Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Webo
    Kan du inte ha växter som kommer ut bakom den delen som är över vattnet Typ långa växter a la Nilsson, eller något sånt. Så slipper du borra hål i bakgrunden för rötter.
    Exactemente! Just precis så har jag också funderat, nu efter att Jozi planterade en tanke.
    Några tips på en passande växt?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Efter lite nätverksamhet tycks Gullranka vara en god kandidat.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Monstrea har jag för mig funkar eller så är precis tvärtom...
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Monstrea har jag för mig funkar eller så är precis tvärtom...
          Ja, det är också en kalla-växt - tror fanimej att Kjell har en Monstera ovanför sitt kar. Frågan är dock om Monsterans jordrötter funkar i en helt blöt miljö?
          Jag är ju så jädra dålig på växter, så jag är mycket osäker - men någon som har koll kanske kikar in...

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ja, jag tror han har det med, där var där jag fick idén..
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Ja, jag tror han har det med, där var där jag fick idén..
              Det här tål ju helt klart att forskas i. Gullrankan sägs kunna växa med rötterna i helt blöt miljö - nämns faktiskt i akvariesammanhang på Wikipedia.
              Men, som sagt, jag kan väldigt lite om detta - så det blir att läsa på en del. Det vore ju fränt om en sån där rackare kunde växa på med rötterna i filtermediat...

              Kommentar

              • jozi81
                • January 2011
                • 917

                Akvariestugan + ett 3 600-literskar

                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1422975272.409447.jpg
Visningar: 1
Storlek: 233,7 KB
ID: 2165952
                Gullrankan funkar
                Senast redigerad av jozi81; 03 February 2015, 15:58. Anledning: f

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av jozi81
                  [ATTACH]74036[/ATTACH]
                  Gullrankan funkar utmärkt!!
                  Okelydokely!
                  Är det alltså på det viset att man skulle kunna "sätta" en gullranka och låta den rota sig i filtermaterialet?

                  Kommentar

                  • jozi81
                    • January 2011
                    • 917

                    Akvariestugan + ett 3 600-literskar

                    Lätt!, Jonathan hade ju biomassa för att göda en ko i sin ranka innan han saltade ihjäl den.
                    Senast redigerad av jozi81; 03 February 2015, 16:05. Anledning: f

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av jozi81
                      Lätt!, Jonathan hade ju biomassa för att göda en ko i sin ranka innan han saltade ihjäl den.
                      Topp!
                      Gullranka it is!

                      Kommentar

                      • addo
                        • January 2007
                        • 609

                        I tropisk miljö (som ovanför ditt kar), med något att klättra på blir gullrankan gigantisk och det går svinsnabbt http://www.onlineplantguide.com/Imag...ary/E/3260.jpg så jag tror inte det är någon bra idé.

                        Klätterfikus Ficus pumila är en vanlig och lättskött klätterväxt som passar bättre. Sen kan du fästa olikatilandsior https://www.google.se/search?q=tilla...w=1280&bih=930 och epifytiska orkider (som tex vanlig brudorkidé https://www.google.se/search?q=brudo...w=1280&bih=930 ) på modulen.

                        Epifyterna fäster du på samma sätt som du fäster tex en kolplanta, alltså knyter eller limmar fast dom med superlim. sen växter dom fast själva. Däremot vill epifyterna torka ut helt mellan vattningarna så skvätt akvarievatten på dom varannan dag typ.

                        Eftersom den har inbyggd reflektor och passar i en vanlig E27sockel är det här min favorit att belysa inomhusväxter med http://www.kjell.com/sortiment/el/be...a-par38-p63674 men alla kallvita lågenergilampor funkar.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Jag har använt gullranka i ett par olika akvarier sista två åren. Det sista nu på en bakgrund med vattenfall i grabbens grodburk. Finns bilder en bit bakåt i min projekt-tråd.

                          Och gullrankan växer lagom fort hos mig, skulle det bli för mycket så är det ju bara att klippa av den.
                          Det är rätt roligt att se när den skickar ut rötter på bakgrunden som sen letar sig ner i vattnet.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13109

                            Ja jag har också kört gullranka ett bra tag och de lever helt akvatiskt. Perfekt till springrocken där den kan slingra sig ner, go for it!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • addo
                              • January 2007
                              • 609

                              I sådana fall kan den inte få särskilt mycket ljus?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jag lägger ett svar här utan att citera ovan inlägg från addo, åheim och Jesper.
                                Jättetack addo för alla fina tips, jag skall kolla igenom allt mycket noga.
                                Nu är detta ett strikt akvarium, förvisso ganska stort och med en rätt enorm bakgrund. Springrock- bakgrunden skall under vatten, och sticker alltså bara upp ovanför vattenytan med cirka 50 cm, så det är inte tänkt att detta med Gullrankan skall bli något annat än en ren liten dekoration då jag kommer att använda Springrockens övre vattenfallsutlopp.
                                Om Gullrankan skulle växa sig gigantisk, så antar jag att den går att tukta, som vanliga krukväxter..?
                                faktum är att det jag mest triggar på är tanken att Gullrankans rotsystem skulle kunna "luckra upp" filtermediat i bakgrunden.
                                Stort tack för all input, jag läser rubbet och begrundar allt som skrivs!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...