Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Ursprungligen postat av addo
    I sådana fall kan den inte få särskilt mycket ljus?
    Nja inte mindre än vad andra gröna växter normalt ska ha i hemmet... Inga problem iallafall Och jag tror rotsystemet skulle rocka loss i den där springen
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      Jag kör en 20w byggled ovanför karet.. Där har jag allt möjligt från gullranka till vanda-orkidée.. Har även klätterfikus och lite annat.. Jag rekommenderar någon typ av tilläggsbelysning bara för att man på så sätt nästan garanterar framgång.. Finns ju en del som misslyckats..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av åheim
        Nja inte mindre än vad andra gröna växter normalt ska ha i hemmet... Inga problem iallafall Och jag tror rotsystemet skulle rocka loss i den där springen
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        Jag kör en 20w byggled ovanför karet.. Där har jag allt möjligt från gullranka till vanda-orkidée.. Har även klätterfikus och lite annat.. Jag rekommenderar någon typ av tilläggsbelysning bara för att man på så sätt nästan garanterar framgång.. Finns ju en del som misslyckats..
        Aah, jag har inte varit inne på forumet på ett litet tag - alltid skönt att ta en paus!
        Åter igen: Bra input, Pojkar och Flickor!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          En sak jag har funderat på angående filter.

          Jag är helt med på din filterlösning och har inga synpunkter, tror att det kommer att fungera.

          Men placeringen av filter kan ju bli lite avgörande. Det är ett högt kar och att ha filtren på golvet, med den "pelare" som vattnet ska lyftas är inte önskvärt. I mitt akvarierum hade jag alla filter på bänkar så att pumphuvudet var i nivå med vattenytan.

          Du borde kanske fundera på någon hylla i lagom höjd där filtren ska stå? Ett jobb som går att göra nu när det är lite paus.

          En tanke, en klassisk string hylla med beslag på väggen ( https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/h...36mm-vit400610 ) där du kan sätta hyllplan på valfri höjd hela vägen från golv till tak. Perfekt även för att förvara mat och annat junk man måste ha. En skena i taket med en "gardin" (hittar inte rätt ord nu) som döljer allt om man vill.

          Tänker på dig och ditt projekt
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            Tryckhöjden spelar ju ingen roll då vattentrycket från nämnda yta trycker upp vattnet till samma nivå i båda slangarna...
            Däremot spelar ju slanglängderna in för flödet och dom blir ju ofta avsevärt kortare om man har filtret högre upp.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av KristianE
              Tryckhöjden spelar ju ingen roll då vattentrycket från nämnda yta trycker upp vattnet till samma nivå i båda slangarna...
              Däremot spelar ju slanglängderna in för flödet och dom blir ju ofta avsevärt kortare om man har filtret högre upp.
              Du har säkert rätt, jag är av den "praktiska" typen som vet att långa slangar innebär problem.

              Jag kanske formulerade problemet på fel sätt.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Fasen vad härligt att ni är med och skriver i tråden, det uppskattas enormt!
                Men, jag fick gå tillbaka ett par sidor i tråden och kolla vad det var jag hade skrivit om filtreringen - och banne mej, som jag misstänkte; det var tre stora bakgrundsfilter jag hade tänkt... Det finns till och med några bilder på det där monstret, Springrock.
                Men, det är inget som säger att det inte blir ett par Eheim 2260-tunnor som ytterfilter också - dessa filter är nästan för bra för att inte komma till användning!
                Men, som sagt, god input! Det blir jag glad för!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 February 2015, 09:59.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jamen, det var väl också självaste Satan och hans gamla farmor...
                  Så skall man då gå åstad och duka karet - så finns inte den svarta duken som skall ligga som sista, tredje lager, hemma på lager, utan är på inkommande.
                  Hela dukningen, alla tre lager görs i en session, så det blir till att vänta ytterligare.


                  Jahapp, då återstår bara att läska upp sig med lite discusgodis medan man väntar.
                  Jag tänker inte ligga på sparlåga när discus skall inhandlas - Cuipeua är min absoluta favorit - och sådana skall det bli!


                  More than just selecting the best Discus Wild World and export them , we love Wild Discus ! Working with these fish will be more than 30 years is a pleasure,...

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Det var ett jäkla snyggt kar aockså. Bara extremt simpelt och snyggt. :-) Roten är magnifik
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Det var ett jäkla snyggt kar aockså. Bara extremt simpelt och snyggt. :-) Roten är magnifik
                      Japp, jag fick änna kolla på filmen en gång till och titta på själva inredningen. Det kan vara riktigt läckert att ha så spartansk inredning faktiskt - inget jag själv tänker mig framgent, det blir lite mer "översvämmad djungel" för min del, men som sagt, riktigt skön feeling på karet.

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Jag föredrar den sorten då det är mycket lättare att hålla ordning på skiten. ^^
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Jag föredrar den sorten då det är mycket lättare att hålla ordning på skiten. ^^
                          OK...
                          Jag brukar suga upp skit där det samlar sig, men helt klart kan det ju bli "fickor" som är svårare att hålla rent när man har lite tätare inredning.
                          Discus blir ju, de facto, lättare att hålla om man kör den där typen av lite mer spartansk inredning, man kan också få ner ett större antal discusar och så blir parbildning och rangordning inte så utpräglad.
                          Det fanns en kille här på forumet, Mats hette han (också), för några år sedan som hade ett jävla fränt - spartanskt och gôtt inrett kar;

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Det där var också riktigt nice! Tack för videon.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              Det där var också riktigt nice! Tack för videon.
                              Jag tror att han Mats kallade sig Ouscaz, eller något sådant när han var aktiv här på forumet - hade Altum, Heckel och en massa andra discusar.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Läskande filmer så det räcker och blir över. Det första läskade mest .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...