Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av woodlund
    Grymt läckra cuipea där Mats , självklart ska du ha en rejäl grupp med såna
    Japp, skall det vara discus i nya karet så skall det fanimej vara rediga grejer! Jag får helt enkelt lägga undan en klump med deg, och sedan se till att det kan bli en fin leverans någonstans ifrån.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      30cm SL enligt planet catifish så inga bjässar även om dom är ganska stora. Jag tror dom skulle passa ganska bra faktiskt, då vanliga "småmalar" ju aldrig skulle synas i din jätteburk...
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Under halvmetern i alla fall, lite mindre än vanliga gibbis...
        Tack, men nej tack! Jag tror att dessa skall få gå hos någon som verkligen diggar så stora malar. Men, som sagt, jag tackar för erbjudandet!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av KristianE
          30cm SL enligt planet catifish så inga bjässar även om dom är ganska stora. Jag tror dom skulle passa ganska bra faktiskt, då vanliga "småmalar" ju aldrig skulle synas i din jätteburk...
          30 cm är ju inte så farligt... Och dom är ju redigt snygga, men fasen alltså...
          Ja, vi får se hur det blir med detta.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Det var så lite!
            Jag köpte dem mot löfte om att byta in dem mot nya på 5cm när de växer ur, och det må jag säga; maken till effektiv algätare har jag aldrig varit med om! Fullständigt sinnessjukt, helt otroligt!!!

            Före L001:
            Klicka på bilden för större version

Namn: 211020143164.jpg
Visningar: 2
Storlek: 138,0 KB
ID: 2166111

            Efter L001:
            Klicka på bilden för större version

Namn: 180120153659.jpg
Visningar: 7
Storlek: 208,6 KB
ID: 2166110

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              SL är ju utan stjärtfenan inräknad. Men dom är ju så pass lugna fiskar att det kan funka ändå, just för att man ska ha en chans att se dom.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Det var så lite!
                Jag köpte dem mot löfte om att byta in dem mot nya på 5cm när de växer ur, och det må jag säga; maken till effektiv algätare har jag aldrig varit med om! Fullständigt sinnessjukt, helt otroligt!!!

                Före L001:
                [ATTACH=CONFIG]74206[/ATTACH]

                Efter L001:
                [ATTACH=CONFIG]74205[/ATTACH]
                Åh, det var en rackare på att käka alger. Har du någon bild på "gräsklipparn"?

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Fixar vi ikväll!
                  Jag är hemma vid elvarycket!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av KristianE
                    SL är ju utan stjärtfenan inräknad. Men dom är ju så pass lugna fiskar att det kan funka ändå, just för att man ska ha en chans att se dom.
                    Jag kan i och för sig digga att man inte alltid ser malarna, men jag skall suga på detta lite!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Fixar vi ikväll!
                      Jag är hemma vid elvarycket!
                      Visst! När du får feeling!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Det här med inredning är inte så poppis på forumet, märker jag.
                        Börjar man snacka bara det minsta lilla om hur man kan gå tillväga, att utnyttja karets dimensioner och använda olika tekniker (nu är ju aquascaping högsta mode) så dör en fruktsam diskussion nästan omedelbart.


                        Jag tog fram de två stora rötterna (vanlig såndär "akvarieaffärs-mangrove") som jag köpte när jag och Pia hade ett litet zoorejs för några veckor sedan.
                        Det här är två ganska rejäla, lite flatare rötter, båda med den egenheten att en lång gren skjuter ut markant på vardera ovansida, om man väljer att lägga dom platt mot botten - vilket jag tänker göra.
                        Undertill dessa två baddare finns ett myller av sköna utrymmen för mindre ciklider att gräva fram bra lekplatser.


                        Varför jag skriver detta är, dels att jag själv tycker att jag har hyfsad koll på hur man kan skapa ganska ok inredningar, men främst för att Pia är väldigt duktig på visualisering, alltså att med ord och gester förmedla mycket bra idéer om hur man kan göra olika inredningsalternativ.
                        Vi stod båda två i nya karet och diskuterade fram och tillbaka och efter att ha funderat ett bra tag nu, så här efteråt, tror jag faktiskt att jag skall "killa en darling".


                        Den där jädra stora trädstammen som jag hittade i skogen här utanför, och som skulle ligga som en diagonal "centerpiece" får nog bli en skön brasa istället.
                        Pia inspirerade mig enormt med de två rötterna jag köpte, och hade en jädra bra idé om en större flat sten, ganska nära frontrutan, samt tankar kring större, öppna sandytor - där man kan tänka sig rejäla grupper corysar, och varför inte en samlingsplats för framtida Fjärilar.


                        Vill med detta inlägg bara ge en eloge till Pia som tryckte till på en massa bra inredningspunkter och öppnade mina ögon för flera inredningsvarianter.
                        Fasen... jag märker att jag har väl mycket inredningsmaterial att labba med nu.
                        Angenäma bekymmer dock!

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Det här med inredning är inte så poppis på forumet, märker jag.
                          Börjar man snacka bara det minsta lilla om hur man kan gå tillväga, att utnyttja karets dimensioner och använda olika tekniker (nu är ju aquascaping högsta mode) så dör en fruktsam diskussion nästan omedelbart.


                          Jag tog fram de två stora rötterna (vanlig såndär "akvarieaffärs-mangrove") som jag köpte när jag och Pia hade ett litet zoorejs för några veckor sedan.
                          Det här är två ganska rejäla, lite flatare rötter, båda med den egenheten att en lång gren skjuter ut markant på vardera ovansida, om man väljer att lägga dom platt mot botten - vilket jag tänker göra.
                          Undertill dessa två baddare finns ett myller av sköna utrymmen för mindre ciklider att gräva fram bra lekplatser.


                          Varför jag skriver detta är, dels att jag själv tycker att jag har hyfsad koll på hur man kan skapa ganska ok inredningar, men främst för att Pia är väldigt duktig på visualisering, alltså att med ord och gester förmedla mycket bra idéer om hur man kan göra olika inredningsalternativ.
                          Vi stod båda två i nya karet och diskuterade fram och tillbaka och efter att ha funderat ett bra tag nu, så här efteråt, tror jag faktiskt att jag skall "killa en darling".


                          Den där jädra stora trädstammen som jag hittade i skogen här utanför, och som skulle ligga som en diagonal "centerpiece" får nog bli en skön brasa istället.
                          Pia inspirerade mig enormt med de två rötterna jag köpte, och hade en jädra bra idé om en större flat sten, ganska nära frontrutan, samt tankar kring större, öppna sandytor - där man kan tänka sig rejäla grupper corysar, och varför inte en samlingsplats för framtida Fjärilar.


                          Vill med detta inlägg bara ge en eloge till Pia som tryckte till på en massa bra inredningspunkter och öppnade mina ögon för flera inredningsvarianter.
                          Fasen... jag märker att jag har väl mycket inredningsmaterial att labba med nu.
                          Angenäma bekymmer dock!
                          Dialogen må dö, men åtminstone jag läser och tar in allt!
                          Inreda stora kar är som en annan grej känner jag. Att inreda för rockor och stora fiskar kräver grova grepp, men att som du (och numera jag) hålla mindre fiskar i stora burkar ger oändliga möjligheter att synka funktion och estetik, så det finns mycket att lära sig!

                          Ju mera småpinnar, blad, cryptocoryne etc jag stoppar i, desto bättre blir det, men basen, med stora rötter, stenar blir sjukt viktig.
                          Jag ser, lär och beundrar det ni andra skapar och dialogiserar, sluta aldrig!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Det här med inredning är inte så poppis på forumet, märker jag.
                            Börjar man snacka bara det minsta lilla om hur man kan gå tillväga, att utnyttja karets dimensioner och använda olika tekniker (nu är ju aquascaping högsta mode) så dör en fruktsam diskussion nästan omedelbart.


                            Jag tog fram de två stora rötterna (vanlig såndär "akvarieaffärs-mangrove") som jag köpte när jag och Pia hade ett litet zoorejs för några veckor sedan.
                            Det här är två ganska rejäla, lite flatare rötter, båda med den egenheten att en lång gren skjuter ut markant på vardera ovansida, om man väljer att lägga dom platt mot botten - vilket jag tänker göra.
                            Undertill dessa två baddare finns ett myller av sköna utrymmen för mindre ciklider att gräva fram bra lekplatser.


                            Varför jag skriver detta är, dels att jag själv tycker att jag har hyfsad koll på hur man kan skapa ganska ok inredningar, men främst för att Pia är väldigt duktig på visualisering, alltså att med ord och gester förmedla mycket bra idéer om hur man kan göra olika inredningsalternativ.
                            Vi stod båda två i nya karet och diskuterade fram och tillbaka och efter att ha funderat ett bra tag nu, så här efteråt, tror jag faktiskt att jag skall "killa en darling".


                            Den där jädra stora trädstammen som jag hittade i skogen här utanför, och som skulle ligga som en diagonal "centerpiece" får nog bli en skön brasa istället.
                            Pia inspirerade mig enormt med de två rötterna jag köpte, och hade en jädra bra idé om en större flat sten, ganska nära frontrutan, samt tankar kring större, öppna sandytor - där man kan tänka sig rejäla grupper corysar, och varför inte en samlingsplats för framtida Fjärilar.


                            Vill med detta inlägg bara ge en eloge till Pia som tryckte till på en massa bra inredningspunkter och öppnade mina ögon för flera inredningsvarianter.
                            Fasen... jag märker att jag har väl mycket inredningsmaterial att labba med nu.
                            Angenäma bekymmer dock!
                            För egen del så tycker jag det är ett grymt svårt ämne att diskutera, troligen eftersom jag i grunden kan nada om ämnet. När jag inrett min kar så har jag försökt utgå från vad de olika invånarna gillar, att det finns gömställen, zoner med olika strömt vatten, stenar och grottor för de som gillar det etc.

                            Men att inreda för att ge bäst möjlig känsla för beskådaren har jag ingen aning om hur man gör eller skall tänka. Läser dock allt i ämnet med stort intresse men feedback uteblir nog ett tag till, måste greppa principerna själv först.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Jag minns alla roliga diskussioner om inredning som vi hade för några år sedan här på Zoopet, varför försvann dom tro?
                              Några slet sitt hår för att hjälpa mig att få till det .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av jozi81
                                Dialogen må dö, men åtminstone jag läser och tar in allt!
                                Inreda stora kar är som en annan grej känner jag. Att inreda för rockor och stora fiskar kräver grova grepp, men att som du (och numera jag) hålla mindre fiskar i stora burkar ger oändliga möjligheter att synka funktion och estetik, så det finns mycket att lära sig!

                                Ju mera småpinnar, blad, cryptocoryne etc jag stoppar i, desto bättre blir det, men basen, med stora rötter, stenar blir sjukt viktig.
                                Jag ser, lär och beundrar det ni andra skapar och dialogiserar, sluta aldrig!
                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                För egen del så tycker jag det är ett grymt svårt ämne att diskutera, troligen eftersom jag i grunden kan nada om ämnet. När jag inrett min kar så har jag försökt utgå från vad de olika invånarna gillar, att det finns gömställen, zoner med olika strömt vatten, stenar och grottor för de som gillar det etc.

                                Men att inreda för att ge bäst möjlig känsla för beskådaren har jag ingen aning om hur man gör eller skall tänka. Läser dock allt i ämnet med stort intresse men feedback uteblir nog ett tag till, måste greppa principerna själv först.
                                Aha!
                                Ja, jag tog på mig latexhandskarna där i början på förra inlägget, och flexade fingrarna lite hotfullt...

                                Mitt upp i alla co2-, filter- och medicineringstrådar (vilka inte intresserar mig ett iota - så, jag skall väl inte kasta sten i glashus) dyker det då och då upp någon intressant grej - nu senast Matthias aquascape med Rot3:rd (rule of the third) - och andra inlägg som handlar om vad och hur man kan göra för att snitsa till ett kar, rent visuellt och inredningsmässigt bra för fiskarnas välbefinnande.
                                Jag blev så inspirerad av Pias idéer, och det var så gôtt att liksom få några nya infallsvinklar - så jag tänkte: det behövs ju inte så mycket för att dra igång lust och feeling och en boost i inredningsfunderingarna. Vore kul om det var mer sånt i trådarna.
                                Jag skall nöta på erat tålamod senare, med bilder och beskrivningar på hur inredningen byggs upp!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...