Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    Svart får och svart får.. Det är väl snarare din lösning som är det normala.. jag tänkte mer att på ett så fett jävla bygge kanske kunde kombinera det bästa av bägge världar.. Jag antog att du skulle tänka mulm och biologiska processer och det är något som även jag gillar.. Jag är ju väldigt mycket för växtfiltrering egentligen och blablabla.. (Jag tröttnade på mig själv)..

    Det säkert kanon, jag lutar mig tillbaka och njuter av bygget istället.. Det jag menade med att jag i vanliga fall skulle sagt att tiden får utvisa hur det blir inte gäller dig är att du ändå kommer att utveckla efter behov.. Jag kan inte se ditt kar krascha..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Svart får och svart får.. Det är väl snarare din lösning som är det normala.. jag tänkte mer att på ett så fett jävla bygge kanske kunde kombinera det bästa av bägge världar.. Jag antog att du skulle tänka mulm och biologiska processer och det är något som även jag gillar.. Jag är ju väldigt mycket för växtfiltrering egentligen och blablabla.. (Jag tröttnade på mig själv)..

      Det säkert kanon, jag lutar mig tillbaka och njuter av bygget istället.. Det jag menade med att jag i vanliga fall skulle sagt att tiden får utvisa hur det blir inte gäller dig är att du ändå kommer att utveckla efter behov.. Jag kan inte se ditt kar krascha..
      Härligt!
      Ja, nu blev det ett såntdäringa jädra kort svar igen... Men, va' fan, du hajar!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Nu skall vi se här, Johnny! (om du kikar in)
        Snackade lite med "Byggare Bob" och fick reda på att; visst kan vi sätta aluminiumstagen på var sin sida av bakgrunden så att den kan placeras stående. Det verkar med andra ord som att du kan få BTN-Springrock-bakgrunden placerad så som du tyckte var snyggast.
        Jag skall fundera vidare lite, men lufsade omkring i karet och mätte med tumstocken - och sätter jag springrocken stående så får det plats två av de fetaste BTN-modulerna till bredvid i hörnena - dessa blir givetvis också filter.
        Sedan sätter jag en liten modest (förutom de andra skallarna) pump till "vattenfalls"-utblåset och får på så sätt en porlande ström ner i karet.
        Springrocken bygger ståendes cirka 45-50 cm ovanför karets kant, och det får bli ett alldeles lagom litet porlande vattenfall - och med några led-spotar ovanför, och kanske några bra växter på den konstruktionen kan det säkert bli riktigt fint.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Nu skall vi se här, Johnny! (om du kikar in)
          Snackade lite med "Byggare Bob" och fick reda på att; visst kan vi sätta aluminiumstagen på var sin sida av bakgrunden så att den kan placeras stående. Det verkar med andra ord som att du kan få BTN-Springrock-bakgrunden placerad så som du tyckte var snyggast.
          Jag skall fundera vidare lite, men lufsade omkring i karet och mätte med tumstocken - och sätter jag springrocken stående så får det plats två av de fetaste BTN-modulerna till bredvid i hörnena - dessa blir givetvis också filter.
          Sedan sätter jag en liten modest (förutom de andra skallarna) pump till "vattenfalls"-utblåset och får på så sätt en porlande ström ner i karet.
          Springrocken bygger ståendes cirka 45-50 cm ovanför karets kant, och det får bli ett alldeles lagom litet porlande vattenfall - och med några led-spotar ovanför, och kanske några bra växter på den konstruktionen kan det säkert bli riktigt fint.
          Vattenfall!

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Nu skall vi se här, Johnny! (om du kikar in)
            Snackade lite med "Byggare Bob" och fick reda på att; visst kan vi sätta aluminiumstagen på var sin sida av bakgrunden så att den kan placeras stående. Det verkar med andra ord som att du kan få BTN-Springrock-bakgrunden placerad så som du tyckte var snyggast.
            Jag skall fundera vidare lite, men lufsade omkring i karet och mätte med tumstocken - och sätter jag springrocken stående så får det plats två av de fetaste BTN-modulerna till bredvid i hörnena - dessa blir givetvis också filter.
            Sedan sätter jag en liten modest (förutom de andra skallarna) pump till "vattenfalls"-utblåset och får på så sätt en porlande ström ner i karet.
            Springrocken bygger ståendes cirka 45-50 cm ovanför karets kant, och det får bli ett alldeles lagom litet porlande vattenfall - och med några led-spotar ovanför, och kanske några bra växter på den konstruktionen kan det säkert bli riktigt fint.
            Låter som ett bra upplägg tycker jag
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Nu skall vi se här, Johnny! (om du kikar in)
              Snackade lite med "Byggare Bob" och fick reda på att; visst kan vi sätta aluminiumstagen på var sin sida av bakgrunden så att den kan placeras stående. Det verkar med andra ord som att du kan få BTN-Springrock-bakgrunden placerad så som du tyckte var snyggast.
              Jag skall fundera vidare lite, men lufsade omkring i karet och mätte med tumstocken - och sätter jag springrocken stående så får det plats två av de fetaste BTN-modulerna till bredvid i hörnena - dessa blir givetvis också filter.
              Sedan sätter jag en liten modest (förutom de andra skallarna) pump till "vattenfalls"-utblåset och får på så sätt en porlande ström ner i karet.
              Springrocken bygger ståendes cirka 45-50 cm ovanför karets kant, och det får bli ett alldeles lagom litet porlande vattenfall - och med några led-spotar ovanför, och kanske några bra växter på den konstruktionen kan det säkert bli riktigt fint.

              Goody! trycker hårt på *Gillar*
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Vattenfall!
                Ursprungligen postat av KJE
                Låter som ett bra upplägg tycker jag
                Ursprungligen postat av PiaJo
                Goody! trycker hårt på *Gillar*
                Ju mer jag funderar på detta, desto mer värmer jag inför den här "set-upen". Jag menar, det är ju synd att liksom inte ta tillfället i akt att faktiskt ytnyttja en såpass mäktig skapelse som Springrock-"modulen" ändå är. Jävlar alltså, det är en stor pjäs, detta!
                Kul att ni gillar idén!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 February 2015, 12:15.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Hade varit spännande att ta ett studiebesök i det närmaste, typ till helgen
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Hade varit spännande att ta ett studiebesök i det närmaste, typ till helgen
                    Du är välkommen, any time! (slå en signal innan bara, så att jag är inne).

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Du är välkommen, any time! (slå en signal innan bara, så att jag är inne).
                      jag slår en pling så hoppas vi att du svarar
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        jag slår en pling så hoppas vi att du svarar
                        Japp, då kör vi ett Zoorejs och en vattenfalls-titt!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Japp, då kör vi ett Zoorejs och en vattenfalls-titt!

                          Skall bli kul!
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • jozi81
                            • January 2011
                            • 917

                            Gillar idén Mats!!
                            Då vi hade ett paludarium i lokalen satte vi en lite grövre slang horisontellt längst upp. Med stopp i ändan. Då kunde man ta hål precis där man ville ha flödet. Tänker mig att man kan borra flera hål så att du får rännilar som letar sig ner inte bara på ett ställe.
                            Slangen är ju lätt att dölja bakom växtlighet. Sen kan du borra hål i springrocken så att växter med långa rötter kan låta dom gå ner inuti modulen och bidra till reningen.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av jozi81
                              Gillar idén Mats!!
                              Då vi hade ett paludarium i lokalen satte vi en lite grövre slang horisontellt längst upp. Med stopp i ändan. Då kunde man ta hål precis där man ville ha flödet. Tänker mig att man kan borra flera hål så att du får rännilar som letar sig ner inte bara på ett ställe.
                              Slangen är ju lätt att dölja bakom växtlighet. Sen kan du borra hål i springrocken så att växter med långa rötter kan låta dom gå ner inuti modulen och bidra till reningen.
                              Bra stuff!
                              Men, för att det inte skall bli för mycket "porl" så låter jag en enda rännil dra ner i karet - bakgrunden är ju liksom gjord för det - hål och en liten kopplingsanordning för slang finns redan färdigmonterad i Springrocken.
                              Ett hål för rotsystem skall jag skissa på - jädra bra idé!
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Kan du inte ha växter som kommer ut bakom den delen som är över vattnet Typ långa växter a la Nilsson, eller något sånt. Så slipper du borra hål i bakgrunden för rötter.
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...