer av de där nötskalen, och alla andra grejerna de hade på Pantarei (är det så plejset heter..?), när och om vi kommer dit igen!
                  Ja till allt!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Ja till allt!
                    Goody!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Håhåjaja.. nu pratar vi ett ämne som jag gillar mycket

                      Mats, jag bara sa vad jag tyckte men blev glad att du gillade mina ideer och tankar! Känner att ibland saknar man det där med inputen när man står och tittar på den tomma "duken" ( akvariebotten) och undrar hur man skall få till det, då hade det varit gott att få input i sitt tänk eller att man få input så att man tänker om.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Håhåjaja.. nu pratar vi ett ämne som jag gillar mycket

                        Mats, jag bara sa vad jag tyckte men blev glad att du gillade mina ideer och tankar! Känner att ibland saknar man det där med inputen när man står och tittar på den tomma "duken" ( akvariebotten) och undrar hur man skall få till det, då hade det varit gott att få input i sitt tänk eller att man få input så att man tänker om.
                        Exactemente!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Appropå inredning så har de här grävt och "möblerat" lite så som de tycker att det skall vara det är Guianacarorna som har parat ut sig, nu är det två par

                          ...sånna här måste du ha sen




                          Det blev en snabbfilm så den blev sådär...
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Appropå inredning så har de här grävt och "möblerat" lite så som de tycker att det skall vara det är Guianacarorna som har parat ut sig, nu är det två par

                            ...sånna här måste du ha sen




                            Det blev en snabbfilm så den blev sådär...
                            Pia för helsike, inga fler fllmer nu, jag har inga fler kar och de jag har är fulla
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Pia för helsike, inga fler fllmer nu, jag har inga fler kar och de jag har är fulla
                              hahhaaaa... johodå det blir mer säger bara skaffa ett till kar...
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Den där filmen, det karet, alltså det karet är så satans *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* snyggt. Jag vill göra likadant men om jag försöker komemr det se bajs ut. Sådär skulle jag vilja att mitt VF-diskus-kar ska se ut framöver.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...