Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Fasen, den kommer ihåg att jag såg när jag var där och hämtade ett akvarie, den stod på övervåningen där de hade en massa blivande projekt....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Apropå det där med kokosmatta så tänker jag så här att om nu kokosmattan bryts ned på 3-4 år så behöver ändå ytan bakom densamma vara oregelbunden så att växterna fastnar. Någon yta som kan göra att rötter och annat kan fästa sig. Om det under kokosmattan satt ett formbart plastnät så skulle ju den saken vara helt problemfri. I annat fall finns väl risk för att väggen rasar ner när i sjok när den väl bryts ner.
      Sedan pratas det ju en del om kork, men kan man inte skaffa stora barksjok från inhemska träd som monteras ihop? Mer äkta än så kan det ju inte bli?

      Även om nu vattenfallsidén är körd så finns det ju upplägg från terrarier där man gör växtväggar som har en glidande övergång mellan landdel och vattendel. Skulle bakgrunden på något sätt spränga ytan så skulle det ju bli helläckert med växter som gled ner i vattnet från ytan så att säga. Fick visioner av stora grupper bilbuksfiskar pila fram längs ytan. Eller fullt med stänktetror som lägger rom på överhängande blad. Det är ju lätt hänt att tänka att allt intressant blir i mitten och neråt i karet. Varför inte jobba på att ge även ytan ett eget liv och att man skulle kunna njuta av allt som sker där också?
      Japp, jag är med dig, Johnny!
      Jag tror dock att det blir ett "lock" på karet, ett slutet kar, med andra ord.
      När man har kommit så långt att det faktiskt skall inredas, så kan man ju se vad som händer runtomkring. Kanske kan det blomma ut även ovanför baljan.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av c90368
        Dålig formulering, det är inte formen som kan ge oönskade effekter. Det är mängden organiskt material som i varmt vatten bryts ner fort och kan ge en rejäl algblomning. Toffsalger är inget problem, men grönvatten är inte roligt.
        Japp, jag är med dig också, Maths! Jag läste nog lite "dubbelradigt" sent igårkväll.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Nu när det börjar snackas inredning på allvar blir den här tråden än mer intressant att läsa!
          Perfekt när man precis kommit hem från ett gig i Halmstad (orkade inte vakna på hotell när det var så "nära" hem och jag råkade ha med bilen...). Fick bli en sen bärs nu istället, framför Zoopet!
          Den "kommahemfrångigbärsen" är oftast den bästa!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Det är det jag gillar med dig, Mats! Du är inte negativ, utan säger vad du tror och tycker och inte vad folk vill att du ska säga. Där är vi lika!
            Tror du får börja göra en lång inköpslista, Mats. Och vi hyr en stor jäkla bil så vi får med oss allt, plus lite saft på hemvägen!
            Ursprungligen postat av ansjo
            Fasen, den kommer ihåg att jag såg när jag var där och hämtade ett akvarie, den stod på övervåningen där de hade en massa blivande projekt....
            Japp, nu blir det till att fundera på köpelista!
            Det var gôtt att få lite "glasrute-input" av H. Jagefeldt. Fan, när den biten är avklarad skall jag verkligen pusta ut...

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Japp, jag är med dig, Johnny!
              Jag tror dock att det blir ett "lock" på karet, ett slutet kar, med andra ord.
              När man har kommit så långt att det faktiskt skall inredas, så kan man ju se vad som händer runtomkring. Kanske kan det blomma ut även ovanför baljan.
              Nu tänkte jag inte ett öppet kar utan en kant den sista decimetern av övervattensväxter under locket. Men det är säkert feltänkt.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Webo
                Den har jag sett på annonsguiden ett tag och undrat vem som skulle ha nytta av en sån och på vilket sätt. Nu vet jag ☺.

                Hade de sålt karet redan eller du "fick med det" i priset?
                Ursprungligen postat av KJE
                Härligt! Den där kommer ju att bli helt perfekt i ett sånt jättekar, har sett den på Djurmagazinet här i stan men där har dom den i en liten inomhusdamm med Koi i och ingen annan inredning misstänker att den kommer att se väldigt bra ut inbäddad i växtlighet och med en massa rötter runt om
                Ja, det finns alltid någon som kan ha nytta av ett sådant åbäke. Karet som bakgrunden stod lutad i på deras annonsbild ingick inte i priset, tack och lov.
                Jag tror att bakgrunden aldrig har använts faktiskt - den har varit tänkt till något projekt som aldrig blivit av.

                Efter att ha insett att mitt kar skall ha ett mittstag (givetvis) är fantasierna om att faktiskt använda BTN Springrock-bakgrunden som ett halvt vattenfall ovanför ytan borta. Den skall läggas ner och monteras som en vanlig bakgrund - det skall i raster och så får man öppna den i ena långsidan, fylla den med filtermedia (det får plats en hel del kan jag lova) och använda den som ett BTN-modul-filter. Det var så jag hade tänkt från början.

                Jag tror dock att det kan bli två BTN-moduler till på vardera gavlarna av karet, in mot hörnena - även dessa fungerande som filter.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Nu tänkte jag inte ett öppet kar utan en kant den sista decimetern av övervattensväxter under locket. Men det är säkert feltänkt.
                  Både nja och njä - jag hade tänkt att ha en Vattenhyacint på ytan. Hur det skall funka med karet täckt vet jag inte, men man får kolla.

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    Jag får rekommendera en feting jävla ärkepump isf.. Tror inte att det hjälper med någon liten eheim compact I den där om du ska lyckas dra igenom några vattenmassor.. Jag hade (surprise) ställt ett droppfilter bakom en fasad för att slippa underhållet i burken.. Mycket bös blir det med så stora burkar och aldrig roligt med det underhållet.. Förmodligen skulle du klara dig på samma storlek filter som jag har pga din något lättare belastning..

                    Med all respekt btns system förtjänar tycker jag inte att det är optimalt.. Vill inte vara negativ och jag vet att du vet vad du pysslar med men eftersom jag ständigt haft problem med underfiltrering (självförvållat - sluta stoppa ner stora fiskar i burken då din dumme fan) har jag ju haft den tvivelaktiga äran att testa nästan alla system till failure och kommit fram till något som fungerar..

                    Ödlemjukast
                    Senast redigerad av ettfettbranamn; 31 January 2015, 11:36.
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13119

                      Jag tycker nog att flera filter(3-4st) är en bra lösning i ett stort akvarium och då kan man hålla ner storleken och ljudvolymen på dem och också cirkulationen i varje och vadå, skulle inte 3-4st compact 5000 klara biffen tror du ettfett
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        Jag får rekommendera en feting jävla ärkepump isf.. Tror inte att det hjälper med någon liten eheim compact I den där om du ska lyckas dra igenom några vattenmassor.. Jag hade (surprise) ställt ett droppfilter bakom en fasad för att slippa underhållet i burken.. Mycket bös blir det med så stora burkar och aldrig roligt med det underhållet.. Förmodligen skulle du klara dig på samma storlek filter som jag har pga din något lättare belastning..

                        Med all respekt btns system förtjänar tycker jag inte att det är optimalt.. Vill inte vara negativ och jag vet att du vet vad du pysslar med men eftersom jag ständigt haft problem med underfiltrering (självförvållat - sluta stoppa ner stora fiskar i burken då din dumme fan) har jag ju haft den tvivelaktiga äran att testa nästan alla system till failure och kommit fram till något som fungerar..

                        Ödlemjukast
                        Japp!

                        Compact..? Nja, jag har två Eheim 1260-skallar liggandes på vänt för att pulas in bakom BTN-killen. De sägs (på papperet) dra 2 400 liter i timmen, så ungefär 4 800-liter tillsammans skall väl räcka en liten bit iallafall. Sedan har jag två 2250-skallar som jag hade tänkt sätta i varsin BTN-modul (modell mindre än springrock) i hörnena, på gavlarna - några tusen liter till som får snurra runt.
                        Ett droppfilter har jag faktiskt tänkt på också, kanske kan jag montera detta på karets bakre kant - men måste vänta till konstruktionen är klar för att riktigt se hur det skall ordnas.

                        Förresten - kolla här sådana fiffiga trekantlister som skall sättas i alla skarvar på karet, för jämn epoxy/duk-övergång - för att undvika 90°-vinklar.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Varför skall du ha lock? Tänker du hålla hoppande fisk eller är det av ekonomiska skäl?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Varför skall du ha lock? Tänker du hålla hoppande fisk eller är det av ekonomiska skäl?
                            Jag skall ha "täckglas" på grund av avdunstningen.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag skall ha "täckglas" på grund av avdunstningen.
                              OK, hade varit så nedrans fränt med växter upp ur akvariet bara...

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Japp!

                                Compact..? Nja, jag har två Eheim 1260-skallar liggandes på vänt för att pulas in bakom BTN-killen. De sägs (på papperet) dra 2 400 liter i timmen, så ungefär 4 800-liter tillsammans skall väl räcka en liten bit iallafall. Sedan har jag två 2250-skallar som jag hade tänkt sätta i varsin BTN-modul (modell mindre än springrock) i hörnena, på gavlarna - några tusen liter till som får snurra runt.
                                Ett droppfilter har jag faktiskt tänkt på också, kanske kan jag montera detta på karets bakre kant - men måste vänta till konstruktionen är klar för att riktigt se hur det skall ordnas.

                                Förresten - kolla här sådana fiffiga trekantlister som skall sättas i alla skarvar på karet, för jämn epoxy/duk-övergång - för att undvika 90°-vinklar.
                                Fan vad fräscht! Det kommer att bli kanon det här bygget.. Tror det är bra när det tar tid.. Man hinner testa olika lösningar i huvudet ett tag innan man skrider till verket.. På många av mina byggen (både professionellt och i hobbyn) kan jag ibland önskat att det inte var så pressat med tid.. För att varje del av något ska bli genomtänkt och inte funktionellt i helhetslösningen krävs tid..

                                Jag menar absolut inte att mästra en legend på något sätt och jag kan absolut se den biologiska processen och "göttet" i en btn-modul på 95 kubik (det var väl den storleken på springrocken ungefär) och jag vet inte om det är något du räknat in i din plan.. Är det så ska jag genast hålla käften och sätt mig längst bak i bussen..

                                problemet jag kan se med bara compacter och filtermatta är att efter 3 år av allt skit ett så stort kar producerar powerheadsen bara 1000 lp/h pga för mycket motstånd.. Det är väldigt lite i ett så stort kar och mycket syre förloras.. Om du vill ha en lättare service (inte kul att rengöra så mycket kläggig filtermatta) skulle jag hellre ha ett filter som inte påverkas av det alls.. Helt enkelt ha en stor cirkulationspump med ett förfilter på man helt enkelt byter oftare..

                                Nanodiskussion egentligen och vad du nu än väljer kommer det säkert bli kanon men jag försöker bara bidra med den delen av denna breda hobby (allt från rena tavlor till rema vattenkemiska experiment) jag kan ordentligt..
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...